Light Head skrev:JRAUK,, är det din personliga åsikt du för fram eller är det ett provokativt försök till att starta "anarki" i denna tråd??
Är det så att alla människor är lika funtade? Att alla vill väl? Att alla besitter egenskaper som t.ex. empati och medmänsklighet?
Nu besvarar jag frågan innan någon annan fått möjlighet till det, men jag är fullständigt övertygad om att svaret på frågorna är ett rungande NEJ.
Förmodligen finns det ett antal varianter bland de som inkluderas i svaret "NEJ". De som tror att de är goda medmänniskor. De som inte förstår att de inte är goda medmänniskor. o.s.v.
Hur skall man hantera dem? Eftersom de sprider den otrygghet som ingen önskar sig.
Både och min käre vän. Det är min personliga åsikt och jag använder den för att starta "anarki" vart än jag går.
Jag instämmer i vad du säger om människor och deras kvaliteter. Men jag tror att det mest har med miljö att göra, även om jag tror att det kan finnas biologisk grund för beteendet också.
Så först och främst så menar jag att vi skall skapa en kultur som tar hänsyn till människans belägenhet.
(tex inse att en hungrig kommer stjäla, om inte straffet är värre än döden)
Men nu är det som det är och vi får leva med den kultur vi har. Därav menar jag att vi måste återföra det personliga ansvaret. Inte längre kan myndighetsutövande personer gömma sig bakom sin roll (i min drömvärld då). Hierarkin vi upprättat syftar till att ersätta magi och myter som garanter för att styret behålls i samma händer.
Du verkar dock tro att samhället och dess ordning handlar om de goda, de som upprätthåller ordningen, och de onda, de som lever utan ordningen.
Jag vill säga att det är helt felaktigt.
Jag är inte rädd för kriminella, jag är rädd för poliser. Båda kan slå och skada en, men mot de förstnämnda får man slå tillbaks.
Jag är inte rädd för muskelmakt utan för ekonomisk makt.
Vad gör ordningen som hjälper dig? Konkret nu och inte några fabulerade värsta scenarion som kan tänkas kanske vara potentiellt sanna, om än bristfälligt stödda av empirin. Vad betalar du för?