Instängd i ett rum

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Instängd i ett rum

Inläggav Cosmic philosopher » 02 mar 2012 17:16

 Antag att du vaknade upp en morgon i ett för dig helt okänt, slutet kvadratiskt rum med måtten 40 mx40m med takhöjden 4 meter. Du vaknade upp i en säng(som var behaglig att ligga i). Där fanns inga fönster någonstans. Väggarna var gröna och jämna. Inga tavlor fanns. Det var helt rent och städat i rummet- inte en enda dammtuss fanns någonstans . Golvet var jämnt. Det luktade gott i rummet. Det var fräscht. Där fanns hur mycket mat och dryck  som helst. Du kunde i stort sett välja vilken mat du ville. Hur mycket vatten som helst fanns. Fin toalett med dusch fanns. Där fanns spis för värmebehandling för mat.  Tillgång till tvätt fanns med tvättmaskiner.. Förutom dina egna kläder fanns 10 andra klädesplagg. Det var behaglig temperatur i rummet. Du upptäckte en speciell knapp för tillgång till "ny,härlig,syrerik utomhusluft" som kunde strömma in. Där fanns ingen dator, ingen telefon, mobiltelefon. Du kunde inte kommunicera med någon omvärld. Där fanns massor av färgrika lampor som kunde lysa hur länge som helst. Och även stearinljus.  Där fanns ett vackert bord med massor olika pennor,penslar (med olika färger) och massor med papper. 
Frågor:
1) Vad hade du gjort på dagarna/dygnen?
2) Hade du uthärdat ensamheten?
3) Antag att du också fick tillgång till en dator i rummet som gjorde det möjligt för dig att nu kommunicera med "omvärlden", dina nära och kära/omvärlden. Men omvärlden kunde inte "spåra fram" "var du hamnat", "var du var någonstans"  för att kunna " rädda dig" /"hämta dig". Vad hade du nu gjort på dagarna? 
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Sofja
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 mar 2012 03:32
Ort: Västerbotten

Inläggav Sofja » 02 mar 2012 23:06

1) Målat fina motiv på väggarna
2) Hur länge?
3) Säkert ägnat mycket tid till att utforska var den där friskluften kom ifrån och försökt gräva mig ut, använt datorn till att kommunicera med släkten och skrivit på forum, skrivit en bok, lyssnat på musik (om det fanns högtalare till datorn) och dansat.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Inläggav Cosmic philosopher » 02 mar 2012 23:21

Sofja skrev:1) Målat fina motiv på väggarna
2) Hur länge?
3) Säkert ägnat mycket tid till att utforska var den där friskluften kom ifrån och försökt gräva mig ut, använt datorn till att kommunicera med släkten och skrivit på forum, skrivit en bok, lyssnat på musik (om det fanns högtalare till datorn) och dansat.


Hej Sofja!

Tack för ditt svar! Det var intressant att läsa!

Vet du vilka slags motiv du hade målat på väggarna? Vad skulle boken handla om som du skrev där i rummet? Vilken musik hade du lyssnat på? Vilken slags dans hade du dansat?
Du frågar hur lång tid som du skulle vistas i det rummet.   Du skulle få sitta där resten av ditt liv där.  Det fanns heller inte någon tillgång till någon spade, hammare,såg,yxa eller liknande/annat redskap/verktyg för att ta sig ur... Hur hade du tagit det då?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Instängd i ett rum

Inläggav freddemalte » 02 mar 2012 23:45

Hej Cosmic philosopher

Jag ska försöka svara så "ärligt" jag bara kan. Med ärligt menar jag inte bara att jag rakt av svarar det jag känner, utan att jag även ska förska sätta mig in i detta och se om det finns en liten liten chans att rent självintrospektions- och erfarenhetsbaserat komma fram till hur jag faktiskt hade reagerat och handlat.

Cosmic philosopher skrev:1) Vad hade du gjort på dagarna/dygnen?
Jag hade börjat med att undra vara jag var och hur jag hade kommit dit. Eftersom det inte verkar finnas några indikationer på orsaken till att jag är i detta rum samt vad det är för rum hade jag nog blivit ganska så konfunderad och aningen skräckslagen. Jag tror att jag hade funderat på om det var något slags skämt eller att någon person jag känner vill se hur jag reagerar på en sådan situation. Vidare, när inget hade förändrats hade jag nog börjat ropa, leta efter utvägar, titta efter kameror för att se om någon filmade mig. Jag hade funderat på om det var någon bisarr "reality show", eller något konstigt spel av något slag. När inte detta heller hade visat sig övertygande hade jag nog börjat fundera på om jag hamnat i någon slags psykos eller sinnessjukdom eller alternativ i något märkligt drömtillstånd. Jag hade nog börjat misströsta, börjat gråta och undrat var mina nära och kära tagit vägen. Funderat i banor som "har det hänt något där ute", "har någon alien eller makt tagit över" och den konspiratoriska sidan av mig hade nog väckts till liv. Efter ett par dygn hade jag noga studerat hur maten levererades till mig (rummet), om jag inte fått fram någon information av det hade jag nog haft en period av någon slags apatisk och håglös relation till tillvaron. Gått och ätit lite på maten, sovit en hel del samt sysslat med de saker som fanns i rummet.

Efter ett tag (om jag inte hade blivit galen eller deprimerad) hade jag börjat jobba mycket med att försöka styra mitt eget psyke genom olika, egenpåhittade, övningar. Jag hade tränat upp min hjärnans förmåga att förverkliga de abstrakta fantasierna på ett sådant sätt att om jag t.ex. tittar på en röd boll (i verkligheten) så ska jag lyckas att verkligen få den att se blå ut etc. Jag hade jobbat mycket med mentala aktiviteter så som att försöka lösa Rubik´s kub för mitt inre. Jag hade hittat på massor av olika sagor och berättelser, filosofiska texter och skrivit ner dem. Jag hade målat och ritat, spelat på eventuella instrument. Om jag efter en tid märkt att jag "klarade mig själv" genom att t.ex. ha sällskap av tänkta figurer á la Alfons Åbergs Hemlige Molgan eller Chuck Noland´s Wilson "the volleyball" i filmen Cast Away, hade jag troligtvis levt vidare i rummet till den dag jag somnat in. Om man ska snegla på hur andra människor klarat sina liv i betydligt värre situationer - t.ex. livstidsdömda etc, så är det ju uppenbart att det går - men att det är tufft. Frånvaron av det sociala gör nog mer än vad vi kan föreställa oss med en människas psyke varför jag i ärlighetens namn inte riktigt kan föreställa mig detta scenario fullt ut.
Cosmic philosopher skrev:2) Hade du uthärdat ensamheten?
Jo, jag tror det men det hade nog uppkommit många stunder där det hade kunnat ifrågasättas!
Cosmic philosopher skrev:3) Antag att du också fick tillgång till en dator i rummet som gjorde det möjligt för dig att nu kommunicera med "omvärlden", dina nära och kära/omvärlden. Men omvärlden kunde inte "spåra fram" "var du hamnat", "var du var någonstans"  för att kunna " rädda dig" /"hämta dig". Vad hade du nu gjort på dagarna? [/i]
Samma som ovan (punkt 1) men istället för att ha en lotsasfigur att prata med hade jag chattat med människor, haft kontakt med mina nära och kära etc. Jag hade självklart tömt dem på alla information om varför jag sitter i detta rum samt vad som händer ute i världen etc. Om jag inte hade fått några svar på det så hade jag levt som ovan vid sidan av att jag hade haft en stor social krets av Internetvänner etc.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 mar 2012 02:13

Hade trott jag hamnat i paradiset..

1 funderat
2 ja
3 hackat servern och proxyn, efter att jag tröttnat på att njuta av fri kost och logi, inklusive el, fri tvätt, kläder, data, Internetuppkoppling... bättre än jag har det idag : P, tagit kontakt med de bästa hackers, jag sitter ju säker här.

papper och penna får vara, kör allt online.
hade fettankat filmer, ingen risk att åka dit :)
kanske gjort några allvarligare online-brott mot banker, när jag tröttnat, så att federala agenter börjar leta var jag är, vem vet.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 17 mar 2012 01:37

http://www.bokus.com/bok/9789164202963/ ... -forsvann/

fast på riktigt...
http://svt.se/2.22620/1.2745914/80-arin ... sjukhemmet

Intressant att alla gamlingar förvandlas till interner när de väl hamnat på ålderdomshem i Sverige.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster