Tintin här och nu

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

SportFilosofen
Inlägg: 276
Blev medlem: 31 jan 2008 10:01

Inläggav SportFilosofen » 13 jan 2009 21:11

Aha. Detta förklarar bytet av avatar. Latjo.
Det går att fundera över allt.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 13 jan 2009 22:16

Skummar igenom allt orkar inte mer just nu.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 13 jan 2009 23:04

Jag fattar inte att ni är så känslokalla. Fan tar er.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 14 jan 2009 00:30

Ling, jag behöver inte veta nåt. Du är så välkommen som du är.

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 jan 2009 08:26

Du har alltid välkomnat mig such, iaf nästan, men jag har svårt för dina känslosamma uttryck. Förstår inte vart du vill komma med dom, mer än att bara uttrycka en känsla för en person som du inte känner. Det förstår jag inte. Men vi är olika.

Dessutom blir den här tråden nåt helt annat än den startade som, jag gillar skogis tankar väldigt mycket, kan identifiera mig i henne, javisst, så är det. Hon är speciell i mångt och mycket, har alltid känt så, hon ligger mig varmt om hjärtat även om det går långt mellan våra samtal. (Så är det skogis  :wink: )

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 jan 2009 10:56

Kom och tänka på den tecknade serien Bamse, undrar vilka personer som skulle passa till de olika karaktärerena i den?
Tål att tänka vidare på, kanske du Skogis kan ge det en tanke och komma med några förslag, du är bra på det   :lol:
Jag ska fundera vidare....

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 jan 2009 12:07

På annat forum har jag kallats Glasögonsmurf.

Fastän jag varken är blå eller har glasögon.

Bild

Kalkytezza?

hälsar Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 jan 2009 12:44

Kan det vara det tänkta pekfingret som gör det? :D  Även om jag inte har sett dig som en pekfingerpekande man....kanske är det som jag tänkte, jag såg dig med glasögon i min tanke.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 14 jan 2009 13:59

Ling skrev:Kom och tänka på den tecknade serien Bamse, undrar vilka personer som skulle passa till de olika karaktärerena i den?
Tål att tänka vidare på, kanske du Skogis kan ge det en tanke och komma med några förslag, du är bra på det   :lol:
Jag ska fundera vidare....


Jag är inte så hemma på Bamse, men det vore jätteskoj om du vill/kan  :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 14 jan 2009 15:50

Skogsälvan skrev:
Ling skrev:Kom och tänka på den tecknade serien Bamse, undrar vilka personer som skulle passa till de olika karaktärerena i den?
Tål att tänka vidare på, kanske du Skogis kan ge det en tanke och komma med några förslag, du är bra på det   :lol:
Jag ska fundera vidare....


Jag är inte så hemma på Bamse, men det vore jätteskoj om du vill/kan  :)


Länge sedan jag läste Bamse för barnen.

Vilka figurer finns i Bamse?

Bamse, Skutt, Skalman, Vargen, Bamses fru och farmor eller morsa?

Dunderhonung vad skall det vara?

Man kan ta Ankeborg också...

funderar Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 14 jan 2009 18:20

Plockade ut de figurer som är med mest i serierna, det finns många fler, men det figurerar inte så ofta i tidningarna. Krösus Sork är dock en svår nöt, har svårt att sätta någon i den rollen som genuint elak.

Bamse – en vänlig själ, överbeskyddande mot sina vänner, med en råstyrka baserad på farmors dunderhonung – J R Auk, som för mig har en inre styrka, baserad på?, ja, kanske dunderhonung.

Lille Skutt – lite ängslig men hjälpsam, utsätter sig för saker han egentligen inte vågar – FIG, skriver trots att det kan vara svårt med stavningen, omtänksam och vänlig.

Skalman – ett tekniskt och logiskt geni med ett uppsjö av ”gadgets” i skalet – Algotezza med sin uppfinningsrikedom både i ord och bild passar bra i den här rollen.

Vargen – Bamses vän, för det mesta snäll men får ibland återfall – Suchanother, ja, här ser jag en varg som ibland tar av kläderna och blir ett lamm.

Farmor – lagar dunderhonung åt Bamse och ser till att alla mår bra – Skogsälvan som sprider "måbra" stoft över alla.

Katten jansson – den som bär iväg med dunderhonungen till Bamse, husmusens bråkkompis, smyger ibland med på Bamses äventyr – Avantgardet som jag tror gillar äventyr, i alla fall i ordets värld.

Husmusen – ser till att utmana Katten Jansson när helst tillfälle ges – Zokrates, som ger utmaningar åt den som än vill.

Krösus Sork – saknar helt goda sidor, kan utan tvekan stjäla från barn – Nej, här hittar jag ingen.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 14 jan 2009 18:34

Krösus sork är ju Kallekula förstås!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 jan 2009 00:19

Tack för det, Ling  :D Det finns brister i min litterära kunskap, vilket antagligen är uppenbart vid det här laget. Jag vet hur de här figurerna ser ut (det är sådana som jag som är bra på TP, vi med ytliga, breda kunskaper  :wink: ) Är det bara Bamse som får dunderhonung? Utan undantag?

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 15 jan 2009 09:05

Bamse är den som dunderhonungen är till för naturligtvis, men det finns ju de som försöker sig på den i tron att de också ska få den styrkan Bamse har, men de får bara ont i magen av den. Jag kommer ihåg att det var nån figur som tog honungen och blev lika stark som Bamse, men det varade mycket kortare tid, kommer dock inte ihåg vem det var.
Bamse var en av mina absoluta favoriter när jag var liten, kan vara för att han var så genuint snäll mot alla, till och med mot vargen som ju ibland var väldigt elak, han brukar dock alltid ångra sig efteråt. Jag önskade att det skulle komma en sån person till mig, som var så snäll och skyddade mig mot omvärlden.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 jan 2009 11:19

Märkligt nog har jag aldrig fastnat för Bamse. Fast jag har målat ett par kuddar med honom som motiv bara för att han är så söt  :)
Min favoritserie var nog Iznogoud, han som ville bli kalif istället för kalifen. Hysteriskt roliga album!


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster