gatuvåldet

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 20 jul 2005 15:40

Samhällsproblemen ger sannerligen god grund till uppgivenhet. Ekonomiska missbruk finns i både stort och smått. Våld, krig och elände överallt - och här sitter man hemma i förhållandevis skyddade Sverige och suckar.

Som ung ville man bli en god diktator och styra in världen på rätt köl. Man ville bränna bilar, krossa fönster, göra sig hörd i sin protest mot allt elände. Man ville bygga fler skolor och sjukhus jorden runt. Man ville göra religion till en privatsak och ge alla en förebyggande kram, i fredens namn.

Mycket av det där vill man fortfarande, men som sanningsälskare - filosof - så har verkligheten hunnit ikapp mig. Jag inser att jag måste acceptera samhället som det är innan jag kan börja påverka det - i min lilla individuella roll, som lärare, förebild, medmänniska och far.

Nu är det sakfrågor som intresserar mest. Diskussioner kring enstaka ting. Det är så enkelt att idealisera och fantisera fram en underbar värld där alla lever i kärlek och gemenskap. Sedan vaknar man.

Ämnet i tråden var gatuvåld så vi får väl hålla oss till det!

Medkänsla med massmördare ja. Visst är det synd och tragiskt att en människa ska sluta som mördare. Visst hade det gått att förhindra. Alla föds goda. Kanske är det föräldrarnas fel att någon blir en mördare? Kanske är det kamraternas eller skolans fel? Oavsett bakgrund så vet man tidigt att mord är förbjudet - om man kan uttrycka det så. Det är inte tillåtet att döda någon medvetet. Omedvetet kan det ske ändå - men det är en helt annan sak. En arbetskamrat till mig körde på en tant som dog av fallet mot gatan. Båda var de oförsiktiga en sekund och ingen skuld diskuterades över huvud taget. Båda var de gärningsmän och offer.

Men mördar man någon medvetet ser jag ingen anledning till medkänsla. Redan då avsikten att döda föds i tanken är man dömd - enligt mig. Momentet innan man dödar någon dömer man sig själv till ett liv bortom samhällets medkänsla. Har man svårt att tygla sitt temperament får man söka hjälp innan det händer något. Det samma gäller än mer vid psykisk sjukdom - något samhället borde ta mer seriöst än vi gör. Alla, liksom jag själv, som arbetar med människor med diverse diagnoser har ett ansvar. Om någon är en fara för andra ska den inte gå fri - det är en själklarhet ur humant persepktiv. Det humana handlar inte om individen - det handlar om alla. Men även den sjuke mår bättre av hjälp och faktum är att många söker hjälp och isolering utan att få det - sedan mördar de. Förnedrande pinsamt för samhället.

Visst kan man väl ha medkänsla med mördare, om man vill. Men det förändrar ej saken vi diskuterat; att mördare ska sitta inlåsta. Det är inte ett dugg synd om de människor som blir kvar i en cell livet ut. Inte ett minsta dugg. Det är värre att leva i frihet som bror till en mördad syster. Man får inte sin syter tillbaka. Men blotta tanken att mördaren lever fritt efter några år ökar effekterna av mordet. Förstår inte hur det kan missförstås. Dessutom finns ingen logisk eller human anledning att vårda och släppa den som mördat medvetet - trots vetskap om konsekvenserna. Varför i hela friden skulle man göra det?

Förstår inte heller vilken "långsiktig lösning" du syftar på. Tänkte du försöka undvika att Kalle mördar genom att visa kärlek till Olle som redan mördat? Tanken är fin - men fungerar ej i praktiken. Det finns ingen koppling mellan Kalle och Olle helt enkelt.

Där uti ligger det naiva. Tyvärr.

What Gives?

Inläggav What Gives? » 20 jul 2005 16:15

Nikolaj skrev:
Det beror på situationen.

Jag tror på åtgärder mot brottsligheten, men inte de du beskriver.

Det var flummiga svar. Exemplifiera gärna!


Jag tycker mig redan ha gett exempel på brottsförebyggande åtgärder. För övrigt så lever jag med uppfattningen att det inte går att följa generella principer.

Nikolaj skrev:
Det ligger på involverade parter att lösa situationen - inte utomstående - så länge de det berör önskar så.

Så om Sabinas pappa tagit lagen i egna händer hade det varit bättre än om domstolen behandlar ärendet? Tala ur skägget. Kanske skulle de frågat honom vad han ansåg vara ett rimligt straff? Så den ena som mördar en 5-årig flicka får livstid och den andra får inget straff alls, beroende på förälderns önskan? Befängt!


Javisst är det befängt. Du har ju feltolkat mig fullständigt. Men det är OK, jag är ändå trött på ditt raljerande.

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 20 jul 2005 16:33

Det blir lätt feltolkningar om man talar otydligt och ej vill skriva mer än korta kommentarer.

:wink:

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Straff

Inläggav Vimes » 20 jul 2005 16:35

Varför ska samhället straffa? Vari ligger värdet i att missanpassade individer firhetsberövas?

-*-

Vi vill alla kunna känna trygghet.
Jag gör det inte. Trots mina 1,93 m och dryga 90 kg känner jag obehag av att vandra ensam på nätterna i staden. Varför? Jag har nästan aldrig blivit utsatt för våld (annat än lite knuffar och lättare slag (och då endast på lika villkor, man mot man)). Men jag vet att skit händer.

Skit händer även om gärningsmän åker fast, tyvärr. Våld är en del av vårat samhälle. Och kommer troligtvis vara det i ytterligare årtusenden...

Men vad ska samhället göra för att dess medborgare ska känna trygghet?

Förebyggande åtgärder i alla ära (vilka är de åtgärder vi talar om egentligen?), men vad ska vi göra här och nu? När vi står med skiten upp till bröstkorgen? Hur ska vi skapa trygghet?

Jo, missgärningsmännen ska bort från gatan. Vad annars?
Vet jag att killarna som spöade min kamrat förra helgen sitter i häktet och kan se fram mot att sitta av ett antal år i finkan, får det mig att känna mig bättre, säkrare.

Att samhället sätter ner foten och faktiskt straffar de som skadar, dödar, våldtar skapar tillit till att det faktiskt finns en ordning. Att samhället bryr sig om oss som inte sysslar med ovan nämnda brutaliteter. Det skapar trygghet. Ordning. Rättvisa.

-*-

Alla människor är lika värda. I varje fall från födseln. Men någon gång måste man faktiskt ta ansvar för sina handlingar. Även om nästan alla pedofiler har blivit utnyttjade själva som barn, och även om alla mördare kanske kommer från svåra förhållanden, så har de ett ansvar. Om alla ska behandlas och värderas lika oavsett sina handlingar har vi inget ansvar längre... och i sådana fall kan vi lika gärna skita i allt och klättra upp i träden igen.

-*-

Ursäkta att jag blandar mig i denna två-mans-show med mitt diffusa inlägg, men det behövde ventileras...

/Vimes

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 20 jul 2005 17:32

Tack! En människa med sunda och rakryggade idèer som orkar engagera sig och skriva mer än några rader. Du har förstått vad det handlar om.

Är f.ö. ingen tvåmansshow. Vi är några till - men jag känner mig som en vuxen på ungdomsgården med inlägg om Godwin's lag och annat ogenomtänkt.

Skönt att det finns humanister kvar!

:lol:

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 20 jul 2005 17:46

jag ryggar instinktivt för folk med för mycket (berghårda) åsikter...
...som inte delar min ÅSIKT om veta och tro ;)
(jag känner tex ett starkt obehag längs min halvmjuka ryggrad när folk som faktiskt HAR tänkt uttrycker "vetande" ang tex nazism , el va f*n som helst för den delen, men kommit fram till saker LÅNGT från mina...usch, jag vet inte hur jag ska förhålla mig till sånt..eller kuna skaka mig av det..)
well,
kram på er
:)

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 20 jul 2005 19:44

Vet inte hur man ska läsa ditt inlägg - de flesta har väl bergsäkra åsikter vad gäller nazism? Är ju inget svårare tema att tycka/veta om...

Men kramar är alltid poitivt.

Kram till oss alla!

:D

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 20 jul 2005 21:03

En annan aspekt; straffet ska ju avskräcka! Vem?
I ett tidigare inlägg raljerade någon över att en mördare fick 6 års fängelse för mord. Åklagarens sa "jag yrkar hårda straff".
Hårda straff? Sen har vi alla dessa socialt missanpassade brottslingar som minnsann kan utnyttja systemet!
Läste en gång att 70-80% (om jag minns rätt) av de intagna var återfallsförbrytare. Samma klientel åker ut och in och kostar stora summor.
Lika bra att inse att de flesta intagna trivs på sätt och vis inne!
En kille som släpps ut utan arbete, utan sociala kontakter; han har ätit upp sej på kåken och fått in några slantar. Hej hopp! Cirkusen sätter igång och efter några veckor längtar killen tillbaka till den ordnade fängelsemiljön. Så var finns den avskräckande effekten för dessa? Haha.

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Inläggav Vimes » 20 jul 2005 21:14

suchanother skrev:En annan aspekt; straffet ska ju avskräcka! Vem?
I ett tidigare inlägg raljerade någon över att en mördare fick 6 års fängelse för mord. Åklagarens sa "jag yrkar hårda straff".
Hårda straff? Sen har vi alla dessa socialt missanpassade brottslingar som minnsann kan utnyttja systemet!
Läste en gång att 70-80% (om jag minns rätt) av de intagna var återfallsförbrytare. Samma klientel åker ut och in och kostar stora summor.
Lika bra att inse att de flesta intagna trivs på sätt och vis inne!
En kille som släpps ut utan arbete, utan sociala kontakter; han har ätit upp sej på kåken och fått in några slantar. Hej hopp! Cirkusen sätter igång och efter några veckor längtar killen tillbaka till den ordnade fängelsemiljön. Så var finns den avskräckande effekten för dessa? Haha.


Vilket beror på att det kanske är litet för mysigt på kåken? Att dessa herrar kostar stora summor pengar är lätt fixat f.ö.

F.ö. är det väl allmänt känt att själv straffet i sig inte är det som avskräcker? Det som avskräcker är risken att faktiskt åka dit, att stämplas som brottsling.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 20 jul 2005 21:21

Så sant Wilmes. Men ser du ingen skillnad på att en väletablerad människa som lever ett behagligt liv och en missbrukare som inte har nåt liv utanför kåken?

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 20 jul 2005 22:53

Nikolaj, alla är inte lika rädda som du och Thomas Hobbes. Rädsla leder till hat som leder till den mörka sidan, påpekade en liten grön filur med stora öron. Vissa av oss vill faktiskt, tro det eller ej, lösa konflikter på egen hand. Det är lönlöst att försöka lagstifta mot den mänskliga naturen! Då är det lika bra att acceptera kriminella som yrkesgrupp och ge dem pension, eller hur? Människan idealiserar sig själv allt för mycket, nog är det möjligt med humana individer men då krävs det en human miljö för dem att vistas i. Gatuvåldet är ett sjukdomssymptom, helt klart. Vaccination funkar väl bättre mot pesten än att hugga bort de delar som blivit angripna?

Jag spottar ut skiten emedan du, antagligen, svalt den från silversked hela livet. Hur förintar man bäst en fiende? Man blir vän med honom! Det står ingen neger i ditt gatuhörn och väntar, med skjutvapen, på att rånmörda dig, och om så skulle vara fallet så gå och ta en pilsner med honom.

Först avser jag LAGSTADGA en typ av landlottsgaranti - med det menar jag att var en som föds till jämmerdalen också skall vara garanterade en landlott som täcker dennes försörjningsbehov. Efter den lilla reformen så är det fritt fram att vara er själva, vara människor och inte techno-myror!

Till er andra. Vill ni på allvar göra något åt kriminaliteten, så fixa bostäder åt de hemlösa (utan undantag)! Varför har inte kriminalvården borgenärs-verksamhet? Varför kasta ut muckande interner på gatan?

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 20 jul 2005 23:10

Det är fascinerande vad alla har åsikter om något som nästan samtliga av dem saknar insikt i. Hur många av er känner en kriminell? Handuppräckning nu!

Vi gör enbart det vi MÅSTE för att ÖVERLEVA! Det är luckor i ert skyddsnät, men det vet ni inte för ni har aldrig själva synat det.

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Inläggav Vimes » 20 jul 2005 23:17

suchanother skrev:Så sant Wilmes. Men ser du ingen skillnad på att en väletablerad människa som lever ett behagligt liv och en missbrukare som inte har nåt liv utanför kåken?


Givetvis ser jag en skillnad. Hurså?
/Vimes

You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Inläggav Vimes » 20 jul 2005 23:20

Det är fascinerande vad alla har åsikter om något som nästan samtliga av dem saknar insikt i. Hur många av er känner en kriminell? Handuppräckning nu!


Det är fascinerande vad du har åsikter om andras erfarenheter som du saknar insikt i.
/Vimes



You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 20 jul 2005 23:25

Först måste vi väl definiera vad som är brottsligt?
Moralbegreppet är väl segare än rättvisebegreppet, som lagen som tolkas av makthavarna?
Oh herregud.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster