Datorns historia

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Hur kul var detta på en skala?

Kul
1
20%
Skitkul
0
Inga röster
Vad då "kul"?
4
80%
 
Antal röster: 5

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Datorns historia

Inläggav Algotezza » 20 sep 2007 12:41

Datorn idag har en lång och spännande historia, från tidernas gryning fram till vår tid, tidernas skymning. En del av densamma är höljd i dunkel, men den senaste tidens forskning på området har kunnat skingra vissa av de digitalt-binära dimmorna.

Den första datorn var dess omedelbara föregångare predatorn, vars höjdpunkt inträffade under de något mer avancerade däggdjurens guldålder. Långt senare efterträddes den av arrendatorn, vilken aldrig under sin levnads dagar fick så mycket att säga till om. Idag är dessa två arter nästan helt utdöda, ingen saknar dem väl på allvar idag, och i stället har vi de numera både väl- och ökända varianterna Mac och PC, allt efter binärt intresse och virtuell läggning. Varken predatorn eller arrendatorn nådde upp till den användarvänliga nivå vi har nytta av och glädjen att erfara och ta del av idag. I synnerhet den förstnämnda var särdeles användarovänlig, för att inte säga direkt aggressiv och blodtörstig.

Även om det inte finns så många entydiga fragment kvar idag av vare sig predatorns eller arrendatorns respektive tillvaroformer, utan fastmer fantasifulla myter och osund vidskepelse, lever det dock i världen idag kvar tvenne tämligen välbevarade och stilfulla reminiscenser av datumanläggningar, nämligen Stonehenge i England, Storbritannien,  och Ales Stenar i Skåne, Sverige.

Vad framtiden främst inom datorernas område har att erbjuda, står skrivet i ettor och nollor på cyberrymdens himmel.

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
tomtefader
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 mar 2007 18:45

Inläggav tomtefader » 20 sep 2007 15:45

Två röster hittils.

100% har valt alt. "Vad då 'kul'?"

Kul.
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 20 sep 2007 15:50

tomtefader skrev:Två röster hittils.

100% har valt alt. "Vad då 'kul'?"

Kul.


Jag förstår hur Reinfeldt känner sig efter den sensate Si(sy)fo(s)/Syfilis-mätningen...

A
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
cogito
Inlägg: 621
Blev medlem: 10 mar 2004 17:01

Inläggav cogito » 20 sep 2007 16:03

Mitt första minne av datorn var när Jonny Weissmüller i den tyska dubbningen av en Tarzan-film pekade ut ett torn vid horisonten för Jane med orden "Da - torn!"

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 20 sep 2007 16:46

Nja, gdk Algot.
Förbaskat svårt det där att vara kul, misslyckas ständigt själv så jag vet.
Själv älskar jag den torra engelska humorn med M.Python i spetsen.
John Cleese fick en gång frågan: vad gör en sketch rolig? "Verkligheten", svarade han och jag hajade till. Så simpelt? Vid närmade tanke så är många pythonsketcher tagna direkt ur verkligheten fast grovt förvrängda där det absurda i situationen förstärks till max.
Finns naturligtvist många bra python att välja emellan men en är helt obetalbar där de driver med fransk neorealism; Terry Jones klädd i svart på en soptipp rabblar obegripligheter med fransk accent och en vit ängel kommer flygandes. Symbolspråk höjt i kubik.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Till (Screaming Lord) Such

Inläggav Algotezza » 21 sep 2007 08:50

Min Python-favorit är förstås Filosofernas fotboll...

Ja, det är alltid verkligheten, eller relationen till densamma,  som gör något kul... håller med Cleese där...

A
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster