Brott och Straff

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 11 maj 2008 20:32

Avantgarde.. jag kan skönja en viss ton av intelligens. :-)

Är det bra att vara kriminell?

Är det bättre att köra för fort på motorvägen än att snatta i en butik?

Kan en person tillåtas göra lagöverträdelser på grund av sina egna värderingar? Trots att överträdelsen inte accepteras för någon annan??

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 11 maj 2008 22:29

Light Head skrev:Avantgarde.. jag kan skönja en viss ton av intelligens. :-)

Är det bra att vara kriminell?

Är det bättre att köra för fort på motorvägen än att snatta i en butik?

Kan en person tillåtas göra lagöverträdelser på grund av sina egna värderingar? Trots att överträdelsen inte accepteras för någon annan??


Kan en person hindras från att göra lagöverträdelser? Vad krävs för det? Skall hindret föregå eller bara förekomma själva "brottet"?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 11 maj 2008 23:40

Jag anser att det skall föregås av en konstant dialog i samhället, om vad som anses vara rätt och fel, vad som är lagvidrigt och vad som är "ok" överträdelser..

Får man slå någon med ett basebollträ i huvudet? Jag skulle svara "Nej aldrig!" men det tror jag är ett undantag och många skulle tycka att det är ok i t.ex. nödvärn. Det finns inte många som har klart för sig vad som är viktigt med att vara människa.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 12 maj 2008 02:51

Kriminalvård i ekonomisk kris        
                                       
 Frige interner efter halva straff-    
 tiden och sänk straffskalan. Det är  
 innehållet i ett kontroversiellt för-
 slag från Kriminalvårdens chef Lars  
 Nylén, skriver Riksdag & Departement.
                                       
 Fram till 2011 kommer 1.800 nya      
 platser att behövas och detta kommer  
 att kosta två miljarder kronor, enligt
 kriminalvårdens prognos. Får man inte
 det kan följden bli frigivning och    
 mildare straff.                      
                                       
 Justitieminister Beatrice Ask (m) vill
 inte kommentera prognosen. Hon        
 utesluter dock frigivningar efter    
 halva strafftiden.

Källa TT

Bisodihdotsahibitsah Beatrice Ask vill inte inse det besodehdezahe, Lars Nylén påvisar, att straffskalan är ett jäkla humbug. Godtycket inom svenskt rättsväsen är ett bevis på ett Svenskt rättssamhälle i haveri. :oops:

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 12 maj 2008 07:13

På vilket sätt är straffskalan humbug?

Själv tycker jag att straffskalorna är något märkliga. Läste häromdagen i tidningen om en amfetaminsmugglare
som fick 12 års fängelse, och det är inte ovanligt med 14 år för knarksmuggling.
Samtidigt är normalstraffet för mord 10 år. Alltså ser samhälle allvarligare på knarksmuggling än mord, vilket jag har svårt att förstå. Hur resonerar lagstiftarna?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 maj 2008 12:14

suchanother skrev:På vilket sätt är straffskalan humbug?

Själv tycker jag att straffskalorna är något märkliga. Läste häromdagen i tidningen om en amfetaminsmugglare
som fick 12 års fängelse, och det är inte ovanligt med 14 år för knarksmuggling.
Samtidigt är normalstraffet för mord 10 år. Alltså ser samhälle allvarligare på knarksmuggling än mord, vilket jag har svårt att förstå. Hur resonerar lagstiftarna?


Den som smugglar får resurser i och med att knark är så dyrt, pga dess kriminella status, då kan de instigera en situation som är ofördelaktig för "lagens väktare" (fast det skulle ju vara för de som lagens väktare vaktar) med de medel som de förskansat sig.

Så någon som mördar är skit samma det drabbar ingen, och om så gör så följs inte straffskalan, av vikt. Men om någon får resurser att röra sig med så kan det få stora konsekvenser.

Det är fullkomligt rationellt och rimligt, precis som det är fullkomligt rationellt och rimligt att ljuga om vad den här sammanslutningen vi gjort verkligen är.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 12 maj 2008 12:42

Vadå mord drabbar ingen? Så om någon slår ihjäl dina föräldrar så rycker du bara på axlarna eller?
För mej är mord det värsta man kan göra mot en annan människa. Mördare borde få livstid, bokstavligen. Ännu bättre vore om de hängdes direkt och inte belastar samhället ekonomiskt.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 maj 2008 12:52

suchanother skrev:Vadå mord drabbar ingen? Så om någon slår ihjäl dina föräldrar så rycker du bara på axlarna eller?
För mej är mord det värsta man kan göra mot en annan människa. Mördare borde få livstid, bokstavligen. Ännu bättre vore om de hängdes direkt och inte belastar samhället ekonomiskt.


Ja men du är inte lagens väktare heller. Jag talar inte utifrån ett mänskligt perspektiv. Jag talar utifrån ett strukturellt perspektiv, vilket jag menar är mera "rätt" för att förstå fenomenet i fråga; varför vi har högre straff för drogsmuggling.

RättsSystemet känner inte någons död, och är likgiltigt, i allt annat än att den ser andras reaktioner, som ex klagan om "varför gör ingen något" och den effekt den klagan kan få, inför död.

Nytta är det enda som kan motivera i dessa sammanhang. Och eftersom det mest är lägre klasser som drabbas av mord, annars är det dråp i vredesmod och bara något som är tragiskt, och knappt brottsligt, då dessa är inbegripna i kulturer där styrka och konsekvens i utsaga och handling är viktiga att upprätthålla, så är nyttan oftast inte drabbad av att någon därur bragts om livet.

Det går ju två dussin på en, minst. Så det finns källor att ösa ur.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 maj 2008 12:56

Förmodligen skulle jag bara rycka på axlarna över ett mord på mina föräldrar. Vad skall jag göra? Gå ut och slå ihjäl den som gjorde det?

Hur skall jag då ta ställning till handlingar som indirekt leder till mord? Eller skall jag bara se till handlingar som drabbar de som jag bryr mig om, eller är det bara blodsbandet som skall avgöra min motivation?

Problemet för mig, om jag skulle motiveras till något särskilt agerande av en sådan handling, är att jag då måste motivera mig redan och även nu, om jag inte kan finna skäl för en speciell status för mina näras liv, och då skulle blodet flyta och det är inget jag vill. Jag måste se till andra medel för att stävja det som drabbar mig.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 12 maj 2008 13:03

Jag är väl gammalmodig men jag skulle garanterat hämnas gruvligt.

Men lagarna är ju skrivna även för människan och inte enbart för abstrakta strukturer. Deras enda syfte är inte att skydda samhället.
Så du menar att strafflängden bör vara direkt proportionell mot samhällsskadan?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 12 maj 2008 13:49

suchanother skrev:Jag är väl gammalmodig men jag skulle garanterat hämnas gruvligt.

Men lagarna är ju skrivna även för människan och inte enbart för abstrakta strukturer. Deras enda syfte är inte att skydda samhället.
Så du menar att strafflängden bör vara direkt proportionell mot samhällsskadan?


Jag menar att lagarna inte är till för människan, jag menar att lagarna enbart tar en praktisk hänsyn till effekten av att ha lagar stipulerade på det ena eller andra sättet inför människan.

Sen att det finns gott om människor som tror att lag är moral och att syftet är att följa allmänhetens rättspatos går inte att betvivla. Men är det så? Det tycker jag heller inte går att betvivla svaret om, vilket är nej, enligt mig.

De flesta lagar är inte så att de gynnar människan främst, de gynnar starka aktörer framför aktörer generellt, vilket skulle varit fallet om människan var satt i fokus.

Jag föreslår att man ser lagarna som ett ramverk för hur den här löst sammanhållna enheten Sverige skall fortsätta hållas samman och hur anspråk på makt skall kunna göras inom enheten Sverige.

Resten är bara sedlighetslagar, alltså, normer för beteenden, och har inget med moral eller rätt att göra. Därav den ibland chockerande praxis som ryms i aktiviteten av dömande.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 14 maj 2008 10:53

Varför är det så många som gnäller på "staten",, att "staten skall fa-an inte tala om för mig vad jag skall göra"????

Är det inte en enorm trygghet att det finns regler och myndigheter?

Är det bättre att ha det som i de länder där det finns miliser som tar lagen i egna händer och mördar hej vilt och vägrar att ens förklara vad det egentligen är de vill uppnå??

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 14 maj 2008 14:22

Vem riktar du dig till?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 18 maj 2008 14:11

Light Head skrev:Varför är det så många som gnäller på "staten",, att "staten skall fa-an inte tala om för mig vad jag skall göra"????

Är det inte en enorm trygghet att det finns regler och myndigheter?


Leif G W Persson säger upp sig

Polisprofessor Leif G W Persson säger upp sig från Rikspolisstyrelsen. Han säger sig vara trött på att tala för döva öron om, vad han kallar det, den konsekventa utarmningen av polisen ute i landet.

Alldeles för mycket resurser satsas på centrala polismyndigheter och byråkrati, menar Persson. - Jag tänker inte delta i det här apspelet längre.

Jag kommer att skicka ett brev till regeringen där jag ber om nya arbetsuppgifter. Det är inte meningsfullt att jobba kvar längre, säger Persson till Expressen.
Uppsägningen är inte ett direkt svar på tillsättandet av den nye rikspolischefen Bengt Svensson, men Persson är skeptisk till Svenssons planerade satsningar på rikskrim.

"I morgon ska jag rensa mitt skrivbord och försöka finna mål och mening i min yrkestillvaro på annat håll, skriver Leif G W Persson själv i en krönika i Expressen på söndagen.

Närmast ska han skriva färdigt en faktabok om grova våldsbrott och hjälpa Stockholmspolisen med en uppgradering av det operativa datasystemet.

Leif G W Persson är Sveriges enda professor i polisforskning.

2008-05-18  Tt

Ja, tydligen är vi inte ensamma om att klaga på byråkraternas irrfärder.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 18 maj 2008 14:45

Leif G W Person är en av de få som inte ägnar sej åt akademiskt skitsnack utan har båda tofflorna rejält på marken.

Han är egentligen urtypen för en som har genomskådat det akademiska skitsnacket.
Han berättade en gång om sin farsa som "kraftkarl" med hårda nypor. Han imponerades av detta, en arbetargrabb som inte har till övers för s.k. "intellektuella".

Dock har han fastnat i jargongen när han försöker från en utopisk utgångspunkt försvara alla brottslingar. Senast den här våldtäktsgubben som mördade tösen Engela, "bra att han får den bästa försvararen" iom. detta tar han ställning för mördaren. Skithögen Eklund är skyldig så varför försvara honom?


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster