gatuvåldet

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 21:26

Huga! Cynism! Du har bara gett upp för att du själv inte hade ryggrad nog, sjönk ihop i en bugning för mammon. Usch! Vämjeligt!

Klart att jag söker infria en utopi, vad skall vi annars ha för motivation? Lite långsiktiga planer är ett måste för hela planetens överlevnad. Bäste Nikolaj vet du inte att ingenting är omöjligt? Och du skall benämna dig själv optimist?

Alla galenpannorna tar vi hand om sen, de som finns kvar. Vad sägs om gatlopp!? Medborgargarden?

suchanother: Ja, det är en underbar saga, bäst vi fortsätter skriva på den då. Istället för alla troll och häxor som vi läser om överallt.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 21:45

Hej!
Någonstans tror jag vi möts. Gissar att vi har diametralt motsatta utgångspunkter.
Den verkliga världen, där vi inte är slavar under kapitalet, där varje människa verkligen kan förverkliga sig själv i ordets rätta bemärkelse, är kanske inte så långt borta. Dagens samhälle har gjort mycket gott men vi är så alinierade från allt.

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 22:57

Du som är så snabb att dra slutsatser om andras liv. Hur lever du själv? Du pratar mycket om visioner och kriminellas utsatthet. Visionerna delar vi i mångt och mycket - även om du inte lyckats läsa in det. De kriminella har vi nog diskuterat klart utan att kunna mötas. Men vad har du gjort för en bättre värld? Arbetar med vad t.ex? Man blir ju nyfiken på hur en sån malplacerad radikal anarkist kan fungera rent praktiskt i ett samhälle han inte tål...

:wink:

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 23:19

Nikolaj skrev: Man blir ju nyfiken på hur en sån malplacerad radikal anarkist kan fungera rent praktiskt i ett samhälle han inte tål...

:wink:

Varför kalla andra med öknamn? Vem fan är du själv?

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 23:24

Hehe, läs hela tråden vet jag...du har missat mycket sarkasm och påhopp ser jag...inklusive lite (sann) fakta om mig! Mer finns i profilen...

Dax för semestertripp med damen och nyfödda dottern! Hoppas ni fortsätter plöja igenom tråden - så man får lite lektyr vid hemkomsten!

zzzzzz....

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 23:29

Malplacerad radikal anarkist förresten - tror du håller med om den titeln, det är ju så han framställt det själv!

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 23:35

Ok, då så.
Bara Jon håller mer.

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 22 jul 2005 00:02

Jo, jag är en malplacerad-radikal-anarkist. Det är, förövrigt, ett epitet jag föredrar framför assimilierad-apatisk-konsensualist (inga namn nämnda).

Att vara frisk i en sjuk värld är, inte helt oväntat, fullständigt sjukt. Så, min gode Nikolaj, fungerar är det du som gör jag föredrar att leva (vad än det må innebära och var än det må äga rum). Reducera sitt väsen till en funktion, vart är din ryggrad ditt ledlösa kräldjur?

Allt jag gör, även mina ambitioner med mig själv, gör jag för att förbättra världen. Alltid har jag det i bakhuvudet. Hade det varit annorlunda så hade jag inte förtjänat kärlek, eller ens medömkan, från någon alls.

Tack för alla skratt!

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 22 jul 2005 00:53

Blöjbytarvaket!  *gäsp*

Visste väl att du inte hade nåt svar på frågan om arbete. Tillhör du dom som bara suger ut utan att orka bidra? Dina underbara personangrepp är ju inget som styrker ditt resonemang direkt.

Att fungera i samhället är en förutsättning för att kunna förändra samhället. Att skrika sig hes vid sidan om leder till intet. Lever gör jag också, i alla högsta grad - med alla sinnen dessutom. Härligt - trots allt elände!

Mvh en assimilierad-högaktiv-konsensualist, ja, känns riktigt passande. Man vill ju inte sitta på avbytarbänken!

PS! Är väl kapitalist också - precis som dig. Blöjor kostar...

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 22 jul 2005 15:08

Nähä du Nikolaj! Jag arbetar givetvis, för friheten och Gud, liksom du arbetar, för samhället och mammon.

Spela inte dum, du vet mycket väl att det är mycket mer effektivt att påverka samhället utifrån med vapen än inifrån med likgiltighet.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 22 jul 2005 17:30

Nikolaj skrev:Att fungera i samhället är en förutsättning för att kunna förändra samhället.


Sånt där är bara bullshit, som hämtat från en socialdemokratisk valaffish.
Genom att vägra slaveriet i monotont skitjobb så tar man ställning.
Som sagt, det man inte har i huvvet får man ha i bena.
Det klassiska slaveriet i lönearbete har överlevt sin tid, folk vill ha mer vilket jag tycker bådar gott.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 23 jul 2005 17:41

Jag skulle gärna lägga mig i debatten om inte han uttryckte sig så väl utan min hjälp.
Vidare skulle jag rekomendera Nikolaj att läsa en smula kriminologi, vilket förhoppningsvis skulle vidga vyerna.

Det behövs inte strängare straff. Det behövs mer kärlek och tolerans.

Vi går mot ett mer övervakande samhälle, med hårdare straff och fler fängelseplatser. Det upplever jag som väldigt sorgligt. Det här grundar sig i om man uppfattar människan som "god" eller "ond" (ja, jag ogillar dessa förlegade uttryck) och att kriminaliteten har blivit en stor politisk fråga.
Kriminalitet kan ses som en aspekt av samhällets brister och det är tragiskt att individer ska bestraffas under dessa omständigheter.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 23 jul 2005 19:13

Skogsälvan skrev:Det behövs inte strängare straff. Det behövs mer kärlek och tolerans.


Fin tanke men fungerar inte i verkligheten.
Naivt att tro att alla är schyssta.
I verkligheten finns många som utnyttjar systemet och skrattar åt dessa naiva filantroper.
Håller med Nikolaj att hårdare straff behövs. Psykopat diagnosen är väl avskaffad, tror jag, eftersom den var klassmässig. Samhället är i en "låt gå" mentalitet. Ordning och reda krävs!

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 23 jul 2005 19:33

Det hade varit intressant om NÅGON överhuvudtaget kunde gräva fram något empiriskt stöd för att STRAFF minskade brottsligheten. Hade det varit så, ja, ni kanske själva kan räkna ut att kriminaliteten i sådana fall hade varit utrotad vid detta laget. Kriminella höjer BNP, de sätter många i arbete. Om rättssamhället menar allvar, och på fullaste allvar tror att dess metoder fungerar, så finns det ju ingen anledning att utbilda fler inom rättsväsendet - det är sund logik.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 23 jul 2005 19:57

Vem har sagt att straff minskar brottsligheten?
Men åtminstone kan man hindra dessa typer att begå fler brott genom att spärra in de.
Kriminalvården ska ju bedriva vård, vilket skämt!
Varje brott, kriminalitet, är ju på sätt och vis en definitionsfråga sålänge det inte handlar om rent våldbrott.
Sen rättväsendets veleri. Som dessa tre killar som sparkade ihjäl en kille. Någon som tvivlar? Dessa skollärda som sitter i domstolen och ägnar sig åt teoretiska spörsmål när det för varje normal människa står helt klart !


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster