Internet äventyr

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 11:25

När jag var grön på internet så var jag med i ett socialt nätverk som existerade långt före Facebook som hette Tribe.net San Francisco. Där hade jag mycket kul och skaffade många vänner världen över. Jag hade en maratonchatt och ett on line förhållande med en amerikanska som var arkitekt och ritade interiören på nya skyskrapor. Hon bodde i Newburyport strax utanför socitetsstaden Boston.

Jag hjälpte en tjej från Bonn att klara sin svenskaexamen. Träffade en författare från Hawaii och en fotomodell från Stockholm. Jag hjälpte en fransman med översättningar till svenska, han hade en fransk firma för hälsopreparat som skulle lanseras i norden.

Och mycket mer. Jag hade själv flera "tribes" och mest en massa amerikaner som medlemmar, de ville veta mer om Sverige och jag pepprade på med allt som var svenskt.

Så gjorde jag lite artwork i Photoshop för "Scandinavian Tribe" och "Real Sweden Tribe". Det fanns en konkurrerande Sweden Tribe där en amerikanska var admin, jo jag tackar jag, hon kunde knappt svenska hjälpligt. Då ville jag visa att den här var minsann äkta svensk tribe med en svensk som admin. ;)

Man hade album här också precis som på Facebook där alla kunde posta bilder som alla kunde kommentera. Idag är Tribe.net väldigt stilla och alla verkar ha flytt till Facebook.

Lite artwork gjord av mig med allt från viking solkors till vikinghjälmar för att skapa viking och svenskt i triben.

Bild

Så här såg en Tribe ut

Bild

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Internet äventyr

Inläggav SigurdV » 14 nov 2014 15:33

Antic skrev:När jag var grön på internet så var jag med i ett socialt nätverk som existerade långt före Facebook som hette Tribe.net San Francisco. Där hade jag mycket kul och skaffade många vänner världen över. Jag hade en maratonchatt och ett on line förhållande med en amerikanska som var arkitekt och ritade interiören på nya skyskrapor. Hon bodde i Newburyport strax utanför socitetsstaden Boston.

Jag hjälpte en tjej från Bonn att klara sin svenskaexamen. Träffade en författare från Hawaii och en fotomodell från Stockholm. Jag hjälpte en fransman med översättningar till svenska, han hade en fransk firma för hälsopreparat som skulle lanseras i norden.

Och mycket mer. Jag hade själv flera "tribes" och mest en massa amerikaner som medlemmar, de ville veta mer om Sverige och jag pepprade på med allt som var svenskt.

Så gjorde jag lite artwork i Photoshop för "Scandinavian Tribe" och "Real Sweden Tribe". Det fanns en konkurrerande Sweden Tribe där en amerikanska var admin, jo jag tackar jag, hon kunde knappt svenska hjälpligt. Då ville jag visa att den här var minsann äkta svensk tribe med en svensk som admin. ;)

Man hade album här också precis som på Facebook där alla kunde posta bilder som alla kunde kommentera. Idag är Tribe.net väldigt stilla och alla verkar ha flytt till Facebook.

Lite artwork gjord av mig med allt från viking solkors till vikinghjälmar för att skapa viking och svenskt i triben.

Bild

Så här såg en Tribe ut

Bild


Det där är intressant; vad får grupper på internet att bli till,
växa sig stora, för att sedan tyna bort?
Min egen grupp har på åtta månader växt till snart 8000 medlemmar,
och då blir jag lite orolig när jag tar del av dina erfarenheter :|

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 15:47

En "Tribe" var ungefär som en grupp på Facebook och vem som helst kunde starta sin egen Tribe.

Tribe var ett trevligt ställe att logga in på. Fungerade bra också. Ett sorts tidigt Facebook med de obligatoriska albumet, Tribevänner osv.

Sen bytte Tribe.net chef och in kommer en känd företagsledare med holländskt ursprung som bara ser vinst och inget annat. Tribe.net skall bli större, vi måste designa om hela Tribe.net och effektivisera.

Tyvärr var han inget vidare på varken användarvänlighet eller grafisk design och hela Tribe.net blev en enda röra med högljudda protester från alla användare. Folk började svika en efter en och valde ställen som Myspace istället. Sen tog Facebook över så gott som allt. Idag är Tribe.net som en kyrkogård och bara ett fåtal kvar och tusentals med döda tribes där ingen postat på flera år.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internet äventyr

Inläggav Algotezza » 14 nov 2014 15:55

Nynazizm? Varför annars ett slags swastika?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 16:10

Det är en nordisk symbol som kallas för sol hjul och har lika lite med nazism att göra som de andra nordiska symbolerna nazisterna stal. Som nordiska runor till exempel där det typiska SS kanske är det man minns bäst.

Bild

Sol kors
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solkors

Ingen av nazisternas symboler var deras egna, de stal dem från andra kulturer. Hitlers älskade svastika kom ursprungligen från Indien och var en buddistisk symbol till exempel.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internet äventyr

Inläggav Algotezza » 14 nov 2014 16:19

Varför använda den symbolen?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 16:34

Varför inte?

Jag ser inget fel i att använda nordiska symboler som använts sedan järnåldern. I så fall skulle det vara lika "fel" att använda ett vanligt kors som symbol eftersom det också använts i andra syften än goda.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 16:40

Se, jag skrev "Filosofiforum" med runor.

Bild

Varför göra det, skandinaviska runor användes ju av nazisterna. :shock:

Point made ;) :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internet äventyr

Inläggav Algotezza » 14 nov 2014 16:52

OK. Man väljer själv sina symboler. De som man känner sig befryndad med och som säger det man vill de ska säga.

Det är ju bra om man kan avnazifiera nnazifärgade symboler genom att nyttja dem i nya sammanhang. Om det nu går...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 16:59

Skulle jag däremot använda ett tiltat hakkors i vitt, rött, svart och skriva Heil Hitler eller Ein fuhrer, ein reich osv så vore det stor skillnad, DÅ vore det nazistiskt om något.

Men man får skilja på symboler och hur de använts genom historien. Inte skall väl nazisterna beröva oss våra nordiska symboler som de en gång stal och smutsade ned. Symboler som fanns här tusentals år före Hitler.

Samma öde har hänt många andra symboler som en gång använts i ondskefullt syfte och sedan fått en stämpel att aldrig användas igen, tyvärr. Många symboler har använts i både goda och onda syften beroende på tidsera.

Det viktiga är egentligen inte vilka symboler man ritar upp utan vilket budskap de har. :)

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 17:05

Avslutar det hela med lite kul läsning om hakkorsets historia
http://www.so-rummet.se/fakta-artiklar/ ... s-historia

Det älsta hakkorset man känner till är från Mesopotamien 4000 år före kristus. Till och med svenska företaget ASEA använde hakkorset som varumärke förr. Så symbolen var ingalunda någon nazistisk påkomst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internet äventyr

Inläggav Algotezza » 14 nov 2014 19:02

Solkorset symboliserar energi. Användes på gamla kartor före 30-40-talet för att markera elverk.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Internet äventyr

Inläggav Antic » 14 nov 2014 19:39

Tackar för infon. :)

Solkorset är en av världens äldsta symboler till och med
http://nyapolitiken.biz/ufo_o_utomjordi ... du-pa.html

En av världens äldsta symboler är en cirkel som omsluter ett kors, exempelvis är det vanligt på hällristningar. Korset utgörs av de 2 dagjämningarna och de 2 solstånden som delar in de 4 årstiderna.

Solen är fäst vid eller "upphängd" på det här korset eftersom att årstiderna är de 4 perioderna som den går igenom under året. Vilket representeras av de 4 evangelierna i Nya Testamentet.

Under de mörkaste dagarna inträffar vintersolståndet. Solen har rört sig varenda dag, men den 22, 23 och 24 december så stiger den på samma lattitudgrad lägst i söder. Så man sa att solen, den korsbundna frälsaren, var död på korsstjärnan. Den 25 december går solen upp en grad åt norr. Alla mänsklighetens solgudar föddes på det datumet.


Annars är det väl så här de flesta föreställer sig ett solkors kanske.

Bild

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Internet äventyr

Inläggav Algotezza » 14 nov 2014 19:58

Alltså elverkssymbolen var ett hakkors fast åt motsatt håll mot nazismens. Kanske finns nån gammal karta på bibliotek du kan kolla in. Det som finns på nätet av äldre funkar ej. Har googlat.
Göran Egevad egevad@gmail.com



Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster