Är dödsstraffet värst?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 30 mar 2008 02:12

Det är ingen mänsklig rättighet att inte behöva sitta inspärrad om man har begått ett brott. Men likafullt vore det nog inte rimligt att helt förneka kriminella och terrorister rättigheter. Det skulle väl annars vara ett väldigt lätt sätt att göra sig av med obehagliga och kritiska element i staten?


Det finns många mänskliga rättigheter som inte alls respekteras. T.ex. kastas människor i fängelse för att de haft värderingar som strider mot statens, eller endast för att de försökt försvara sin egendom mot skatteverkets stölder. Företag, organisationer och till och med konstnärer tystas ner för att de har "fel" åsikter. Huruvida terrorister bör behandlas bättre är en fråga som rimligtvis är dags att väcka först när de grundläggande mänskliga rättigheterna tas på allvar.

Och ska vi nu värdera alla människors lycka lika högt - vad säger då egentligen att vi nödvändigtvis skulle utesluta terroristens lycka eller den kriminelles lycka  


Det säger jag inte. De kriminellas lycka ska såklart också vägas in. Men i andra vågskålen ska de andra människorna i samhället vägas.

Den ene kanske blir lycklig av att få spränga en skyskrapa i luften,


Att spränga skyskrapor bör vara lagligt, under förutsättning att den som äger dem och de som befinner sig i dem lider mindre än vad den som spränger gläds. Vidare måste man också ta rättskänslan i åtanke - den oro vanligt folk skulle känna av att skyskrapor plötsligt sprängs.

den andre kanske blir lycklig av att köpa sexuella tjänster.


Även här ska förstås utilitarism tillämpas. Och det är solklart att det bör vara lagligt att köpa sexuella tjänster. Även om prostituerade ofta mår dåligt, så mår de inte bättre av att sexköp förbjuds eller att de inte får lov att anlita marknadsförare eller vakter.

En annan blir lycklig av att tjäna kyrkan.


Good for him.

Ska allas lycka värderas lika högt, så framstår straffet som en ganska märklig sak.


Jaså? Straffet, eller rättare sagt brottspåföljden, är ett nödvändigt ont, vars enda syfte är att upprätthålla principen "brott ska inte löna sig". Syftet att upprätthålla den principen är att de flesta potentiella brottslingar då avhåller sig från brott, vilket ökar välbefinnandet i samhället, då både potentiella brottsoffer och brottslingen själv, mår bättre än om brottet hade genomförts.
Lever: hedonistiskt.
Tänker: fritt och skeptiskt.
Tror på: vetenskapen.
Skräms av: oseriösa stater.
Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

StefanC
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 nov 2006 09:54

Inläggav StefanC » 30 mar 2008 02:19

Makterna skrev:
Att spränga skyskrapor bör vara lagligt, under förutsättning att den som äger dem och de som befinner sig i dem lider mindre än vad den som spränger gläds. Vidare måste man också ta rättskänslan i åtanke - den oro vanligt folk skulle känna av att skyskrapor plötsligt sprängs.


Äh.. vad är det för trams.. sån där relativistisk smörja vet du är ogiltig. Du borde veta bättre än så.

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 30 mar 2008 02:40

StefanC skrev:
Makterna skrev:
Att spränga skyskrapor bör vara lagligt, under förutsättning att den som äger dem och de som befinner sig i dem lider mindre än vad den som spränger gläds. Vidare måste man också ta rättskänslan i åtanke - den oro vanligt folk skulle känna av att skyskrapor plötsligt sprängs.


Äh.. vad är det för trams.. sån där relativistisk smörja vet du är ogiltig. Du borde veta bättre än så.


Vad menar du med "relativistisk"? Alla fattar ju att "spränga skyskrapor" (du syftar förstås på 9/11) måste förbli ett brott, jag ville bara visa att det inte finns några moralistiska skäl till det utan att skälen endast är utilitaristiska, och att samma princip ska gälla alla, oavsett om man är muslim, kristen eller något annat.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

StefanC
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 nov 2006 09:54

Inläggav StefanC » 30 mar 2008 02:46

Makterna skrev:
StefanC skrev:
Makterna skrev:
Att spränga skyskrapor bör vara lagligt, under förutsättning att den som äger dem och de som befinner sig i dem lider mindre än vad den som spränger gläds. Vidare måste man också ta rättskänslan i åtanke - den oro vanligt folk skulle känna av att skyskrapor plötsligt sprängs.


Äh.. vad är det för trams.. sån där relativistisk smörja vet du är ogiltig. Du borde veta bättre än så.


Vad menar du med "relativistisk"? Alla fattar ju att "spränga skyskrapor" (du syftar förstås på 9/11) måste förbli ett brott, jag ville bara visa att det inte finns några moralistiska skäl till det utan att skälen endast är utilitaristiska, och att samma princip ska gälla alla, oavsett om man är muslim, kristen eller något annat.


Skitsnack. Du vet lika väl som jag att man inte kan ta livet av någon annan oavsett vad "the significant other" säger. Utilitarism är en unken princip när den appliceras på individer. Funkar bra i aggregat men inte på individ nivå och det vet du. Ergo: Trams.

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 30 mar 2008 02:52

StefanC skrev:Skitsnack. Du vet lika väl som jag att man inte kan ta livet av någon annan oavsett vad "the significant other" säger. Utilitarism är en unken princip när den appliceras på individer. Funkar bra i aggregat men inte på individ nivå och det vet du. Ergo: Trams.


"Kan"? Det kan man väl, det är väl bara att trycka på avtryckaren.
Kan, menar du rent moraliskt? Jag har inga problem med att mörda en elak människa, t.ex. en socialistdiktator, det skulle snarare vara ett rent nöje. "Du skall icke dräpa" är de kristnas moral, inte min.
Fast nu diskuterade jag ju inte moral, utan politik. Staten bör inte mörda människor med hänvisning till att de är elaka.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

StefanC
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 nov 2006 09:54

Inläggav StefanC » 30 mar 2008 03:04

Makterna skrev:
StefanC skrev:Skitsnack. Du vet lika väl som jag att man inte kan ta livet av någon annan oavsett vad "the significant other" säger. Utilitarism är en unken princip när den appliceras på individer. Funkar bra i aggregat men inte på individ nivå och det vet du. Ergo: Trams.


"Kan"? Det kan man väl, det är väl bara att trycka på avtryckaren.
Kan, menar du rent moraliskt? Jag har inga problem med att mörda en elak människa, t.ex. en socialistdiktator, det skulle snarare vara ett rent nöje. "Du skall icke dräpa" är de kristnas moral, inte min.
Fast nu diskuterade jag ju inte moral, utan politik. Staten bör inte mörda människor med hänvisning till att de är elaka.


Men snälla nån. Du kan inte med någon säkerhet avgöra om personen ens är skyldig, kan du "Makterna"? Och om du, som jag vill mena, inte kan göra det så är du en dålig människa om du trycker på avtryckaren. Är du inte?

Ergo: Du pratar strunt.

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 30 mar 2008 13:24

Det verkar som att vi pratar om olika saker. Jag trodde du pratade om det moraliska i själva dödandet av en annan människa. Men nu talar du plötsligt istället om juridisk skuldprövning. Vad gäller juridisk skuldprövning är jag helt överens med dig om att alla stater bör ha höga beviskrav. Mycket hellre fria än fälla. Detta gör förstås att många skyldiga går fria, men det får man ta igen genom att ha desto hårdare påföljder mot de som är bevisat skyldiga.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
eken
Inlägg: 216
Blev medlem: 22 dec 2005 22:19
Kontakt:

Inläggav eken » 02 apr 2008 23:40

Makterna skrev:Huruvida terrorister bör behandlas bättre är en fråga som rimligtvis är dags att väcka först när de grundläggande mänskliga rättigheterna tas på allvar.

/.../

De kriminellas lycka ska såklart också vägas in. Men i andra vågskålen ska de andra människorna i samhället vägas.

/.../

Straffet, eller rättare sagt brottspåföljden, är ett nödvändigt ont, vars enda syfte är att upprätthålla principen "brott ska inte löna sig". Syftet att upprätthålla den principen är att de flesta potentiella brottslingar då avhåller sig från brott, vilket ökar välbefinnandet i samhället, då både potentiella brottsoffer och brottslingen själv, mår bättre än om brottet hade genomförts.


Så terrorister behöver alltså egentligen enligt ditt förmenande aldrig någonsin behandlas mänskligt? Tortyr skulle vara helt acceptabelt så länge de mänskliga rättigheterna inte tas på allvar? Verkar inte det väldigt bakvänt resonerat...?

Ja, och resonerar man utilitaristiskt så kan man aldrig förstås helt säkert säga hur den avvägningen ska göras. Andra kan bli jätteglada av att en oskyldig människa dödas. Men är därför handlingen rätt? Ja, enligt utilitarismen. Nej, enligt sunda förnuftet.

Om straffets syfte enbart är att vara "ett nödvändigt ont", så resonerar du inte längre utilitaristiskt. Endast om det "nödvändiga ontet" innebär att lyckan i världen ökar så är det riktigt för utilitaristen. Och så kanske det är, men det är ju långt ifrån självklart.

Många gånger kan människor må ganska bra av att begå brott. Det ger en kick som man inte får genom att vara laglydig. Och de flesta människor har ju någon gång begått brott också. Det är att bli upptäckt och straffad som gör att lyckan minskar, inte automatiskt själva brottet i sig. Faktiskt inte ens om det finns ett offer med i bilden - du måste ju fortfarande utilitaristiskt beräkna om offrets lidande ska väga upp brottslingens eller andra människors lycka av offrets lidande. Det är den totala lyckan som är intressant.

Mvh
Anders
Amor et scientia

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 03 apr 2008 02:16

Så terrorister behöver alltså egentligen enligt ditt förmenande aldrig någonsin behandlas mänskligt? Tortyr skulle vara helt acceptabelt så länge de mänskliga rättigheterna inte tas på allvar? Verkar inte det väldigt bakvänt resonerat...?


Du blandar ihop teori och praktik. Det är tveksamt huruvida det är förkastligt med tortyr under extraordinära omständigheter, men även om vi skulle enas om att det är förkastligt, så säger jag att det vore orimligt att börja rätta till den saken innan man infört grundläggande rättstrygghet. Det vore som om man började planera inför bemannade rymdresor till andra galaxer innan man ens landat på Mars. Visst, gärna ett teoretiskt ja till bemannade rymdresor till andra galaxer, fast det praktiska krutet bör läggas på att planera en rymdresa till Mars först.

Ja, och resonerar man utilitaristiskt så kan man aldrig förstås helt säkert säga hur den avvägningen ska göras.


Det har inte med utilitarism att göra. Som utilitarist anser jag att rättstrygghet och civilisation är något bra, som man har för att göra att folk ska känna sig trygga med att staten är seriös, och därmed vara lugna och lyckliga - inte nåt man har för att lyda nån guds eller annan moralisk överhöghets auktoritativa dogmer om vad som är "rätt".

Andra kan bli jätteglada av att en oskyldig människa dödas. Men är därför handlingen rätt? Ja, enligt utilitarismen.


Som Tito Beltran-rättegången menar du? Men har du inte tänkt på att även om folk skulle glädjas över att en osympatisk människa offrades, så skulle detta i praktiken leda till att alla, även de som gillade att den osympatiska människan offrades, skulle känna oro och otrygghet över att samhället inte är civiliserat.

Civilisation är bra, men du tycks inte ha fattat VARFÖR den är bra. Du tycker uppenbarligen bara att det är en åsikt som är "rätt", dvs en dogm. Sånt man hade på stenåldern.

Nej, enligt sunda förnuftet.


Haha, "det sunda förnuftet säger nej", får jag kopiera det standardargumentet? Kan vara bra att ha nån gång, om man inte orkar tänka ut några egna argument.

Om straffets syfte enbart är att vara "ett nödvändigt ont", så resonerar du inte längre utilitaristiskt.


Du verkar missförstå. Syftet med straffet var inte att det skulle vara ont. Med orden "nödvändigt ont" menade jag att utdelandet av straffet, dvs att skada brottslingen, var det minst dåliga sättet att visa att man menar allvar med brottspåföljderna. Det skulle tyvärr inte funka i längden om man körde med tomma hot, men visst, det hade varit bra om det gick att avskräcka folk från brott utan att behöva utsätta brottslingar för lidande. Men nu går ju inte det, eftersom vi lever i verkligheten och inte i nån flummig drömvärld.

Endast om det "nödvändiga ontet" innebär att lyckan i världen ökar så är det riktigt för utilitaristen.


Att vara utilitarist innebär inte att man måste tänka kortsiktigt, vilket du tycks tro. Är du en sån där dramatiker som tror typ att en äkta egoist som är sugen på mjölk mördar sin fru och skär upp hennes bröst för att kunna dricka hennes mjölk? Långsiktighet är bra, det är inte bara en dygd.

Många gånger kan människor må ganska bra av att begå brott. Det ger en kick som man inte får genom att vara laglydig. Och de flesta människor har ju någon gång begått brott också. Det är att bli upptäckt och straffad som gör att lyckan minskar, inte automatiskt själva brottet i sig. Faktiskt inte ens om det finns ett offer med i bilden - du måste ju fortfarande utilitaristiskt beräkna om offrets lidande ska väga upp brottslingens eller andra människors lycka av offrets lidande. Det är den totala lyckan som är intressant.


Ja. Och..? Observera att du diskuterar två olika saker nu, dels hur staten borde vara (politik) och dels hur individen borde agera (moral). Visst, självklart ska man begå brott om man vill det. Att t.ex. rädda människor att fly från kommunismens Kina, i strid med gällande lagar, kan säkert både ge en kick och skänka stolthet över att genom mod ha uträttat något viktigt. Så om man känner så, är mitt råd: kör på! Om du sen frågar vad jag skulle ge för råd till Kina om de vill minska brottsligheten i sin kommunistiska diktatur, skulle jag kanske svara: "skärp straffen och effektivisera polisen". Om du ser en motsättning i detta så visar det bara att du inte lyckas hålla isär de två olika frågorna, vilket efter vad vi sett verkar vara ett vanligt fel hos moralister. De tror att allt ska guidas av moral, allt från när gatlysena ska tändas på kvällen till vilka busstidtabeller som bussarna ska ha.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
eken
Inlägg: 216
Blev medlem: 22 dec 2005 22:19
Kontakt:

Inläggav eken » 03 apr 2008 21:15

Makterna,

Istället för att anta vad jag tycker föreslår jag att du istället svarar på de frågor jag ställer och likaså ställer frågor till mig om du anser att någonting som jag skriver är oklart.

Teorin ska ha en praktisk betydelse för mig, så jag "blandar gärna ihop" teorin med den praktiska verkligheten. Jag tycker inte att det är en nackdel att teorier också är praktiskt förankrade i människors vardag. Tvärtom.

Och därför så ställer jag frågan på sin spets - ska terroristers mänskliga rättigheter tillgodoses? Frågan är inte enbart teoretisk, utan högst praktisk. Vilken inställning vi har i teorin får praktiska konsekvenser.

Att säga att "...det vore orimligt att börja rätta till den saken [dvs. förhindra tortyr för "terrorister"] innan man infört grundläggande rättstrygghet" är ju att inte riktigt ta sin egen teori på allvar skulle jag vilja hävda. För vad gör tortyr acceptabelt bara därför att det saknas mänskliga rättigheter...? Och varför skulle det moraliskt goda/onda i tortyr bero på huruvida det existerar mänskliga rättigheter? (Såvida du inte är en hardcore-Kelsen-rättspositivist).

Avvägningar har med utilitarism att göra. Den enes lycka ska vägas mot andra människors lycka. Det är moraliskt rätt att välja den handling där den maximala lyckan nås. Enligt (handlings-)utilitarismen.

Jag förstår inte alls vad du menar när du skriver om dogmer och stenåldern. Precisera eller släpp den tanken tycker jag.

Förstår jag dig rätt om du då menar att det inte existerar något sunt förnuft...?

Straff behöver dock inte vara den enda brottspåföljden. Och som utilitarist måste du ju göra en helhetsbedömning om du tar din lära på allvar.

Jag tror, tvärtemot vad du hävdar att jag tror, att utilitaristen måste tänka mycket långsiktigt. Extremt långsiktigt. För du ska ju se till ALLA handlingar som någonsin ryms inom hela det universum du ska ta ställning till. Och det är inga låga krav direkt.

Jag känner inte till någon som gör uppdelningen mellan en objektiv politik och moral på det sätt som du gör. Hur staten bör vara utformad är rimligen också en etisk frågeställning, om än den rör flera individer.

Mvh
Anders
Amor et scientia

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 04 apr 2008 01:03

Och därför så ställer jag frågan på sin spets - ska terroristers mänskliga rättigheter tillgodoses?


Den frågan har ungefär lika många svar som frågan "är det bättre med gult än skruvmejsel?". Ingen av frågorna kan få ett enda svar! Tror du att det finns nån sorts universalsvar, som besvarar både den politiska och  den moraliska frågan, och kanske den religiösa och en massa andra frågor också, på en och samma gång??? Vad skulle det svaret vara? "Muhammad"? "Humanismen"? "Det tredje riket"?
Om du nu söker ett blandsvar så får du ett här: Om de är terrorister mot Nordkorea, och försöker störta den kommunistiska diktaturen, så tycker jag och många med mig att de bör få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda, och behandlas milt, helt inte straffas alls. Samtidigt konstaterar jag, helt logiskt, att om Sverige vill skapa maximal avskräckning för potentiella terrorister, då bör Sverige sända ut signaler som kan tolkas som att terrorister behandlas omänskligt här.

Att säga att "...det vore orimligt att börja rätta till den saken [dvs. förhindra tortyr för "terrorister"] innan man infört grundläggande rättstrygghet" är ju att inte riktigt ta sin egen teori på allvar skulle jag vilja hävda. För vad gör tortyr acceptabelt bara därför att det saknas mänskliga rättigheter...?


Se hur du missförstår bara för att du diskuterar två saker på samma gång! Politik, moral och strategi, tre frågor försöker du diskutera samtidigt. Inte konstigt att resultatet av dina tankar bara blir soppa då!
Jag har ju redan svarat på detta! Jag påstår som sagt inte att tortyr överlag alltid är moraliskt acceptabelt. Däremot påstår jag att det ibland kan vara moraliskt acceptabelt. Däremot är jag tveksam till att det nånsin kan vara politiskt acceptabelt, men jag lutar åt ett ja. Jag sa också att strategin borde vara den att ta bort de stora problemen innan man börjar lösa de mindre. Ett exempel som illustrerar hur jag menar: Om jag kunde resa tillbaks i tiden till medeltiden, och lobba för att göra världen bättre, så skulle jag hellre fokusera på att stoppa förföljelsen av "häxor" (250000-500000 människor mördades som bekant under häxprocesserna i Europa) innan jag började verka för mindre akuta frågor såsom t.ex. HBT-rättigheter.

Förstår jag dig rätt om du då menar att det inte existerar något sunt förnuft...?


"Sunt förnuft" är en klyscha som används om det som "känns rätt". Visst, det som "känns rätt" är oftast rätt, men eftersom det inte är undantagslöst, vore det livsfarligt att alltid fatta beslut efter vad som känns rätt. Man måste ju tänka också. Visst, när man gör såna saker som att köra bil, eller dansa, då kan (och bör) man ju följa instinkter, där har man inget större behov av logik. Men om logiken ändå säger nåt, då måste man förstås lyssna, även vid den typen av "ryggrads"-aktiviteter.

Jag tror, tvärtemot vad du hävdar att jag tror, att utilitaristen måste tänka mycket långsiktigt. Extremt långsiktigt. För du ska ju se till ALLA handlingar som någonsin ryms inom hela det universum du ska ta ställning till. Och det är inga låga krav direkt.


Nä, fast att man är utilitarist betyder heller inte att man måste vara säker, och att man inför varje val man gör måste sätta sig ner och grubbla i en halvtimma för att till slut utbrista "jag vet inte riktigt". Självklart kan man inte förutse alla konsekvenser. Då får man ha stake nog att våga chansa. "Jag har tänkt över det här och även om jag inte är 100% säker så är jag typ 80% säker på att det här är rätt, och eftersom vi måste göra ett vägval nu så säger jag att vi kör såhär", resonerar man då. En feg dogmatiker däremot hänvisar helt enkelt till vad nån auktoritet sagt, eller nån gammal dogm, kanske ett Mose budord. Och sen tycker dom att dom har ryggen fri, att dom gjort sin CMA (Cover My Ass). Jag hatar såna fega patetiska jävlar. Sen när det går åt helvete så säger dom bara "vi gjorde fel", men de inser inte att de bör tänka logiskt nästa gång, utan fortsätter tänka på sitt socialistiska irrationella sätt livet ut. Fy fan!

Jag känner inte till någon som gör uppdelningen mellan en objektiv politik och moral på det sätt som du gör. Hur staten bör vara utformad är rimligen också en etisk frågeställning, om än den rör flera individer.


Ja, primitiva stater har ju fungerat så, att de har byggt på en statsreligion eller på nån proklamation av nån kung, banandiktator eller nåt parti som representerar nån viss väljargrupp. Fast det betyder ju inte att en stat inte kan resa sig över detta och bli en stat där alla sorters individer är välkomna, där allas välbefinnade värderas lika högt, och där man inte värderas efter hur sympatisk man är i makthavarnas ögon. En seriös, civiliserad, rättstrygg, rättssäker, effektiv, målfokuserad, modern framtidsstat. Krossa (S)verige!
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
eken
Inlägg: 216
Blev medlem: 22 dec 2005 22:19
Kontakt:

Inläggav eken » 05 apr 2008 16:39

Makterna,

Visst har den etiska frågan säkerligen många personliga svar. Men för den skull blir ju inte frågan ointressant, och såvida du inte vill bli ett diktaturens redskap för allehanda åsikter, så måste du ju ta ställning till vad du tycker och varför.

Politik, moral och strategiska överväganden hör väl ganska ofta ihop, tycker du inte? När politikern säger "Vi bör sträva efter en hållbar utveckling", så får du in alla tre ämnen bara där...

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker dig politik utan moraliska överväganden. Hur ser den politiken ut...?

Men logiken kan som sagt säga i stort sett vad som helst, och känslorna kan leda oss vart som helst.

Du verkar ha låst dig vid att socialistiska tankar är irrationella. Menar du att hela det socialistiska idéarvet är irrationellt? Och var har du i så fall slagit upp det för att konstatera att det är irrationellt? (För du har väl slagit upp det i en bok?)

Mvh
Anders
Amor et scientia

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 05 apr 2008 17:03

Vi behöver inte filosofera och problematisera mer. Allt är redan klart och färdigtänkt. Tack alla filosofer och andra tänkare som genom århundranden har svettats och våndats med svåra frågor! Men nu behövs ni inte mer. Vi har så vi klarar oss. Vi har böckerna så det är bara att slå upp och kolla.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 05 apr 2008 17:29

Kan vi andas ut alltså?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 06 apr 2008 14:03

eken skrev:Makterna,

Visst har den etiska frågan säkerligen många personliga svar.


Ska man tolka detta som att frågan "bör terroristers rättigheter tillgodoses" var ställd ur ett etiskt perspektiv? Eftersom etik handlar om hur individen bör agera, och eftersom frågan samtidigt pratar om juridiska rättigheter, vilket inte individen utan politiken rår över, måste din fråga vara felaktigt ställd. Om du istället hade frågat "skulle du samarbeta med terrorister om du fick bra betalt" eller "skulle du samarbeta med terrorbekämpare idéellt" eller liknande, så hade frågan åtminstone gått att besvara. Men som den i nuläget är ställd blir den bara ett förtäckt sätt att insinuera att politik inte bör vara annat än moral upphöjd till allmän lag, dvs moralism. På samma sätt som islamism är islam upphöjd till lag.

Politik, moral och strategiska överväganden hör väl ganska ofta ihop, tycker du inte?


Ja, våldtäkter och könssjukdomar har också ett visst samband, fast det betyder ju inte att det sambandet är bra. Som jag redan förklarat så borde en seriös politik vara fri från moral. Moral är bra, men den hör inte hemma i politiken! Om moral blandas in i politik så är det generellt sett dåligt (även om det såklart går att tänka sig undantag).

När politikern säger "Vi bör sträva efter en hållbar utveckling", så får du in alla tre ämnen bara där...


Det exemplet tycker jag snarare kännetecknas av att vara en klyscha - en diffus formulering som valts för dess positiva klangs skull.

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker dig politik utan moraliska överväganden. Hur ser den politiken ut...?


Enkelt - man tar helt enkelt bort alla tvång och förbud, och återför sedan endast de förbud som krävs för att staten ska uppfylla sin tilltänkta samhällsroll, dvs att göra samhället bättre. Exempelvis genom att förbjuda stöld och mord. Inte för att "åh, stöld och mord är så oetiskt, det skär sig i mina ögon!". Utan för att om man förbjuder stöld och mord, då behöver folk inte klä sig i skottsäkra västar och bygga höga taggtrådsstängsel och vara otrygga, utan de kan leva tryggare och mer harmoniskt. Dvs välbefinnandet maximerar. Utilitarism, helt utan moralism.

Men logiken kan som sagt säga i stort sett vad som helst, och känslorna kan leda oss vart som helst.


Nej, logiken visar att utilitarism borde vara en bra och effektiv stats syfte, på samma sätt som att suga upp damm borde vara en bra och effektiv dammsugares främsta syfte.

Du verkar ha låst dig vid att socialistiska tankar är irrationella. Menar du att hela det socialistiska idéarvet är irrationellt?


Ett arv är ett arv, hur kan ett arv vara rationellt eller irrationellt? Vad menar du?

Och var har du i så fall slagit upp det för att konstatera att det är irrationellt? (För du har väl slagit upp det i en bok?)


Logikens källa är inte böcker. Boken var svaret när du frågade vad ordet logik betyder. Fatta skillnaden.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster