Vilken kirurg hade du valt?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Cosmic philosopher » 19 nov 2012 00:08

Hej!

Antag att du skulle gå igenom en mycket svår, avancerad och riskfylld magoperation. Det gällde "liv eller död". En lyckad operation möjliggjorde att du kunde leva ditt liv "nästan lika bra" som tidigare . Du kunde välja ut 3 kirurger av följande 12 kirurger nedan.

Det enda du visste innan om dessa kirurger var att de alla hade sin läkar/kirurgiexamen, hade genomgått den tillräckliga läkar- och kirurgiutbildningen samt att kirurg:

A var en "ung-jords-kreationist" och som var övertygad om att jorden var endast 6 000 år gammal.

B hade ett stort intresse på fritiden av astrologi och horoskop.

C var djupt kristen och troende och gick regelbundet i kyrkan alla söndagar och andra helgdagar.

D var antiteist.

E hade också en organist- och pianistexamen på musikhögskola

F hade tidigare arbetat tidigare i 10 år som präst med en tidigare teologexamen

G var nu 52 år nykter alkoholist sedan 20 år tillbaka. Innan hade G varit alkoholist under 2 år.

H var ateist.

I var mycket intresserad av filosofi.

J hade bara 4 fingrar på vardera hand (efter en trafikolycka) och tidigare världsmästare i skytte.

K hade tidigare ett nobelpris i litteratur.

L var av amerikanskt ursprung och hade tidigare arbetat som astronaut och gjort flera längre rymdfärder

Vilka kirurger hade du valt att operera dig om du enbart hade detta som "underlag" att "gå efter" för att operera dig? Varför? Vem hade du valt som först och "den främste", nr 2, nr 3, nr 4 etc? Vem/vilka hade du valt sist? Motivera gärna! :)

Bild
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Zokrates » 19 nov 2012 00:37

G låter som ett bra alternativ, just att han varit alkoholist kan ju indikera att han har ett inre känsloliv
i förhållande till det faktum att psykopater gärna söker sig till kirurgyrket och handen på hjärtat, vem
fasiken vill bli uppskärd av en empatilös kirurg?

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav freddemalte » 19 nov 2012 00:38

Hej Cosmic Philosopher

Intressant fråga vars svar kan säga mer om den som svarar än vad den som svarar kanske tror ;-)

Jag hade (allt annat lika) valt I, H och E, av följande skäl:

Atheisten känns trygg i det att chansen då ökar att personen i fråga har koll på tillvaron och inte baserar sin världsuppfatting på påhittade berättelse och sagor vilket kan kännas tryggt om någon ska rota i ens mage.

Den filosofiintresserade i det att chansen till ett kritiskt och analytiskt tänkande då existerar vilket ökar chansen till att seriöst arbete gällande magoperationen.

Musikern då den aktiviteten ändå visar på att en känsla för rythm och harmonier finns där vilket i någon långsökt mening kan vara en fördel i kirurgin.

Jag hade aktat mig för G, A och B då de inte känns trovärdiga.

OBS! Detta är allt annat lika! Där "annat annorlunda" då avser det du har radat upp samt eventuell skillnad i profession i relation till detta. Sen kan det ju existera andra faktorer som hade förändrat situationen men det tar jag ej hänsyn till här.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Jörgen » 19 nov 2012 06:36

E (musikern) uppfattar min kropp som en musikinstrument som bara behöver trimmas lite - får operera
H (ateisten) är klarsynt - får operera
G (alkoholisten) en gång alkoholist, inte alls alltid alkolist - får operera
l (astronauten) torde vara överkvalificerat, men får operera


I (filosofen)
K (nobelpris i litteratur)
ratas för att han inte kan koncentrera sig på operationen, är någon annanstans i tankarna.


J (4 fingers trafikolycka & världsmästare i skytte)
uppvisar för många psykopatvarningstecken, ratas.

D (antiteist)
ratas jag för att jag inte vill ha fanatiker vid operationsbordet - åsså vill inte gud låta sig opereras av en antiteist.

A (ung-jords-kreationist)
B (astrologi och horoskop)
C (djupt kristen)
F (prästen)
ratar jag eftersom jag inte vill ha mystiker och trollkarlar vid operationsbordet som ber till högre krafter.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Pilatus » 19 nov 2012 11:43

Cosmic philosopher skrev:Antag att du skulle gå igenom en mycket svår, avancerad och riskfylld magoperation. Det gällde "liv eller död". En lyckad operation möjliggjorde att du kunde leva ditt liv "nästan lika bra" som tidigare. Du kunde välja ut 3 kirurger av följande 12 kirurger nedan.

A.) var en "ung-jords-kreationist" Uppenbarligen en person som vägrar ta till sig de mest elementära vetenskapliga sammanhang. Nej!

E.) hade också en organist- och pianistexamen på musikhögskola. Ja.
H.) var ateist. Ja.
I.) var mycket intresserad av filosofi. Ja.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Anne » 19 nov 2012 14:10

Zokrates skrev:G låter som ett bra alternativ, just att han varit alkoholist kan ju indikera att han har ett inre känsloliv
i förhållande till det faktum att psykopater gärna söker sig till kirurgyrket och handen på hjärtat, vem
fasiken vill bli uppskärd av en empatilös kirurg?

Instämmer fullkomligt. Tycker även att åldersfaktorn här är tilltalande.

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Cosmic philosopher » 19 nov 2012 16:22

Tack för alla intressanta svar!

E musikern verkar vara "populär" här bland valen av de hittills inkomna svaren! :)

Ja, jag hade förmodligen också valt någon av dessa tre (eller L( den f d astronauten). Kanske jag hade valt musikern först (ofta har professionella musiker en hög koncentrationsförmåga och tålamod som kan vara ett plus här (eller är jag "partisk" här? )), sedan hade den "filosofiintresserade" kommit (som tvåa). På tredje plats hade det nog "stått mellan" H ateisten (objektiviteten/sakligheten) och L (den f d astronauten (som kan jobba bra även under stark "press")). Men man vet ju inte hur bra L behärskar det svenska språket...

Man hade ju bara den ovannämnda information att gå efter som sagt. Tänk om man fick veta att t ex H (ateisten) hade ett tidigare förflutet som kriminell eller att A (kreationisten) är ansedd som den främste magkirurgen genom tiderna p g a av A:s tidigare dokumenterade lyckade ytterst svåra operationer/prestationer etc .

Eller tänk om A inte var någon egentligen flitig "Bibelläsare" eller "kyrkobesökare" utan uteslutande (med bravur och brillians) mest koncentrerade sig på sin profession som magkirurg av dygnets timmar och att A mest bara "höll sin kreationistiska tro för sig själv" egentligen ganska litet när detta enda ämne endast kom på tal.

Det jag vill säga här att en enda egenskap eller ett attribut som man får reda på hos en viss person X inte behöver säga allt eller så väldigt mycket om just "hela X"... Men eftersom man bara vet en enda egenskap/attribut hos repsektive kirurg kan man ju bara gå efter just det...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher
Inlägg: 601
Blev medlem: 24 jan 2007 20:42
Ort: Jämshög

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav Cosmic philosopher » 19 nov 2012 17:11

Här är en av världens absolut främsta/bästa hjärnkirurger Ben Carson som också är kreationist:






http://www.washingtonpost.com/blogs/ans ... _blog.html
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"



Hälsar

Cosmic philosopher



http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav freddemalte » 19 nov 2012 18:39

Cosmic philosopher skrev:Här är en av världens absolut främsta/bästa hjärnkirurger Ben Carson som också är kreationist[...]

Ben är helt klart en cool och skärpt kille och en "allt annat annorlunda" ;-)

Han är helt klart en "outlier" i vårt "kontext" men antagligen inte lika mycket så i USA, där religionen har en helt annan tradition och implikation. Vad gäller just honom hade jag självklart lagt mig på operationsbordet utan att blinka då just "allt annat annorlunda"-faktorn är så otroligt övervägande till hans fördel jämfört med "allt annat lika"-faktorn i dina frågor.

Jag hade givit en hel del för att få se en djupare, konstruktiv, och lång diskussion och dialog mellan Ben Carson och Neil deGrasse Tyson - två intellektuella giganter med två olika syn på "tillvarons ontologi".

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Vilken kirurg hade du valt?

Inläggav förstår mig själv » 20 nov 2012 13:22

Har man en riktig vän så kan man veta att allt den gör är bra för sig själv. Så länge vännen följer förnuftet och förstår hur den själv ska må bra.


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster