Polisen

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 18 dec 2016 04:13

Hur det gick till.

Larm, psykvården, aggresiv patient.

Framme, patienten är inlåst ensam på sitt rum.

Öppnar dörren, patienten får ett utbrott när han ser oss.

Beslutar att patienten skall läggas i spännband på en annan avdelning, men för att få denne medgörlig skall patienten först bojas.

4 poliser omringar patienten, en pepparsprejar patienten i ansiktet, en tar tag bakifrån och brottar ned denne på golvet.

Första burken pepparsprej är slut, en ny burk tas fram, men patienten börjar spy, en plastpåse tas fram för att samla upp kräket, detta görs genom att plastpåsen trycks över ansiktet, för ingen av oss vill ha kräk på sig.

Andra burken pepparsprejen är nu slut, patienten rör sig fortfarande, svårt att veta om det är dödsryckningar eller om patienten gör motstånd så vi tar det säkra före det osäkra och öppnar ännu en burk pepparsprej, under hela detta förloppet ligger patienten nedtryckt varav en håller benen, en armarna, en halvsitter över med ett knä tryckt mot ryggen och en pepparsprejar med den ena handen och håller plastpåsen med den andra.

Efter ett par minuter är patienten helt stilla, handbojorna sätts på plats med händerna bakom ryggen.

Ett synnerligen lyckat ingripande, vi berömmer varandra och peppar upp vårt modiga ingripande mot ännu en galning, dock förbyts vår glädje när vi är på väg ut ur rummet av att en skötare påpekar att patienten är död.

Vafan, hur då?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Polisen

Inläggav Anne » 18 dec 2016 07:13

Zokrates skrev:Enskilda undantag finns det säkert, men vad tycker du om att det går mördare lösa inom polisen idag och som dessutom får lön för detta?


Det är ju vansinnigt och inte ok någonstans. Övervåld kan ju inte ursäktas lättvindigt. Det är en allvarlig situation för ett land om det inte går att lita på polisen.

Jag vet inte vad som har gått snett. När jag var liten var en vanlig pojkdröm att bli polis när man blev stor, men jag uppfattade aldrig att de vill det för att härska och skada andra, snarare tvärtom. Ja, usch ja, så sorgligt. Men jag tror ändå vi tjänar på att lyfta fram de som gör ett bra jobb. Men sånt skriver tidningarna inte så mycket om. Jag kan ge ett till gullighetsexempel. Mormor och morfar hade en väg de brukade gå för att plocka svamp. Så småningom byggdes en motorväg på en del av sträckan. Det var alltså olagligt att gå där, men det gjorde de ändå. Ofta fick de lift av polisen. Till skogen alltså. Det går förstås att diskutera huruvida det är rätt, men jag tycker nog det ändå; skydda gamlingarna från en trafikolycka och den behjälpliga medmänskliga faktorn.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Polisen

Inläggav SigurdV » 04 apr 2017 10:24

lynx skrev: Mormor och morfar hade en väg de brukade gå för att plocka svamp. Så småningom byggdes en motorväg på en del av sträckan. Det var alltså olagligt att gå där, men det gjorde de ändå. Ofta fick de lift av polisen. Till skogen alltså. Det går förstås att diskutera huruvida det är rätt, men jag tycker nog det ändå; skydda gamlingarna från en trafikolycka och den behjälpliga medmänskliga faktorn.

Ja det var gulligt och rätt gjort av polisen!
Har du fler gulliga historier?
Lite värme mår man ju bra av.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Polisen

Inläggav Anne » 04 apr 2017 13:33

Javisst!

Jag har träffat Bosse polis. Jag var hemma hos en anhörig (som vi kallar x) och diskade. x har blivit lite virrig på senare år. x brukar snudd på dagligen stå och trampa utanför polisstationen strax innan öppningsdags för att anmäla diverse stölder. x är övertygad om att det är tjuvar som tar sig in i lägenheten. Märkligt nog är x inte rädd, x upplever att det är ett ofog och ser det som polisens skyldighet att sätta p för detta oacceptabla beteende. x berättade att tjuvarna tog sig in via vinden genom en garderob och sken upp, de blå ögonen glittrade och det silvergrå håret spretade åt alla håll "Men tji fick de!" Kommentaren levererades med ett nöjt skratt och ett viftande pekfinger. x hade nämnligen fyllt garderoben med kartonger så att tjuvarna inte kunde komma in. Dock var x besviken på polisens bristande agerande. x vill se fler poliser på gatorna. Det vill inte jag. Eller, ja, skulle fler poliser vara som Bosse så skulle jag också vilja det.

Hur som helst denne, för mig okände, polis plingade på. Jag öppnade eftersom x inte var där. Bosse presenterade sig. Bosse var medmänskligt orolig (!) eftersom x inte hade varit nere hos dem på flera dagar. Jag hade via socialen hört att x kilar ner till polisen stup i kvarten och bad typ Bosse om ursäkt om x hindrade dem i sitt jobb. Men Bosse sa "Men! Vi blir ju alla gamla och har gamla anhöriga. Jo, x brukar ju vara där strax innan vi öppnar så då brukar NN, hon som jobbar i receptionen (Bosse pekar ut genom fönstret) hon som bor i det där huset, släppa in x och prata med x tills vi andra har tid."

Sånt här ger mig verkligen hopp för mänskligheten :)

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 04 apr 2017 16:12

Alexander Cederlöv (Rundgren, Blågräs, Liljekonvalj) ger upp polisyrket!

"Vi har ett rättssystem som fungerar bra om vanliga Svenssons begår brott, men helt saknar förutsättning att bekämpa livsstilskriminella personer."

http://www.expressen.se/debatt/polisen- ... som-polis/

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Polisen

Inläggav Ben » 26 maj 2018 20:37

Zokrates skrev:Hur det gick till.

Larm, psykvården, aggresiv patient.

Framme, patienten är inlåst ensam på sitt rum.

Öppnar dörren, patienten får ett utbrott när han ser oss.

Beslutar att patienten skall läggas i spännband på en annan avdelning, men för att få denne medgörlig skall patienten först bojas.

4 poliser omringar patienten, en pepparsprejar patienten i ansiktet, en tar tag bakifrån och brottar ned denne på golvet.

Första burken pepparsprej är slut, en ny burk tas fram, men patienten börjar spy, en plastpåse tas fram för att samla upp kräket, detta görs genom att plastpåsen trycks över ansiktet, för ingen av oss vill ha kräk på sig.

Andra burken pepparsprejen är nu slut, patienten rör sig fortfarande, svårt att veta om det är dödsryckningar eller om patienten gör motstånd så vi tar det säkra före det osäkra och öppnar ännu en burk pepparsprej, under hela detta förloppet ligger patienten nedtryckt varav en håller benen, en armarna, en halvsitter över med ett knä tryckt mot ryggen och en pepparsprejar med den ena handen och håller plastpåsen med den andra.

Efter ett par minuter är patienten helt stilla, handbojorna sätts på plats med händerna bakom ryggen.

Ett synnerligen lyckat ingripande, vi berömmer varandra och peppar upp vårt modiga ingripande mot ännu en galning, dock förbyts vår glädje när vi är på väg ut ur rummet av att en skötare påpekar att patienten är död.

Vafan, hur då?



psykiatrins mål är att knäcka dem och ta deras själ.

det tillhör mörka krafter, elitsystemet

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Polisen

Inläggav Ben » 26 maj 2018 20:43

Zokrates skrev:Kvävdes av kräkningar
– Om polisen inte hade ingripit, då hade han inte avlidit den där dagen, säger Wolfgang Giege till Ekot.
Poliserna ska ha använt flera burkar pepparsprej, hållit en plastpåse över hans mun och suttit på hans rygg när han låg på mage.

Rättsläkaren menar att de tre sakerna, tillsammans eller var och en för sig, ledde till att Sinthu Selvarajah drog ner kräkningar i lungorna och kvävdes.

Men åklagaren Lena Lithner delar inte den bilden och lägger ner fallet igen med motiveringen att det ”inte kunnat slås fast att någon enskild polisman eller att dessa tillsammans utövat sådant våld eller annan åtgärd mot patienten som orsakat att han avlidit”.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ratts ... inthus-dod

Skipa rättvisa - utred polisernas dödsvåld
Fallet Sinthu Selvarajah kan inte läggas ner
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/1JbK ... s-dodsvald

Enskilda undantag finns det säkert, men vad tycker du om att det går mördare lösa inom polisen idag och som dessutom får lön för detta?


Varför kunde de inte ha skickat in en gosig hund, bara?


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst