Dagens hjälte

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Dagens hjälte

Inläggav Antic » 16 maj 2014 07:28

En pojke på 3 år leker, en kamphund attackerar honom men familjens katt är snabb och kamphunden har inte en chans när katten går till attack. Titta på stygnen som pojken fick sy och tänk sen om inte katten hade varit så snabb som han var. Ytterligare stilpoäng vinner katten när han dessutom ser till pojken efteråt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=C-Opm9b2WDk

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Dagens hjälte

Inläggav freddemalte » 16 maj 2014 17:17

Antic skrev:En pojke på 3 år leker, en kamphund attackerar honom men familjens katt är snabb och kamphunden har inte en chans när katten går till attack. Titta på stygnen som pojken fick sy och tänk sen om inte katten hade varit så snabb som han var. Ytterligare stilpoäng vinner katten när han dessutom ser till pojken efteråt. :)

https://www.youtube.com/watch?v=C-Opm9b2WDk
det var, med stor sannolikhet, en mycket medveten handling från kattens sida.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Dagens hjälte

Inläggav Antic » 16 maj 2014 19:39

Hela kattens agerande såg faktiskt ganska planerat och skyddande ut.

Han reagerade direkt när en familjemedlem blev attackerad. Sen jagade han snabbt iväg hotet men bara så pass långt att han kunde vara tillbaka snabbt igen och skydda pojken. Sedan följde han pojken och vakade över honom på väg in.

Klok katt. :)

Hade inte katten reagerat så snabbt och våldsamt som han gjorde kunde det slutat riktigt illa för den där pojken.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Dagens hjälte

Inläggav Zokrates » 17 maj 2014 00:16

Årets antihjälte som spelar martyr i riksmedian. Spana in Åkesson när han äntrar scenen,
det ser ut som han precis sketet ner sig, han gör en äckligt sliskig entre.

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Dagens hjälte

Inläggav förbryllad » 17 maj 2014 00:36

Zokrates, du är förbryllad över din plats på myers-briggs skalan. Du är höger. Du tror du är vänster.
Bless you and your mother.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Dagens hjälte

Inläggav Antic » 17 maj 2014 08:48

Inte för jag har något till övers för en som Åkesson, men det har jag inte för någon av de andra pajaserna heller. Ser ut som en hög med psyksjuka och arbetsskadade människor i mina ögon.

Det som jag däremot har något emot är hur man behandlar politiker i det här präktiga förljugna landet. Man talar om åsiktsfrihet och att man skall behandlas lika. Verkligheten är dock en helt annan tyvärr. Gillar man inte en som Åkesson, låt bli att rösta fram pajasen men sättet man behandlar honom runtom i Sverige på får till och med mig att skämmas. Landet där man ser pedofiler, terrorister och rasism i varje hörn och där till och med bakverk snabbt blir rasistiska.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Dagens hjälte

Inläggav freddemalte » 17 maj 2014 09:33

Antic skrev:Hela kattens agerande såg faktiskt ganska planerat och skyddande ut.

Han reagerade direkt när en familjemedlem blev attackerad. Sen jagade han snabbt iväg hotet men bara så pass långt att han kunde vara tillbaka snabbt igen och skydda pojken. Sedan följde han pojken och vakade över honom på väg in.

Klok katt. :)



Hade inte katten reagerat så snabbt och våldsamt som han gjorde kunde det slutat riktigt illa för den där pojken.

Jo, det du skriver stämmer antagligen mycket väl. Det är bara en villfarelse att tro att katter inte skulle ha någon mental kapacitet. Det kan lika gärna vara så att den typen av djur är mycket längre komna andligt och mentalt än människan - men att människan i sin enfald mäter sin egen intelligens med vad hon själv kan prestera.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Dagens hjälte

Inläggav Antic » 17 maj 2014 10:33

freddemalte skrev:Jo, det du skriver stämmer antagligen mycket väl. Det är bara en villfarelse att tro att katter inte skulle ha någon mental kapacitet. Det kan lika gärna vara så att den typen av djur är mycket längre komna andligt och mentalt än människan - men att människan i sin enfald mäter sin egen intelligens med vad hon själv kan prestera.


Huvudet på spiken. Vi betraktar djur efter vår egen intelligens och sedan avgör vi om de är "intelligenta" eller inte. Men så kan man inte göra eftersom djur har sin egen intelligens och kapacitet. Djur gör precis som vi gör i många fall, till och med hittar på helt pointless lekar bara för att ha kul en stund medan vi människor tror att allt som djur gör måste vara till en praktiskt nytta.

Vi har nog missuppfattat djur totalt i många fall när vi försöker mäta allt de gör efter oss själva.

Och se...djur förstör inte planeten de bor på, de vet bättre än så. Djur upprätthåller livet på planeten hela tiden, för de vet vad som händer om de inte gör det. Och människan är alltid den allra sista att lämna platsen innan vulkanutbrottet, jordskalvet eller tusnamin kommer på besök.

Och om vi tycker att utsläpp, teknologi och välfärd är något intelligent så bör vi nog titta på effekterna av dessa. Djur skulle inte göra så, de vet bättre.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Dagens hjälte

Inläggav freddemalte » 17 maj 2014 12:23

Antic skrev:
freddemalte skrev:Jo, det du skriver stämmer antagligen mycket väl. Det är bara en villfarelse att tro att katter inte skulle ha någon mental kapacitet. Det kan lika gärna vara så att den typen av djur är mycket längre komna andligt och mentalt än människan - men att människan i sin enfald mäter sin egen intelligens med vad hon själv kan prestera.


Huvudet på spiken. Vi betraktar djur efter vår egen intelligens och sedan avgör vi om de är "intelligenta" eller inte. Men så kan man inte göra eftersom djur har sin egen intelligens och kapacitet. Djur gör precis som vi gör i många fall, till och med hittar på helt pointless lekar bara för att ha kul en stund medan vi människor tror att allt som djur gör måste vara till en praktiskt nytta.

Vi har nog missuppfattat djur totalt i många fall när vi försöker mäta allt de gör efter oss själva.

Och se...djur förstör inte planeten de bor på, de vet bättre än så. Djur upprätthåller livet på planeten hela tiden, för de vet vad som händer om de inte gör det. Och människan är alltid den allra sista att lämna platsen innan vulkanutbrottet, jordskalvet eller tusnamin kommer på besök.

Och om vi tycker att utsläpp, teknologi och välfärd är något intelligent så bör vi nog titta på effekterna av dessa. Djur skulle inte göra så, de vet bättre.
Instämmer till fullo!
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Dagens hjälte

Inläggav Zokrates » 17 maj 2014 16:18

Jag ser bara att kattens beskyddarinstinkt var stark, om människor kallar djuret för hjälte blir det fel då
endast människor kan vara hjältar. De borde beskrivit händelsen som att katten kom till undsättning,
och istället titulerat det som en oväntad "hjälp".

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Dagens hjälte

Inläggav Antic » 17 maj 2014 16:55

Ser vi på det faktiskt så är vi människor så långt ifrån hjältar man kan komma.

Och de vi kallar "hjältar" gjorde bara det som vi alla skulle göra som vår plikt.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster