Ord jag/vi hatar

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 17 aug 2010 22:55

-Utanförskap

Vad fan är det för ord?? Går knappt att översätta till något annat språk. :!:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 17 aug 2010 23:01

på italienska; alienazione
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.



http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 17 aug 2010 23:03

på grekiska såg det nästan vackert ut; αλλοτρίωση
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.



http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

reda
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 maj 2010 22:41

Inläggav reda » 18 aug 2010 22:27

Kan inte hålla mig borta från hatordsdiskussionen; någon mer än jag som har svårt för "(Att) bara vara"? "Tack för att du finns"? "Nånstans känner/ tycker/tror jag..."?

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 19 aug 2010 23:07

reda skrev:Kan inte hålla mig borta från hatordsdiskussionen; någon mer än jag som har svårt för "(Att) bara vara"? "Tack för att du finns"? "Nånstans känner/ tycker/tror jag..."?



Nä, inte jag. :lol:
Tyckte det var väldigt sköna ord, eller fraser. "Bara vara..." Hur ofta händer det i mitt liv? :roll: Nää, typ aldrig.
Jag borde kanske 'testa' på det. Låter skönt och sunt. Jag är jämt sysselsatt med något, nästa oavbrutet. :?



Den sista frasen ("Nånstans känner/ tycker/tror jag...") var väldigt respektfull.
Den låter som att alla INTE behöver tycka precis så som just den personen, utan meningen/diskussionen lämnas öppen... :arrow:
..och fler kan delta och förhoppningsvis komma fram till någonting mer konstruktivt, kanske...  :idea: :!:



"- är det." (punkt.)
Just den frasen har jag RIKTIGT svårt för. ](*,)

För det (tycker JAG!! :wink: ) säger mer att diskussionen är över.
Ingen kan tillägga någonting mer - utan personen som sagt detta har patent"hur saker ÄR." [-( *teach*
Haha!! :lol: *hjälp*


Kan nästan bara lämnar en bitter jävla känsla hos andra som var med i diskussionen från början. notworthy  :roll:  :evil:  :^o  :smt102  -narr-
Mindre trevligt? Väldigt socialt-kontraproduktivt om inte annat!
:? :shock:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.



http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

lotus
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 sep 2010 16:42

Inläggav lotus » 24 sep 2010 12:04

Klarar inte heller LIVSCOACH, seriöst. tycker i och för sig hela trenden är löjlig och endast till för undertsimulerade medelålders kvinnor. BLÄ ungefär som att ösa på med guld runt om halsen, i öronen och guldarmband osv och ha naglar som är 3 cm långa, usch för mycket dåliga vibbar!

tobiias
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 okt 2007 05:34

Inläggav tobiias » 24 sep 2010 12:16

"lojal"

FuturisticDragon
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 jun 2011 11:48

Inläggav FuturisticDragon » 06 jul 2011 14:56

bröstvårta!!
Det är väl ingen äcklig vårta heller, utan en trevlig kroppsdel. Engelskans nipple är mycket finare.

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 06 jul 2011 15:43

agenda - koncept

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 06 jul 2011 16:14

FuturisticDragon skrev:bröstvårta!!
Det är väl ingen äcklig vårta heller, utan en trevlig kroppsdel. Engelskans nipple är mycket finare.


Engelskans?

pap (2)
"nipple of a woman's breast," c.1200, first attested in Northern and Midlands writing, probably from a Scandinavian source (not recorded in O.N., but cf. dial. Swed. pappe), from PIE imitative base *pap- "to swell" (cf. L. papilla "nipple," papula "a swelling, pimple;" Lith. papas "nipple").

Från barnspråket härstamma ock, med
samma ljudelement, en del ord för
’bröstvårta, spene, modersbröst’, såsom ä. nsv.,
sv. dial. o. no. pappe, eng. pap samt de
obesläktade litau. pdpas (päpas), ital.
poppa osv.; jfr de likbetydande gottl.

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 06 jul 2011 20:11

Generellt hatar jag inflationen i språket så det finns inga ord kvar om man verkligen har ett behov av att uttrycka sig starkt!

zätatre
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 nov 2012 14:47

Ord jag/vi hatar

Inläggav zätatre » 22 nov 2012 12:52

"med andra ord" när jag läser eller hör denna sats, kan min frustration sällan stilla sig. Om du om din förklaring du precis gav inte var precis nog, och du hade en annan, är det slöseri med tid. Ordbajseri helt enkelt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17399
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ord jag/vi hatar

Inläggav Pilatus » 23 nov 2012 00:27

zätatre skrev:"med andra ord" när jag läser eller hör denna sats, kan min frustration sällan stilla sig. Om du om din förklaring du precis gav inte var precis nog, och du hade en annan, är det slöseri med tid. Ordbajseri helt enkelt.

"Det var inte i går" jag hörde det uttrycket. Men "vi får komma ihåg att" det ibland har en funktion. Om en sociolog talar om att stratifieringen undanhåller arbetarklassen från socioekonomisk utveckling, kan det möjligen "vara på sin plats med" att säga: "med andra ord" så ...
Moderator

Användarvisningsbild
Silver
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 dec 2012 09:19

Ord jag/vi hatar

Inläggav Silver » 08 jan 2013 21:09

Jag ogillar starkt när folk missbrukar kraftfulla ord så som t.ex. just Hatar. Folk tycks kasta ordet Hata kring sig hej vilt. Vilket ord ska vi då använda när vi verkligen hatar något?
Samma sak gäller med ordet Äckligt. Mat som smakar mindre gott, eller inte bra, översätts direkt till Äckligt. Fast vad säger man den gången maten består av avföring och mögel? Jätteäckligt?

Överlag ogillar jag alltså när folk använder ord som är mer eller mindre den yttersta beskrivningen i vardagliga sammanhang - för då står vi där som frågetecken när vi verkligen hamnar i den yttersta situationen, plus att man behöver inte överdramatisera allt bara för att få uppmärksamhet.
Det finns inga krig, bara inre konflikter.

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Ord jag/vi hatar

Inläggav reflex » 08 jan 2013 21:39

Alla ord som slutar på ist, kommunist, rasist, feminist, nazist m.m.
Orden fungerar som en sorts stämpel som omöjliggör alla nyansering.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster