Nyliberalism - straff

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2008 11:16

J R Auk skrev:Det enda du gör är ju att springa runt och skrika varg. Du påstår hotbilder hela tiden, men jag ser ingen realitet i de hotbilder du målar upp.

Du verkar vara helt inne i den manipulation som anger att allt främmande är fel och farligt.

-Araberna är tokiga, Kineserna bindgalna, ja nästan hela asien är ett potentiellt hot med sin brist på individualism. Tur att vi har amerikanarna och engelsmännen på vår sida, synd bara att vi inte kan bli kvitt fransoserna.

Varför skulle det vara så att alla andra är helknäppa medan vi är förnuftiga och rationella?


Alla andra är inte helknäppa. Och vi kanske inte själva är helrationella. Och jag vet inte om amerikanarna och engelsmännen är "på vår sida", även om jag hellre skulle vilja att USA:s nuvarande "president" (eller vad man ska kalla honom om det är sant det där om röstfusket inför hans tillträde) blev världspresident än att Kinas diktator blev det. Vilket skulle du välja, av de två?

Skall jag förstå dig som att du söker beskriva tillämpad utilitarism Justin?


Jag tror att den tillämpning jag förespråkar är utilitaristisk, även om jag är långtifrån helt säker på det. Jag utgår från att FN gör bedömningen att mänskligheten som helhet har för mycket att förlora på att FN går in i Burma med våld, och att den bedömningen är grundad på kunskap som du och jag saknar. Då FN tycks vara det mest hoppingivande realistiska alternativet att sätta sitt hopp och sin tillit till, av de aktörer som står att välja på i sammanhanget, väljer jag att utgå från FN:s bedömning. Om det finns sätt att på sikt få Kinas ledning att bli mindre farlig för mänsklighetens överlevnad, är det att föredra framför att riskera reta upp dem genom att anfalla någon av deras kompisnationer. Med teknologins framsteg de närmaste årtiondena kan saker komma att bli så mycket bättre för så många människor, att en fredligare och säkrare lösning på kärnvapenvärldskrigshotet kan bli möjlig än som det ser ut idag. Dock kommer nog snart andra, än värre hot mot mänskligheten, just genom denna fortsatta teknologiutveckling. Men det rättfärdigar inte att man struntar i dagens risk för kärnvapenvärldskrig, tror jag.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 13:25

Nej man skall väl inte strunta i att hotet föreligger. Amerika har ju visat vad vi aldrig vill se igen.

Angående FN så gick det en bra dokumentär om deras agerande i Sudan igår. Vet inte vilken kanal det var, då jag nyss upptäckte att jag har en massa kanaler. (tv-outen krängla :)) Tror det kan ha varit kunskapskanalen.

Hur som helst så påtalade de där att det finns två delar av FN. Den politiska och den humanitära.

Situationen i Sudan var främst en humanitär katastrof, politiskt sett så var situationen på väg mot en lösning mellan oppositionerna. Politiken skiter i Sudan så länge inte konflikten sprider sig därifrån. Och man resonerade som så att humanitära insatser kunde störa den politiska situationen i landet. Så man fortsatte att skita i folkmordet.
Och när man väl gjorde något, med hjälp av resolutioner, så hotade Kina med veto om inte Sudan fick rätten att godkänna alla trupper som skulle in i landet.

Så FN är ett verktyg för den nationalpolitik som olika länder för. Det är inte ett organ som är skilt från olika länders politiska agendor. Och därav är det inte så mycket att sätta lit till så som det ser ut idag.
Tänker främst på vetorätten.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 13:31

Ok för att försöka visa vad jag tycker är farligt med ditt resonerande kring detta.

Du menar på att FN såg till det bästa och valde att inte agera i Burma. Men det du då har accepterat är att FN håller en bild av Kina som några som utan rationella skäl skulle kunna börja bruka kärnvapen.

Då har du utestängt dem från världssamfundet, de som vill världen väl, och demoniserat dem.

Skulle du säga samma sak om norge hade atombomber?
Man skiter i att lägga sig i Norska intressen för att de har atombomber och alla ingrepp i något som de relaterar till är ett potentiellt kärnvapenhot.

Jag tror inte det. Jag tror att det du visar upp är en diskrepans mellan vi och dem. Som gör gällande att det är väsensskilnad och inte gradskilnad mellan människor.

Men jag ser att du säger emot det, och att du problematiserar bilden genom att kritisera USA och Storbritannien. Men kritiken är den samma vare sig de är med eller inte. Det enda som händer är att du gör gruppen snävare.

Kanske har jag helt fel i det här och tolkar dig åt skogen, hoppas du inte tar illa upp då. Jag kan inte veta det säkert, men nu har jag uppmärksammat dig på vad jag sett och förhoppningsvis kan det ge dig underlag för att undersöka dina ställningstagande i frågan.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 12 feb 2008 06:01

Jag föreställer mig att Kinas ledning, genom att de sägs ha för vana att i stor omfattning och systematiskt tortera och avrätta sina landsmän (till och med för rena "tankebrott" som t.ex. utövning av en heltigenom fredlig meditationsform som Falun Gong), torde vara mer psykiskt kapabla att använda något enstaka kärnvapen mot något annat land, i skrämselsyfte, än vad någon demokratisk ledning vore. Och jag tänker mig att ett enda kärnvapen använt i skrämselsyfte lätt kan tända igång ett kärnvapenvärldskrig, då människors hat och hämndlystnad lätt kan ta överhanden över förnuftet.

Jag tänker också på att en demokrati aldrig anfallit en annan demokrati, medan diktaturer ofta anfallit både demokratier och diktaturer. Det talar för att Kinas ledning statistiskt sett torde vara mycket mer benägen att reagera med militär aggression om demokratiska nationer retar upp den, än vad en demokratisk ledning vore.

Genom att Kina är en diktatur, föreställer jag mig också att sådana typer av människor kan sitta kvar vid makten i Kina som inte hade fått sitta kvar vid makten i en demokratisk stat. Det torde logiskt sett innebära att de kan vara ondare än vad demokratiska ledare kan vara. Liknelse: Mandelkubbar som håller sig fräscha i rumstemperatur i årtionden innehåller förmodligen en väldig massa hälsomässigt tveksamt konserveringsmedel.

Jag skulle nog i och för sig vara försiktig med att reta upp andra kärnvapennationers ledningar också. De flesta länder som kallar sig för demokratier är inte helt demokratiska. (Men de är mer demokratiska än vad de vi kallar diktaturer är.)

Kanske är FN inte bättre än de stater sammantaget som det består av, men jag tror ändå på samarbete över nationsgränserna. Vad är alternativet till samarbete?

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Re: Nyliberalism - straff

Inläggav Makterna » 13 feb 2008 00:43

Banana tree skrev:Människans frihet är i nyliberalismen det primära, om jag har förstått det rätt. Då undrar jag hur man ser på straffsystemet. Om vi säger att en person kidnappar en annan och sedan döms till, säg fem års fängelse. I och med fängelsestraffet kränker man brottslingens frihet. Det kan jag förstå, för att rättvisa ska skipas borde rimligtvis brottslingens frihet också kränkas. Men brottslingen kidnappade bara offret i fyra dagar. Det logiska vore ju att brottslingens frihet också bara blir kränkt i fyra dagar. Eller det kanske är underkant, det var ju förvisso han som initierade frihetskärnkandet. Men fem år är inte det lite väl mycket? Vad borde brottslingen få för straff?

Nu är det mycket möjligt att jag har missförstått nyliberalismen, men i sådana fall får ni upplysa mig. :wink:


Nyliberal politik innebär vad lagen faktiskt skall säga, dvs frihet och tolerans.
Man kan ha olika åsikter om varför lagen bör säga så.
Vissa liberaler är moralister och anser att staten bör ägna sig åt att straffa de som varit elaka, medan andra (däribland jag) anser att staten bör vara mer högstående än så och inte nedlåta sig till moraliska tankar - moraliskt tänkande om vad som är rätt och fel, ska vara upp till var och en, och inte en statlig angelägenhet.
Som icke-moralistisk nyliberal ser jag inget fel i att staten, detta av utilitariska skäl, tillämpar förbud och brottspåföljder mot kidnappning, i syfte att minska folks benägenhet att begå kidnappning, vilket indirekt leder till ökat sammanlagt välbefinnande i samhället.

Makterna - http://www.nyliberal.com

Användarvisningsbild
BenRangel
Inlägg: 47
Blev medlem: 21 jul 2006 19:54

Inläggav BenRangel » 19 feb 2008 20:45

Justin Case skrev:5. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i livbåten. A och B drar lott om den platsen. B drar nitlott men vägrar ändå låta A få platsen. Slagsmål uppstår varvid B antingen kan ge upp (och bli lämnad kvar på den sjunkande färjan) eller döda A för att komma med i livbåten och överleva.

6. Som i 5, men utan att någon lottdragning sker först. A och B sätter alltså genast igång med att slåss på liv och död om den sista platsen i livbåten, varvid B kan döda A (eller ge upp och bli kvar på färjan).

7. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i llivbåten. Både A och B vill ha den, men innan en fysisk kamp hinner uppstå, tar B fram penna och papper och skriver inför vittnen på en kontrakt där han lovar A en miljon kronor för den sista platsen i livbåten. När A skriver på kontraktet och därmed för ett ögonblick inte håller ögonen på B, kan B lätt slå ihjäl A, ta platsen i livbåten och på så sätt överleva med mycket större sannolikhet än om han låter lottdragning eller ett "jämnare" slagsmål avgöra.

I vilken eller vilka av situationerna 1-7 har enligt nyliberaler B rätt att döda A för att själv överleva?
Jävligt intressanta frågor. Inte bara ur nyliberalt perspektiv.

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 20 feb 2008 12:39

BenRangel skrev:
Justin Case skrev:5. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i livbåten. A och B drar lott om den platsen. B drar nitlott men vägrar ändå låta A få platsen. Slagsmål uppstår varvid B antingen kan ge upp (och bli lämnad kvar på den sjunkande färjan) eller döda A för att komma med i livbåten och överleva.

6. Som i 5, men utan att någon lottdragning sker först. A och B sätter alltså genast igång med att slåss på liv och död om den sista platsen i livbåten, varvid B kan döda A (eller ge upp och bli kvar på färjan).

7. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i llivbåten. Både A och B vill ha den, men innan en fysisk kamp hinner uppstå, tar B fram penna och papper och skriver inför vittnen på en kontrakt där han lovar A en miljon kronor för den sista platsen i livbåten. När A skriver på kontraktet och därmed för ett ögonblick inte håller ögonen på B, kan B lätt slå ihjäl A, ta platsen i livbåten och på så sätt överleva med mycket större sannolikhet än om han låter lottdragning eller ett "jämnare" slagsmål avgöra.

I vilken eller vilka av situationerna 1-7 har enligt nyliberaler B rätt att döda A för att själv överleva?
Jävligt intressanta frågor. Inte bara ur nyliberalt perspektiv.


Har inte läst tråden, men jag måste bara fråga: Det verkar som att ni diskuterar nyliberalism som om den vore en moral? Nyliberalism är en politik och inget annat. Det finns iofs en moralsyn/livsstil/personlig livsfilosofi som är en spin-off av de liberala tankarna; den klassiska liberalismen, den grubblar över "positiva rättigheter" och så vidare. Men nyliberalism är primärt politik och eftersom den är värderingsneutral så har den ingenting med personlig moral eller moralism att göra.

www.nyliberal.com
Lever: hedonistiskt.
Tänker: fritt och skeptiskt.
Tror på: vetenskapen.
Skräms av: oseriösa stater.
Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 20 feb 2008 14:09

Makterna skrev:
BenRangel skrev:
Justin Case skrev:5. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i livbåten. A och B drar lott om den platsen. B drar nitlott men vägrar ändå låta A få platsen. Slagsmål uppstår varvid B antingen kan ge upp (och bli lämnad kvar på den sjunkande färjan) eller döda A för att komma med i livbåten och överleva.

6. Som i 5, men utan att någon lottdragning sker först. A och B sätter alltså genast igång med att slåss på liv och död om den sista platsen i livbåten, varvid B kan döda A (eller ge upp och bli kvar på färjan).

7. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i llivbåten. Både A och B vill ha den, men innan en fysisk kamp hinner uppstå, tar B fram penna och papper och skriver inför vittnen på en kontrakt där han lovar A en miljon kronor för den sista platsen i livbåten. När A skriver på kontraktet och därmed för ett ögonblick inte håller ögonen på B, kan B lätt slå ihjäl A, ta platsen i livbåten och på så sätt överleva med mycket större sannolikhet än om han låter lottdragning eller ett "jämnare" slagsmål avgöra.

I vilken eller vilka av situationerna 1-7 har enligt nyliberaler B rätt att döda A för att själv överleva?
Jävligt intressanta frågor. Inte bara ur nyliberalt perspektiv.


Har inte läst tråden, men jag måste bara fråga: Det verkar som att ni diskuterar nyliberalism som om den vore en moral? Nyliberalism är en politik och inget annat. Det finns iofs en moralsyn/livsstil/personlig livsfilosofi som är en spin-off av de liberala tankarna; den klassiska liberalismen, den grubblar över "positiva rättigheter" och så vidare. Men nyliberalism är primärt politik och eftersom den är värderingsneutral så har den ingenting med personlig moral eller moralism att göra.

www.nyliberal.com


Politik är moral. Det är de former man vill ge de mellanmänskliga förhållandena och därför just moral.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 24 feb 2008 18:40

Avantgardet skrev:
Makterna skrev:
BenRangel skrev:
Justin Case skrev:5. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i livbåten. A och B drar lott om den platsen. B drar nitlott men vägrar ändå låta A få platsen. Slagsmål uppstår varvid B antingen kan ge upp (och bli lämnad kvar på den sjunkande färjan) eller döda A för att komma med i livbåten och överleva.

6. Som i 5, men utan att någon lottdragning sker först. A och B sätter alltså genast igång med att slåss på liv och död om den sista platsen i livbåten, varvid B kan döda A (eller ge upp och bli kvar på färjan).

7. En passagerarfärja håller på att sjunka, och det finns bara en plats kvar i llivbåten. Både A och B vill ha den, men innan en fysisk kamp hinner uppstå, tar B fram penna och papper och skriver inför vittnen på en kontrakt där han lovar A en miljon kronor för den sista platsen i livbåten. När A skriver på kontraktet och därmed för ett ögonblick inte håller ögonen på B, kan B lätt slå ihjäl A, ta platsen i livbåten och på så sätt överleva med mycket större sannolikhet än om han låter lottdragning eller ett "jämnare" slagsmål avgöra.

I vilken eller vilka av situationerna 1-7 har enligt nyliberaler B rätt att döda A för att själv överleva?
Jävligt intressanta frågor. Inte bara ur nyliberalt perspektiv.


Har inte läst tråden, men jag måste bara fråga: Det verkar som att ni diskuterar nyliberalism som om den vore en moral? Nyliberalism är en politik och inget annat. Det finns iofs en moralsyn/livsstil/personlig livsfilosofi som är en spin-off av de liberala tankarna; den klassiska liberalismen, den grubblar över "positiva rättigheter" och så vidare. Men nyliberalism är primärt politik och eftersom den är värderingsneutral så har den ingenting med personlig moral eller moralism att göra.

www.nyliberal.com


Politik är moral. Det är de former man vill ge de mellanmänskliga förhållandena och därför just moral.


Påståendet att politik är moral är sant endast om alla beslut vi fattar är moral. Om t.ex. även beslutet att inte ta ställning till moralfrågor är moral. D.v.s. om det inte finns något sätt att befria sig från moraliskt ansvar för sina beslut, hur gärna man än vill. Då måste väl rimligen detsamma gälla politiker. Det hela hänger på om vi har en fri vilja.

Troligen har vi inte någon fri vilja - jag har i alla fall inte sett något bevis för den fria viljans existens, bara en massa bevis för motsatsen. Men de enda scenarior, i vilka vi faktiskt kan välja vad vi ska tro om den saken, är scenarior i vilka vi faktiskt mot förmodan har en fri vilja. Så den typen av scenario är det enda som det kan vara värt att fokusera på (för annars finns det ju ingen anledning att diskutera detta; det är ju i så fall förutbesämt). Låt oss därför utgå från att vi har en fri vilja. Så fort vi valt att utgå från att vi har en fri vilja, kommer moralfrågorna i vårt inre. Vi kan naturligtvis försöka stoppa dem genom att försöka inbilla oss att moral bara är något påhittat, men det verkar som att moral finns inkodat i människans gener och att det inte bara är något vi hittat på kulturellt. Så moralfrågor lär vi inte komma undan så lätt. Genom att detta gäller för alla människor, gäller det även för politiker. Ju mer makt man har, desto mer kan man påverka världen och desto större effekter får därigenom ens moral på andra individer. Därmed är det väl rimligt att tänka att ju mer politisk makt en person har, desto mer moraliskt ansvar har han/hon.

Att hävda att moralen inte ska lägga sig i politiken är i sig ett "bör"-uttalande och är därmed ett moral-uttalande som man vill att politiken ska basera sig på, så det blir ju självmotsägande. Däremot tycker ju alltid vissa att den politik som drivs inte baseras på moral, medan de som gillar den tycker att den gör det. Denna meningsförbistring, vare sig den är en språkförbistring eller en uttolkningsförbistring, går inte att komma ifrån förrän vi på allvar sätter oss in i varandras sätt att tänka, känna och vilja.

Politiken har nog i praktiken alltid varit ett resultat av ojämlik maktfördelning mellan männsikor, så att de starkaste alltid fått påverka politiken mer än de svagare. Men politiken är även i viss, ganska stor, grad en avspegling av folks moral i största allmänhet. Vad man kan göra som medelsvensson, om man är missnöjd med dagens politik, är kanske att gå ut till folk - väljare och framtida väljare - och ifrågasätta huruvida den moral, som dagens makthavare baserar sin politik på, och som de tutat i oss väljare skulle vara den rätta, verkligen är den bästa moralen, visa på skäl till att den inte är det, och föreslå och argumentera för en bättre moral att basera politiken på. Detta är det sätt man (som medelsvensson) kan begagna sig av för att ge makthavarna en chans att få regera även vid kommande mandatperioder på de villkor som man själv vill ska gälla. Det parlamentariska systemet, som är till för att ge folket makten, utnyttjas mest demokratiskt genom sådan här diskussion och "mot-väggen-ställande" av nuvarande politik. Att inte delta i diskussionen, är ett val det också, och kan liknas vid valet att inte rösta, eller valet att inte protestera när polisen kommer och tar en för tankebrott för att man tänkt annorlunda än den totalitära stat vill, som man tillåtit att växa fram genom att inte aktivt göra något för att hejda den. Mer fokus behöver läggas på vikten av att handla. Det sägs att när man blickar tillbaka på sitt liv vid sin ålders höst, är det oftast inte sina handlingar man ångrar, utan vad man av feghet valde att inte göra.

För den fege är det lockande att inte handla. Då kan man låtsas som om man inte insåg att det behövde göras något. Som om man sovit hela tiden. Den modige sover inte, och låtsas inte heller göra det. Den modige handlar när det verkar vara befogat. Ibland blir det fel. Men evolutionen premierar varelser som på ett konstruktivt sätt kan bemöta förändringar i sin omgivning med handling. Att aldrig handla är sällan något som ger ett långt liv. Att saker fortsätter förändras, och att man alltid måste påverka sin omgivning gång på gång för att överleva, är det enda garanterat beständiga. Så även inom moral. Dock innebär ju inte detta automatiskt att alla handlingar är rätt, bara för att de tycks minska lidandet i världen tills vidare. Den långsiktiga påverkan, och sannolikheterna för våra handlingars påverkan på chanserna för vår långsiktiga existens överhuvudtaget, måste tas med i beräkningen.

Ett exempel, på något som inte är något för fegisar, är utilitarism. Att en del har svårt att acceptera utilitarism kan kanske liknas vid problemet med att vissa i praktiken har svårt att acceptera att vissa världspolitiska problem är så komplexa att det oftast ger sämre resultat att försöka lösa dem än att låta dem kvarstå tills vidare. Att låta Burma vara, låta några oskyldiga människor dö och prioritera världsfred framför att rädda dessa människor genom att anfalla Burma och samtidigt öka risken för världskrig, kan liknas vid att som läkare avstå från att operera när en operation skulle leda till patientens död med större sannolikhet än vad det skulle göra att inte operera. Det finns många sådana fall. Det är inget konstigt. Livet är orättvist.

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 24 feb 2008 19:27

Avantgardet skrev:Politik är moral. Det är de former man vill ge de mellanmänskliga förhållandena och därför just moral.


Om man är moralist, ja.
På samma sätt som att politik är religion, för den som är teokrat.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Trickster
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2005 00:54
Ort: Göteborg

Re: Nyliberalism - straff

Inläggav Trickster » 21 mar 2008 09:45

Banana tree skrev:Människans frihet är i nyliberalismen det primära, om jag har förstått det rätt. Då undrar jag hur man ser på straffsystemet. Om vi säger att en person kidnappar en annan och sedan döms till, säg fem års fängelse. I och med fängelsestraffet kränker man brottslingens frihet. Det kan jag förstå, för att rättvisa ska skipas borde rimligtvis brottslingens frihet också kränkas. Men brottslingen kidnappade bara offret i fyra dagar. Det logiska vore ju att brottslingens frihet också bara blir kränkt i fyra dagar. Eller det kanske är underkant, det var ju förvisso han som initierade frihetskärnkandet. Men fem år är inte det lite väl mycket? Vad borde brottslingen få för straff?

Nu är det mycket möjligt att jag har missförstått nyliberalismen, men i sådana fall får ni upplysa mig. :wink:


Det primära problemet som en nyliberal ser måste lösas när ett brott har skett är att den/de drabbade skall ersättas så gått det går för att sägas vara i en jämförbar position som om brottet inte hade inträffat. Detta innebär att om A stjäl 100 kr från B så skall A betala 100 kr till B + eventuella domstolskostnader + eventuella kompensationspengar för att ha skrämt B. Om A bryter B:s ben skall A betala sjukhuskostnader och B:s missade inkomst. Om A kidnappar B skall han betala för missad inkomst + eventuell kompensation för att ha skrämt B. Hur kompensationen för "skrämdhet" skall utformas finns det ingen magisk formel för utan det är något som får betalas efter vad som verkar vara rimligt, vilket beror väldigt mycket på omständigheterna och blir något som bestäms via medling och/eller domstolsbeslut.

Straff har en mer nedtonad del i nyliberal/libertariansk rättsfilosofi, och synen på om man ska ha straff och vad det isf skall bestå av beror på vilken grundfilosofi man som nyliberal har (naturrätt, utilitarism el annat). Vanligtvis brukar man vara för straff om det behövs för att avskräcka från ett brott, men det finns vissa liberaler, som juristen Randy Barnett, som menar att straff i syfte att avskräcka är över lag dåligt (men han är för att man spärrar in folk som upprepade gånger begår våldsbrott).

Lasarus skrev:Nyliberalens tankar går snarare så här. Individens frihet är så mycket värd att den som kränker denna (exempelvis brottslingen som kidnappar någon) förlorar sina egna rättigheter och måste straffas mycket hårt. Det hårda straffet ses som centralt inom den nyliberala rättskipningen, eftersom man ser individen som helt oberoende av övriga samhället kapabel att fatta sina egna beslut. Straffet skall avskräcka från brott och man ser inte att det finns någon funktion för "vård". Socialliberaler har iallmänhet en mildare syn på straffskalorna.


Hmmm....jag har än så länge inte stött på en nyliberal med dessa åsikter, så du kanske bara stötte på någon udda nyiberal som tyckte så. Speciellt det kursiverade är något väldigt främmande - jag kan inte se någon nyliberal som skulle säga detta.

Att man förlorar vissa rättigheter är dock en vanlig syn bland nyliberaler (stjäl jag din sko så tappar jag rätten till min sko (typ)) men att man skulle förlora alla rättigheter är inget vanligt.

StefanC
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 nov 2006 09:54

Re: Nyliberalism - straff

Inläggav StefanC » 30 mar 2008 00:17

Banana tree skrev:Människans frihet är i nyliberalismen det primära, om jag har förstått det rätt. Då undrar jag hur man ser på straffsystemet. Om vi säger att en person kidnappar en annan och sedan döms till, säg fem års fängelse. I och med fängelsestraffet kränker man brottslingens frihet. Det kan jag förstå, för att rättvisa ska skipas borde rimligtvis brottslingens frihet också kränkas. Men brottslingen kidnappade bara offret i fyra dagar. Det logiska vore ju att brottslingens frihet också bara blir kränkt i fyra dagar. Eller det kanske är underkant, det var ju förvisso han som initierade frihetskärnkandet. Men fem år är inte det lite väl mycket? Vad borde brottslingen få för straff?

Nu är det mycket möjligt att jag har missförstått nyliberalismen, men i sådana fall får ni upplysa mig. :wink:


Nyliberalismen innehåller inget nytt moraliskt bagage. Den är snarare ganska moraliskt andefattig. Med det menar jag att den snarare är en om-tuggning av befintlig liberal teori. I fall du mediterar om liberalism kan det vara nyttigt att se ny-liberalism som en asketisk variant av klassisk liberalism.

Vad det gäller kidnappning så är nog alla moraliska principer ganska repressiva. Jag menar med det att alla politiska, moraliska och normerande system måste anse det som skadligt att kidnappa någon. Anledningen till det sättet att se saker är att oavsett politiskt system så måste det finnas en grundläggande princip om tilltro till individen som autonom och förmögen till personligt ansvar, given rätt stimulans. Tillåt individen sånt som kidnappning och du har ett gift som fräter i alla ideologier oavsett smak och färg.

Straffets tyngd då?

Det är bara beroende av din tro på auktoriteter och har inget med politisk färg att göra, mer med din avsaknad av intelligens.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 30 mar 2008 01:56

Avantgardet skrev:Politik är moral. Det är de former man vill ge de mellanmänskliga förhållandena och därför just moral.
Min definition: politik = etik + ekonomi.

StefanC
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 nov 2006 09:54

Inläggav StefanC » 30 mar 2008 02:08

PopJimmy skrev:
Avantgardet skrev:Politik är moral. Det är de former man vill ge de mellanmänskliga förhållandena och därför just moral.
Min definition: politik = etik + ekonomi.


Skulle du också våga säga med en isomorf omformning att att etik =  ...


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster