Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 04 jan 2015 20:36

klorofyll skrev:Jag tänker att det kan vara likadant med bedömningen av moral och intelligens, bedömningen sker när det sker ett utbyte åt båda hållen i en relation.

Det är givetvis en förutsättning att parterna förstår varann. Intelligenstest är i viss mening kulturberoende. Jag antar att man numera anpassar testen beroende på var i världen de är tänkta att användas. Även moralregler ser olika ut, även inom en och samma kultur. De är ofta klassbundna vilket exemplifieras här på forumet emellanåt. Stöld t ex kan då i vissa fall ursäktas om det sker i ett socialt nödläge. Demokratiska principer kan åsidosättas om det gäller en grupp som stigmatiserats på grund av sina åsikter.

Bild
Rossana Dinamarca
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Algotezza » 07 jan 2015 13:12

klorofyll skrev:När de testar hur fort riktigt snabba bilar kan köra så räcker det inte med en hastighetsmätning utan bilen måste köras samma sträcka åt båda håll och så tar man medelvärdet av de båda hastigheterna, detta gör man för att sträckan som används kan luta så att bilen får fördel åt någotdera håll och en sådan mätning skulle då räknas som fusk. Jag tänker att det kan vara likadant med bedömningen av moral och intelligens, bedömningen sker när det sker ett utbyte åt båda hållen i en relation.


Ja, det är i dialog med andra vi kan pejla deras moral.
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:57

Dom som skapar lagar har väl tröttnat på att vara kriminella eftersom dom förlorat sin vinning däri. Kriminalitet är väl i sådana fall att överträda gällande lag och där är vi alla exakt likadana menar jag på. Den som vinner däremot kan börja skapa lagar för andra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 20 jul 2018 20:30

sökandesjäl skrev:Dom som skapar lagar har väl tröttnat på att vara kriminella eftersom dom förlorat sin vinning däri. Kriminalitet är väl i sådana fall att överträda gällande lag och där är vi alla exakt likadana menar jag på. Den som vinner däremot kan börja skapa lagar för andra.

Jag vet inte exakt vad du menar. För att samhället skall fungera kommer vi överens om vad som skall gälla i samhället, vi arbetar och betalar skatt. På så sätt kan vi tillvarata ömsesidiga värden och intressen. Se gärna vad Hobbes, Locke och Montesquieu skriver om samhällskontraktet.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 07:04

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Dom som skapar lagar har väl tröttnat på att vara kriminella eftersom dom förlorat sin vinning däri. Kriminalitet är väl i sådana fall att överträda gällande lag och där är vi alla exakt likadana menar jag på. Den som vinner däremot kan börja skapa lagar för andra.

Jag vet inte exakt vad du menar. För att samhället skall fungera kommer vi överens om vad som skall gälla i samhället, vi arbetar och betalar skatt. På så sätt kan vi tillvarata ömsesidiga värden och intressen. Se gärna vad Hobbes, Locke och Montesquieu skriver om samhällskontraktet.


Jag håller med om vad du skriver och jag har också läst Leviathan medan jag känner till dessa andra som du nämner, men dom har jag kvar att studera. Hobbes utgår ju dock mera ifrån monarki och det beskriver han som så, att eftersom denne monark äger sitt folk så vill han också vårda det han äger.

Om man istället utgår ifrån demokrati, folkstyre ( och detta var lite av min poäng ), då är väl meningen precis som du säger att lagarna ska vara så allmänna och rättvisa som möjligt för oss alla? Men det är inte säkert att lagarna alls är rättvisa och att det systemet vi har just nu är heltokigt, och om jag har makten så kan jag köra över alla er andra och sedan skapa nya lagar utifrån mitt eget huvud ( kanske att jag tar dig till hjälp, Pilatus ).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Esther » 21 jul 2018 12:56

sökandesjäl skrev:Dom som skapar lagar har väl tröttnat på att vara kriminella eftersom dom förlorat sin vinning däri. Kriminalitet är väl i sådana fall att överträda gällande lag och där är vi alla exakt likadana menar jag på. Den som vinner däremot kan börja skapa lagar för andra.


:) spot on!!!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 21 jul 2018 14:12

sökandesjäl skrev:Om man istället utgår ifrån demokrati, folkstyre ( och detta var lite av min poäng ), då är väl meningen precis som du säger att lagarna ska vara så allmänna och rättvisa som möjligt för oss alla?

Ja, så är det också om vi ser det demokratiska samhället från litet distans.
sökandesjäl skrev:Men det är inte säkert att lagarna alls är rättvisa och att det systemet vi har just nu är heltokigt, och om jag har makten så kan jag köra över alla er andra och sedan skapa nya lagar utifrån mitt eget huvud ( kanske att jag tar dig till hjälp, Pilatus ).

Lagstiftande församling är riksdagen. Och som du kanske noterat har även remissinstanser och Lagrådet möjlighet att yttra sig över nya lagförslag. Regeringens gymnasielag var tänkt att ge ensamkommande unga med avslag en ny chans att stanna i Sverige genom studier. Där kan man säga att regeringen, med hjälp av Centern, körde över alla. Men det är inte så enkelt att få illa genomtänkta lagar att fungera i verkligheten. Jag tror inte Migrationsverket vill ha fler negativa domar för ögonblicket. Man avvaktar därför fram till att det finns rättslig vägledning från Migrationsöverdomstolen.

Alla länder är inte lika måna om rättssäkerheten, det kan jag hålla med om.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav sökandesjäl » 21 jul 2018 14:29

Tycker att Amerikas konstitution är enklare för där får alla vara sin egen kung och där finns negativa rättigheter men inte positiva, d.v.s. man får göra vad man vill och blir inte tvingad till npnting, Men man får ej skada andra.

Det är bra på det viset att det inte kanske finns samma tillfälle till lögn ( lagen ändras inte bara för att Göran Persson vaknat på fel sida), det blir tydligare att leva i ett sånt system tycker jag det verkar som.

Men det du skriver om kontrollinstanser kan ju göra även vårt statsskick säkrare.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 10 aug 2018 15:12

Kan man "se" en kriminell?
Visst kan man det. Det är faktiskt en förutsättning för överlevnad att snabbt kunna bedöma en människa.
Fysionomik, läran om psykets status beroende av kroppens form, tangerar lite rasbiologi, olyckligt menar jag.
Fysionomik tar inte hänsyn till socioekonomiska faktorer utan endast genetik.
Vi vet alla hur en A-lagare, pundare ser ut. Deras utseende är inte genetiskt betingat utan beror på missbruk.

August Stringberg skrev (i Svarta Fanor?) hur han och en gammal kompis tågluffade till Paris. På hemvägen, i tågkupeen, började Strindberg studera kompisens ansiktsdrag. Han fann tydliga tecken på brottslingens fysionomi. Kompisen var tydligen genetisk disponibel för kriminalitet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 10 aug 2018 15:45

hakkapeliitta skrev:Kan man "se" en kriminell?
Visst kan man det. Det är faktiskt en förutsättning för överlevnad att snabbt kunna bedöma en människa.
Fysionomik, läran om psykets status beroende av kroppens form, tangerar lite rasbiologi, olyckligt menar jag.
Fysionomik tar inte hänsyn till socioekonomiska faktorer utan endast genetik.
Vi vet alla hur en A-lagare, pundare ser ut. Deras utseende är inte genetiskt betingat utan beror på missbruk.

Cesare Lombroso (1835-1909) utvecklade sin teori om fysiognomik, som är en numera övergiven lära om psykets status såsom beroende av kroppens form.

Bild
Fotografier av mördare vars brottsliga natur Lombroso ansåg uppenbarad i deras fysionomi.
Moderator

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav sökandesjäl » 11 aug 2018 07:34

Lombrosos idéer finns det sanning i, men problemet har varit att utarbeta ett vetenskapligt system för att kunna bedöma kriminella efter sitt utseende. En enkel sak: Om man i Amerika möter en färgad person då vet man, att baserat på rasbasis så är risken att denne har ett kriminellt beteende högre än om denne vore en vit man.

Detta går sedan att alltefter kunskapen, intuitionen hos bedömaren finjustera ned till små utseendemässiga attribut.

Denna bedömning efter utseende hos den kriminelle är geografisk, tidsbunden, rasbunden etc. Så systemen som bedömaren använder sig utav måste hela tiden ändras, och även fast vissa starkt intuitiva personer säkert har nytta av dessa bedömningar , så kan det ej utarbetas något pålitligt universellt system att utgå ifrån.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav sökandesjäl » 11 aug 2018 07:39

Så även fast Lombrosos system var gångbart hemma i Italien under en viss tidsperiod, så slutade detta snart att gälla även där.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 27 sep 2018 23:23

Synd att den här vetenskapsgrenen blev rasiststämplad för den är verkligen intressant.
Vi alla när vi möter nya människor bedömer folk efter första intrycket, ansiktet.
Han ser inte hälsosam ut, hon ser bra ut men är nog tom i bollen. Dessa omdömen är ytliga. Sen finns omdömen som gissningsvis vilar på genetik/erfarenhet.
Jag kan se ett missbrukaransikte direkt. Spelar ingen roll om personen har varit nykter i 30 år, genen finns där.
Ett praktexempel är skådisen Peter O'Toole. Hans ansikte lyser av alkoholist. Finns några till Hollywood kändisar.
Sen känner jag privat några som är glada i flaskan och ta mej fan om de inte har vissa karaktärisktiska ansiktsdrag gemensamt.

Går naturligtvis inte att göra en forskarkarriär på detta och bli stämplad för livet.

Jag själv är övertygad om att en människans inre återspeglas i det yttre.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Antic » 29 sep 2018 11:39

Har ni sett serien "60 days in jail?"

Den går på TV 12 just nu men det är bara ett avsnitt kvar.

60 DAGAR I FÄNGELSE

I serien skickar sheriffer in sju personer som låtsas vara fångar till ett fängelse under 60 dagar för att lära sig livet i fängelse. Deras mål är att infiltrera fängelset. Första säsongen utspelar sig på Clark County Jail i Jeffersonville, Indiana. Nästan ingen på fängelset vet om att de är inlåsta på låtsas. De två första säsongerna blev färdiginspelade innan första säsongen börjat visas, då båda ägde rum på samma fängelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/60_dagar_i_f%C3%A4ngelse

Dion Shepherd, student från Detroit uttryckte det så här.

Man fick gå omkring och låtsas vara dum, för att sedan vara beredd att slåss nästa minut.

Det var hans upplevelse av 60 dagar i fängelse.

En annan deltagare som var pensionerad polis sa. - Det var som att komma in på ett zoo.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Anders » 29 sep 2018 13:47

hakkapeliitta skrev:Synd att den här vetenskapsgrenen blev rasiststämplad för den är verkligen intressant.
Vi alla när vi möter nya människor bedömer folk efter första intrycket, ansiktet.
Han ser inte hälsosam ut, hon ser bra ut men är nog tom i bollen. Dessa omdömen är ytliga. Sen finns omdömen som gissningsvis vilar på genetik/erfarenhet.
Jag kan se ett missbrukaransikte direkt. Spelar ingen roll om personen har varit nykter i 30 år, genen finns där.
Ett praktexempel är skådisen Peter O'Toole. Hans ansikte lyser av alkoholist. Finns några till Hollywood kändisar.
Sen känner jag privat några som är glada i flaskan och ta mej fan om de inte har vissa karaktärisktiska ansiktsdrag gemensamt.

Går naturligtvis inte att göra en forskarkarriär på detta och bli stämplad för livet.

Jag själv är övertygad om att en människans inre återspeglas i det yttre.

Håller med här! Att den här forskningen användes på tokigt sätt är rätt tragiskt. Det är något osunt med att inte vilja ta reda på saker om människor, att se saker som de är. Naturligtvis måste alla resultat hanteras med försiktighet, men att inte försöka identifiera om vissa parametrar kan förutsäga beteenden eller förmågor känns konstigt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster