Om du kunde ändra andras medvetanden

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Inläggav Cosmic philosopher » 03 nov 2012 22:38

Hejsan! :)

Antag att du kunde mixtra med,förändra eller ändra på andra människors medvetanden helt efter (ditt eget) behag.
Om du t ex ville att personerna A,B,C och D skulle ha/få uppfattningen Y(något som de inte hade från början) och fokuserade dig på det så fick de denna uppfattning Y också omedelbart (efter din fokuserade önskan).
Eller om du ville att personerna G,H och I skulle bli förälskade i dig och fokuserade dig på detta med blotta viljan/tankekoncentration så blev också G,H och I verkligen förälskade i dig.
Om du ville att t ex person F skulle få ett starkt intresse för matematik,astronomi eller att gå på lina så blev det så också för F.

Du kunde få "dumma" människor att på ett ögonblick bli "intelligenta" och vice versa - förutsatt du ville det. Om det var din önskan. Du kunde få "stygga" männsiskor till att bli "trevliga" osv...

På ett ögonblick kunde du få t ex Reinfeldt att bli en "fanatisk vänsterpatist" eller Jonas Sjöstedt att bli en hängiven moderat. Om du önskade det.
Men du kunde dock inte använda denna förmåga på ditt eget medvetande och du kunde inte ändra det "yttre i världen" såsom människors och djurs utseenden,saker och ting. Det fungerade "enbart" för att med vilja förändra andra människors medvetanden. (Som t ex intressen,åsikter,smak och tycke,karaktär,moral,intelligens,sexuell läggning,sinne för humor,talanger,empati,föräskelseförmåga etc).

Då blir man frågeställning:

1)Hade du använt dig av denna förmåga?

2)Vad hade du gjort om du verkligen var kapabel till detta - att ändra andra människors medvetanden?

3)Hur mycket i så fall? Och till vad?

4)För vilket syfte?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 nov 2012 23:22

Hej Cosmic philosopher

Roligt och spännande fråga!

1. Om jag plötsligt upptäckte att jag kunde ha en så direkt impact på andras medvetande hade jag antagligen inte kunnat låta bli att testa det i olika utsträckning och i olika sammanhang. Mest av nyfikenhet och fascination. I någon mån använder jag mig av detta fast inte så direkt, genom olika psykologiska förhållningssätt och handlingar. Genom livets gång och erfarenhet har jag lärt mig hur människor reagerar och handlar i olika sammanhang och då är det klart att jag i vissa situationer väljer att handla i enlighet med A om jag har erfarenheten att A leder till någons mentala tillstånd B etc.

2. Till en början hade jag nog, som sagt, "lekt lite" med förmågan i enklare sammanhang. Sedan hade jag nog testat den på mer världsliga ting så som makthavares och beslutsfattares medvetanden. Jag hade inte använt det till sådant trams som att gå till banken och få folk att ge mig pengar etc, utan mer "seriösa" experiment.

3. Antagligen ganska mycket. Jag hade nog ganska så snart upptäckt att det inte är så roligt att "den andre" är som jag, utan istället börjat uppskatta faktumet att "den andre" faktiskt är dold för mig och sett värdet i att var och en är sin egen. Faktum är att jag är tämligen nöjd med hur människor är och har inget att klaga på, så jag känner inget direkt behov av att "tweaka den andre". Även om det självklart hade varit lockande att ge sig ut i världen och ändra på varje person som vill skada någon annan så hade jag antagligen inte orkat och klarat det (t ex stressande att inse att man inte hinner med så många).

4. I princip bara nyfikenhet och experimenterande.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Lekstugan"