Brott och Straff

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Chrippe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 mar 2008 16:56
Ort: Solna

Brott och Straff

Inläggav Chrippe » 04 maj 2008 21:36

Hallå!

Hittade en gammal examinitionsuppgift från grundsskolan, kan vara kul att höra vad ni tycker/tänker om det. Kanske få igång någon debatt?



1...Varför blir vissa människor kriminella, berätta varför du tror kriminalitet uppstår.


2..." Johan har blivit dömd för misshandel och dråp. Påföljden blev fängelse i tre år och fem månader. Vilka olika anledningar finns det till att samhället väljer att låsa in Johan? Varför har vi överhuvudtaget straff tror du?

3... Ge exempel på fem olika länder som använder sig av dödsstraff. Ta reda på vilket land som avrättar flest människor. Skriv sedan 2 argument för och 2 argument emot dödsstraff
- Christopher

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 04 maj 2008 21:47

Jag är tyvärr ointresserad att besvara någons läxa. Så lär man sig ingenting. Tänk och bilda dina egna slutsatser (vet det låter hårt, men det är för ditt eget bästa). Jag ser det som oroväckande att det dyker upp så många personer med ett inlägg som består av en fråga som rör skoluppgifter. Jag hyllar min gamla lärare som körde ut klassen då de inte hade läst på. Dessvärre fick han en reprimand. Men för all del, Chrippe, svara du så kommer jag kanske/antagligen (beror på hur du anstränger dig) med en kommentar.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 04 maj 2008 22:03

Gammal uppgift var det här Skogsälven ;)

Eller tycker du det är naivt att tro på att det är det?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 04 maj 2008 22:39

Det vette 17, jag är inte synsk. Det stör mig iaf eftersom jag pröjsar fortfarande av lån på mina kriminologistudier. Jag kan däremot gärna diskutera dessa frågor om TS uppger sina egna svar och tankar.

Chrippe
Inlägg: 3
Blev medlem: 09 mar 2008 16:56
Ort: Solna

Inläggav Chrippe » 05 maj 2008 21:07

Hallå Skogsälvan!

Jag kan börja med att presentera mig, jag heter då Christopher och går på ”yrkesplugget” i Solna. Jag är 16 år.

Jag kom till forumet främst för att jag läste en bok för ett par år sedan som hette "Sofies värld", om filosofi vilket grep tag om mig och förde mig hit. Jag läser mest på forumet och skriver sällan.

Tro det eller ej, men jag har inte reggat mig på forumet för att någon ska sköta mina läxor åt mig, kunskap är makt, därför delar jag gärna med mig av vad jag tror om det kan leda till något positivt, diskussion eller liknande, tack!


Angående fråga 1 så säger jag såhär

Att jag tror att många av dem som nu är kriminella och bryter mot lagen genom att begå någon form av brott har med sig det från tonåren. Jag tror att uppväxt och präglan vid socialt umgänge spelar stor roll för vad personen i fråga ska få för uppfattning om rätt och fel, vad som är okej att göra. Har man en taskig uppväxt om hamnar med fel "kompisar" så tar man lätt efter dem för att passa in, och det beteendet tror jag är svårt att bryta helt sonika.

En del som är kriminella tror jag kanske har blivit det också i vuxen ålder, om man kanske har råkat ut för någon form av kris eller liknande i livet så tror jag att det är lätt att hamna i ett sådant beteende om man inte har tillräckligt med vänner och folk runt omkring sig som uppmärksammar vad som händer och kan säga ifrån.

Kanske om man upplever samhället orättvist tar man lätt till kriminalitet för att jämna ut det?

Med vänlig hälsn.
:)
- Christopher

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 05 maj 2008 21:35

Halloj Chrippe!

Jag håller absolut med dig att uppväxten och uppfostran är väldigt viktiga i det här sammanhanget. (Skrämmande nog går trenden i USA mot att bortse från sådana faktorer) Förmågan till empati grundas i tidig ålder och bristande empati är förklaringen till många brott. För att brott ska bli ett brott så krävs det en lag. Tolerans uppifrån leder alltså till färre brott (Se Holland) Har vi inga kriminella så betvivlar jag att vi har hjältar, då dessa är rätt lika på flera plan, vad som uppskattas är dock olika. Att rädda en jude var ett brott under andra världskriget i Tyskland. Glöm inte det!

PS: Ledsen jag var lite tvär igår, men det dyker titt som tätt upp folk som vill ha svar på en skoluppgift  :)

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 05 maj 2008 23:04

Uppfostran i all ära, men jag skulle peka på situationen i sin helhet. I vissa situationer är kriminalitet en "lösning", och direkt motiverat av förnuftet - för att inte säga överlevnadsinstinkt. Det finns situationer i vilka var och en utav oss skulle agera kriminellt. Vill man komma åt problematiken gäller det att förhindra att sådana situationer inte uppstår.

Situationen i sig är en ackumulation av alla de faktorer den innehåller, påtvingad oss i ett nu med all materiell tyngd bakom sig. Den innehåller givetvis sådant som uppfostran, men också det utbud av "möjligheter" som en viss position i tid och rum ger oss att välja på. "Uppfostrans" innehåll är inte relevant i alla situationer - eller så menar vi väl -, eller jag har svårt att se att någon skulle peka på uppfostrans inverkan då det gäller våra dagliga ("obetydliga", alldagliga) val och beslut. Att peka på uppfostran hjälper oss egentligen inte. Däremot finns ser jag det som fruktbart, givet att man vill minska eller få bukt med kriminaliteten, att se till den kriminelles situation - och då inte i en vulgär och vid mening, utan i dess partikularitet vid varje givet tillfälle.

Har själv levt kriminellt. Idag har jag inte längre någon anledning att leva kriminellt och gör det inte heller. Men jag vet att situationen kan uppstå. Att göra det svårt att få socialbidrag är en sån sak som direkt sporrar min kriminella ådra. Tanken på att göra bryt väcks nästan varenda gång jag har med soc att göra. Det finns inget att förlora på det. Tvärtom! Man slipper det där djävla översitteriet, och förnedringen - att bidragstagaren skall skämmas för att den är fattig. Bara en sån sak!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 05 maj 2008 23:42

Avantgardet skrev:I vissa situationer är kriminalitet en "lösning",


Kriminalitet kan bara vara en lösning om brott lönar sig. Och brott lönar sig bara om brottspåföljderna är för milda (alternativt om förbuden är så många att det blir opraktiskt att leva efter lagen (som t.ex. i Sverige med alla fortkörningsförbud etc)).
Lever: hedonistiskt.
Tänker: fritt och skeptiskt.
Tror på: vetenskapen.
Skräms av: oseriösa stater.
Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 06 maj 2008 00:18

Makterna skrev:
Avantgardet skrev:I vissa situationer är kriminalitet en "lösning",


Kriminalitet kan bara vara en lösning om brott lönar sig. Och brott lönar sig bara om brottspåföljderna är för milda (alternativt om förbuden är så många att det blir opraktiskt att leva efter lagen (som t.ex. i Sverige med alla fortkörningsförbud etc)).


Brott, i en viss situation, lönar sig helt oavsett brottspåföljden. Enda sättet att ändra på detta faktum är att förhindra själva brottet, men det går ju inte genom brottspåföljder, eller hur?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Makterna
Inlägg: 1274
Blev medlem: 27 apr 2005 23:10

Inläggav Makterna » 06 maj 2008 00:55

Avantgardet skrev:Brott, i en viss situation, lönar sig helt oavsett brottspåföljden.


Fördelar = Chans * Möjlighet
Nackdelar = Risk * Hot
Om Fördelar > Nackdelar, bör man utföra handlingen.

Applicerat på brott:
Chans = Sannolikheten att lyckas
Möjlighet = Vad man tjänar på brottet (rånbyte e dyl)
Risk = Sannolikheten att åka fast
Hot = Det negativa som brottspåföljden innebär

Så inte ens om du gillar att sitta i fängelse, ser jag hur din utsaga kan stämma. Endast om du är likgiltlig, kan dem stämma, fast isåfall är du ju psyksjuk och isåfall behöver du vård, även om du inte har sjukdomsinsikt.

Enda sättet att ändra på detta faktum är att förhindra själva brottet, men det går ju inte genom brottspåföljder, eller hur?


Inte i de få fall där packen är så jävla dumma i huvudet att de kategoriseras som psyksjuka, fast isåfall bör de sitta inlåsta enligt LPT / LVM.
Men i övriga fall så har folk självbevarelsedrift och oftast tillräcklig viljestyrka samt förmåga för att avhålla sig från brott, under förutsättning att brottspåföljden är tillräckligt kännbar.
Lever: hedonistiskt.

Tänker: fritt och skeptiskt.

Tror på: vetenskapen.

Skräms av: oseriösa stater.

Bedömer att den mest utilitariska politiken  vore: nyliberalism (www.nyliberal.com).

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 06 maj 2008 01:14

Jag ser inte hur en riskkalkyl skulle kunna vara förnuftig när det gäller att få i sig nåt att äta. Lika lite tror jag att du står och gör en riskkalkyl innan du stoppar i dig en burgare på McDonalds, eller? Hur kommer dessa transfetter att inverka på min hälsa om ett halvår eller mer?

Själv tycker jag ju att du fortfarande ska sitta inspärrad, men är human nog att se att det kanske finns andra sätt att rehabilitera dig. Varför avhöll du dig inte själv från brott när straffpåföljden trots allt var två år i fängelse? Är du psyksjuk?

(Varför söker du kommunikation med mig?)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 09:22

Du har väldigt bra föreställningsförmåga, Avantgardet. Min pappa brukade berätta om en släkting, en sjöman, som flöt iland på en flotte från ett fartyg, och började odla apelsiner i Australien. Kunde inte skilja dig mellan minmsnkompis eskimon förut. Gissningslek som allting är -han brukar säga det. Jag hela tiden sagt åt honom att han har Solen exakt på Sveriges, men han tror bara att allt är "på skoj" -jag UPPTÄCKTE mitt extremdestruktiva skapande -genom chocken av det vi suttit och pratat om under hösten -i parallell till världsläget; och mitt spegeltvång.

Såg på datornyheterna att hon, Natascha från Österrika hade gift sig med sin kidnappare -men hallå? Jag läste för några månader sen att han slängde sig framför ett tåg. Kommentarer?

Hur tror vi att det går för Makterna?

Det är så synd om min pappa. Han är precis samma människa som jag; men vill inte prata om sitt förflutna -jag har hela tiden sagt till honom att gå tillbaka den fru från Polen han var gift med i 3 veckor. Han sysslar hela min arbetstid med bluffade expertis angående SLUMPEN -vilket kan förklarar sin TRO genom (Pluto i nionde huset -styr hans Ascendent), och prostiutuerar hela sitt INRE LIV -som jag, som INTE FINNS ÖVERHUVUDTAGET -i den MYT-identitet som jag ser mig själv som.

Människor kan BLI vad de vill.


Hade en trippeldebatt med eskimon (mars i vågen) och khan (mars i väduren) angående om sex och mord var det högsta uttrycket av skapande eller ej. Gissa vad som hände?

Khan som gör anspråk på sitt smeknamns innehållande "signs" -"stigen", och tror att HAN är "helt unik" och samtidigt är STOLT halvkriminell, är barnslig.

Men varför känner jag igen dem GENOM de mentala uttrycken då? Alla är ju så lika.

Har börjat säga att folk är psykiskt sjuka -de är ju inte mitt ansvar egentlgen. Min mamma är roligast. Vet inte om har jag berättat; men hon försöker monopolisera estetiken och möblerar om hemma hos andra.


Ang. transfetter/snabbmat så märks intag väldigt abrupt, ju mer själsig/flytande man är. Men man kan ju bli imun mot allt. Är man vaken länge brukar det krasna till i hjärnan och gamla strukturer/kronologiska SPÅR som man "häftat" i tiden (och till människor/rörelser) -urkristallieras.

MIGRÄN = VAKEN MEDVETSLÖSHET

Ser ni vad det leder till? Med det kemiska, osv.


Hur hur får man migrän då?


På detta sätt lär vi oss att inte gå ner oss i neurokemiska misslyckanden; utan genom visdom höja oss över dem snabbt.


Jag vet vad dina "paranoida psykoser" är.

Jag har själv två gånger sett att tvskärmen bytt över till en färgstark text där det står att DETTA ÄR EN HYPNOS (i olika ord) -fast mer psykadeliskt. Och samtidigt bytt över till en kanal där Brad Pitt och Jessica Alba i närljus sa att "de spelar folks drömmar". (Det tycker jag i och för sig inte stämmer.)


Pratade med en underbar "Asperger"-kompis som tvingas zombifieras på Risperdal (samtidigt som jag gick in och ville låna en telefon på hemmet där jag tvingades till Risperdal -samma medicin som han fick.)

När jag var på Ulleråker upplevde jag fullständig TELEPATI -inte kaotisk, utan vänlig. Jag kollade då efter att jag hade legat och fantasierat fram en halvpsykadelisk "skapelseberättelse". Kunde ju inte sova så -sov dagen innan, och kände telepatisk kontakt med Robbie Williams. Internationella kvinnodagen. Förstod precis hur prinsessan Madeleine har det. Hon kan göra VAD HON VILL.

Alltså. Detta var dagen innan OCD-hemmet; när jag dessutom blev vansinnig över att jag insåg att Johan hade skapat detta som en AFFÄRSIDÈ -men det är ju något positivt. Men i alla fall -då såg jag Reinfeldt prata om skolväsendet -samtidigt som Tvn blev BLÅ och det stod typ "VILL DU HA MAKT, osv."

Kunde föresten se Madonna framför mig; falla ner i grådaskighet på träningscykeln; och det pinsamma slutet på känslokaoset. Jag drev om att hon var Schizofren, men alla tyckte att jag var gränspsykotisk. Läkaren på St Göran var LIVRÄDD för mig, och gav mig 4 benso -som jag då till min naivitet "litade på".

Det sa en läkare också, när jag sa att jag hade sett "ett ljus i 2 dagar" -det är gränspsykos. Samtidigt säger han jag kanske tycker det är bra att han är en som har läst mycket religion. Han överbevisar ju sig själv. Det är INTE SYND OM MIG.

Har hela tiden tänkt på hur MUSIK kan börja UPPENBARA den FRIA VILJAN (som kräver genombearbetade/penetrerade uppväxtbetingelser) -dvs. -över tidens gränser. Hittar inte orden tekniskt, men alla fattar ju vad jag menar. KOMMUNIKATION, kallas det.


Hur VRÄKER man USA?
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 09:32

Vet vi vad RYMD är? Universum?

Glömde säga att min kompis "aspergaren", som är GRAVT psykiskt misshandlad av sin familj (som har materiella upprepningskontrolltvång, osv.) -BLEV AV med sina RÖSTER och HALLUCINATIONER -när jag ringde honom igår. Alltså permanent, vad jag vet, allt brukar ju rullas upp igen. (Definera logiken bakom den globala filmindustrin?)

Vi pratar aldrig, alltså min kompis jag. Vi lever dubbelliv. Han har ju Venus i Tvillingarna oaspekterad, i femte huset.

Han är ett GENI -jag är djupt beundrad av hans MORAL -men hans mordfantasier och explosiva ICKE-upplevande behöver KONSTRUKTIV hantering.

Autism är det isolerade ICKE-VETANDET INNAN BIG BANG. Men han har samtidigt ett oerhört Vattumannen/Uranus-påbrå, vilket ger honom extremt bra UPPFATTNINGSFÖRMÅGA och futuristiskt tänkande.

Jag "såg" efter jul för 1 ½ "när jag skapade" världen. ALLA KAN KÄNNA DETTA.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Åkes granne
Inlägg: 1601
Blev medlem: 27 jul 2006 23:57
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 maj 2008 09:36

Skulle skiva "Sanningen" -då kom det upp en automatisk text "Sanningens budbärare" -Gemini/Tredje huset/Merkurius/Kvicksilver.

Jag brukade stoppa in rakblad i munnen när jag var typ 3 år, och ramla över speglar. Detta var mitt experimentella medvetande då -fast med ett outvecklat uttrycksförmåga. Barn FATTAR ALLT.

KAN INGEN TA OSS HÄRIFRÅN? Det bröjar SPÅRA UR!
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Många galningar finns det...

Inläggav Light Head » 08 maj 2008 09:50

Jag kan oxo skriva osammanhängande och märkligt, men det innebär inte att jag är insatt eller har en förståelse utöver andra!

Om man divergerar sanningshalten ur en "rosa" uppfattning kring verkligheten utan att ta "FULLSTÄNDIG" hänsyn till kriminellas ursprung, så kommer det självklara resonemanget att DÖDAS av omgivningens hat!


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster