Hade du velat/vågat bli miniaturiserad/förminskad?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Hade du velat/vågat bli miniaturiserad/förminskad?

Inläggav Cosmic philosopher » 29 jan 2012 23:53

Hej!

Antag att du tillsammans med en extremt högteknologisk ubåt(som också även var utrustad med hjul för körning "på mark" om så önskades + vingar för att även ta sig fram flygande i mycket snabb hastighet om så önskades) hade haft möjligheten att förminskas i valfri storlek och där det hade varit exakt 99,12743514 % chans att "komma tillbaka till ursprunglig storlek igen,överleva denna miniaturiseringprocess/uppförstoringsprocess  och lyckas med "hela förminskningsprojektet". Frågor:

1) Hade du gjort det? Hade du velat göra det? Hade du vågat?

2) I vilket material/materia/ämne hade du(med ubåten) valt att bli förminskad i och därmed "utforska på nära håll"? Vad hade varit ditt projekt?

3) Hur många gånger mindre/förminskad hade du valt att bli? Tusen,miljoner,miljarder,googol,googolplex...eller mera? Själva förminskningsprocessen hade tagit högst 9 minuter oberoende antal gångers förminskning.

4) Du fick högst ta med dig 3 st andra personer - nu levandes personer. Vilka hade du valt? Eller hade du gjort det solo? Eller med en eller två andra?

5) Hur länge hade du stannat i detta "förminskade tillstånd"?

(En inspiration från filmen "Fantastic Voyage" (1966):)

<object width="480" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3o8vsU0Dw-4?version=3&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/3o8vsU0Dw-4?version=3&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" width="480" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>


<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ecLn5F4AK_Q?version=3&amp;hl=sv_SE"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ecLn5F4AK_Q?version=3&amp;hl=sv_SE" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 30 jan 2012 04:14

1) Jag hade gjort det, utan tvekan gett mig in i äventyret.

2) Ämnet heter minsta tänkbar, början av resan sker i någon boson (higgs). Projektet heter Planck

3) förminskning sker ner till 1,6·10-35 meter.

4) Jag hade tagit med mig några frivilliga på resan, som kan bekräfta det som sker.

5) tidsrymd max tre år. (sen tröttnar vi nog på varandra)

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 04 feb 2012 22:57

Marko skrev:1) Jag hade gjort det, utan tvekan gett mig in i äventyret.

2) Ämnet heter minsta tänkbar, början av resan sker i någon boson (higgs). Projektet heter Planck

3) förminskning sker ner till 1,6·10-35 meter.

4) Jag hade tagit med mig några frivilliga på resan, som kan bekräfta det som sker.

5) tidsrymd max tre år. (sen tröttnar vi nog på varandra)


Hej Marko!   :)

Kul att du utan tvekan gett dig in i detta spännande äventyr!  :)  Varför "stanna" vid  just 1,6X10^-35 meter? Vad får dig att bestämma dig att förminskas till just den storleken?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 05 feb 2012 01:07

Detta mått är där rummet brakar ihop till en salig röra,
under detta mått kan inget meningsfullt existera av det vi känner till (eller tror oss känna till)
jag vill se detta skådespel av kaos, måttet är en plancklängd, den minst enhet vi känner till.

En drömresa för många..

Våga, det är större risk att jag dör av en bilolycka eller av rökningen,
tyckte dina ods var rätt okey : )

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 05 feb 2012 23:55

Marko skrev:Detta mått är där rummet brakar ihop till en salig röra,
under detta mått kan inget meningsfullt existera av det vi känner till (eller tror oss känna till)
jag vill se detta skådespel av kaos, måttet är en plancklängd, den minst enhet vi känner till.

En drömresa för många..

Våga, det är större risk att jag dör av en bilolycka eller av rökningen,
tyckte dina ods var rätt okey : )



Hej Marko!

Hur vet man att detta mått är där rummet "brakar ihop till en salig röra"? Hur kan man veta att det under detta mått inte kan existera något meningsfullt av det vi känner till? Tänk om det finns fantastiska världar,solar,planeter,klot med bebodda världar av intelligent tänkande varelser genomsyrad av en lagbundenhet lång,långt,långt under denna måttenhet som du "stannade vid"? Tänk om det finns sådana fantastiska världar och klot om man skulle förminskas Grahams tal gånger ner i mikrokosmos... Vem vet?  :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 06 feb 2012 00:19

Cosmic philosopher skrev:
Marko skrev:Detta mått är där rummet brakar ihop till en salig röra,
under detta mått kan inget meningsfullt existera av det vi känner till (eller tror oss känna till)
jag vill se detta skådespel av kaos, måttet är en plancklängd, den minst enhet vi känner till.

En drömresa för många..

Våga, det är större risk att jag dör av en bilolycka eller av rökningen,
tyckte dina ods var rätt okey : )



Hej Marko!

Hur vet man att detta mått är där rummet "brakar ihop till en salig röra"? Hur kan man veta att det under detta mått inte kan existera något meningsfullt av det vi känner till? Tänk om det finns fantastiska världar,solar,planeter,klot med bebodda världar av intelligent tänkande varelser genomsyrad av en lagbundenhet lång,långt,långt under denna måttenhet som du "stannade vid"? Tänk om det finns sådana fantastiska världar och klot om man skulle förminskas Grahams tal gånger ner i mikrokosmos... Vem vet?  :wink:


Det är därför jag vill besöka denna värld. se hur slumpen beter sig, och är det en värld utan samband. vad kan existera utan att något hänger ihop ?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Hade du velat/vågat bli miniaturiserad/förminskad?

Inläggav freddemalte » 11 feb 2012 11:24

Cosmic philosopher skrev:Hej!

Antag att du tillsammans med en extremt högteknologisk ubåt(som också även var utrustad med hjul för körning "på mark" om så önskades + vingar för att även ta sig fram flygande i mycket snabb hastighet om så önskades) hade haft möjligheten att förminskas i valfri storlek och där det hade varit exakt 99,12743514 % chans att "komma tillbaka till ursprunglig storlek igen,överleva denna miniaturiseringprocess/uppförstoringsprocess  och lyckas med "hela förminskningsprojektet". Frågor:

1) Hade du gjort det? Hade du velat göra det? Hade du vågat?

2) I vilket material/materia/ämne hade du(med ubåten) valt att bli förminskad i och därmed "utforska på nära håll"? Vad hade varit ditt projekt?

3) Hur många gånger mindre/förminskad hade du valt att bli? Tusen,miljoner,miljarder,googol,googolplex...eller mera? Själva förminskningsprocessen hade tagit högst 9 minuter oberoende antal gångers förminskning.

4) Du fick högst ta med dig 3 st andra personer - nu levandes personer. Vilka hade du valt? Eller hade du gjort det solo? Eller med en eller två andra?

5) Hur länge hade du stannat i detta "förminskade tillstånd"?

(En inspiration från filmen "Fantastic Voyage" (1966):)


Hej Cosmic philosopher

Om vi förutsätter att detta hade fungerat helt igenom perfekt och att vi bortser från sådant som att t.ex. fotonerna hade blivit gigantiska i relation till våra små förminskande näthinnors sinnesceller så hade jag gjort följande:

1. Jag gissar att min nyfikenhet hade tagit överhand och att jag inte hade kunnat låta bli att åka på en resa i den mänskliga hjärnan och genom detta "se" om det utifrån det nya perspektivet gick att förstå mer kring sådant som medvetandet, upplevandet, minnet, associationer, beteende etc. Här begår vi ju lätt misstaget att vi tror att vi skulle "se" så som vi ser vårt makroskopiska rum i vardagen. Dock bör man tänka på att det (i de flesta material) inte existerar något ljus över huvud taget, dels att om det existerar fotoner så är de - som jag tidigare nämnde - gigantiska jämfört med den förminskade varianten av mig).

2. Hjärnan

3. jag hade valt den skalan där proteiner (jonkanaler, receptorer etc) hade varit ungefär lika stora som gigantiska skyskrapor.

4. Min sambo och dotter och dig (Cosmic philosopher) eftersom du kom med idén och verkar lika nyfiken som jag.

5. Så länge vi hade tyckt att det var intressant, roligt och givande.

Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Re: Hade du velat/vågat bli miniaturiserad/förminskad?

Inläggav Cosmic philosopher » 11 feb 2012 23:51

freddemalte skrev:
Cosmic philosopher skrev:Hej!

Antag att du tillsammans med en extremt högteknologisk ubåt(som också även var utrustad med hjul för körning "på mark" om så önskades + vingar för att även ta sig fram flygande i mycket snabb hastighet om så önskades) hade haft möjligheten att förminskas i valfri storlek och där det hade varit exakt 99,12743514 % chans att "komma tillbaka till ursprunglig storlek igen,överleva denna miniaturiseringprocess/uppförstoringsprocess  och lyckas med "hela förminskningsprojektet". Frågor:

1) Hade du gjort det? Hade du velat göra det? Hade du vågat?

2) I vilket material/materia/ämne hade du(med ubåten) valt att bli förminskad i och därmed "utforska på nära håll"? Vad hade varit ditt projekt?

3) Hur många gånger mindre/förminskad hade du valt att bli? Tusen,miljoner,miljarder,googol,googolplex...eller mera? Själva förminskningsprocessen hade tagit högst 9 minuter oberoende antal gångers förminskning.

4) Du fick högst ta med dig 3 st andra personer - nu levandes personer. Vilka hade du valt? Eller hade du gjort det solo? Eller med en eller två andra?

5) Hur länge hade du stannat i detta "förminskade tillstånd"?

(En inspiration från filmen "Fantastic Voyage" (1966):)


Hej Cosmic philosopher

Om vi förutsätter att detta hade fungerat helt igenom perfekt och att vi bortser från sådant som att t.ex. fotonerna hade blivit gigantiska i relation till våra små förminskande näthinnors sinnesceller så hade jag gjort följande:

1. Jag gissar att min nyfikenhet hade tagit överhand och att jag inte hade kunnat låta bli att åka på en resa i den mänskliga hjärnan och genom detta "se" om det utifrån det nya perspektivet gick att förstå mer kring sådant som medvetandet, upplevandet, minnet, associationer, beteende etc. Här begår vi ju lätt misstaget att vi tror att vi skulle "se" så som vi ser vårt makroskopiska rum i vardagen. Dock bör man tänka på att det (i de flesta material) inte existerar något ljus över huvud taget, dels att om det existerar fotoner så är de - som jag tidigare nämnde - gigantiska jämfört med den förminskade varianten av mig).

2. Hjärnan

3. jag hade valt den skalan där proteiner (jonkanaler, receptorer etc) hade varit ungefär lika stora som gigantiska skyskrapor.

4. Min sambo och dotter och dig (Cosmic philosopher) eftersom du kom med idén och verkar lika nyfiken som jag.

5. Så länge vi hade tyckt att det var intressant, roligt och givande.

Mvh
Fredrik



Hej freddemalte!

Ja, det hade varit  minst sagt ett mycket spännande projekt - "utforskning  IRL av  hjärnan"!  Har du någon måttuppgift hur stor - eller rättare sagt - hur liten (i genomsnitt) en jonkanal kan vara? Jag tackar så mycket för din inbjudan!  :)   Jag hade gärna följt med er - av nyfikenhet!  Förutsatt att det(själva "resan") alltså fungerat helt igenom perfekt och att det känts bra - och det brukar det ju göra när "nyfikenheten är på topp"...

PS. Hade det inte varit "frestande" att förminskas ännu mera ner i mikrokosmos - efter  denna "hjärnresa" som Projekt 2 ? DS :wink:

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster