Är detta komik?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Är videon nedan höjden av komik?

Ja absolut - det är en höjdare!
1
17%
Ja det är ganska roligt. Men det finns roligare grejer.
0
Inga röster
Sådär.
2
33%
Nej, det är inte speciellt roligt eller komiskt.
1
17%
Nej, absolut inte! Det rör sig om ett i synnerhet högtidligt och allvarligt ämne.
2
33%
 
Antal röster: 6

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Är detta komik?

Inläggav Cosmic philosopher » 01 nov 2012 00:50

Hejsan!

Är videon nedan komik/humor? Du får gärna motivera ditt svar. Varför tycker du som du gör? :

"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Är detta komik?

Inläggav freddemalte » 01 nov 2012 15:05

Hej Cosmic philosopher

En riktigt bra och svår fråga!

Om jag utgår från Wikipedias definition och beskrivning av fenomenet humor så blir mitt svar som följer:

Wikipedias definition:
Humor (från humores, kroppsvätskorna i humoralpatologi, ytterst av klassisk grekiska χυμός (chymos), bokstavligt "saft") är förmågan hos människor, saker eller situationer att framkalla glädjekänslor. För att uppfatta det roliga i en situation krävs ett "sinne för humor", något som alla människor har, men det finns många olika individuellt styrda faktorer som avgör om en enskild person finner en specifik händelse rolig. Bland de mest avgörande variablerna finns geografisk plats, kultur, mognadsnivå, utbildningsnivå, och kontext. Barn föredrar generellt sett fysisk humor, såsom slapstick (en stundom våldsam typ av humor), medan satir kräver en djupare förståelse för det som humorn riktar sig mot, ofta samhällskritik, och därför ofta kräver en mer vuxen publik. Konsten att vara rolig kallas komik, medan den skönlitterära och filmiska genre som är främst förknippad med humor kallas komedi. Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

Ja det utgör åtminstone (för mig) ett humoristiskt inslag i det att jag, tillsammans med vänner och familjemedlemmar, vid ett otal tillfällen har asgarvat åt just denna video. Vad är det då som har roat oss (mig)? Svårt att fullt ut, självintrospektivt, analysera det, men om jag ska försöka så är det följande:

- Antagandet och/eller vetskapen om hur seriöst detta klipp egentligen är avsett att vara och hur det genom sitt innehåll av Konungens och hans familjemedlemmars oförmåga att leva upp till detta kontrasterar mot denna seriositet i det att det istället upplevs som närmast en parodi på sig själv.

- Intonation, tempo, rörelse och prosodi i konungens tal samt även både hans och Kronprinsessan ordval och sätt att tala.

- Daniels försök till att leva upp till de förväntningar och krav som finns på honom, och som han faktisk klarar ganska galant, men just själva "klara-galant-heten" blir som en skämtsam framträdelse i sin onaturlighet och frånvaro av avspändhet.

- Min osäkerhet på om Konungafamiljen innerst inne, eller åtminstone privat, anser sig vara i en otroligt löjlig situation som de bara vill få överstökad eller om de faktisk tar den superseriöst utifrån alla perspektiv - det skapar en tention som framstår som underhållande.

- Vad det sedan är för neurala korrelat till "det som uppfattas som roligt" är en annan fråga! Undra varför människan överhuvudtaget, just upplever humor - hur kommer det sig att det har uppstått och/överlevt de evolutionära processeran? Kan djur roas av saker? Asgarvar katter "på sitt sätt" eller "inombords" åt vissa fenomen eller är det bara människan som har den "begåvningen"?

Sen är det väl inte humor "i sig" i kraft av att (antar jag) videon är tänkt att vara en seriös information från Hovet.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Är detta komik?

Inläggav Cosmic philosopher » 02 nov 2012 01:52

Hej freddemalte!
Varmt tack för ditt givande och mycket intressanta svar!
freddemalte skrev:Hej Cosmic philosopher

En riktigt bra och svår fråga!

Om jag utgår från Wikipedias definition och beskrivning av fenomenet humor så blir mitt svar som följer:

Wikipedias definition:
Humor (från humores, kroppsvätskorna i humoralpatologi, ytterst av klassisk grekiska χυμός (chymos), bokstavligt "saft") är förmågan hos människor, saker eller situationer att framkalla glädjekänslor. För att uppfatta det roliga i en situation krävs ett "sinne för humor", något som alla människor har, men det finns många olika individuellt styrda faktorer som avgör om en enskild person finner en specifik händelse rolig. Bland de mest avgörande variablerna finns geografisk plats, kultur, mognadsnivå, utbildningsnivå, och kontext. Barn föredrar generellt sett fysisk humor, såsom slapstick (en stundom våldsam typ av humor), medan satir kräver en djupare förståelse för det som humorn riktar sig mot, ofta samhällskritik, och därför ofta kräver en mer vuxen publik. Konsten att vara rolig kallas komik, medan den skönlitterära och filmiska genre som är främst förknippad med humor kallas komedi. Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

Ja det utgör åtminstone (för mig) ett humoristiskt inslag i det att jag, tillsammans med vänner och familjemedlemmar, vid ett otal tillfällen har asgarvat åt just denna video. ]

Jag har också skrattat en del åt den. Det finns en del youtubeklipp på Hans Majonnäs - förlåt - Hans Majestät... som jag haft väldigt svårt att hålla mig för skratt åt. Detta är ett av dem. Men numera skrattar/fnissar jag inte riktigt lika mycket som jag gjorde första/de första gångerna jag såg videon. Ungefär som en vits som man hört mer än en gång. Därför satte jag att jag numera tycker denna video är "sådär" komisk.


freddemalte skrev:[Vad är det då som har roat oss (mig)? Svårt att fullt ut, självintrospektivt, analysera det, men om jag ska försöka så är det följande:

- Antagandet och/eller vetskapen om hur seriöst detta klipp egentligen är avsett att vara och hur det genom sitt innehåll av Konungens och hans familjemedlemmars oförmåga att leva upp till detta kontrasterar mot denna seriositet i det att det istället upplevs som närmast en parodi på sig själv.

- Intonation, tempo, rörelse och prosodi i konungens tal samt även både hans och Kronprinsessan ordval och sätt att tala.]

Ha ja när kungen t ex betonar kraftigt på fööör-sommaren blir det riktigt roligt. Han talar inte slangspråket precis á la Jerry Williams utan det finns nog en viss skillnad mellan kungens "privata jag" och hans "offentliga jag".

freddemalte skrev:- Daniels försök till att leva upp till de förväntningar och krav som finns på honom, och som han faktisk klarar ganska galant, men just själva "klara-galant-heten" blir som en skämtsam framträdelse i sin onaturlighet och frånvaro av avspändhet.]


Intressant analys. Ja, en slags rädsla för eller försvar mot att bli avslöjad för "den han (Daniel) är (med alla sina eventuella "tillkortakommanden") i sin naturlighet".

freddemalte skrev:Min osäkerhet på om Konungafamiljen innerst inne, eller åtminstone privat, anser sig vara i en otroligt löjlig situation som de bara vill få överstökad eller om de faktisk tar den superseriöst utifrån alla perspektiv - det skapar en tention som framstår som underhållande.]

Det var en intressant iakttagelse

freddemalte skrev: Vad det sedan är för neurala korrelat till "det som uppfattas som roligt" är en annan fråga! Undra varför människan överhuvudtaget, just upplever humor - hur kommer det sig att det har uppstått och/överlevt de evolutionära processeran? Kan djur roas av saker? Asgarvar katter "på sitt sätt" eller "inombords" åt vissa fenomen eller är det bara människan som har den "begåvningen"?]


http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/70 ... gramid=793

Det verkar vara ganska så "omänskligt" med att "vara kung". :roll:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Är detta komik?

Inläggav Anne » 02 nov 2012 11:16

Jag tycker inte att det är det minsta komiskt. Ni som uppfattar det så kan ju gärna motivera tydligare varför och därmed ge mig en chans att förstå ert perspektiv.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Är detta komik?

Inläggav Zokrates » 02 nov 2012 11:36

lynx skrev:Jag tycker inte att det är det minsta komiskt. Ni som uppfattar det så kan ju gärna motivera tydligare varför och därmed ge mig en chans att förstå ert perspektiv.

Jag håller med dig eftersom jag inte skrattade en enda gång åt videon.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Är detta komik?

Inläggav freddemalte » 02 nov 2012 11:39

lynx skrev:Jag tycker inte att det är det minsta komiskt. Ni som uppfattar det så kan ju gärna motivera tydligare varför och därmed ge mig en chans att förstå ert perspektiv.
Hej lynx

Jag har gjort mitt försök i inlägget ovan att förklara vad jag upplevde som komiskt i klippet. Om du inte upplever det på samma sätt kan det nog vara svårt att förmedla något ytterligare. Humor och vissa andra sinnestillstånd är antagligen väldigt förknippat med den privata erfarenheten, livsupplevelsen, preferenser, kunskaper, intressen, kontext, fokus, etc och därmed kan det i princip vara omöjligt att förklara exat vad som utgör det roliga, såeciellt för någon som inte alls är road.

Som jag skrev i inlägget ovan är jag även nyfiken på vad det är för mekanismer eller bakomliggande neurala processer som gör att vi roas av vissa fenomen. Skulle vara intressant att ta del av sådan tvärvetenskaplig psykologi-, neurologi- och underhållningsvetenskapliga studier samt dess slutsatser. Kanske finns det avhandlingar i ämnet?

Många tycker t ex att det är jätteroligt med buskis, sexhumor, förnedrings-TV, dolda kameran, engelska komedier etc, vilket jag inte roas av alls.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är detta komik?

Inläggav Pilatus » 02 nov 2012 11:49

Det finns en viss otidsenlighet i det regelverk som kungen och hans familj måste följa. En monark i ett av de mest utvecklade samhällena på vår jord är kanske inte vad man skulle kunna förvänta sig. Men så tänker tydligen inte det svenska folkets majoritet som ofta uttalar sitt stöd för monarkin. Det finns onekligen en spricka i fasaden som kan tyckas litet löjlig. Men jag tror inte det är så bra att göra sig lustig över kungens brister, att han inte har den självklara auktoritet som ämbetet tycks kräva. Men nu har vi valt att ha kvar kungahuset trots att det kan framstå som historiskt överspelat och en symbol för envälde. Det parti som på allvar skulle vilja avsluta monarkin skulle förmodligen tappa ett antal röster och det vill man ju verkligen inte!
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Är detta komik?

Inläggav freddemalte » 02 nov 2012 11:54

Pilatus skrev:Det finns en viss otidsenlighet i det regelverk som kungen och hans familj måste följa. En monark i ett av de mest utvecklade samhällena på vår jord är kanske inte vad man skulle kunna förvänta sig. Men så tänker tydligen inte det svenska folkets majoritet som ofta uttalar sitt stöd för monarkin. Det finns onekligen en spricka i fasaden som kan tyckas litet löjlig. Men jag tror inte det är så bra att göra sig lustig över kungens brister, att han inte har den självklara auktoritet som ämbetet tycks kräva. Men nu har vi valt att ha kvar kungahuset trots att det kan framstå som historiskt överspelat och en symbol för envälde. Det parti som på allvar skulle vilja avsluta monarkin skulle förmodligen tappa ett antal röster och det vill man ju verkligen inte!
Exakt Pilatus

Att göra sig lustig över någon annan ska man ofta vara försiktig med. Tyvärr verkar mycket av den humor (eller försök till humor) som produceras just gå ut på att göra sig lustig över andra eller till och med förnedra andra.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Är detta komik?

Inläggav Anne » 02 nov 2012 11:57

Jag tror jag förstår lite hur du reflekterar över det här, Fredrik. Personligen uppfattar jag inte glädjekänslor kopplade till någon sorts lyteskomik. Vad är det för sorts glädje? Jag uppfattar systemet som till stor del tragiskt, men jag tycker att det är glädjande att Victoria fick Daniel då jag uppfattar att de verkligen mår bra av varann. Detta hade varit totalt otänkbart för inte alls länge sedan då Daniel inte är av kunglig börd.
Hur tycker ni att kungen skulle ha meddelat det här?
"Tjena, tänkte berätta att jäntan har hittat en snubbe. Goda nyheter! Vi kör en skål för det. Tja ba/ Tjabo mä Silvriat"

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Är detta komik?

Inläggav freddemalte » 02 nov 2012 12:10

lynx skrev:Jag tror jag förstår lite hur du reflekterar över det här, Fredrik. Personligen uppfattar jag inte glädjekänslor kopplade till någon sorts lyteskomik. Vad är det för sorts glädje? Jag uppfattar systemet som till stor del tragiskt, men jag tycker att det är glädjande att Victoria fick Daniel då jag uppfattar att de verkligen mår bra av varann. Detta hade varit totalt otänkbart för inte alls länge sedan då Daniel inte är av kunglig börd.
Hur tycker ni att kungen skulle ha meddelat det här?
"Tjena, tänkte berätta att jäntan har hittat en snubbe. Goda nyheter! Vi kör en skål för det. Tja ba/ Tjabo mä Silvriat"
Hej lynx

Det ena utesluter inte det andra. Det är säkert jätteroligt för dem att de har funnit varandra och att de har gift sig och fått barn. Det var dock inte det Cosmic Philosopher frågade om. Om han hade frågat: "Tycker du att det är roligt att Victoria och Daniel har gift sig", hade mitt svar varit annorlunda. Nu frågade han om jag tyckte att klippet var roligt och då svarade jag på det. Lyteskomik är det om man gör en grej av t ex Konungens egenskaper, vilket säkert många gör, men inte enbart att själv roas av honom etc. Det är två helt skilda fenomen. Han gjorde säkert sitt bästa och det sätt som han förmedlade det på via YouTube var säkert helt i sin ordning för de som var intresserade av Eklateringen.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Är detta komik?

Inläggav Anne » 02 nov 2012 12:18

Hur tycker du att kungen borde ha levererat det här meddelandet utan att du hade uppfattat det som komiskt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är detta komik?

Inläggav Pilatus » 02 nov 2012 12:39

lynx skrev:Hur tycker du att kungen borde ha levererat det här meddelandet utan att du hade uppfattat det som komiskt?

Vår kung gjorde det på sitt sätt. Hade vi haft en kung i gestalt av Sean Connery hade framställningen blivit en annan. Det är ganska lätt att föreställa sig skillnaden.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Är detta komik?

Inläggav Anne » 02 nov 2012 13:08

Nog för att jag gillar Sean Connery, men nu är inte han pappa till Victoria. Kungen och Connery är inte påfallande lika. Hade du velat att kungen hade förställt sig mer i Bond-stil? Det kan väl inte vara så svårt att förstå att kungen är en människa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Är detta komik?

Inläggav Pilatus » 02 nov 2012 14:26

lynx skrev:Nog för att jag gillar Sean Connery, men nu är inte han pappa till Victoria. Kungen och Connery är inte påfallande lika. Hade du velat att kungen hade förställt sig mer i Bond-stil? Det kan väl inte vara så svårt att förstå att kungen är en människa.

Det jag ville peka på var något mycket enkelt, vår kung har sin personliga stil. Det kan han inte göra så mycket åt. Många har varit öppet elaka och skämtat på kungens bekostnad. En annan person med ett stort naturligt pondus skulle framstått som helt annorlunda. Sean Connery fick utgöra ett exempel på denna skillnad. Kanske skulle en liknande person fyllt rollen som kung bättre. Vår kung framstår ju emellanåt som ett mobbningsoffer.
Moderator

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Är detta komik?

Inläggav Cosmic philosopher » 15 nov 2012 01:08

Hej lynx!

lynx skrev:
Hur tycker ni att kungen skulle ha meddelat det här?
"Tjena, tänkte berätta att jäntan har hittat en snubbe. Goda nyheter! Vi kör en skål för det. Tja ba/ Tjabo mä Silvriat"


Om kungen hade meddelat sig/talat det på det sättet hade jag nog även här haft svårt för att hålla mig för skratt... Det fullständigt oväntade i en "helomvändning" i det vanliga vardagslivet kan också ha sina komiska effekter. :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster