gatuvåldet

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 23 jul 2005 23:00

Ja du, suchanother, du vill se "ordning och reda". Jag vill se harmoni. Ser du den omedelbara skillnaden?

Jag ser människan som en schysst varelse. Bara hon får en schysst miljö utvecklas hon väl. Lagar är ju ett uppdiktat fenomen, men om vi koncentrerar oss på gatuvåldet - det handlar ju om bristande empati hos sina offer. Förmågan till empati uppstår redan i barndomen. Och gatuvåld är framför allt ett storstadsfenomen.
För ett par år sedan blev min lillebror nerslagen i malmö, helt oprovocerat, bakifrån. Förövaren lämnade honom medvetslös i snön och tog dessutom hans vantar och gratistidningen metro som han hade i innerfickan...
Jag ser det som samhällets plikt att lära dessa brottslingar innerbörden av empati. Kriminalvården ska ha som uppgift att vårda - inte stänga in eller förskjuta.

/*Beundrarinna av Henrik Tham*

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 24 jul 2005 00:58

Skogsälvan skrev:JJag ser det som samhällets plikt att lära dessa brottslingar innerbörden av empati. Kriminalvården ska ha som uppgift att vårda - inte stänga in eller förskjuta.
/*Beundrarinna av Henrik Tham*


Återigen, vacker tanke som inte funkar i vrkligheten.
Det går inte att lära patologiska brottslingar. Se verkligheten som den är.
Vi alla föddes som oskulder men någonstans gick det snett. Och någonstans får vi tar personligt ansvar och sluta att skylla ifrån oss.

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 24 jul 2005 02:32

Rädsla är vad det är, tyvärr ett fenomen tilltar lavinartat med it-samhället (som fjärmar oss från varandra, paradoxalt kan tyckas). Människan är inte ond och vi har ett ansvar att vända skutan - man bör inte sky några medel och har man en plan så bör man sätta den i verket omgående.

De som tror på straff har fått, vad min mamma skulle påstå vara, "för lite kärlek som barn". All we need is love, hallellu-Jah! En enda lag bör finnas - ägna dig icket åt cynism (sky heller inga medel här!)!

Eder Internet Evangelist.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 24 jul 2005 02:53

man bör inte sky några medel och har man en plan så bör man sätta den i verket omgående.


"Som en tjuv om natten"  :wink:

De som tror på straff har fått, vad min mamma skulle påstå vara, "för lite kärlek som barn". All we need is love, hallellu-Jah! En enda lag bör finnas - ägna dig icket åt cynism (sky heller inga medel här!)!


Jag är beredd att hålla med din mamma här, en vän till mig har skapat sig en mindre men mer begriplig världsbild genom att säga att ALLA gängvåldtäkter utförs av invandrare och straffet för våld skulle vara
-Skott i pannan på dem.
Våra disskusioner kan nog uppfattas som något bakåtsträvande och smått irriterande.
Jag försöker att hålla en mer låg profil och inse fakta: jag har inte en aning om hur man löser alla dessa hemska probem.

Och se här: Ännu en misshandel.....Livet är härligt på Rtg!!!
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Vimes
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 jul 2005 00:35
Ort: Västerås
Kontakt:

Inläggav Vimes » 24 jul 2005 03:56

Att tala om att kriminalvården ska vårda är också att börja i fel ände. Som redan skrivits grundläggs med största sannolikhet empatin i unga år. Det är där den riktiga knuten på repet sitter, inte i anstalterna. Inte i längde på straffen (rehabilliteringen om ni så vill).

Vi måste från början lära oss att känna ansvar, ansvar mot oss själva, ansvar mot våra medmänniskor. Om alla skulle börja ta sitt ansvar som människa skulle vi alla bli lite lyckligare.
/Vimes

You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 25 jul 2005 01:05

Vimes skrev: Om alla skulle börja ta sitt ansvar som människa skulle vi alla bli lite lyckligare.


Men vart slutar ditt ansvar och vart börjar mitt?
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 25 jul 2005 02:07

Tatjana skrev:
Vimes skrev: Om alla skulle börja ta sitt ansvar som människa skulle vi alla bli lite lyckligare.


Men vart slutar ditt ansvar och vart börjar mitt?


Ja, det är den allra enklaste biten faktiskt, vid våra egna kroppar.

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 25 jul 2005 11:21

våra egna kroppar...det är så enkelt alltså?
...
john stuart mill i presume??hihi..
..det var oväntat ;)

jag trodde du var den slags människa som vill bränna liberalerna levande?

*full av fördomar, förutfattade meningar och annat skräp, men inte alltför seriöst =)*

regnig måndag fm på er

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 25 jul 2005 13:23

Liberalismen är det inget fel på, annat än dess etik som är bedrövlig. Ansvar är kanske fel ord, vad sägs om makt och inflytande istället? Det var snarast paternalismen jag vände mig mot med inlägget ovan, vilket liberalismen också gör, oavsett om den är statlig eller mer personlig.

Vore det inte underbart om alla föddes "tabula rasa", främst avser jag då materiellt - det är emellertid något som liberalismen motsätter sig, vilket jag tycker är något besynnerligt.

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 25 jul 2005 13:45

...förlåt =)
tabula rasa?

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 25 jul 2005 18:47

Som en omålad målarduk, tomt blad, whatever. Utan roll eller förutsättningar genom arv. Som sin egen herre.

belfegor
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 jul 2005 23:27
Ort: Wästra-aros

Re: Behöver inte din motivering - förstår att det är svårt!

Inläggav belfegor » 26 jul 2005 00:20

What Gives? skrev:
Nikolaj skrev:Om du förklarar först...varför du vill ha en motivering till något så självklart.


Därför att det inte är självklart för mig.

Nikolaj skrev:Exempel ur verkligheten

En f.d. ABB-direktör dömdes till fängelse i tre år för grov förskingring, bokföringsbrott, urkundsförfalskning och försvårande av skattekontroll.

En 29-årig man mördade en av experterna i Antikrundan och dömdes till tio års fängelse.

Det blev livstids fängelse för en 28-åring som mördade en man i Lammhult i april i år. 28-åringen ströp sitt offer med en vajer som han hade med sig. Rätten anser att mordet varit ovanligt rått och hänsynslöst och han döms därför till livstids fängelse.

- 3 år för ekonomiskt brott...rimligt!
- 10 år för ett dödande knivhugg...rimligt!
- Livstid för ett ovanligt rått och hänsynslöst mord...rimligt!


Det är uppfattat, men hur mäter man ett straffs rimlighet?

Nikolaj skrev:Men står man ovanligt rått och hänsynslöst och sparkar och hoppar sönder en annan människa - (som enbart påpekat felet i att urinera i en port) - då säger enkel matematik och humant förnuft att en dylik brottsling ska inte gå fri på gatan någonsin igen. Livstid! Enda dilemmat i försiktiga Sverige är att livstid inte innebär livstid.


Det humana förnuftet tycks vara frånvarande då man berövar en människa sin frihet för livet. Förespråkar du selektiv humanism?

Kan du svara på vad du anser vara syftet med ett fängelsestraff?


I sverige har ett straff 3 syften 1, avskäckelse för person 2, avskäckelse för andra 3, vedergällning
arte et marte

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 26 jul 2005 13:38

på riktigt =)

..kan det vara så att de i emil i lönneberga, när de säger att de tagit "taba-ras" på något, då de tagit det sista av detta något...
så har det ett samband med tabula rasa??
:lol:

(försök se detta som en parantes)

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 26 jul 2005 13:40

ps, så vad är det som är så underbart (lätt överdrift?) med liberalismen då?
...eller vad är det med den som det "inte är nåt fel på", mer bokstavligt?
=)

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 27 jul 2005 01:58

det är mycket mer effektivt att påverka samhället utifrån med vapen än inifrån med likgiltighet

Beror ju på vad man vill uppnå. Vill man skapa en värld utan samhällen, lagar och orättvisor är vapen det sämsta man kan ta till. Där är vi idag och det fungerar bevisligen inte alls. Att utveckla och förändra samhället mot en bättre, rättvisare och mer hållbar konstruktion - gör man genom att delta i processen - inte motarbeta den som underutvecklade stenkastarynglingar gör. De har aldrig och kommer aldrig att uppnå något med detta - vilket de förstår en efter en och lägger av. Vi får nog räkna med att samhällen består, liksom lagar och tyvärr även orättvisa. Men mycket går att göra bättre - framför allt i de länder där svält, diktatur, kriminalitet, krig, diskrimininering och sjukdomar är som mest eländiga. Dessa länder går ej att göra bättre med vapen i handen.

Jag arbetar givetvis, för friheten och Gud, liksom du arbetar, för samhället och mammon.

Det lät intressant och flummigt. Vet inte vilken frihet du babblar om men den där sagofiguren Gud har jag hört talas om. Antar att du lever på luft och pantning då. För det är väl knappast andras pengar du snyltar på?

suchanother
Genom att vägra slaveriet i monotont skitjobb så tar man ställning.
Som sagt, det man inte har i huvvet får man ha i bena.

Haha, den var avslöjande. Jag kände en gång en kille som vägrade arbeta. Han snattade och sprang. Han levde så tills det gick utför. Trist! Känner igen den typen på flera håll här...och det värsta är att det finns människor som tror att de lever konstruktivt och "rätt" genom att missbruka och förstöra. De ökar bara bördan. Men det är ju coolt att vara rebell i ungdomen. Jag har också varit där!

Skogsälvan
Vidare skulle jag rekomendera Nikolaj att läsa en smula kriminologi, vilket förhoppningsvis skulle vidga vyerna. Det behövs inte strängare straff. Det behövs mer kärlek och tolerans.

Jag behöver inte läsa mer kriminologi än jag redan gjort för att veta vad som behövs. Har redan skrivit att man behöver förebygga bättre för att slippa se misshandel, våldtäkt och mord! Men hur tar man hand om de som uppfostrats väl, med både kärlek och tolerans och ÄNDÅ gör ett vansinnigt humanistiskt felval - då de släcker livslågan för någon annan? Alla galningar kommer inte från taskiga förhållanden och alla taskiga förhållanden är tyvärr inte lika lätta att komma åt eller stötta...jag vet, för jag arbetar med dessa. Ibland hjälper det inte heller - men den blivande syndaren vet vad den gör, oavsett fostran. Psykiskt sjuka är en annan sak. Där hjälper inget förebyggande i vissa fall.

Kriminalitet kan ses som en aspekt av samhällets brister och det är tragiskt att individer ska bestraffas under dessa omständigheter.

Sant, i mycket. Men vi kan inte leva i en värld där vissa (som alltid kommer att finnas) väljer att strunta i andras väl. Även om samhället vore perfekt (!) så skulle galningar finnas! Människan är inte ond av naturen - men en viss promille blir det likt förbannat längs vägen - oavsett kärlek med mera. Individen har större ansvar än samhället då det gäller individuella gärningar!

Jon
Det hade varit intressant om NÅGON överhuvudtaget kunde gräva fram något empiriskt stöd för att STRAFF minskade brottsligheten.

Det går säkert hitta statistik åt båda håll - beroende på tid och rum. För mig är inte straffets primära uppgift att minska den generella brottsligheten. Det primära för mig är att straffa den som syndat - tycker inte din arbetsgivare Gud likadant? Det var där jag gav mig in i tråden från början. För att mördare går fria - vilket är en skandal just i dessa dagar. Men finns inga bevis så finns inga bevis. Tragiskt nog i sammanhanget så finns det människor som ljuger för att skydda mördare. Fegare än så kan man väl inte bli? Jag skulle inte ens ljuga för min älskade far - om han mördat!

Skogsälvan
Jag ser människan som en schysst varelse. Bara hon får en schysst miljö utvecklas hon väl.

Om det vore så ändå! Det vore ju helt underbart. Så enkelt allt skulle vara...till och med i en stadsmiljö - vilket säkert Jon betvivlar.

All we need is love, hallellu-Jah!

...och ett kontrakt oss människor emellan!

Vimes
Att tala om att kriminalvården ska vårda är också att börja i fel ände. Som redan skrivits grundläggs med största sannolikhet empatin i unga år. Det är där den riktiga knuten på repet sitter, inte i anstalterna. Inte i längde på straffen (rehabilliteringen om ni så vill).

Vi måste från början lära oss att känna ansvar, ansvar mot oss själva, ansvar mot våra medmänniskor. Om alla skulle börja ta sitt ansvar som människa skulle vi alla bli lite lyckligare.


Vi behöver skärpa oss i båda ändar! Bättre arbete med de små liven och tuffare tag med de förtappade (vuxna) liven.

:wink:


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster