Kriminalitet, en kapitalistisk etik...

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 30 mar 2008 10:21

Biggus Dickus,, en besvikelse att den första person man möter på ett forum som verkade seriöst är en stor egoist med total avsaknad av empati. Totalt övertygad om sin egna förträfflighet. Sjukt!

Jag erkänner att jag har lite svårt för människor som lider brist på empati. (De som inte har förmågan till empati "lider" ju tyvärr inte själva..)


Det mesta jag läst som Bigj skrivit känns mest blaha och egenuppfyllda teorier där de som ifrågasätter och vill ha fördjupning blir förläjligade av den samme.

Dagens tips

BigJ gå en kurs och lär dig lite om empati!

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 30 mar 2008 10:41

Kanske en lite striktare moderering mot hånfullhet vore på sin plats?

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 30 mar 2008 10:53

Det är ju liksom det som var min åsikt!

Om detta forum / denna tråd skall funka så krävs det att man faktiskt påvisar omtanke och empati.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 30 mar 2008 11:05

Om du stannar lite längre så kommer du se att det finns gott om omtanke och empati här. Tyvärr mycket hånfullhet också iofs, men det är svårt att moderera bort. Bäst är nog att så gott man kan ignorera hånfulla inlägg/personer och prata med andra.

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 30 mar 2008 11:20

Det har ju skrivits lite om vilket "lag" man håller på, men det är kanske viktigare att ta reda på vilken typ av typ filosofi man helst använder sig av?

Luther
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 mar 2008 15:55

Vadå.....

Inläggav Luther » 30 mar 2008 11:40

Laget i våra hjärtan, det är givetvis Färjestad.

Vilken filosofi? Anfall är bästa försvar.


MVH/Luther

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 30 mar 2008 11:53

Det finns ju ett par olika,,  Förutom Frölunda Indians ;-)


Logik
Språk
Religion
Etik

...


mfl

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 30 mar 2008 12:49

Dividend skrev:Vad innebär ekonomisk demokrati i praktiken? Vilka institutioner upprätthåller ett sånt system, och varför är det bättre än det nuvarande ekonomiska systemet?



Klämmer man biggen på pulsen så är det tydligt. Det är bara kommunism invespet i en ny ordskrud. I praktiken pläderar biggen tex att den privata äganderätten tas bort.  

Fråga biggen vad han anser om detta secnario: arbetarna på ett företag vill, mot ägarnas vilja, bestämma helt och hållet över hur vinsten ska fördelas, vilken inriktining företaget ska ta etc. Svaret biggen kommer ge dig att detta är ok (fast ägarna ska ha 1 röst).

Ägarna ska fortfarande "äga" men att ha kvar den privata äganderätten på pappret spelar ingen roll resultaten i praktiken är konfiskering och  kommunism.

Nu står det biggen helt fritt att slå ett slag för kommunismen. Tycker bara det hade varit kul om efter det han slagit på stortrumman om problemen med den kapitalistiska samhället inte presenterar gammat bös som inte fungerar som lösning.

Luther
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 mar 2008 15:55

Off topic

Inläggav Luther » 30 mar 2008 13:12

Hehe...Sport kan åxå få en att filosofera lite.

T.ex. över vår mentala flexiblitet. Jag kommer faktiskt ganska mittimellan Karlstad och Göteborg, vårat lokala lag har exporterat spelare åt båda håll, så jag har ganska mycket hjärta i båda lagen.
Vilket får till följd att vi vinner SM i princip varje år, behöver bara byta tröja. Men igentligen, hur kul är det? Jag menar, vad är en solig dag värd, om varenda jäkla dag är solig. Borde jag skaffa några favoritlag som alltid riskerar att åka ur åxå? Skulle det kunna förhöja känslan av vinst mer? Jag har förstås vårat lokala lag, men dom är vinnare för tillfället, om än i en annan division. Vilket låter bekant från livet i stort, vinnare och förlorare i olika divisioner.

Jag får nog gå ut i solskenet, gräva lite i landet, och fundera över dessa djupa frågorna lite grann.......kanske gå förbi spisfläkten...hehe.

MVH/Luther

Jbig
Avstängd på en månad
Inlägg: 2112
Blev medlem: 01 dec 2006 14:54

Extra inlaga....

Inläggav Jbig » 31 mar 2008 16:42

Hej!

Ville bara upplysa dem som vilja veta, att vi tidigare framfört en hel del om ekonomisk demokrati - texterna finns här på denna sajt, klicka bara på jbig, så lär den som söker finna dem.
Vad vi kommer ihåg så blev våran hjälte Kallekula rejält åtgången under den perioden. Han självförtroende stukades en hel del när det gick upp för honom att ekonomisk demokrati, åtminstone de varianter vi framvisade som exempel, funkade rätt bra!  :lol:

MVH
bigj
Att verka för det goda...

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Re: Extra inlaga....

Inläggav Kallekula » 31 mar 2008 19:11

Jbig skrev:
Vad vi kommer ihåg så blev våran hjälte Kallekula rejält åtgången under den perioden. Han självförtroende stukades en hel del när det gick upp för honom att ekonomisk demokrati, åtminstone de varianter vi framvisade som exempel, funkade rätt bra!  :lol:

MVH
bigj


Du menar när du så vigoröst pläderade och själv ansåg dig bevisat att den kommunistiska staten/ekonomier fungerade p.g.a av att det finns fungerande företag inom icke kommunistiska stater/ekonomier.

Jag är böjd att därmed hålla med Skogsälvan (och många andra)

"Hejsan!

Jag ser att Jbiggen har haft infallet att besöka oss åter igen. Ho ho.. vad vi njuter   som denne skulle sagt. Det här är verkligen underhållning på hög nivå. "

Det är bra biggen ge publiken det publiken vill ha.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster