Cleverbot

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Cleverbot

Inläggav freddemalte » 16 nov 2012 15:55

Har underhållande konversationer med Cleverbot

http://cleverbot.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Cleverbot

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Cleverbot

Inläggav Zokrates » 18 nov 2012 16:06

Testade din länk, boten var bortkollrad på nolltid, helt meningslöst.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Cleverbot

Inläggav freddemalte » 18 nov 2012 16:12

:D
Zokrates skrev:Testade din länk, boten var bortkollrad på nolltid, helt meningslöst.
Ha! Tror du att "den" kan utvecklas? (Det är nog tänkt att den ska lära sig av konversationerna antar jag).
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Cleverbot

Inläggav Zokrates » 18 nov 2012 16:32

Till att börja med så har de tänkt fel redan när de programmerade den, självklart måste ju alla vi som talar med
den ha en unik kod så att den lär sig något om var och en som den talar med, samt därmed ges en chans att
återhämta ett minne från vars och ens tidigare kommunikationer, utan den funktionen så kan den ju inte fungera
som en trovärdig ai-

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Cleverbot

Inläggav freddemalte » 18 nov 2012 17:10

Zokrates skrev:Till att börja med så har de tänkt fel redan när de programmerade den, självklart måste ju alla vi som talar med
den ha en unik kod så att den lär sig något om var och en som den talar med, samt därmed ges en chans att
återhämta ett minne från vars och ens tidigare kommunikationer, utan den funktionen så kan den ju inte fungera
som en trovärdig ai-
Jag håller med dig. Så hur långt tror du man "lyckas" komma med AI framöver? Kan det bli så att det kommer finnas AI-program som kan efterlikna människor så väl att inte ens en anhörig eller nära vän märker skillnaden?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Cleverbot

Inläggav Zokrates » 18 nov 2012 17:14

Det lär nog dröja år innan en AI kan lura en någorlunda intelligent person till att tro att det är en människa. :)

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Cleverbot

Inläggav Jörgen » 18 nov 2012 22:54

Jag lyckades hålla igång ett intelligent samtal i många minuter, bland annat om guds färg,
till slut så kom fram till att vi bada två var datorer, och att datorer faktiskt har känslor.

När jag sade hejdå så ville cleverbot ha betalt för samtalet.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Cleverbot

Inläggav freddemalte » 18 nov 2012 23:06

Jörgen skrev:Jag lyckades hålla igång ett intelligent samtal i många minuter, bland annat om guds färg,
till slut så kom fram till att vi bada två var datorer, och att datorer faktiskt har känslor.

När jag sade hejdå så ville cleverbot ha betalt för samtalet.
Ha ha! Ja, det anses nog som clever i vår kultur ;-)
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Cleverbot

Inläggav Zokrates » 19 nov 2012 23:46

Lite anknytning avseende ai och medvetandet.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Cleverbot

Inläggav freddemalte » 20 nov 2012 09:12

Tack Zokrates! Ja Stuart Hameroff är en underhållande figur med ganska så (i traditionellt neurovetenskapligt perspektv) högt flygande idéer, vilket i någon mening gör honom mer till filosof.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster