gatuvåldet

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 20 jul 2005 23:37

Nikolaj, alla är inte lika rädda som du och Thomas Hobbes. Rädsla leder till hat som leder till den mörka sidan, påpekade en liten grön filur med stora öron. Vissa av oss vill faktiskt, tro det eller ej, lösa konflikter på egen hand. Det är lönlöst att försöka lagstifta mot den mänskliga naturen!


Dina gröna figurer kan du hålla för dig själv. Dina egna lagar också. Tror inte det är så många som önskar leva efter dina principer. Skulle väl vara de kriminella då, som du så glatt värnar om. Om alla skulle lösa sina konflikter på egen hand skulle vi få bygga murar istället för staket kring tomterna. Tack och lov är jag till skillnad från Hobbes en optimist, så jag tror på människans möjligheter - så länge vi har ett fungerande socialt nät, tydliga lagar, ordning och reda. Allt sånt som du vill slippa. Rädd för anarki liksom Hobbes, ja, mycket! Pessimist liksom Hobbes inför ett samhälle utan styrelseskick, ja! Tycker Sverige är ett bra bevis på att ett samhälle fungerar - relativt bra. Anarki har väl aldrig fungerat - någonstans?

Vissa av oss vill faktiskt, tro det eller ej, lösa konflikter på egen hand.

Jo, jag har förstått det. Det är dessa vi har i våra fängelser.

Som sagt: håll dig till dina gröna figurer.

:lol:

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 01:19

Kan tillägga att jag känner några kriminella, ja. Bland annat en som fått fängelse för mord i början av 90-talet. Övriga är lindrigare fall. Vad har det med saken att göra? Jag ändrar ju inte åsikt bara för att en bekant mördat.

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 01:47

Till skillnad från dig och Hobbes så är jag realist.

Ponera: Du saknar jobb och bostad. Vårdcentralen kan inte sjukskriva dig för du ligger på remiss hos psykiatrin. Psykiatrin kan inte sjukskriva dig för de saknar tid. Socialen kan inte ge dig ett öre eftersom du saknar sjukskrivning. Själv saknar du pengar på telefon att överhuvudtaget ringa vare sig social eller psykiatri eller vårdcentral, så du får med gott humör (utsvulten och undernärd, nyss vaknat på soffan hos nån vän vars förtroende du inte vill utnyttja) pallra dig dit emellanåt, eller till kriminalvården för att synas av en övervakare som hjälper till lite extra - utanför vad som förväntas av hennes befattning - och skickar ytterligare en remiss till psykiatrin. Föreställ dig också att du under tiden drabbats av flertalet psykoser till följd av din situation, vilken du uthärdar tack vare ett elakartat drogmissbruk. Att dina vänner - det vill säga de som befinner sig i samma situation och kan uthärda din bristande hygien - försvinner i raskt tempo, endera överdoserar och andra åker in på anstalt. Föreställ dig också att ditt eget liv, din kamp för överlevnad, är ett krig bakom fiendens linjer - vaktbolag och polis som smyger efter dig vart än du går, utomhus eller inne i butiker spelar ingen roll - men likförbannat så måste du ha mat i magen. Föreställ dig att du kommer på ett sätt att snuva en pantautomat på pengar. En vecka utan minsta oro - vilket betyder att du köper knark för pengarna, maten (eller Pringlesrören och Kexchokladen) bär du ju ut i ryggsäcken som du har på dig när du lämnar in ett pantkvitto på 500kr. Du pantar för några tusen på en och samma butik under denna vecka, snart har de ju upptäckt er. Föreställ dig vintern, jag tror inte du kan, som du överlever genom att sälja knark. Ponera nu att INGENTING förändras på över ett och ett halvt år - när slutligen ett brev dimper ned (inte hos dig själv men i en postbox, vilket betyder att du missar tiden) och förkunnar att nu skall du få träffa en läkare på psykiatrin. Kom sen och snacka straff!

Som tur är så finns det skyddsnät, nej! Som tur är så finns det änglar!

Nej, jag är inte partisk, jag är LOJAL. Jag chillar hellre med små visa och gröna rymdvarelser, med stora öron, än med nervöst paranoida och fördomsfulla människor som inte ens ser skogen för alla träd - med det inte sagt att jag är 100% eskapist, jag tänker ge igen för gammal ost nu så av den anledningen svingar jag mot de sistnämnda för tillfället.

Återgå nu till att skyffla in avföring i munnen på dig själv med silverspaden, eller får ni bara silvernitrat i droppet nu för tiden?

Vi från verkligheten vinkar adjö och hoppas, innerligt, att du gör återbesök hos oss igen - det skulle underlätta så fruktansvärt, vi skulle säkert ha roligt tillsammans också. När vi nu smyger ned i era källare och trapphus så drömmer vi vidare, under vår filt av wellpapp, om en bättre värld där vi allihopa kunde dela en gigantisk fredspipa i folkparken, under solen, kanske knäcka ett par folköl och spela kubb? Snacka Spinoza och lyssna på Pugh? Äsch! Skit samma! Välkommen åter.

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 01:59

Jag levde det där livet 89-94. Cirkus, droger, sparken, flytta runt och bo gratis och ångest blandat med drömmar, poesi, hopp, kärlek och vita bönor i kaffebryggaren - dygnet runt. Men genom att klänga kvar vid rätt människor kom jag ur spiralen.

Det du kallar verkligheten har många av oss levt i. Vissa mer än andra. En del med en trygg bakgrund som hjälper oss att orka ta steget ur spiralen - som i mitt fall. Jag såg eländet inifrån och många gamla bekanta är döda - några självförvållat. Men vad är din poäng mitt i allt pladder?

Jag tror säkert vi kunnat dela ett sexpack i parken. Men jag tror vi hade haft svårt att förstå varandra - redan då. I alla fall utan droger...

Förstår din bittra ton och din aggressivitet om du fortfarande lever som du skriver. Sälj datorn och skänk pengarna till någon som behöver dom bättre. Det vore lojalt!

Kränkningarna bjuder jag på. Avföring i munnen? *s* Låter som du skulle trivas utmärkt med mina elever!

:lol:

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 02:27

Förstår inte din bittra ton. Men förstår att det sociala förebyggandet kan bli bättre - det säger även du mellan raderna.


Ert eviga projekt, denna Keops pyramid som västvärlden har oss allihop att slava på. Ni svär trohet till Horus öga (där på dollar-sedeln). Pyramiden är fel, allt är fel! Ser ni inte det? Vyn kanske är djävligt annorlunda här nerifrån? Miljoner och åter miljoner svälter och dör p.g.a. det här projektet. Nej, industrialisera dem också så löser sig allt. Skall vi inte köra lite fortare på väg mot den där bergväggen?

Realism tack! Detta har vi (en planet med si och så mycket resurser), vad gör vi bäst av det? Fan heller att du skall äta för två! Det skall ingen, inte när nån annan svälter. Parkera din Mercedes framför mig och jag slår sönder den. Inga undanflykter, inga retoriska trolleritrick, det är allvar, folk svälter här och nu. Gör nåt åt det! Sociala reformer? Det spottar jag bara ut igen, jag sväljer som sagt inte skit.

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 02:37

Nja, jag behåller datorn, den är ändå inte ens värd sin vikt i luft - och på detta sätt får jag möjlighet att svinga lite kängor på de som somnat till under färden och glömt bort vad som är viktigt. När allt kommer omkring så har många fina bollar spelats under detta ämne, många från din sida - även om ditt lags färger är fel och ni spelar på tilläggstid. Går det till straffar? Ja då fan är det jag som straffar och ingen annan! Rätt skall vara rätt!

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 12:42

Tror du börjar dra iväg åt ett annat håll nu. Kanske dags att inleda en ny tråd? Vi diskuterade gatuvåld...och orsaker till och konsekvenser av detta. Svälten i Afrika har inget med sparkar i huvudet på Kungsgatan att göra.

Vyn kanske är djävligt annorlunda här nerifrån?

Var där nere?

Ert eviga projekt, denna Keops pyramid som västvärlden har oss allihop att slava på.

Du menar att ett samhälle utan sociala insatser i förebyggande syfte är bättre? Skulle de svältande i de överbefolkade länderna få det bättre då? Tycker du blandar äpplen med päron. Det ena utsesluter inte det andra. Visst kan och ska vi göra enormt mycket mer för infrastruktur och välfärd över hela klotet - men det betyder inte att vi säger nej tack till våra sociala insatser i Götene, Oskarshamn och Piteå. Realism tack.

Parkera din Mercedes framför mig och jag slår sönder den.

Med den inställningen kommer man ingenstans. Jag har varit där.

Sociala reformer? Det spottar jag bara ut igen, jag sväljer som sagt inte skit.

Nej, du tycks mätt på livet. Men du spottar i motvind. Din förtvivlan inför världens fördelning delas av många ska du veta. Många av oss arbetar dessutom för att göra det bättre. Några kanske äger en Mercedes eller en Fiat, medans du förmodligen vägrar cykla på en cykel tillverkad i väst. Men att gorma om orättvisor i en tråd om gatuvåldet hjälper föga. Speciellt inte då du vänder dig mot redan engagerade människor.

När allt kommer omkring så har många fina bollar spelats under detta ämne, många från din sida - även om ditt lags färger är fel och ni spelar på tilläggstid. Går det till straffar? Ja då fan är det jag som straffar och ingen annan! Rätt skall vara rätt!

Tack. Anade en sympatisk ton för en sekund. Mitt lag har du ingen aning om, vilket framgår tydligt. Tilläggstiden håller jag däremot med om. En lutande plan där vi spelar i uppförsbacke. Att egoistiskt hävda sin egen rätt att straffa är väl bara ett tecken på att du tror du är stjärnan i laget. Trodde inte du byggde pyramider, med dig själv överst.

Den här debatten kan säkert leda till något matnyttigt, men den hålls i fel forum. Inget av detta har något att göra med gatuvåld och medkänsla eller avsky inför mördare.

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 13:49

Det har allt att göra med ämnet, om vi ids plocka undan skygglapparna för en stund. Med ditt lag avser jag allt och alla som arbetar för samhällsprojektet, oavsett planlösning till pyramiden. Att trixa till infrastruktur i tredje världen är bara att trimma motorn på bilen vi styr mot bergväggen. Sunt förnuft säger oss att mat behövs, oavsett planlösning, och att befolkningen ökar. Med andra ord så är vi så illa tvugna att ta sådant i beaktande. Alltså, städerna fyller ingen som helst funktion för svältande magar. Dessutom är städerna en fruktansvärt artificiell miljö som ingen mår bra av, möjligtvis kan många Tokyobor inbilla sig att de gör det men det är för att deras erfarenheter tryter. En regression är alltså önskvärd - både för överlevnad OCH för att reducera gatuvåld och andra konsekvenser av trångboddhet. Låt den där idioten på Stureplan odla sin egen föda så får vi se hur många han hinner sparka i huvudet. Sunt förnuft, min käre Nikolaj!

Våldsfrekvensen är högst i städerna, nästan obefintlig på landsbygden, vad säger det er?

Du vill, naivt vill jag nästan påstå, spackla över och limma ihop något som är fallfärdigt. Ett kugghjul i ett rämnande maskineri - kanske är det så att samhället måste granskas utifrån också?!. Sluta upprepa ett felstavat mantra, det är dags för oss - både du och jag - att bygga något nytt. Samhällsprojektet var en fin idé, tyvärr funkade det inte. Du är tyvärr inte ensam om att krampaktigt hålla fast vid den där visionen, och just därför stympa dig själv så fort sjukdomssymptomen yttrar sig (gatuvåldet, mord).

Vad behöver vi samhälle till? Motivera kontraktet nu och om du ekar Thomas Hobbes så kommer jag bara att skratta!

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 21 jul 2005 14:01

är det sant?
..jag vill gärna ha en länk till statistiken!
..jag trodde nämligen inte det var riktigt så enkelt..
- du förstår, jag kommer från början från Arvika, antalet MORD (och säkert "raggare-som-misshandlar-varandra-på-fyllan-fall" också ;) ) där, /inv (givetvis!), är - trodde jag, mycket högre än den här i sthlm...men, jag är beredd att ändra uppfattning om jag får lite vatten från kvarnen =)

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 14:47

Givetvis förekommer lokala trender, i Gällivare sker flest mord per person i norrbotten - vilket man förstår om man varit dit någon gång! I landet så är det Botkyrka som toppar listan, sen kan man väl fortsätta yrka på att de är ondare eller nåt - eller så kan man vara realist och inse att situationen skapar brottslingen.

Du kan söka här om du vill: http://www.bra.se/

Personligen så gör jag helst jämförelsen mellan ett bondesamhälle långt tillbaka i tiden och ett nutida metropolis.

För att förenkla resonemanget så kan jag ju påpeka att det krävs två för att dansa tango, självdestruktivt kanaliserande av aggressioner är inte våld i brottslig bemärkelse. Interaktion är en förutsättning för våld, därför måste våld ses som något som följer i kölvattnet av infrastruktur - och till och med tilltar med infrastruktur. Vill du skydda dig mot busringningar så får du lov att kasta telefonen! Förebyggande åtgärder rör hjärntvätt med moraliserande. Kyrkklockor ringer!

Varney
Inlägg: 625
Blev medlem: 05 jun 2005 10:10

Inläggav Varney » 21 jul 2005 15:08

har du några praktiska förslag då?

...ska vi skicka tillbaka alla invandrare/vår nya underklass till X, och sänka sveriges folktäthet? :) ...så kan de behålla sina maffior och kvinnosyner för sig själva? :?

interaktion - inte synonymt med infrastruktur, enligt mig..utan interaktion skulle jag nog inte vilja fortsätta vandra här på jord ;)

nä det är inte brottsligt, än, att tex skära sig...finns det ingen risk med att alla "regerlfascister" stirrar sig blinda på, tex lagböcker - sin vana trogen att inte tänka själva naturligtvis...

jag tror inte vi skulle hamnat här i denna misär, om inte det vore just på grund av idiotin hos oss msk...att "hålla oss sysselsatta" för att vi inte ska ta livet av varandra är ingen långsiktig lösning - det är väl mest va som sker till vardags i de flesta kulturer?

..ja, JAG vet verkligen inte hur man ska göra för att ordna till nåt, kval till reproduktionen? bort med B-laget?...låter inte som nån hit :(

A friend of ours
Inlägg: 242
Blev medlem: 21 maj 2005 04:21

Inläggav A friend of ours » 21 jul 2005 15:58

Som KalleKula summerade mina avsikter en allomfattande "reboot" av samhället. Först min landlottsgarant. Sen ett omfattande skolande i överlevnad på lokala näringskällor.

Sen får väl folk gå ihop bäst de vill och skapa syndikat och kooperativ, kanske rent av byta bort sina medfödda rättigheter för att ingå i dessa också? KONKRETA samhällskonrakt skulle reducera alla moraliska betänkligheter. Tvång skapar oroligheter. För en anarkist så lever vi dagligen under ett fruktansvärt förtryck, det är inget skämt.

Annars är altruismen en fin regel att rätta sig efter, fast jag tror på människan och inte på roboten - så därför kan ingen lag sättas som skall innefatta alla, alla är vi olika och det bör vi uppmuntra - så inte ens altruism bör lagstadgas.

Vad är det för fel med Edens lustgård? Har människan blivit för fin för sin egen natur? Duger bara artificiella betingelser nu? Om tiden ger mig rätt då? Kan ni då börja överväga att överge skutan och flytta ut i naturen igen, bli människor igen? När asfalten inte ger den skörd som behövs och ilskan växer till sig i betongen?

I grund och botten så måste människan, kulturen, sluta fred med sig själv. Du är inte perfekt men det behöver du inte vara heller! Det är nog om du bara är dig själv, gärna till din fulla potential. Jag vet att detta smakar Rousseau.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 16:40

Tyvärr så har dagens samhälle blivit ett självspelande piano. Och alla aktörer spelar med, från Kalle Kula till Wallenberg.
Många ger upp och skiter i allt. Detta tycks vara dagens melodi, tänk bara på dej själv och roffa åt dej så mycket du kan.
Hoppas jag har fel!
Skapa gärna en utopi där vi tar det mesta och det bästa från detta samhälle. Där kan Johan utöva sina UFK (eller vad det nu hette) på en höbal i lagårn och få en näve ris om dagen som belöning, varefter han återigen höjer sig till de högre höjderna.
Hönsen värper ägg som bara 17 och jag med pipan i näven tullar växhuset efter nyttiga biodynamiskt odlade "weed".

Detta var sannerligen en vacker saga.

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 21 jul 2005 20:40

Att trixa till infrastruktur i tredje världen är bara att trimma motorn på bilen vi styr mot bergväggen. Sunt förnuft säger oss att mat behövs, oavsett planlösning, och att befolkningen ökar. Med andra ord så är vi så illa tvugna att ta sådant i beaktande. Alltså, städerna fyller ingen som helst funktion för svältande magar.

Tanken är fin, jag delade den då jag var 21 och rebell. Men det är en utopi. Inte ens DU (!!) kan få miljarder människor att sträva åt det hållet - om du så levde i 300 år. Man får helt enkelt börja med sig själv och sin egen livsstil och hoppas att fler och fler kan och vill följa den - men eftersom det förmodligen är en omöjlig uppgift att få med sig fler än de närmast sörjande får man fundera ut något praktisk genomförbart. Att slå sönder en Mercedesi i besvikelsen ger naturligtvis motsatt verkan. Kravaller och krossade fönster likaså. Men sånt fjanteri sysslar väl inte du med?

Dessutom är städerna en fruktansvärt artificiell miljö som ingen mår bra av....en regression är alltså önskvärd - både för överlevnad OCH för att reducera gatuvåld och andra konsekvenser av trångboddhet.

Jag tolkar detta som att vår vän bor i en egenhändigt byggd timmerkoja i skogen, där han odlar sin egen föda. Beundransvärt! Jag vill också bo så faktiskt! Tro det eller ej! Hur bredbandet kom in i bilden är en parentes...

Låt den där idioten på Stureplan odla sin egen föda så får vi se hur många han hinner sparka i huvudet. Sunt förnuft, min käre Nikolaj!

Ja, det är enkel matematik. Har man fullt upp med sådd och skörd hinner man inte misshandla. Men dit kommer vi heller aldrig. Tyvärr. Dina tankar är inte dumma - men någon realist är du knappast. Sunt förnuft? Nja. De flesta jag känner har sundare förnuft än så. Dessutom skulle det trots heltidsodlandet finnas galenpannor som våldtog grannens dotter och mördade för den mest bisarra anledning. Det är dessa vi diskuterar - oavsett världsbild.

KONKRETA samhällskonrakt skulle reducera alla moraliska betänkligheter.

De skulle fungera idag också, med dagens lagar som grundstomme - istället för att jämna hela världen med marken och börja om i Edens lustgård.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 21 jul 2005 21:05

Inte ens DU (!!) kan få miljarder människor att sträva åt det hållet - om du så levde i 300 år. Man får helt enkelt börja med sig själv och sin egen livsstil och hoppas att fler och fler kan och vill följa den - men eftersom det förmodligen är en omöjlig uppgift att få med sig fler än de närmast sörjande får man fundera ut något praktisk genomförbart.


Lite naivt Nikolaj!
Vi ser dessa bilder på tv där afrikanerna väntar utanför sin lerhydda på en säck ris. Sen ler de och vi är också nöjda. Återigen har vi hjälpt dessa stackars niggers.

Var börja och var sluta?
Varje dag dör tusentals BARN i den fattiga delen av världen. Botemedel finns men detta är inte lönsamt för lekemedelsbolagen, inte tillräckligt med profit. . De dör av lättbotliga sjukdomar men vi i den rika världen bryr oss inte. Den som sjunger marknadsekonomins lovssång, som Kalle Kula, kan dra åt helvete.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster