Anmälning till mafiaspel #2

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Anmälning till mafiaspel #2

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2008 18:11

Nytt spel på gång! Ett jätteroligt spel som behöver minst sex deltagare, gärna fler. Vill du vara med? Skriv upp dig här. Den här rundan är det lilla jag som är lekledare  :)

Hur fungerar det?
Mafia är en forumslek som blandar lite psykologi och statistik tillsammans med stora doser spel- och systemteori, samt beteendeanalys. Det är kort sagt det perfekta filosofispelet.

Det fungerar så här: Av de som meddelar sitt intresse så kommer olika roller att utdelas i hemlighet. De allra flesta kommer vara vanliga "stadsbor" och helt sakna särskilda förmågor och kunskap om andra spelares roller. Omkring en femtedel kommer att vara "maffia-medlemmar" och redan från början veta vilka de andra maffiamedlemmarna är, så att de kan organisera sig i hemlighet och anstränga sig kollektivt för att styra undan misstankar från varandra.
En person (i bybornas lag) kommer att vara "utredare", som en gång varje runda kan ta reda på någon annan deltagares roll.

Under rundorna (två rundor per vecka) så framlägger deltagarna teorier om varandra och framlägger sina misstankar, samt lägger röster på vem de tycker verkar mest suspekt och som de därför vill rösta bort från spelet. Samtidigt så kommunicerar maffiamedlemmarna internt och bestämmer vem de skulle vilja plocka bort. Utredaren tar också i hemlighet och meddelar lekledaren vilken deltagare som han/hon vill undersöka.

När en runda är slut så plockas två personer ut ur spelet. Dels den som fått flest röster (om två eller flera deltagare fått lika många röster så avgör slumpen mellan dessa), och dels en person som maffiamedlemmarna utser i hemlighet. En blir alltså lynchad av samtliga deltagare, och en blir avrättad av maffiamedlemmarna.

Människorna vinner om de lyckas plocka bort alla maffiamedlemmar, medan maffiamedlemmarna vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många bybor som maffiamedlemmar i spel.

Användarvisningsbild
Hannes
Inlägg: 198
Blev medlem: 19 okt 2007 19:44

Inläggav Hannes » 12 feb 2008 18:37

Jag är sugen på en omgång till :)

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 12 feb 2008 19:06

Jag är med  :D

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 12 feb 2008 19:35

Jag är också på.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 feb 2008 20:31

Jag litar inte på Skogsälvan,
denna gång ska jag avslöja henne!
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 12 feb 2008 20:39

Jörgen skrev:Jag litar inte på Skogsälvan,
denna gång ska jag avslöja henne!


:lol: ... blir väl kanske lite svårt när jag är lekledare. Och du! Du är skyldig mig en ursäkt  :wink:

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 12 feb 2008 21:34

förlåt då
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Inläggav Rising » 13 feb 2008 12:32

Jag tror att ni ska sätta minimum på sju deltagare. Annars så kan ju spelet ta slut redan efter ett drag. (efter två döda så är det 2-2, och mafia vinner)

---

Övriga tips till lekledarinnan:

Ha ett dokument på datorn där du för bok över deltagarna, deras roller, röster och deras nattval. Det underlättar enormt. Försök inte ha allt i huvudet eller genom att läsa igenom tråden och dina PM varje gång du behöver kolla vad någon har gjort eller röstat på.

Å så är det bra med så tydliga och utförliga regelbeskrivningar som möjligt. I alla sammanhang. Försök att inte ta för givet att spelarna skulle förstå några regler utan att du talar om dem.

(Å så kan man som lekledare bluffa lite för spelets bästa. I vårt spel fick jag exempelvis veta att Jörgen missförstått reglerna och PM:at sin roll till en annan deltagare, så jag avbröt spelet och sade att jag skulle ge alla nya roller. Men i verkligheten så tänkte jag att det vore synd på mafian - eftersom de kanske redan hade börjat bli samspelta med varandra - så vad jag gjorde var att behålla maffiarollerna där de var och så slumpade jag bara ut en ny roll åt undersökaren.)

---

Om du skulle ha någon hjälp av det så postar jag förresten de rollbeskrivningar jag använde till det förra spelet. De var:

Du är en vanlig Bybo. Du har inga särskilda krafter, men misströsta inte - det betyder ju bara att du slipper en massa jobbigt extra ansvar som utredaren kan behöva tänka på, varpå att du kan koncentrera
dig på det viktiga här i livet; att hitta och lyncha misstänkta maffiamedlemmar!
Byn vinner om ni lyckas lyncha samtliga maffiamedlemmar i spel.
Mafian vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många maffiamedlemmar som övriga deltagare.

Du är byns Utredare. Under varje speldag så skall du skicka ett PM eller mail till mig där du anger någon (ännu levande) deltagare som du vill skaffa information om. Jag kommer svara när speldagen är slut och då berätta vilken roll denna deltagare har i spelet. Om du skickar ett mail - berätta då vad ditt alias på forumet är, eftersom en del av er kan ha mailadresser som inte säger mig någonting.
Byn vinner om ni lyckas lyncha samtliga maffiamedlemmar i spel.
Maffian vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många maffiamedlemmar som övriga deltagare.

"Say hello to my leetle fren'"! Du är Maffia! Ditt mål är att undvika att dra på dig bybornas misstankar medan du sakta men säkert avrättar bybo efter bybo. Redan från början så vet du vem som är din maffiakollega i spelet:
Den personen är NAMN.
Under spelet så har du tillåtelse att kommunicera med denne om spelomgången även utanför forumet, såsom via PM eller mail.
Varje speldag så skall åtminstone någon av er skicka ett PM eller mail till mig där ni berättar vem ni vill avrätta när speldagen når sitt slut. Om du och din maffiakollega anger två olika namn så låter jag slumpen avgöra mellan era förslag.
Byn vinner om de lyckas lyncha samtliga maffiamedlemmar i spel.
Maffian vinner om det vid något tillfälle skulle finnas lika många maffiamedlemmar som övriga deltagare.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 feb 2008 17:48

Tack för tipsen, Rising  :) Jag har aldrig gjort något sånt här förut så det skulle nog inte bli lika proffsigt som när den gode Rising gjorde det, men det vore kul att  pröva på och jag tror att jag skulle kunna fixa det... eller vad säger du, Jörgen   :lol:  ?

Intresserade hittills: Hannes, Ling, Minded (Och Jörgen?)

Tre/fyra speldeltagare till behövs alltså. Jag går på Risings tips: Minst sju deltagare för att det ska bli ett spel.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 13 feb 2008 19:10

Nej så lätt viker inte jag heller undan. Är på, men ser gärna att det blir åtta :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 13 feb 2008 21:45

Härligt Loke! Då behöver vi bara ett par leklystna till :)

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 feb 2008 10:14

Kom igen gott folk, var med och lek lite !!
Har ni inte testat förut så ge det en chans, det var roligare än jag trodde. 8) o så får man ju luras lite.

Rising
Moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: 03 jul 2006 15:00
Ort: Stockholm

Inläggav Rising » 14 feb 2008 13:17

Reklamtips till Skogsälvan:

Jag kan dela den här tråden om du vill; så att vi får en helt ny tråd för anmälningar till din spelomgång.

Jag föreslår också att du tipsar om spelet och bjuder in folk att deltaga i din signatur. Då kan du göra reklam om din spelomgång i alla inlägg du skriver, oavsett forum.

Åh, förresten - jag är gärna med, om du behöver extraspelare.

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 feb 2008 13:19

Ojoj, ska Rising vara med, då har jag en känsla av det inte blir lätt att lura honom.... :? Men lättare andra hållet :D

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 feb 2008 13:58

Rising skrev:Reklamtips till Skogsälvan:

Jag kan dela den här tråden om du vill; så att vi får en helt ny tråd för anmälningar till din spelomgång.

Jag föreslår också att du tipsar om spelet och bjuder in folk att deltaga i din signatur. Då kan du göra reklam om din spelomgång i alla inlägg du skriver, oavsett forum.

Åh, förresten - jag är gärna med, om du behöver extraspelare.


Ja, du kanske har rätt att tråden bör delas. Kan du klistra in reglerna som du har formulerat så väl?
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster