Polisen

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Polisen

Inläggav Anne » 28 jun 2015 16:59

Jag var nödd och tvungen att tillkalla polisen. Jag hade inte förväntat mig att det skulle komma fyra uniformerade biffar med en sån stor bil. Och då hade jag fått vänta 1,5 h innan de kom. Vad är era erfarenheter av polisen?

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Polisen

Inläggav David H » 29 jun 2015 00:22

Blev jagad av polisen en gång. Jag trodde de ville stoppa mig för jag inte hade cykellysen, så jag vände håll när jag såg en polisbil i andra änden av kvarteret. En liten stund därefter blinkade det blåljus i ansiktet på mig. Nåväl, det gick lugnt... de spanade efter klottrare, men det var jag ju oskyldig till. Och jag slapp betala för att jag inte hade några lysen på cykeln. Kan inte erinra mig om att jag haft dåliga möten med poliser, kanske har jag haft tur.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Polisen

Inläggav Pilatus » 29 jun 2015 09:19

Är man nödd och tvungen att tillkalla polisen kanske man skall vara glad att det kommer några välutrustade konstaplar. Låt vara att de först vill avrunda vad de håller på med, skriva rapporter, dricka sitt kaffe och prata om Lotta på Liseberg och andra väsentligheter.

Mina egna erfarenheter är blygsamma och har mest med tvåhjulingar att göra. Motorcykeltiden var en period då polisen ständigt höll oss under uppsikt. Kanske var det berättigat, det låg ständigt någon på sjukhus, det var dödsolyckor och annat. Vid ett tillfälle försvann en flicka och polisen hade att göra ett par timmar innan de kunde klura ut var hon befann sig. Med tanke på hennes ålder var det begripligt att polisen engagerade sig och jag fick lära mig en del om polisens metoder att förhöra unga män om deras förehavanden tillsammans med flickor. Dessbättre var det inte hos mig flickan fanns.
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 04 nov 2016 17:45

En massa nollor.

"Polisen utesluter inte att dubbelmordet kan ha kopplingar till gängkriminaliteten i Göteborg. Inte heller att det kan ha koppling till andra ouppklarade mord, däribland skjutningen på Frölunda torg där en, enligt uppgift till GT, känd gängkriminell person sköts ihjäl."

http://www.expressen.se/gt/nya-mopedspa ... r-polisen/

Går det att summera utan dem? Ja.

Iranske Muhammed mördar en kurd, hans bror mördar Muhammed i en bil på Frölunda torg, Muhammeds kusiner mördar två kurdkusiner till hans mördare. Förbryllande...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 04 nov 2016 22:01

Fler ettor och nollor

Fokus på köparna
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/k ... e-pa-natet

men, vänta lite, är det inte typ säljarna som de typerna i inlägget ovan av mig, som skjuter vilt omkring sig och lägger offer på hög, nu senast en fjortonårig kille i en sandlåda med huvudet fullt med hål, som de borde fokusera på?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Polisen

Inläggav klorofyll » 07 nov 2016 14:00

Även om polisen inte alltid kan göra så mycket, så tror jag att det skulle betyda väldigt mycket om de kunde komma på en kvart och kanske reda ut olika situationer. Bara diskutera och lugna ner situationen. Då skulle polisen kunna få respekt om de skötte sig på ett bra sätt. Fler skulle få förtroende och kanske delge sina upplevelser. Polisen behöver ju inte komma för att gripa någon, först och främst måste man förstå händelseförloppet. Om man anställde 1 extra polis på landsbygden och 5 extra i en stad så tror jag att det skulle betyda mycket, man skulle nog tjäna på det både socialt och ekonomiskt. Polisen behövs nog betydligt mer i vissa utsatta områden.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 07 nov 2016 14:21

Felet med polisen i Sverige i största allmänhet är att majoriteten av dem är lågutbildade, inga direkta ljushuvuden precis, vilket även G.W Persson ofta konstaterat. Utöver att sakna den erforderliga mentala kapaciten styrs de även av folk (ofta med utländska rötter i bagaget) med låga pannben, vars direktiv oftast om möjligt än mer hindrar dessa totala hjärnsläppp till hominider att utföra ett gott arbete. Jag kan inte annat än se ned på dem, improduktiva, slöa, taskiga är ungefär min enkla sammanfattning av kåren med väldigt få undantag, majoriteten av dem är klart olämpliga att ens arbeta med människor.

En annan av få grupper i samhället som uppvisar samma form av hjärnsläpp är ju annars fotbollssupportrar vad gäller uppvisandet av bristande mentala förmågor, de tillhör samma skrot och korn enligt mig.
https://www.youtube.com/watch?v=Gr9PAwhgY78

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Polisen

Inläggav klorofyll » 07 nov 2016 14:28

Jag tycker att polisen är osocial, dom syns ju öht inte.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 07 nov 2016 15:19

klorofyll skrev:Jag tycker att polisen är osocial, dom syns ju öht inte.


Ju mindre vi ser av dem, desto gladare skall vi vara!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Polisen

Inläggav klorofyll » 07 nov 2016 15:58

Zokrates skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker att polisen är osocial, dom syns ju öht inte.


Ju mindre vi ser av dem, desto gladare skall vi vara!

Ja det är sant. Livet är svårt. Jag åkte tåg för några dagar sedan och det var en man med sin dotter i vagnen, mannen och mamman var skilda och nu skulle flickan till mamman, mannen var alkoholist och han sa inte särskilt bra saker. Konstigt egentligen, att droganvändning ska vara inblandat i så många problemsituationer; men lyssna då till det här, jag kom över en broschyr som vände sig till personer med alkoholproblem, däri stod det att det var normalt att konsumera upp till 14 "standardglas" i veckan, som en rekommendation. Vad jag menar med det är väl att alkoholister inte behöver ha svårt att räkna utan att det handlar om andra saker, beroenden. Droger är ett problem.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 14 nov 2016 11:24

Men vad är det jag nyss läst?

"Ingrid Isgren, får närvara tillsammans med en svensk polisinspektör, men får inte ställa egna frågor. Ett DNA-prov kommer också att tas, om Julian Assange går med på det." http://www.svt.se/nyheter/utrikes/i-dag-forhors-assange

DNA prov? Är det ett faderskapstest på G eller?

Nej, inte heller råder det något som helst tvivel om att han har haft sex med dessa två kvinnor som givet upphov till starten av karusellen, så vad handlar det då om, jo, att föra in honom i ett internationellt DNA förbrytarregister, i hans fall, kategorin sexbrott. Varje gång någon våldtas i något av de länder som är med i detta samarbetet, så kommer lilla Assanges DNA prov, om han nu är en komplett idiot och går med på att låta dem ta det, att matchas mot allt insamlat brottssekret och beroende på brottens olika preskriptionstider i olika länder så handlar det alltså om brott begångna från och med i hans fall, 1985 fram till idag runt om i världen, idag imorgon i övermorgon etc, i all framtid. Assanges namn må vara krypterat, men han blir ett namn på en förövarlista, långt efter hans egen död oavsett om han åtalas och faktiskt frikänns. Att det är så här det är uttänkt med DNA provet på honom, det erkänner ingen direkt öppet heller, inte ens journalisterna.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 06 dec 2016 09:18

-Ja vi stöttar dig, hela organisationen kommer att göra allt för att luska ut hur vi skall kunna vända på det, du har inget att skämmas över.

-Han såg ju ut som en galning, när han sträckte upp händerna trodde jag först att han tänkte kasta en handgranat mot oss, eller dra fram en pistol ur håret, en riktig idiot ju!

- He he, en lallare färre på gatorna...

- Ja men vi fixar till detta, under tiden kan du fortsätta att jobba som vanligt, som du vet har ingen polis vad jag vet råkat illa ut för det du gjorde.

- Ja, vad skulle man ta sig till utan bra kollegor?

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... mordforsok

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 09 dec 2016 04:32


Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Polisen

Inläggav Anne » 16 dec 2016 23:37

Jag tycker inte att vi ska glömma att det finns humana poliser också. När min pappa blev dement gjorde han dagliga besök till banken (för att förvissa sig om hur det låg till på hans konto) och till polisstationen eftersom han förla saker och trodde det var tjuvar i farten (vilket han uppfattade som oacceptabelt ohyfsat).

Vareviga dag stod han utanför polisstationen strax innan öppningsdags. De behandlade honom så fint. Hade de inte tid fick han sitta och prata och dricka kaffe med hon i receptionen.

En dag var jag hemma hos pappa. Pappa var på banken. Det plingade på dörren och utanför stod en polis. Först blev jag rädd, men han ville bara förvissa sig om att papsen var ok eftersom han inte hade varit hos dem på några dagar. :smt049

Något sånt skulle Aldrig ske där jag bor :(

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Polisen

Inläggav Zokrates » 18 dec 2016 02:06

Kvävdes av kräkningar
– Om polisen inte hade ingripit, då hade han inte avlidit den där dagen, säger Wolfgang Giege till Ekot.
Poliserna ska ha använt flera burkar pepparsprej, hållit en plastpåse över hans mun och suttit på hans rygg när han låg på mage.

Rättsläkaren menar att de tre sakerna, tillsammans eller var och en för sig, ledde till att Sinthu Selvarajah drog ner kräkningar i lungorna och kvävdes.

Men åklagaren Lena Lithner delar inte den bilden och lägger ner fallet igen med motiveringen att det ”inte kunnat slås fast att någon enskild polisman eller att dessa tillsammans utövat sådant våld eller annan åtgärd mot patienten som orsakat att han avlidit”.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ratts ... inthus-dod

Skipa rättvisa - utred polisernas dödsvåld
Fallet Sinthu Selvarajah kan inte läggas ner
http://www.aftonbladet.se/kultur/a/1JbK ... s-dodsvald

Enskilda undantag finns det säkert, men vad tycker du om att det går mördare lösa inom polisen idag och som dessutom får lön för detta?


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster