Return of JC

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 02 maj 2020 13:59

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Severus Snape skrev:Ingen skulle veta om det - om Jesus kom tillbaka. Denna värld är jättemörk. Han skulle inte synas i TV eller på internet, eller media. Men han kommer inte tillbaka. Jesus/Skaparen inkarnerade för att balansera att Satan haft flera inkarnationer.

Vem talar du om? Gud? Tillvarons skapare och upprätthållare? Tror du att han bara kan vända ryggen åt oss och istället ägna sig åt något mera trevligt?

Antagligen håller sig Jesus undan, det finns inga CE-märkta munskydd att köpa på apoteket. De är tillfälligt slut skriver de på sin hemsida.

När jag gick i skolan, så hade jag stundom en härlig "drive"... Nuförtiden är allt grått, jag har slutat tro att det finns människor som är äkta.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 02 maj 2020 14:04

Pilatus skrev:Förstår jag Nya Testamentet rätt så var Jesus inte odödlig. Eller hoppar han numera över alla logiska kategorier? Vore inte det att bryta mot alla spelregler? Även påhittade figurer brukar vara begränsade, ha sin styrka och sårbarhet (kryptonit). Skulle han återvända i sin ursprungliga gestalt (hypostas) så antar jag att han (som Joan Osborne sjunger) vore som en av oss.

Jag har ingenting emot religiösa, FÖRUTOM ifall de hänvisar till en skrift som gör frågan avgjord.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 02 maj 2020 14:37

klorofyll skrev:Jag har ingenting emot religiösa, FÖRUTOM ifall de hänvisar till en skrift som gör frågan avgjord.

Så du menar att det kan vara litet hur som helst, vad du känner för? Finns det ingenting som är fast i din religiösa tro? Eftersom religionen inte är någonting vi själva hittat på så finns det en ursprunglig källa som vi broderar på sedan vi började fundera på varifrån vi kommer. Och om det till äventyrs skall hända något mer den dagen centrala nervsystemet gjort sitt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 02 maj 2020 19:18

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag har ingenting emot religiösa, FÖRUTOM ifall de hänvisar till en skrift som gör frågan avgjord.

Så du menar att det kan vara litet hur som helst, vad du känner för? Finns det ingenting som är fast i din religiösa tro? Eftersom religionen inte är någonting vi själva hittat på så finns det en ursprunglig källa som vi broderar på sedan vi började fundera på varifrån vi kommer. Och om det till äventyrs skall hända något mer den dagen centrala nervsystemet gjort sitt.

Beskriv någonting "fast" som inte får negativa konsekvenser för de som inte bekänner sig till din religion?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 02 maj 2020 19:30

klorofyll skrev:Beskriv någonting "fast" som inte får negativa konsekvenser för de som inte bekänner sig till din religion?

Vad menar du med "din religion"? Jag har ingen religiös tro.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 02 maj 2020 20:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Beskriv någonting "fast" som inte får negativa konsekvenser för de som inte bekänner sig till din religion?

Vad menar du med "din religion"? Jag har ingen religiös tro.

Vad tror du på då? Vetenskapen?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 02 maj 2020 20:36

Det bästa är att inte tro... Funderar just på vad jag tror på.. Börsen?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 06 maj 2020 19:25

klorofyll skrev:Det bästa är att inte tro... Funderar just på vad jag tror på.. Börsen?



Plånboken?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Anders » 06 maj 2020 22:02

Varför skall man överhuvudtaget tro? Är det för att slippa veta? För mig är det i alla fall så.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 06 maj 2020 22:49

Anders skrev:Varför skall man överhuvudtaget tro? Är det för att slippa veta? För mig är det i alla fall så.

- Det måste finnas en mening med vår tillvaro på jorden, det kan ju inte vara en slump ...
- Livet kan ju inte bara vara slut med vår fysiska död, vi har ju en (odödlig) skäl. Det visste ju redan Platon.
- Liv kommer av liv, alltså måste det ha tillkommit för att någon fann livet gott. Gud skapade allt.
- Evolutionen är bara en teori bland andra och vetenskapen kan inte veta allt.
- Kant postulerade för säkerhet skull Guds existens. Många andra har gjort detsamma.

Att tro är en slags eskapism, vi kan inte acceptera att livet är kort och förgängligt. Det är en alltför ryslig och hjärtlös tanke. Så mycket finare då om någon väntar på oss den dag vi inte orkar vara med längre. Annars blir vi bara ett namn i någons släktutredning.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Algotezza » 07 maj 2020 10:43

Anders skrev:Varför skall man överhuvudtaget tro? Är det för att slippa veta? För mig är det i alla fall så.


Vissa sakerkan vi väl inte säkert veta... återstår att tro i betydelsen hålla för sannolikt eller spekulera därom... finna utsagor som man står ut med att hålla för sanna även om man inte vet säkert... preliminära...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Anders » 07 maj 2020 11:47

Pilatus skrev:
Anders skrev:Varför skall man överhuvudtaget tro? Är det för att slippa veta? För mig är det i alla fall så.

1 Det måste finnas en mening med vår tillvaro på jorden, det kan ju inte vara en slump ...
2 Livet kan ju inte bara vara slut med vår fysiska död, vi har ju en (odödlig) skäl. Det visste ju redan Platon.
3 Liv kommer av liv, alltså måste det ha tillkommit för att någon fann livet gott. Gud skapade allt.
4 Evolutionen är bara en teori bland andra och vetenskapen kan inte veta allt.
5 Kant postulerade för säkerhet skull Guds existens. Många andra har gjort detsamma.

Att tro är en slags eskapism, vi kan inte acceptera att livet är kort och förgängligt. Det är en alltför ryslig och hjärtlös tanke. Så mycket finare då om någon väntar på oss den dag vi inte orkar vara med längre. Annars blir vi bara ett namn i någons släktutredning.

1. Att leva är mening nog för mej
2. Det är det som skrämmer mig
3. Bekymrar mig föga egentligen
4. Det spelar inte så stor roll heller. Om jesus nu gick på vattnet och fick fiskar att räcka länge, so what liksom. Evolutionen funkar rätt skapligt som förklaringsmodell. Lite vinnande häst.
5. De var väl tvungna, de hade nog inte gjort det nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Return of JC

Inläggav Anders » 07 maj 2020 11:51

Algotezza skrev:
Anders skrev:Varför skall man överhuvudtaget tro? Är det för att slippa veta? För mig är det i alla fall så.


Vissa skaer kan vi väl inte säkert veta... återstår att tro i betydelsen hålla för sannolikt eller spekulera därom... finna utsagor som man står ut med att hålla för sanna även om man inte vet säkert... preliminära...

Att leva i nuet räcker långt tycker jag. Då man siar om framtiden får man oftast helt fel. Okej, vanlig bonnplanering och den är ju lite spekulativ, vi hade väl inte tänkt oss att uggla i huset just nu. Men att man skall behöva ha gudar, buddhor och liknande, varför det liksom. Okej dödsrädsla, men den är inte alldeles okomplicerad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Return of JC

Inläggav klorofyll » 07 maj 2020 19:23

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Det bästa är att inte tro... Funderar just på vad jag tror på.. Börsen?



Plånboken?


Jag vet inte vad jag pratar om...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Return of JC

Inläggav Pilatus » 07 maj 2020 19:44

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Det bästa är att inte tro... Funderar just på vad jag tror på.. Börsen?

Plånboken?

Jag vet inte vad jag pratar om...

Mammon.
Moderator


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster