Att se på världen

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 nov 2011 17:14

Skogsälvan,

Intressant det där med medärvda förmågor till att se ansikten. vi är medfödda med synestetiska egenskaper.
en blind kan se färger via hörseln, ifall att se färger är en medfödd förmåga och inte inlärd.

Och det är lite så som jag fungerar när jag ser människor och hur dom mår, det blir ibland förger eller lukter,
en synestetisk effekt. eller är det en effekt ?  tex kan man känna sig glad och ledsen samtidigt via den effekten,
man använder erfarenheter som delar ursprung för att skapa känslan av ledsen och glad samtidigt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 nov 2011 17:15

Skogsälvan,

Intressant det där med medärvda förmågor till att se ansikten. vi är medfödda med synestetiska egenskaper.
en blind kan se färger via hörseln, ifall att se färger är en medfödd förmåga och inte inlärd.

Och det är lite så som jag fungerar när jag ser människor och hur dom mår, det blir ibland förger eller lukter,
en synestetisk effekt. eller är det en effekt ?  tex kan man känna sig glad och ledsen samtidigt via den effekten,
man använder erfarenheter som delar ursprung för att skapa känslan av ledsen och glad samtidigt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 03 nov 2011 18:01

Ja, jag kan också känna flera känslor samtidigt och betraktar det som normalt  :) .

Fast nog är det lite skrämmande att vi inte helt kan lita på vad vi ser "Men jag såg det ju med egna ögon
!"?

Visst är det intressant hur våra huvud funkar; att om ett sinne "blir förstört" som synen hos den där cyklande blinde mannen, att det kan kompenseras upp?

Det där med ljud tyckte jag också var kul för det var helt nytt för mig (ba ba ba - va va va).

När jag var liten traskade jag ofta långt in i skogen med pappa, inte på några stigar, bara rätt ut i skogen. Syftet var då att plocka svamp. Det fascinerade mig att han alltid hittade tillbaks till våra cyklar på okända marker och utan att ta samma väg tillbaks och utan problem och irrande. Jag frågade honom om det - hur han hittade tillbaks och han svarade bara att det känner jag ju. Mitt lokalsinne är så uruselt att jag fascineras av sånt.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 nov 2011 18:26

Det där med ba-ba-ba -va var roligt,
jag försökte själv att säga ba med att få munnen placerad som när man säger va,
det gick inte : ), så det är ingen situation som vi i verkliga livet kommer att få se, för den är digitalt manipulerad.
Men illusionen var intressant trotts dess onaturlighet.

Att uppleva olika saker samtidigt är väl klassat lite som sjukdom ? Tänker att man blir så rädd på sina förväntade rationellt tänkande som inte matchar med det vi ser inom oss, vi får olika bilder och olika slutsatser, vad är rätt och vad är fel ?... Antar att det skapar ångest för många.

Jag har pratat med 'readers' som känt samma sak som jag, man vet inte alltid om det är ens egen kännsla eller om det är andras känslor man känner, och man får lita på sin instinkt om vad som är eget och vad som är andras känslor.

är jag glad för att anna är glad ?, eller är jag glad för att jag själv är glad ?
ibland så blir man lite tveksam heh.[/quote]

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 03 nov 2011 18:36

Nu är kanske inte jag rätt person att svara på det här, men jag tycker snarare att det är så att man har en tydligare tillgång till sina känslor när man kan ... drar ett hittepåexempel - min son har slagit en annan unge. Då kan jag känna ilska över att min son gör så här, nedvärderande av mig själv som en usel förebild, empati med den andra ungen osv. Det är bara en utförligare bild.

Fast jag tror faktiskt att det ligger en del i det här "new age-tänket". Ofta pratas det ju om hur glädje smittar. Glatt, trevligt - resten då? Jag kan må sjukt dåligt av att stå i en kö på affären och jag tror att jag känner av andras stress och irritation osv.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 nov 2011 20:01

Skogsälvan skrev:Nu är kanske inte jag rätt person att svara på det här, men jag tycker snarare att det är så att man har en tydligare tillgång till sina känslor när man kan ... drar ett hittepåexempel - min son har slagit en annan unge. Då kan jag känna ilska över att min son gör så här, nedvärderande av mig själv som en usel förebild, empati med den andra ungen osv. Det är bara en utförligare bild.

Fast jag tror faktiskt att det ligger en del i det här "new age-tänket". Ofta pratas det ju om hur glädje smittar. Glatt, trevligt - resten då? Jag kan må sjukt dåligt av att stå i en kö på affären och jag tror att jag känner av andras stress och irritation osv.


Jag tror att new-age tänket inte är helt fel heller. Det den beskriver är en sak, orsakerna bakom en annan sak.
Att människor har empati är verkligt, vad det beror på spelar väl egentligen ingen större roll så länge som man känner empati.

Jag älskar att stå i kö och studera människor, men ibland så kan man känna sig utstuderad,
beroende på hur jag mår för tillfället kan det kännas obehagligt eller trevligt med denna iakttagelse folk ger en.
För mig handlar det om att acceptera sig själv och den man för tillfället är.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 06 nov 2011 17:34

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/nexHf8Yg84g" frameborder="0"></iframe>
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 09 nov 2011 10:19

Tack Älvan, jag har alltid undrat vad dom säger egentligen men varit för lat att ta reda på det själv.

Hoppas du har det bra

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 10 nov 2011 14:02

Men hej! Roligt att se dig igen, jag tänker på dig ibland, Ling  :smt052 . Det är väl... ok - tack.

Men den senaste videon här då, om jag kollar på texten och lyssnar samtidigt kan jag riktigt höra hur de har hört. Det är ganska besynnerligt.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Att se på världen

Inläggav Anne » 05 maj 2013 10:44


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 26 feb 2017 13:19

https://goo.gl/images/vuot4E
Förstår inte riktigt hur man lägger in bilder, men den här var ju kul :)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Att se på världen

Inläggav SigurdV » 26 feb 2017 19:46

Det där med optisk kontext var intressant!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 27 feb 2017 02:24

Tycker jag också :) Såg du hur Einstein såg ut som Marilyn Monroe på avstånd? Backa från skärmen eller gör bilden mindre. Helt galet :lol: Menar sååå värst lika är de väl inte... Tänk dig ett vittnesmål "Jag såg en korthårig, vacker leende kvinna". Nästa vittne såg "En äldre man med mustasch och yvigt hår".

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Att se på världen

Inläggav SigurdV » 28 feb 2017 23:21

lynx skrev:Tycker jag också :) Såg du hur Einstein såg ut som Marilyn Monroe på avstånd? Backa från skärmen eller gör bilden mindre. Helt galet :lol: Menar sååå värst lika är de väl inte... Tänk dig ett vittnesmål "Jag såg en korthårig, vacker leende kvinna". Nästa vittne såg "En äldre man med mustasch och yvigt hår".

Det sägs ju att man ser det man vill se...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att se på världen

Inläggav Anne » 28 feb 2017 23:57

Alla (såvida man inte är blind då) ser det här, beror bara på vilket avstånd som krävs.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster