Vad är humor?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 13 sep 2013 18:56

Själv gillar jag ganska bizarr humor ala Monty Python och skriver en del sjuka saker själv. Man vet aldrig om folk tål sjuk humor eller inte men jag postar det i alla fall. ;)

Jultidningsförsäljaren

Du säljer jultidningar och har med dig en stor väska full med jultidningar. Du går in i en trappa och öppnar väskan. Sen ringer du på en dörr och väntar.

Dörren öppnas och det är en äldre försynt dam på 80 år som öppnar

- Hej, får det lov att vara lite jultidningar? Jag har allt från tidningen Julefröjd till Hans och Greta. :)

Damen – Nej tack, jag skall inte ha några jultidningar :)

Du tar då fram en stor pistol och skjuter ned henne på fläcken lika enkelt som om du hade knutit skon eller kraftsat dig på näsan utan någon känsla alls. Ditt enda bekymmer är hurvida det var 1 eller 2 skott kvar eftersom du inte har pengar till nya. Du blir alldeles kall när du inser hur genomtänkt den hemska gamla haggan lurade dig till att slösa ett skott när du inte hade pengar till nya och till råga på allt förvägrade dig att sälja dina vackra jultidningar.

Då kommer grannarna ut och undrar vad som står på.

Med gråten i halsen säger du, – Hon ville inte köpa en jultidning, den elaka gamla hemska häxan. Sen lurade hon mig att använda mina kulor när jag inte har kulor till att köpa nya kulor.

Och så gråter du och känner dig illa behandlad, du är ett offer för hänsynslös utstuderad elakhet.

Grannarna visar naturligvis full förståelse och du får tröst och massor med komplimanger för att det är så synd om dig.

GranneÅåååh, den där hemska gamla elaka provocerande häxan, hur kunde hon såra folk så och och förvägra dem att sälja sina fina vackra jultidningar och sedan lura dem att använda sina sista medel, hon borde polisanmälas. :(

Du blir naturligtvis hjälte och rättegång är det inte tal om då till och med polisen tröstar dig och ger dig komplimanger när de förstår hur utsatt och illa behandlad du blev av den hemska gamla damen. Faktum är att en av dem köper 5 jultidningar av dig för att han tycker synd om dig och ger dig 100 kr till nya kulor till pistolen.


Ungefär sån humor tycker jag väldigt mycket om. Säkert för bizarr för de flesta gissar jag. Men vadå, det är ju fiktion. ;)

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Vad är humor?

Inläggav Väderkvarn » 14 sep 2013 09:27

.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 14 sep 2013 09:36

Jag har grövre...

Som "Papplådan" till exempel som handlar om en som ligger i en papplåda i ett dike på midsommarafton och har skitit på sig där jag utförligt beskriver hans sladdriga bruna nedskitna kalsonger där fläckarna är det enda som överhuvudtaget håller ihop dem och spyorna runt läpparna som är som en sommarkrans i stank av tåbira och diesel. ;) :D.

Jag älskar att skriva groteskt emellanåt, det kan bli vackert det också, men på ett annat sätt.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Vad är humor?

Inläggav Väderkvarn » 14 sep 2013 10:16

Det där med humor är lite lurigt.
Antingen skrattar man eller så gör man det inte.
Jag skrattade inte.

Ville inte göra dig ledsen så jag raderade det jag skrivit,
men tänkte nu att du ville ha lite respons.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 14 sep 2013 10:51

Det är lugnt, vi har alla olika typ av humor och finner olika saker underhållande. :)

Det flesta förstår nog inte poängen med grotesk bizarr humor och föredrar mer rak och enkel humor gissar jag. Eller kanske akademisk humor, så finns det nördhumor osv.

Jag är ganska extrem på allt och gillar allt från hysterisk "hard drum and bass" till värsta typen av "death metal". Men så gillar jag också dixieland från 1920 talet, blues, jazz, klassisk, folkmusik etc. Jag är nog ganska gränslös och obunden i både musik, film, böcker och humor. ;)

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Vad är humor?

Inläggav Väderkvarn » 14 sep 2013 10:56

Tror du får jobba lite på den, den var lite för förutsägbar.

Något överraskande som vänder hela storyn.
Som slutet på den här storyn:



Eller att man krånglar till det i all välmening och allt blir så fel.
Som i den här:


Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 14 sep 2013 11:03

Det här är mer min typ av humor, väldigt förutsägbart men väldigt kul. ;)

Fungerar inte den inbäddade videon så har du länken här
https://www.youtube.com/watch?v=uLvS_w9gy8g

Den här är också obetalbar. Jag älskar den här sketchen. :D
https://www.youtube.com/watch?v=EdzqTGmEcZE

Rik Mayall - Poetry (skrattar man inte nu har man ingen humor alls antagligen)
https://www.youtube.com/watch?v=sMQNH9G5nbI

Min favoritserie of all times
https://www.youtube.com/watch?v=PLb6KxElJZU

15 Top Rik Moments
https://www.youtube.com/watch?v=Ul3U_J37YCc

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Vad är humor?

Inläggav förstår mig själv » 14 sep 2013 12:18

Humor är en känsla (av vällust)som uppstår ofta när någon uppenbarligen misstolkat något som alla/de flesta känner till. Tex ett kroppsspråk, något man upplever. Det roliga är något man förstår och en ide uppstår oftast hos den som skrattar.
Spinoza skriver att om man märker att någon skrattar åt något man inte förstår vill man komma i besittning av detta roliga.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 14 sep 2013 13:05

Humor har räddat folk i alla tider under svåra stunder och vi mår alla bra av att skratta.

Under andra världskriget i England så var det en familj som gick på bio. Filmen "Borta med Vinden" visades. När de kom hem så var deras hus bortbombat av tyskarna. Då ställde sig hela familjen och gapskrattade. De såg ironin i att de hade precis sett "Borta med Vinden" så var deras hus "Borta med Vinden" när de kom hem.

Det var en kvinna som varit pianist på Bio som berättade detta i en dokumentär.

Typiskt engelsmän att se ironin i allt.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Vad är humor?

Inläggav förstår mig själv » 15 sep 2013 03:04

Antic skrev:Humor har räddat folk i alla tider under svåra stunder och vi mår alla bra av att skratta.

Under andra världskriget i England så var det en familj som gick på bio. Filmen "Borta med Vinden" visades. När de kom hem så var deras hus bortbombat av tyskarna. Då ställde sig hela familjen och gapskrattade. De såg ironin i att de hade precis sett "Borta med Vinden" så var deras hus "Borta med Vinden" när de kom hem.

Det var en kvinna som varit pianist på Bio som berättade detta i en dokumentär.

Typiskt engelsmän att se ironin i allt.

Ja absolut. Min analys är något dunkel. Att se essensen i en känsla är viktigt men svårt. Att bli tex arg för något. Det kan verka otydligt. En del blir kanske arg om någon skrattar åt dem. En del kanske om någon är långsam när man har bråttom. Kan man skala av det hela och finna något som gäller generellt i alla situationer så förstår man något viktigt. Ska återkomma med detta.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är humor?

Inläggav reflex » 16 sep 2013 09:31

Antic skrev:Humor har räddat folk i alla tider under svåra stunder och vi mår alla bra av att skratta.

Under andra världskriget i England så var det en familj som gick på bio. Filmen "Borta med Vinden" visades. När de kom hem så var deras hus bortbombat av tyskarna. Då ställde sig hela familjen och gapskrattade. De såg ironin i att de hade precis sett "Borta med Vinden" så var deras hus "Borta med Vinden" när de kom hem.

Det var en kvinna som varit pianist på Bio som berättade detta i en dokumentär.

Typiskt engelsmän att se ironin i allt.

Dessutom fanns väl anledning att känna en viss glädje över det faktum att dom verkligen gick på bio.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Vad är humor?

Inläggav reflex » 16 sep 2013 09:44

Humor är ett verktyg för att ge något dess rätta proportioner.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 16 sep 2013 09:47

Jag älskar brittisk humor för den är så "insane" och full med sarkasm och ironi.

Det värsta jag vet är torr, snäll och rak humor.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vad är humor?

Inläggav Zokrates » 16 sep 2013 13:34

Humor är ett brott mot sociala konventioner, i viss mån föds humorn ur rädslan för det okända och de oväntade konsekvenserna av detta, men allt är ju inte roligt bara för att det bryter mot normen. Israel står och gapar skiten ur sig för att Syrien skall deklarera sitt kemiska vapeninnehav och överlämna det för destruktion, samtidigt som Israel har kärnvapen, biologiska stridsmedel och kemiska vapen i icke deklarerade kvantiteter som de dessvärre aldrig har för avsikt att redogöra för, det är galghumor enbart för Syrien.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 16 sep 2013 14:45

Titta bara under andra världskriget hur propagandan såg ut och hur man förlöjligade fienden med ironi och sarkasm. Det finns inget så demoraliserande som när man förintar någon och samtidigt får folk att skratta åt det.

Mellan USA och Japan gick det ännu hetare till och japaner utmålades som hänsynslösa efterblivna vildar medan japanerna i sin tur utmålade amerikanerna som djävlar och demoner.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster