Brottsregistret

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Brottsregistret

Inläggav Skogsälvan » 25 apr 2008 21:34

En kompis påstod att man inte hamnar i brottsregistret om man åker dit för fortkörning. Är det verkligen så? Fortkörning är ju ett brott, vad "krävs" i så fall för att man ska hamna i brottsregistret annars? Är det fler brott som inte hamnar i brottsregistret i så fall?

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Re: Brottsregistret

Inläggav Makterna » 25 apr 2008 21:39

Skogsälvan skrev:En kompis påstod att man inte hamnar i brottsregistret om man åker dit för fortkörning. Är det verkligen så? Fortkörning är ju ett brott, vad "krävs" i så fall för att man ska hamna i brottsregistret annars? Är det fler brott som inte hamnar i brottsregistret i så fall?


Det stämmer inte, alla brott registreras ju där, inte minst fortkörning.  Vilket ju är väldigt dumt, med tanke på att just fortkörning är ett brott som gör att alla med körkort som kör hyfsat mycket, och som följdaktligen sannolikt åker dit emellanåt, kommer att ha ett brottsregister.
Lever: hedonistiskt.
Tänker: fritt och skeptiskt.
Tror på: vetenskapen.
Skräms av: oseriösa stater.
Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 25 apr 2008 21:49

Tack, jag tyckte väl att det lät konstigt.

Användarvisningsbild
Ling
Inlägg: 1266
Blev medlem: 13 okt 2007 18:09

Inläggav Ling » 26 apr 2008 10:08

Om man nu åker dit på fortkörning och hamnar i brottsregistret, hur länge finns man kvar där? För alltid, eller försvinner det om man är laglydig resten av sitt liv?

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 26 apr 2008 11:31

Ling skrev:Om man nu åker dit på fortkörning och hamnar i brottsregistret, hur länge finns man kvar där? För alltid, eller försvinner det om man är laglydig resten av sitt liv?


Googla på gallring brottsregister. Tror brottsregistret numera gallras efter att man inte kört för fort på 5 år. Grövre brott gör att gallring inte sker på 10 år, tror jag.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 27 apr 2008 13:10

Värt att veta, det är inte bara brottsregister som sparas. Misstänkt register sparar man på med. Så att inte dömas betyder inte att man inte får en dom över sin historia. Ingen rök utan eld resonerar de förmodligen.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 27 apr 2008 15:14

J R Auk skrev:Värt att veta, det är inte bara brottsregister som sparas. Misstänkt register sparar man på med. Så att inte dömas betyder inte att man inte får en dom över sin historia. Ingen rök utan eld resonerar de förmodligen.


Ja, inställningen "ingen rök utan eld" är ju inte alltid logisk. Visst stämmer det att kriminella ofta sticker ut, men det går ju inte omvänt att resonera att alla som sticker ut är kriminella. Då blir det ju som under häxförföljelserna, där alla som inte var som normen, blev förföljda och misstänkliggjorda. Tack vare Metro har vi fått reda på några fall där statens poliser dykit på folk på gatan, enbart baserat på deras utseende. En var en kille som hade stora muskler. Staten påstod att det fanns misstanke om dopingbrott och krävde urinprov. I ett annat fall såg de en ung tjej som klädde sig "horigt", och som straff sa de att hon skulle kissa i en burk i parken. Som motivering påstod de att hon såg ut som en knarkare. Men i själva verket var hennes klädstil inte alls drogspecifik utan snarare utmanande. Det är alltså själva det icke-normativa som staten trakasserar oss för. Att vi inte röstar på det största partiet, t.ex. Att vi kanske har en snygg bil eller Dolce Gabbana-jacka, det är nog sånt som kan få statens tjänstemän att börja gå loss. Stoppa dem innan de stoppar oss!

Fast om det hade hanterats rätt så är det väl okej att de som jobbar med att bekämpa brott använder ett register för sina noteringar. Så problemet är väl inte misstankeregistrets existens, utan att polisen används för att förtrycka befolkningen, och dessutom på ett godtyckligt och oprofessionellt sätt.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 27 apr 2008 15:57

J R Auk skrev:Värt att veta, det är inte bara brottsregister som sparas. Misstänkt register sparar man på med. Så att inte dömas betyder inte att man inte får en dom över sin historia. Ingen rök utan eld resonerar de förmodligen.


Alla brinner i helvetet och kanske kan man se röken av detta i förväg,
modern häxjakt i statens regi?

Förresten är alla människor kriminella, låt den som är utan synd kasta första stenen och ingen sten vore kastad. Om nu alla är brottslingar, varför enbart döma dem som har ett register på sina handlingar, jag menar, de utan register är ju potentiellt sett farligare eftersom man ännu inte vet vilka gärningar de kan tänkas utföra? Detta är en belastning som måste åtgärdas, föreslår därför ett nytt register, presumtiva gärningsmannaregistret där alla listas och bedöms utifrån sin potential och där de som hamnar i topp automatiskt straffas för sin eventuella farlighet.

Jag poängterar härmed att alla är kriminella och att enda skillnaden mellan dem innanför murarna och de utanför är marginell.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 28 apr 2008 02:09

Makterna skrev:
J R Auk skrev:Värt att veta, det är inte bara brottsregister som sparas. Misstänkt register sparar man på med. Så att inte dömas betyder inte att man inte får en dom över sin historia. Ingen rök utan eld resonerar de förmodligen.


Ja, inställningen "ingen rök utan eld" är ju inte alltid logisk. Visst stämmer det att kriminella ofta sticker ut, men det går ju inte omvänt att resonera att alla som sticker ut är kriminella. Då blir det ju som under häxförföljelserna, där alla som inte var som normen, blev förföljda och misstänkliggjorda. Tack vare Metro har vi fått reda på några fall där statens poliser dykit på folk på gatan, enbart baserat på deras utseende. En var en kille som hade stora muskler. Staten påstod att det fanns misstanke om dopingbrott och krävde urinprov. I ett annat fall såg de en ung tjej som klädde sig "horigt", och som straff sa de att hon skulle kissa i en burk i parken. Som motivering påstod de att hon såg ut som en knarkare. Men i själva verket var hennes klädstil inte alls drogspecifik utan snarare utmanande. Det är alltså själva det icke-normativa som staten trakasserar oss för. Att vi inte röstar på det största partiet, t.ex. Att vi kanske har en snygg bil eller Dolce Gabbana-jacka, det är nog sånt som kan få statens tjänstemän att börja gå loss. Stoppa dem innan de stoppar oss!

Fast om det hade hanterats rätt så är det väl okej att de som jobbar med att bekämpa brott använder ett register för sina noteringar. Så problemet är väl inte misstankeregistrets existens, utan att polisen används för att förtrycka befolkningen, och dessutom på ett godtyckligt och oprofessionellt sätt.


Nja jag vet inte om jag tycker att man skall gå och dras på gamla anklagelser som folk häver ur sig.

Jag blev anklagad för att ha stulit en cykel, för att jag hade stått i närheten av den en dag tidigare enligt en lärare på min högstadieskola. Döm om min förvåning när en tyken tormenterare påtalade för mig att jag minsann hade stått misstänkt för stöld förut. Inte trodde jag att ett sådant löst rykte skulle finnas kvar 10 år senare.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 28 apr 2008 02:10

Instämmer Zokrates, jag har aldrig träffat en människa som inte bryter mot lagar. Har ni?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster