Return of JC

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Return of JC

Inläggav Algotezza » 09 maj 2019 19:38

Har ofta tänkt på låten If God was one of us. För den kristne var Jesus faktiskt det. Om Jesus kommer tillbaka som Gud i mänsklig gestalt, hur skulle han tas emot? Tänk dig in i den rollen och den situationen! Vad skulle hända? Hur skulle omvärlden reagera? Och hur skulle du själv agera och reagera?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Return of JC

Inläggav Anne » 11 maj 2019 21:20

Som jag har tänkt på det. Det föreligger ju lite aber i form av falskspeleri och personligen är jag kanske - eller tvärtom - för blint rent naiv. Jag hoppas och tror att jag kan skilja på det. Men kan jag inte så beror det på min oskuldsfullhet, och vem ska klandra mig för den? En del energier vill jag inte befatta mig med.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Return of JC

Inläggav Esther » 22 maj 2019 18:18

Algotezza skrev:Har ofta tänkt på låten If God was one of us. För den kristne var Jesus faktiskt det. Om Jesus kommer tillbaka som Gud i mänsklig gestalt, hur skulle han tas emot? Tänk dig in i den rollen och den situationen! Vad skulle hända? Hur skulle omvärlden reagera? Och hur skulle du själv agera och reagera?



Ja fast det vet vi att Han inte gör. Dvs Kommer tillbaka.
Hur jag skulle reagera?
Om Han inte kommer från "skyarna ovanifrån såsom Han togs upp"?

Logiskt: det är en bedragare, en lögnare och antikrist.
:)
Vissa tror ju att Kristus ska komma i mänsklig gestalt född av någon annan kvinna än Maria - eller att det ska vara ett slags alterego - inget av detta tror jag på.
Det är lögner redan innan det skett.
Må det aldrig ske!
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Return of JC

Inläggav Anne » 22 maj 2019 18:22

Vet "vi" det...? Som en tjuv om natten. Svärd och grejer. Nähä.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 22 maj 2019 18:31

Esther skrev:
Algotezza skrev:Har ofta tänkt på låten If God was one of us. För den kristne var Jesus faktiskt det. Om Jesus kommer tillbaka som Gud i mänsklig gestalt, hur skulle han tas emot? Tänk dig in i den rollen och den situationen! Vad skulle hända? Hur skulle omvärlden reagera? Och hur skulle du själv agera och reagera?



Ja fast det vet vi att Han inte gör. Dvs Kommer tillbaka.
Hur jag skulle reagera?
Om Han inte kommer från "skyarna ovanifrån såsom Han togs upp"?

Logiskt: det är en bedragare, en lögnare och antikrist.
:)
Vissa tror ju att Kristus ska komma i mänsklig gestalt född av någon annan kvinna än Maria - eller att det ska vara ett slags alterego - inget av detta tror jag på.
Det är lögner redan innan det skett.
Må det aldrig ske!


Vad menas med från skyarna ovan, enligt dig?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Return of JC

Inläggav Esther » 22 maj 2019 21:13

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Har ofta tänkt på låten If God was one of us. För den kristne var Jesus faktiskt det. Om Jesus kommer tillbaka som Gud i mänsklig gestalt, hur skulle han tas emot? Tänk dig in i den rollen och den situationen! Vad skulle hända? Hur skulle omvärlden reagera? Och hur skulle du själv agera och reagera?

Ja fast det vet vi att Han inte gör. Dvs Kommer tillbaka.
Hur jag skulle reagera?
Om Han inte kommer från "skyarna ovanifrån såsom Han togs upp"?

Logiskt: det är en bedragare, en lögnare och antikrist.
:)
Vissa tror ju att Kristus ska komma i mänsklig gestalt född av någon annan kvinna än Maria - eller att det ska vara ett slags alterego - inget av detta tror jag på.
Det är lögner redan innan det skett.
Må det aldrig ske!

Vad menas med från skyarna ovan, enligt dig?

Hittade detta till dig:

Apg 1:11
Och dessa sade: "Ni galileiska män, varför står ni och ser mot himmelen? Denne Jesus, som har blivit upptagen från er till himmelen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himmelen."

Upp 1:7
Se, han kommer med skyarna, och allas ögon skall se honom, ja också deras som har stungit honom; och alla släkter på jorden skall jämra sig vid hans åsyn.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Return of JC

Inläggav Severus Snape » 25 mar 2020 18:09

Ingen skulle veta om det - om Jesus kom tillbaka. Denna värld är jättemörk. Han skulle inte synas i TV eller på internet, eller media. Men han kommer inte tillbaka. Jesus/Skaparen inkarnerade för att balansera att Satan haft flera inkarnationer.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 27 mar 2020 18:14

Stillheten vandrar på världens gator.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 28 mar 2020 11:56

Severus Snape skrev:Ingen skulle veta om det - om Jesus kom tillbaka. Denna värld är jättemörk. Han skulle inte synas i TV eller på internet, eller media. Men han kommer inte tillbaka. Jesus/Skaparen inkarnerade för att balansera att Satan haft flera inkarnationer.

Vem talar du om? Gud? Tillvarons skapare och upprätthållare? Tror du att han bara kan vända ryggen åt oss och istället ägna sig åt något mera trevligt?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 28 mar 2020 12:03

Gud kan inte besegras, men vår tro till honom kan vackla.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 28 apr 2020 23:00

klorofyll skrev:
Severus Snape skrev:Ingen skulle veta om det - om Jesus kom tillbaka. Denna värld är jättemörk. Han skulle inte synas i TV eller på internet, eller media. Men han kommer inte tillbaka. Jesus/Skaparen inkarnerade för att balansera att Satan haft flera inkarnationer.

Vem talar du om? Gud? Tillvarons skapare och upprätthållare? Tror du att han bara kan vända ryggen åt oss och istället ägna sig åt något mera trevligt?

Antagligen håller sig Jesus undan, det finns inga CE-märkta munskydd att köpa på apoteket. De är tillfälligt slut skriver de på sin hemsida.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 29 apr 2020 17:58

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Severus Snape skrev:Ingen skulle veta om det - om Jesus kom tillbaka. Denna värld är jättemörk. Han skulle inte synas i TV eller på internet, eller media. Men han kommer inte tillbaka. Jesus/Skaparen inkarnerade för att balansera att Satan haft flera inkarnationer.

Vem talar du om? Gud? Tillvarons skapare och upprätthållare? Tror du att han bara kan vända ryggen åt oss och istället ägna sig åt något mera trevligt?

Antagligen håller sig Jesus undan, det finns inga CE-märkta munskydd att köpa på apoteket. De är tillfälligt slut skriver de på sin hemsida.


Är det JC:s ansvarsområde?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 30 apr 2020 00:50

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Antagligen håller sig Jesus undan, det finns inga CE-märkta munskydd att köpa på apoteket. De är tillfälligt slut skriver de på sin hemsida.

Är det JC:s ansvarsområde?

Ja, i en lekstuga.
Det verkar inte vara någons ansvarsområde att sörja för att det skall finnas CE-märkta skydd. Men i Kina tillverkas de i kvantiteter som räknas i miljarder.
Förstår jag Nya Testamentet rätt så var Jesus inte odödlig. Eller hoppar han numera över alla logiska kategorier? Vore inte det att bryta mot alla spelregler? Även påhittade figurer brukar vara begränsade, ha sin styrka och sårbarhet (kryptonit). Skulle han återvända i sin ursprungliga gestalt (hypostas) så antar jag att han (som Joan Osborne sjunger) vore som en av oss.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 30 apr 2020 08:30

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Antagligen håller sig Jesus undan, det finns inga CE-märkta munskydd att köpa på apoteket. De är tillfälligt slut skriver de på sin hemsida.

Är det JC:s ansvarsområde?

Ja, i en lekstuga.
Det verkar inte vara någons ansvarsområde att sörja för att det skall finnas CE-märkta skydd. Men i Kina tillverkas de i kvantiteter som räknas i miljarder.
Förstår jag Nya Testamentet rätt så var Jesus inte odödlig. Eller hoppar han numera över alla logiska kategorier? Vore inte det att bryta mot alla spelregler? Även påhittade figurer brukar vara begränsade, ha sin styrka och sårbarhet (kryptonit). Skulle han återvända i sin ursprungliga gestalt (hypostas) så antar jag att han (som Joan Osborne sjunger) vore som en av oss.


Och poängen på korset var väl bl.a. att när det verkligen gällde drog sig Gud undan och JC ropade: Min Gud min Gud varför har du övergivit mig? Räckte inte Guds medlidande till? Vände Gud bort blicken - blev det för mycket? Samma med coronan, kanske...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 02 maj 2020 00:42

Algotezza skrev:Och poängen på korset var väl bl.a. att när det verkligen gällde drog sig Gud undan och JC ropade: Min Gud min Gud varför har du övergivit mig? Räckte inte Guds medlidande till? Vände Gud bort blicken - blev det för mycket? Samma med coronan, kanske...

Det är en psalm Psaltaren 22 verserna 2 och 3 nedan

Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?
Jag ropar förtvivlat, men du är långt borta.
Min Gud, jag ropar om dagen, men du svarar inte,
jag ropar om natten men finner ingen ro.
Moderator


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster