Att se på världen

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att se på världen

Inläggav Pilatus » 17 mar 2017 00:33

lynx skrev:Alla (såvida man inte är blind då) ser det här, beror bara på vilket avstånd som krävs.

Inom gestaltpsykologin var sådana här bilder vanliga för att beskriva hur vi alltid försöker se meningsbärande mönster även då det saknas fullständig information. Ser du vad "bilden" föreställer?

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 17 mar 2017 22:26

Jag ser inget extremt tydligt. Klurigt :) Jag ser en hund bland yrande löv eller något. Ett löv är i den bilden framför hundens ena öga.
Finns det ett facit?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att se på världen

Inläggav Pilatus » 17 mar 2017 23:52

lynx skrev:Jag ser inget extremt tydligt. Klurigt :) Jag ser en hund bland yrande löv eller något. Ett löv är i den bilden framför hundens ena öga.
Finns det ett facit?

Ja, det är en ryttare och en häst. När man väl upptäcker dem ser man mycket klart vad bilden föreställer.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 18 mar 2017 00:04

Japp, ser den :) Kul! Rör sig mot vänster i bild. Ser du hunden i mitten som tittar snett uppåt till höger i bild som jag såg först?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att se på världen

Inläggav Pilatus » 18 mar 2017 00:42

lynx skrev:Japp, ser den :) Kul! Rör sig mot vänster i bild. Ser du hunden i mitten som tittar snett uppåt till höger i bild som jag såg först?

Bra! Men nej, jag ser ingen hund.

Jag gjorde Rorschachtestet en gång för många år sedan. Men där såg jag inte så mycket. Jag har läst om personer som har en fantastisk förmåga att associera vad de ser och kunna berätta om det på ett intelligent sätt.

Det var Arbetsförmedlingen som skickade mig till Psykotekniska institutet, jag fick fylla i en hel del personlighetstest. Jag var road och intresserad, jag hade en teknisk utbildning men var även intresserad av humaniora. Såg du filmen Divergent? Kanske var det litet så jag kände mig, alltså inte så utpräglad i någon riktning? Så jag var litet osäker på vad jag var lämplig att syssla med.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 18 mar 2017 00:53

Ryttarens hatt är vad jag såg som ett löv framför hundens öga först.
Men du såg Einstein/Monroe på den förra bilden, eller?
Nej, jag har inte sett den filmen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att se på världen

Inläggav Pilatus » 18 mar 2017 01:39

lynx skrev:Ryttarens hatt är vad jag såg som ett löv framför hundens öga först.
Men du såg Einstein/Monroe på den förra bilden, eller?
Nej, jag har inte sett den filmen.

Ah, nu förstår jag vad du såg.
Jag såg avsikten med Einstein/Monroe. Men jag var osäker på om jag kände mig helt övertygad.
Angående filmen Divergent, science fiction har alltid roat mig. I kväll såg jag The 5th Wave från 2016. Inte helt övertygande, jorden angrips (i vanlig ordning) av aliens som ville ta över jorden. Det slutade inte riktigt som invasionsarmen önskade. Människornas mer empatiska förmåga blev avgörande och så levde mänskligheten vidare.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Att se på världen

Inläggav Zokrates » 20 mar 2017 01:45

Bild









Vidarebefodrar bilden.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 21 mar 2017 17:51

Schysst Zokrates :) !

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 11 jul 2020 16:27

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ ... -fenomenet Häftigt :) Ser ni henne? Jag undrar hur en färgblind skulle se det där.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att se på världen

Inläggav David H » 12 jul 2020 00:56

lynx skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ27M9/professorn-forklarar-virala-fenomenet Häftigt :) Ser ni henne? Jag undrar hur en färgblind skulle se det där.


Först trodde jag att jag skulle se henne på skärmen jag tittade på, men det gick ju inte. Sen läste jag igenom instruktionen ordentligt och då funkade det, då såg jag henne i taket, om än inte med någon superskärpa.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Att se på världen

Inläggav David H » 12 jul 2020 00:58

Skogsälvan skrev:Jag är rätt fötjust i det paradoxala, omöjliga figurer och optiska illusioner. Det enkelspåriga synsättet handikappar oss ofta. Jag tror helt klart på "free your mind and the rest will follow". Så vi börjar med en uppvärmning.






Den här går ju faktiskt lösa med bara tre streck, men kanske behöver rita lite utanför pappret då...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 12 jul 2020 01:19

rekoj skrev:
lynx skrev:https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJ27M9/professorn-forklarar-virala-fenomenet Häftigt :) Ser ni henne? Jag undrar hur en färgblind skulle se det där.


Först trodde jag att jag skulle se henne på skärmen jag tittade på, men det gick ju inte. Sen läste jag igenom instruktionen ordentligt och då funkade det, då såg jag henne i taket, om än inte med någon superskärpa.


Såg du inte det som ett fotografi, alltså hudfärg och detaljer, färgen på håret, klänningen? Jag behövde bara förflytta blicken några centimeter från skärmen för att det skulle bli så. Frågade ett par andra med olika resultat. Någon såg det klart mot vit bakgrund (taket). Någon annan såg bara konturerna.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 12 jul 2020 01:21

rekoj skrev:
Skogsälvan skrev:Jag är rätt fötjust i det paradoxala, omöjliga figurer och optiska illusioner. Det enkelspåriga synsättet handikappar oss ofta. Jag tror helt klart på "free your mind and the rest will follow". Så vi börjar med en uppvärmning.






Den här går ju faktiskt lösa med bara tre streck, men kanske behöver rita lite utanför pappret då...

=D> "lite" :)

Jag ser att flera youtubeklipp är borta från tråden. Går det att få tillbaks dem?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att se på världen

Inläggav Pilatus » 12 jul 2020 01:24

rekoj skrev:
Skogsälvan skrev:Jag är rätt fötjust i det paradoxala, omöjliga figurer och optiska illusioner. Det enkelspåriga synsättet handikappar oss ofta. Jag tror helt klart på "free your mind and the rest will follow".

Den här går ju faktiskt lösa med bara tre streck, men kanske behöver rita lite utanför pappret då...

Inte illa, när jag löste problemet för många år sedan (med fyra linjer) så fick jag som kommentar att det just handlade om att bryta kvadratens tänkta begränsningslinjer och se lösningen med att sträcka ut linjerna. Vi sätter ofta upp psykologiska hinder som begränsar vår förmåga att lösa ett problem. Psykisk stelhet talade psykologerna om. Det är möjligt att bli litet mer fri om vi känner till det fenomen som begränsar oss.
Moderator


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster