Return of JC

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Anders » 08 maj 2020 11:14

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Plånboken?

Jag vet inte vad jag pratar om...

Mammon.

Han ger jag inte mycket för. Ekonomiskt oberoende, sen inte en spänn mer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 13 maj 2020 16:31

Anders skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag vet inte vad jag pratar om...

Mammon.

Han ger jag inte mycket för. Ekonomiskt oberoende, sen inte en spänn mer.

Ekonomiskt oberoende. Att någon kan handla dyra kläder hela dagarna, fråga om personalens råd, se sig i spegeln. Det värsta som kan hända måste vara att bli verkligt rik, ALLT förlorar sitt värde då...

Stefanboll
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 maj 2020 20:32
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Stefanboll » 26 maj 2020 20:35

JA om jesus skulle dyka upp som ett brev på posten så skulle jag nog börjat med att ringa min pappa och bett han om ursäkt och sedan gått o köpt mig en bibel

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 26 maj 2020 21:18

Stefanboll skrev:JA om jesus skulle dyka upp som ett brev på posten så skulle jag nog börjat med att ringa min pappa och bett han om ursäkt och sedan gått o köpt mig en bibel

Jag tror jag har min gamla konfirmationsbibel i någon bokhylla, men det var längesedan jag såg den. Det blir i stället Bibel 2000, nätversionen. https://bibeln.se/visa?q=gen.1._@b2k

Jesus dyker inte upp, du kan vara lugn. Han är så död som någon korsfäst kan bli, men berättelserna lever vidare. Eller gör de, när hörde du senast en präst läsa om något mirakel som tillskrivs Jesus eller någon av profeterna? Nä, inte jag heller. På teven var det helt tyst på Kristi himmelsfärdsdag den 21 maj. Skulle du verkligen köpt en Bibel, 243 kr från adlibris?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Anders » 27 maj 2020 08:47

Pilatus skrev:
Stefanboll skrev:JA om jesus skulle dyka upp som ett brev på posten så skulle jag nog börjat med att ringa min pappa och bett han om ursäkt och sedan gått o köpt mig en bibel

Jag tror jag har min gamla konfirmationsbibel i någon bokhylla, men det var längesedan jag såg den. Det blir i stället Bibel 2000, nätversionen. https://bibeln.se/visa?q=gen.1._@b2k

Jesus dyker inte upp, du kan vara lugn. Han är så död som någon korsfäst kan bli, men berättelserna lever vidare. Eller gör de, när hörde du senast en präst läsa om något mirakel som tillskrivs Jesus eller någon av profeterna? Nä, inte jag heller. På teven var det helt tyst på Kristi himmelsfärdsdag den 21 maj. Skulle du verkligen köpt en Bibel, 243 kr från adlibris?

Dessutom finns bibeln online, så det är bara att googla.
Kommer från ett kristet hem, mina föräldrar läste bibeln dagligen för varandra, det hördes in till mitt rum. Inte för att det skapade någon direkt lust för kristendomen. Jordan Peterson pratade intressant om Bibeln i sina föreläsningar. Det är synd att han har försvunnit, har varit djupt deprimerad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 27 maj 2020 10:44

Många gör väl anspråk på att vara något slags Jesus-/Frälsargestalt idag - eller att andra pekat ut vederbörande som en sådan. Ingen nämnd ingen klämd.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster