Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 08 mar 2012 16:16

Det finns ett etiskt argument för att hellre välja en Appleprodukt före t.ex Samsung,
Apple tillåter uttryckligen ingen militär användning av sina produkter, en policy som
ingen av de andra anammat.
Samsung har utvecklat mördarrobotar med höghastighetsvapen som patruller gränsen
mot Nordkorea, robotarna använder värmekameror som läser av omgivningen, vid match
på en mänsklig signatur skjuter den utan hänsyn till om det är civila eller militära personer.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 08 mar 2012 16:17

Zokrates skrev:
freddemalte skrev:Den Samsung-surfplattan jag har har en helt galen grafisk layout som påminner om en blandning av en
gammal Nokia och en rysk terminal, jämfört med hur det är att sitta och jobba med iPaden.

Årets citat, argumentet borde ha ett enormt reklamavärde för paddanvändarna! :D
Bild på Samsungs nya processor! http://www.maskinisten.net/userpix/5257_padda2_1.jpg
Ha ha! Jo, det sägs ju att man ska göra det man är bra på. Givet det hade det kanske varit bättre om Samsung höll sig till TV-apparater ;-)
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 08 mar 2012 16:26

Zokrates skrev:Det finns ett etiskt argument för att hellre välja en Appleprodukt före t.ex Samsung,
Apple tillåter uttryckligen ingen militär användning av sina produkter, en policy som
ingen av de andra anammat.
Samsung har utvecklat mördarrobotar med höghastighetsvapen som patruller gränsen
mot Nordkorea, robotarna använder värmekameror som läser av omgivningen, vid match
på en mänsklig signatur skjuter den utan hänsyn till om det är civila eller militära personer.
Oj! Ja det var mer än jag visste! Tack för den informationen. Hummmm nä, hade man vetat allt elände bakom saker och ting så hade man knappast vågat röra sig - Apple har visst lite problem med etiken kring produktionen av sina enheter . . . men det har väl alla de där giganterna - svårt att veta vad som är sant och vad som är illasinnade rykten. Jag märker att du är väldigt medveten kring saker och ting - där är väldigt bra att vara det! En eloge till dig. Själv är jag ganska så okunnig just på sådant men lär mig gärna mer! Man kan ju i alla fall börja med att ta ställning, genom att inte stödja eller köpa produkter med tveksamt ursprung.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 09 mar 2012 10:33

Zokrates skrev:Det finns ett etiskt argument för att hellre välja en Appleprodukt före t.ex Samsung,
Apple tillåter uttryckligen ingen militär användning av sina produkter, en policy som
ingen av de andra anammat.
Samsung har utvecklat mördarrobotar med höghastighetsvapen som patruller gränsen
mot Nordkorea, robotarna använder värmekameror som läser av omgivningen, vid match
på en mänsklig signatur skjuter den utan hänsyn till om det är civila eller militära personer.


Det där tror jag så mycket jag vill på : )

miliären utvecklar sin egen teknik, och tar från apple, ibm. tändstickafabriken
whatever. och kör det i sina vapen...

ren försäljnings argument, och det är i$ och m$ bra på.

sen utvecklar amerikanska försvaret en linux som ska bli säkrare än de existerande,
den finns o tanka hem för privat bruk med.. säga vad man vill om försvaret,
men att skapa en säker linux dist var nog kommen ur iden om terrorism och göra folks datorer mer intrångssäkrade.
och här visar sig öppen kod vara överlägsen, just för att den går att kontrollera, utvecklas av alla parter. det skulle inte fungera med osx win eller ios här. Det är den proppritära marknaden med ägandet som skapar problem.

det pågick många debatter om att öppen kod skulle kunna manipuleras av illvilliga hackers,
visst, man hittar felen snabbare, hackers som utvecklare. detta kan inte ske i låst kod, användare är helt beskuren den rättigheten och man vet inte vad som finns i ens dator. i en värld med låst kod kan ägare och de med kunskap leka rullan och ha kontroll/makt.

det är mycket enkelt att skapa farlig kod för tex linux, men hela systemet bygger på förtroende och möjlighet att kontrollera till säkra distributions sätt.. ett samhälle som fungerar bra och är friskt.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 09 mar 2012 17:20

Marko skrev:
Zokrates skrev:Det finns ett etiskt argument för att hellre välja en Appleprodukt före t.ex Samsung,
Apple tillåter uttryckligen ingen militär användning av sina produkter, en policy som
ingen av de andra anammat.
Samsung har utvecklat mördarrobotar med höghastighetsvapen som patruller gränsen
mot Nordkorea, robotarna använder värmekameror som läser av omgivningen, vid match
på en mänsklig signatur skjuter den utan hänsyn till om det är civila eller militära personer.


Det där tror jag så mycket jag vill på : )


<iframe width="480" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/v5YftEAbmMQ?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 09 mar 2012 17:43

Zokrates skrev:
Marko skrev:
Zokrates skrev:Det finns ett etiskt argument för att hellre välja en Appleprodukt före t.ex Samsung,
Apple tillåter uttryckligen ingen militär användning av sina produkter, en policy som
ingen av de andra anammat.
Samsung har utvecklat mördarrobotar med höghastighetsvapen som patruller gränsen
mot Nordkorea, robotarna använder värmekameror som läser av omgivningen, vid match
på en mänsklig signatur skjuter den utan hänsyn till om det är civila eller militära personer.


Det där tror jag så mycket jag vill på : )


<iframe width="480" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/v5YftEAbmMQ?rel=0" frameborder="0"></iframe>


menade inte att samsung tillverkar robotar,
utan att apples teknik inte kommer att hamna i försvaret.

Alla högteknologiska länder tillverkar vapen av det här slaget,
sverige är inte sämre dom. Jag är ÖVERTYGAD om att Apple, Microsoft, Google ect har ett sammarbete med amerikansk millitär.. för militären står utanför det civila och vi har ingen koll och får antagligen heller inte reda på det via dom.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 09 mar 2012 19:07

Ja, förmodligen har de flesta utvecklat system som kan användas för både militära ändamål och spionage,
Ericsson är ju inte bättre vad jag vet, med både lönnmord och hjälp med massövervakning av "avvikande" i bagaget.
Hittade förresten en länk om lite kul äppleskum i licensavtalen, kärnvapen, Nej tack!.
http://www.idg.se/2.1085/1.428781/10-kn ... ensdjungel

GÅ UR MIN DATOR NU! Nytt valspråk kanske?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 09 mar 2012 19:24

Zokrates skrev:Ja, förmodligen har de flesta utvecklat system som kan användas för både militära ändamål och spionage,
Ericsson är ju inte bättre vad jag vet, med både lönnmord och hjälp med massövervakning av "avvikande" i bagaget.
Hittade förresten en länk om lite kul äppleskum i licensavtalen, kärnvapen, Nej tack!.
http://www.idg.se/2.1085/1.428781/10-kn ... ensdjungel

GÅ UR MIN DATOR NU! Nytt valspråk kanske?

Lol,
Hela jävla kapitalist världen är kriminell i samma anda som krigsmakter och mördare och all skit man kan tänka sig.
skit samma vad dom heter, hanterar dom kapital som ms apple, whatever så skiter dom fullkomligt i att halva världen svälter och dör i sjukdomar, inte en cent går dit om det inte är för propaganda.

räknade ut att bill gates fond inte ens var en promille av ränteintäkterna för fonden som gick till aids
ren jäkla propaganda och ge ut sol och vårar face.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 09 mar 2012 19:39

Synd att man som konsument oftast bara har en marginell vetskap om vad vinsterna går till.
Lundinland = Tanka bilen i Sverige så sponsrar du samtidigt tortyr, våldtäkt och mord i Afrika.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14495695.ab

Nej, mera bojkotter är lösningen, våra pengar styr mer än vi tror och ju fler vi är som vägrar
köpa "smutsiga" varor, desto mer hindrar vi dem att bekosta övergrepp.

Vi borde ha en tråd om detta där vi kan förmedla fakta och negativa konsekvenser vid produktköp.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 09 mar 2012 19:45

Vi borde ha en tråd om detta där vi kan förmedla fakta och negativa konsekvenser vid produktköp.


bra ide.
jag har inte en aning vilka produkter som är lämpliga eller olämpliga att köpa ur ett etiskt perspektiv.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav freddemalte » 22 sep 2012 11:13

Nu är jag "som barnet" ivrigt väntande och längtande till jag får min iPhone 5 8)
Närbild: http://idevice.tv/wp-content/uploads/20 ... Phone5.png
Bild
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Cosmic philosopher » 22 sep 2012 13:06

freddemalte skrev:Nu är jag "som barnet" ivrigt väntande och längtande till jag får min iPhone 5 8)
Närbild: http://idevice.tv/wp-content/uploads/20 ... Phone5.png
Bild


Hej freddemalte!

Jag kan förstå dig! :)
Tänk om man kunde känna på och "testa" denna Iphone5 bara genom att "gå in bilden" med handen :wink:

När jag var barn och idag ,när jag fortfarande är ett barn och väntar på något jätteroligt, spännande som jag "kommer att få" brukar det bli naturligt för mig att reagera med hoppsasteg (lite kraftfullare bara och mer schwing med armarna och en aningen mer ostrukturerat (med flera JIPPEY!!) än killen på klippet nedan) - alltså "förväntansglädje" uttryckt naturligt i kroppsrörelse (utan att jag oftast tänker på det) :D :
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav freddemalte » 22 sep 2012 13:12

Cosmic philosopher skrev:
freddemalte skrev:Nu är jag "som barnet" ivrigt väntande och längtande till jag får min iPhone 5 8)
Närbild: http://idevice.tv/wp-content/uploads/20 ... Phone5.png


Hej freddemalte!

Jag kan förstå dig! :)
Tänk om man kunde känna på och "testa" denna Iphone5 bara genom att "gå in bilden" med handen :wink:

När jag var barn och idag ,när jag fortfarande är ett barn och väntar på något jätteroligt, spännande som jag "kommer att få" brukar det bli naturligt för mig att reagera med hoppsasteg (lite kraftfullare bara och mer schwing med armarna och en aningen mer ostrukturerat (med flera JIPPEY!!) än killen på klippet nedan) - alltså "förväntansglädje" uttryckt naturligt i kroppsrörelse (utan att jag oftast tänker på det) :D :

Hej Cosmic philosopher

Ja det vore coolt om bilder kunde fungera som virtuella 3D-återgivningar av komplexa strukturer på ett sådant sätt att man upplevde strukturen/saken så som det hade känts att hålla den IRL. Undra om det kommer i "framtiden"?

Jag känner till 100% igen mig i detta. Det liksom spritter och sprattlar i hela kroppen och jag går till och med så långt att jag börjar flaxa med armarna till den grad att folk brukar fråga om jag fryser (vilket då påminner mig om att jag har hamnat i detta tillstånd). Jag kan även bli sådan (fast ännu värre) om jag får krypa ner i en säng bäddad med riktigt mjuka och sköna lakan och täcken kombinerat med att jag t ex är på en spännande resa och bor på ett trevligt hotell. När jag känner den där "frihetskänslan" blandat med att jag vet att kvällen eller dagen ska bli riktigt rolig.

Jag kommer definitivt att njuta på likande sätt när jag får börja "leka" med min nya iPhone 5.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Angelina » 22 sep 2012 14:26

Jag vill ha en pektelefon.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Prylar jag gillar, vill testa eller ha! ;-)

Inläggav Cosmic philosopher » 22 sep 2012 22:31

freddemalte skrev:
Ja det vore coolt om bilder kunde fungera som virtuella 3D-återgivningar av komplexa strukturer på ett sådant sätt att man upplevde strukturen/saken så som det hade känts att hålla den IRL. Undra om det kommer i "framtiden"?


Ja, det kan man verkligen undra. Undra i så fall vilket årtal eller i vilken tidsålder som mänskligheten då lever i när detta blir "vardagsmat".
Det hade varit otroligt intressant att "se in i framtiden" och se detta scenario i så fall redan "här och nu"...

freddemalte skrev:Jag känner till 100% igen mig i detta. Det liksom spritter och sprattlar i hela kroppen och jag går till och med så långt att jag börjar flaxa med armarna till den grad att folk brukar fråga om jag fryser (vilket då påminner mig om att jag har hamnat i detta tillstånd). Jag kan även bli sådan (fast ännu värre) om jag får krypa ner i en säng bäddad med riktigt mjuka och sköna lakan och täcken kombinerat med att jag t ex är på en spännande resa och bor på ett trevligt hotell. När jag känner den där "frihetskänslan" blandat med att jag vet att kvällen eller dagen ska bli riktigt rolig.

Jag kommer definitivt att njuta på likande sätt när jag får börja "leka" med min nya iPhone 5.


Ja, under sådana förhållanden behövs knappast skratt-yoga :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster