Om du hade haft makten...

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Om du hade haft makten...

Inläggav Cosmic philosopher » 06 feb 2012 00:54

Hej alla!  :)

Föreställ dig att du hade makten och kunde förändra ditt utseende efter din egen fantasi,tänkar-, skapar- och uppfattningsförmåga på ett ögonblick. Du kunde alltså skapa ditt utseende precis som du önskade - förutsatt bara du var i stånd att rent konstnärligt tänka dig det. Men du kunde bara ändra detta ditt utseende endast en gång- under en ögonblicklig viljeakt - sedan fick du förbli i detta utseende hela tiden (med det efterföljande normala,naturliga åldrandet av detta "nya"utseende) och du kunde inte "komma tillbaka mer" till ditt nuvarande ursprungliga utseende. Men inte nog med det. Du kunde även förändra din förmåga/talang/skicklighet/kunnande/ på något område också. Men också på samma sätt som med utseendet - endast en gång kunde du ändra på detta också - och du kunde heller inte "komma tillbaka" till din ursprungliga,nuvarande förmåga/talang/skicklighet/kunnande på ifrågavarande område...

1) Hade du använt dig av denna makt/möjlighet på dig själv?

2) Om  du hade använt dig av denna makt/möjlighet - vad hade du då ändrat på dig själv? Varför? Motivera!

3) Om du hade denna makt även på andra människor och djur - hade du då använt dig av denna makt?

4) Vem eller vilka hade du då i så fall ändrat på? Hur hade du ändrat dessa? (Dessa människor hade ifrån det ögonblicket  de blivit förändrade av dig förlorat sitt minne angående deras tidigare uprsprungliga utseende/förmåga och existens). De hade blivit "pånyttfödda" - "skapade" sitt "nya jag" - av dig.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 06 feb 2012 01:27

Du har intressanta frpågor och teman, du skulle kunna göra dig en hacka som författare :)

jag hade valt att transformera mig till att se ut som jag såg ut när jag var 15 år gammal,
Inbillar mig att jag då får leva om livet lite grann... fast följer åldern med vid transformationen,
då väljer jag att förbli den jag är.
Jag var lite frestad att svara att jag ville se ut som den sexigaste kvinna man kan föreställa sig, se hur det är att leva med ett vackert utseende. Hur kan man använda sitt yttre för att komma dit man vill, är det möjligt att utseendet har en stor betydelse för hur vi mår själva och påverkar vår situation, eller kommer samma problem upp som jag haft innan ?

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 07 feb 2012 01:06

Marko skrev:Du har intressanta frpågor och teman, du skulle kunna göra dig en hacka som författare :)

jag hade valt att transformera mig till att se ut som jag såg ut när jag var 15 år gammal,
Inbillar mig att jag då får leva om livet lite grann... fast följer åldern med vid transformationen,
då väljer jag att förbli den jag är.
Jag var lite frestad att svara att jag ville se ut som den sexigaste kvinna man kan föreställa sig, se hur det är att leva med ett vackert utseende. Hur kan man använda sitt yttre för att komma dit man vill, är det möjligt att utseendet har en stor betydelse för hur vi mår själva och påverkar vår situation, eller kommer samma problem upp som jag haft innan ?

Hej Marko!

Tackar, ja, jag tycker bara det är kul att skriva.  Tänk om man kunde försörja sig på att skriva här på forumet  :wink: Det är möjligt att utseendet vid vissa tillfällen kan ha fördelaktigt och rentav stor betydelse för "dit man vill". Men på lång sikt "pockar nog" samma problem fram igen och igen -  tills man kanske verkligen löst problemet "ända in i benmärgen"...

Apropå att vilja se ut som den sexigaste kvinna - du har väl inte missat tråden  :wink:   :

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... highlight=
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar

Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Om du hade haft makten...

Inläggav freddemalte » 11 feb 2012 11:41

Cosmic philosopher skrev:Hej alla!  :)

Föreställ dig att du hade makten och kunde förändra ditt utseende efter din egen fantasi,tänkar-, skapar- och uppfattningsförmåga på ett ögonblick. Du kunde alltså skapa ditt utseende precis som du önskade - förutsatt bara du var i stånd att rent konstnärligt tänka dig det. Men du kunde bara ändra detta ditt utseende endast en gång- under en ögonblicklig viljeakt - sedan fick du förbli i detta utseende hela tiden (med det efterföljande normala,naturliga åldrandet av detta "nya"utseende) och du kunde inte "komma tillbaka mer" till ditt nuvarande ursprungliga utseende. Men inte nog med det. Du kunde även förändra din förmåga/talang/skicklighet/kunnande/ på något område också. Men också på samma sätt som med utseendet - endast en gång kunde du ändra på detta också - och du kunde heller inte "komma tillbaka" till din ursprungliga,nuvarande förmåga/talang/skicklighet/kunnande på ifrågavarande område...

1) Hade du använt dig av denna makt/möjlighet på dig själv?

2) Om  du hade använt dig av denna makt/möjlighet - vad hade du då ändrat på dig själv? Varför? Motivera!

3) Om du hade denna makt även på andra människor och djur - hade du då använt dig av denna makt?

4) Vem eller vilka hade du då i så fall ändrat på? Hur hade du ändrat dessa? (Dessa människor hade ifrån det ögonblicket  de blivit förändrade av dig förlorat sitt minne angående deras tidigare uprsprungliga utseende/förmåga och existens). De hade blivit "pånyttfödda" - "skapade" sitt "nya jag" - av dig.

Hej Cosmic philosopher

1. Nej. Sitter (i ärlighetens namn) mycket nöjd.

2. Om jag ändå skulle testa hade det varit av rent "vetenskapliga" skäl (t.ex sociala studier av hur man blir bemött etc). Hade dock varit tvungen att noga tänka igenom eftersom premissen var att man inte kunde ändra tillbaka. Men detta är mer hypotetiskt och alltså inget jag "hade gjort".

3. Japp! Jag hade provat att göra någon katt "blå och väldigt liten" - typ som en mysig fantasifigur. Eller kanske skapa ett gigantiskt lejon som kunde springa ner till människors största konflikthärdar och ge dem ett gemensamt mål att strida mot, istället för att strida mot varandra ;-)

4. Tja, man kan väl kosta på sig att vara lite altrusistsik och ge alla de som "uppenbart lider av sitt utseende" ett utseende som skulle kunna få dem att njuta mer av sitt liv och se andra världen. Huruvida denna handling egentligen är altrusistisk eller inte är väl nästan ett ämne för en egen tråd.

Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Lekstugan"