Din egen (fantasi)trädgård

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Väderkvarn » 06 feb 2014 12:40

Bild

En apelsinlund vill jag ha

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Pilatus » 06 feb 2014 12:42

Ännu så länge är det vinter i trädgården. Åt norr gränsar den till denna naturliga damm.

Bild
Moderator

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Väderkvarn » 06 feb 2014 12:54

Bild

I min fantasiträdgård finns det hus och kojor i träden

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Väderkvarn » 06 feb 2014 13:42

Bild

Rejält insynsskyddad trädgård.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Anders » 06 feb 2014 13:54

Perfekta trädgården (belägen på plats utan snö) skall ha utsikt mot havet, högt belägen. Stenklack ned mot vattnet, en massa ställen med stolar, soffor och bord där man kan sitta och njuta av utsikten. Lite blommor i skrevorna. Naturligtvis nånting inomhus med vidunderlig utsikt där man kan se ut mot havet vid dåligt väder. Kanske en liten skogsplätt med kantareller i.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav reflex » 06 feb 2014 14:28

Jag blir glad när jag ser en sommarstuga där det ser ut som om man flugit dit den med helikopter och varsamt ställt ner den i naturen utan att denna påverkats nämnvärt. Det jag däremot tycker ser tråkigt ut är när man frenetiskt bekämpar naturen på varje kvadratmeter av sin tomt, sen hägnar in den med ett staket för att slutgiltigt stänga naturen ute. Varför söka sig ut i naturen om inget får vara naturligt.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Pilatus » 06 feb 2014 14:30

I min trädgård finns det intressanta träd, mycket djur och växter, ett bibliotek (utom bild) och en vingård med en fantastisk källare.

Bild
Moderator

aquaticus
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 jan 2014 18:22

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav aquaticus » 07 feb 2014 15:19

reflex skrev:Det jag däremot tycker ser tråkigt ut är när man frenetiskt bekämpar naturen på varje kvadratmeter av sin tomt, sen hägnar in den med ett staket för att slutgiltigt stänga naturen ute. Varför söka sig ut i naturen om inget får vara naturligt.


Håller med.

Det beror ju lite på var tomten är placerad. Människor har ofta varit framme och frenetiskt bekämpat naturen. När det väl har skett har jag gärna höga buskar kring tomten, snarare än en halvmeter häck där människor från gatan och grannen ser rakt in i ens hem och rakt in i trädgården. Jag pratade med en kille för några år sedan som blivit anmäld för att han inte hade haft pyjamas när han vaknat på morgonen. Grannen hade sett rakt in i hans bostad, och anmält honom. Vad anmälan gällde minns jag inte, och enligt honom hade han bara gått runt i sitt hem. Lät helt absurt. Grannar kan man inte välja. Då skulle jag välja att skydda hemmet och tomten från insyn.

Frenetiskt bekämpad natur. Här väljer jag insynsskyddad trädgård:

Bild

Naturen står till större del, än bilden ovan, orörd. Egenplanterade häckar fyller liten funktion, och kan istället förstöra:

Bild

Naturen är till ännu högre grad orörd, i den miljön skulle jag inte vilja förstöra något alls:

Bild

Klippor vill jag också ha på tomten:

Bild

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav reflex » 07 feb 2014 19:20

Min trädgård ska vara liten och innehålla många platser där jag kan sitta och njuta av solskenet när det inte är så varmt, eller i skuggan när det är varmt. Det ska finnas många stora träd där trädgårdssångaren sitter och spelar och mycket ängsblommor för fjärilarna att fladdra runt i. Syren och kaprifol där skymmningssvärmarna söker nektar i ljumma sommarkvällar. Omgivningen ska bestå av ängar där morkullan sträcker i ljusa kvällar och löv eller blandskog där fågelsången brusar i daggfyllda vårmorgnar och koltrasten flöjtar i vårkvällarna. En bäck som porlar är inte heller helt fel gärna med bäckröding i så man kan meta från köksfönstret. Tidigare i livet när min hörsel var bättre var det första ljud jag hörde när jag vaknade tidiga sommarmorgnar porlandet från bäcken och flugsnapparens strofer genom det öppna fönstret. Gräsmattan ska vara liten så att jag kan sköta den lätt med en "handjagare". Trädgården ska övergå i skogen utan någon märkbar gräns det ska vara nära till blåbär och kantareller så att man när som helst när det är säsong kan hämta det man behöver. Dikena ska vara fulla av smultron att smaksätta frukostyouhurten med. Hallon och vinbär ska finnas att äta när man så önskar. Äpplen och krusbär lika så. Några jordgubbsplantor vill jag också gärna ha. Körsbär och plommon vore inte heller helt fel. Ett potatisland med egen färskpotatis är ett måste. Likaså en rad med grönsallat och massor av gräslök till frukostmackan.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Anders » 08 feb 2014 13:00

reflex skrev:Min trädgård ska vara liten och innehålla många platser där jag kan sitta och njuta av solskenet när det inte är så varmt, eller i skuggan när det är varmt. Det ska finnas många stora träd där trädgårdssångaren sitter och spelar och mycket ängsblommor för fjärilarna att fladdra runt i. Syren och kaprifol där skymmningssvärmarna söker nektar i ljumma sommarkvällar. Omgivningen ska bestå av ängar där morkullan sträcker i ljusa kvällar och löv eller blandskog där fågelsången brusar i daggfyllda vårmorgnar och koltrasten flöjtar i vårkvällarna. En bäck som porlar är inte heller helt fel gärna med bäckröding i så man kan meta från köksfönstret. Tidigare i livet när min hörsel var bättre var det första ljud jag hörde när jag vaknade tidiga sommarmorgnar porlandet från bäcken och flugsnapparens strofer genom det öppna fönstret. Gräsmattan ska vara liten så att jag kan sköta den lätt med en "handjagare". Trädgården ska övergå i skogen utan någon märkbar gräns det ska vara nära till blåbär och kantareller så att man när som helst när det är säsong kan hämta det man behöver. Dikena ska vara fulla av smultron att smaksätta frukostyouhurten med. Hallon och vinbär ska finnas att äta när man så önskar. Äpplen och krusbär lika så. Några jordgubbsplantor vill jag också gärna ha. Körsbär och plommon vore inte heller helt fel. Ett potatisland med egen färskpotatis är ett måste. Likaså en rad med grönsallat och massor av gräslök till frukostmackan.

Hmmm... Välkommen hem på kaffe och dopp i sommar! Även om omgivningarna inte är fullt så pastorala.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Väderkvarn » 08 feb 2014 13:44

Kul att Börje Salming är inne på den här linjen att skapa en drömträdgård.

Bild

"– Det är en dröm som gått i uppfyllelse. Jag har ett hus som jag själv valt och låtit bygga, en fantastisk utsikt och en stor trädgård att odla i.
Odla?
– Jag har gröna fingrar.
På riktigt?
– Ja, på riktigt, säger Börje och håller en monolog under en sådär tio minuter om allt det där som finns i trädgården. Först om poolen och plattorna han själv lagt kring denna, sedan allt detta med gröna fingrar. Om plantor, blommor och träd. Om staketet han ska klä med klematis eller någon annan klängväxt så att det blir så där mysigt. Om vinbärsbuskar, äppelträd, päronträd och bigarråträd. Om plommonträd, vinbärsbuskar och de med hallon. Rabarberplantor, grönsakerna och ”ja just det ja, nu kom jag på att det måste ju upp en ställning kring hallonbusken”.
Är det nyplanterat, undrar jag lite försiktigt?
– Det mesta, svarar Börje.
”Då har du inte behövt börja beskära och hålla efter, rensa ogräs och allt det där jobbiga”, försöker jag mig på, för allt detta låter fullständigt övermäktigt. Som en heltidssysselsättning för en kunnig trädgårdsmästare. Några äpplen har de skördat, men det andra, erkänner Börje, är nytt.
– Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet, fortsätter Börje utan att visa det minsta stress över just detta arbete som han möjligen har att vänta sig.

Orsaken till varför det håller på att växa fram en sådan enastående trädgård innehållande allt som tycks dofta, blomma och smaka handlar om Börjes barndom där ovanför odlingsgränsen.
– Mina barn ska få skörda, det är en dröm jag har haft och som jag vill ge dem. De ska få vara med och plocka potatis och morötter.
Barnen ja. Numera finns dessutom barnbarn. Anders och Teresa som tillhör kull nummer ett har båda passerat 30 och fått barn. Nova som är två år och Mandel som är ett halvår. Rasmus och Bianca bor hos Börje varannan vecka och för att få ihop tiden som ensam förälder med hans olika företag (numera handlar det framför allt om underkläder, ishockey- och innebandyprylar och spännande syntetisk is) har Börje kontor hemma.
– Å, det är kul med barnen, men oj, så många måsten. Det är laga mat och fixa med skolan, sedan en massa skjutsande, till seriespel och matcher, friidrott, dans och teater. Ibland känns det som om jag inte gör annat än sitter i bilen och kör hit och dit. Ännu ett varmt och glatt skratt.
Att det är tempo kring Börje kan vem som helst som försökt få tag på honom skriva under på. Ligger inte almanackan i bilen på för långt avstånd, så står han på grillor i ishallen med barnen eller sitter i möte och måste genast stänga av telefonen, men ber en vänligt att ring tillbaka om fem minuter. Mellan allt detta jobb- och barnrelaterade måste tiden räcka till att träna och rensa hjärnan. Här gäller också utmaningar. Att cykla till tjejen i Nacka är tre mil enkel väg och inget Börje drar sig för. På gymmet: cirkelträning med lätta vikter och spinning. I år cyklar Börje Vättern runt och Lidingöloppethar han sprungit två år. ”Men, jädra vad det var backigt”, säger Börje som stretade på och vägrade att ge upp trots att det var på gränsen till för jobbigt.
– Tre år till, sedan får det nog räcka, säger Börje på tal om detta höga tempo.
Sedan hoppas han kunna växla ner en liten smula. Kanske inte alls så tokigt tänkt. Inte minst med tanke på allt det där som kommer att växa upp i trädgården. Så han får tid att beskä-ra och klippa, för att inte tala om att skörda, sylta och safta …"

Publicerat den 9 december, 2010 i Grannliv 1/2009.

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Väderkvarn » 08 feb 2014 14:00


Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav Väderkvarn » 08 feb 2014 14:08


reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav reflex » 08 feb 2014 19:36

Anders skrev:
reflex skrev:Min trädgård ska vara liten och innehålla många platser där jag kan sitta och njuta av solskenet när det inte är så varmt, eller i skuggan när det är varmt. Det ska finnas många stora träd där trädgårdssångaren sitter och spelar och mycket ängsblommor för fjärilarna att fladdra runt i. Syren och kaprifol där skymmningssvärmarna söker nektar i ljumma sommarkvällar. Omgivningen ska bestå av ängar där morkullan sträcker i ljusa kvällar och löv eller blandskog där fågelsången brusar i daggfyllda vårmorgnar och koltrasten flöjtar i vårkvällarna. En bäck som porlar är inte heller helt fel gärna med bäckröding i så man kan meta från köksfönstret. Tidigare i livet när min hörsel var bättre var det första ljud jag hörde när jag vaknade tidiga sommarmorgnar porlandet från bäcken och flugsnapparens strofer genom det öppna fönstret. Gräsmattan ska vara liten så att jag kan sköta den lätt med en "handjagare". Trädgården ska övergå i skogen utan någon märkbar gräns det ska vara nära till blåbär och kantareller så att man när som helst när det är säsong kan hämta det man behöver. Dikena ska vara fulla av smultron att smaksätta frukostyouhurten med. Hallon och vinbär ska finnas att äta när man så önskar. Äpplen och krusbär lika så. Några jordgubbsplantor vill jag också gärna ha. Körsbär och plommon vore inte heller helt fel. Ett potatisland med egen färskpotatis är ett måste. Likaså en rad med grönsallat och massor av gräslök till frukostmackan.

Hmmm... Välkommen hem på kaffe och dopp i sommar! Även om omgivningarna inte är fullt så pastorala.

Jag får erbjuda det samma. På sätt och vis handlar det mesta om medvetenhet. Det du inte märker finns egentligen inte heller. En sak till om man får önska är att inte ha några nära grannar. Grannar kan visserligen vara trevliga men det är lätt att reta sig på vissas störande aktiviteter. Just nu är det jag som är mest störande eftersom jag har för vana att sitta ute på "bron" och spela dragspel ibland.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Din egen (fantasi)trädgård

Inläggav förbryllad » 08 feb 2014 23:07

Bild
Bless you and your mother.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster