Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 16 apr 2009 20:46

det råkar vara en beskrivning på mig själv också :)
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
kWee
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 jul 2008 22:06

Inläggav kWee » 16 apr 2009 20:47

alla är vi bröder eller systrar !

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 jun 2009 11:10

dags att återuppliva tråden med en ny infall...

Då angelsaxarana invaderade den britiske ön så införde de en hel del lagar som gynnade den egne folkgruppen.

Blandäktenskap förbjöds, britena kunde fördrivas, förslavas, bli bestulna av de nya herrarna utan påföljd, bland annat på grund av regeln: You can only be judged by your peers - alltså : du kan enbart bli dömd av dina likar.

I praktik innebar det att en angelsaxe anklagad av en brit för något skulle få en en angelsaxisk domstol & jury, och därmed var fallet oftast avgjord.

Således kriminaliserade en hel folkgrupp enligt erövrarnas lag - de mörkhårigare ättlingarna till kelter och romare som dessutom pratade fel språk hamnade därmed utanför rätten under hundratals år.

Så smångom blandades folkspillrorna mera ihop och den onde roten till det angelsaxiske rättsystemet glömdes bort.

...

Den folkgruppen som i sitt beteende, språk och klädsmak avviker från den dominerande folkgruppen kan bli föremål för misstänksamhet från gemene man, och kan få det svårt att upprätthålla skenet av laglydighet.

Ett ruttet äpple ger rykte åt resten av äpplen, och drar ner priset.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 05 jun 2009 13:31

och här är ett annat infall...

Om man bevittnar ett brott, så kan man få se en kriminell. :lol:

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd
Inlägg: 1308
Blev medlem: 24 mar 2009 14:34
Ort: Landet

Inläggav biggj » 05 jun 2009 13:44

Hejsan!

När du ser en företagare eller direktör är det ungefär 75 procents chans att du ser en kriminell!  :D

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav transversal » 05 jun 2009 16:25

Det är väl inte helt otänkbart att det finns genetiska kombinationer som ger en sannolikhet för utveckling åt vissa håll. Läste någonstans att asiater överlägset slår européer till exempel på vanliga IQ-tester. Generellt sett.

"Problemet" som många här har pekat ut är väl när man går in på sådana resonemang, att lika omöjligt som det är att avgöra när en enskild atom ska sönderfalla, lika omöjligt är det att förutspå hur en enskild individ med en särskild påbrå kommer att utveckla sig. Så resonemanget är ju inte särskilt meningsfullt om man inte ska tillämpa det på hela grupper genom till exempel en slags brottsprevention som täcker en hel folkgrupp. Jag menar vad ska man göra med den typen av information??? Hur använder man den?

Ska till exempel alla män ses som potentiella våldsverkare/pedofiler/våldtäktsmän? Det är ju tydligt att mannen genetiskt sett har större disposition för aggressivitet, bland annat i och med högre testosteronhalt än kvinnor. Bara de kommer under minsta stress så tar de till nävarna eller går över styr ...  Kanske borde man ha utegångsförbud för alla män efter klockan tio på kvällen ... samt alkoholförbud? *Funderar.*


Vilka iakttagelser har du gjort angående "svensk" kriminalitet kontra "icke-svensk" kriminalitet Light Head?

matahari
Inlägg: 1136
Blev medlem: 04 maj 2007 00:30
Ort: slutet av början.

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav matahari » 24 jun 2009 03:39

SportFilosofen skrev:
Jag är precis som du helt övertygad om att genetiken spelar en roll i kriminalitet. Särskilt i grov kriminell verksamhet så som seriemord eller grav ekonomisk brottslighet. Alltså sånt som kräver psykopati för att man ska klara av att utföra handlingarna. Mina åsikter i denna fråga dryftas i tråden "måste en människa vara mänsklig".


Ahh, så psykopati är en genetisk defekt? Mördandet av palestinska
barn är väll då en psykotisk handling då enligt ditt förmenande?

Om man pratar om småbus: så som lätt narkotikainnehav, bilstöld, kanske i viss mån rattfylla, lättare misshandel under berusning etc så tror jag inte det finns något genetiskt i detta. Det är miljö som avgör. Även tillfället.


Sorterar du in mördandet av palestinska barn här ochså?
Dr Mabuse, make my day!

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 mar 2010 14:00

Religösa/politiska ideologier kan användas av samvetslösa
folkhetsare till att frambesvärja psykopatiska drag hos en hel befolkning,
och att tillfälligt göra dessa till villiga fanatiska brottslingar.

Det är bara att sätta på teven så ser man de
- eller, om man är drabbad själv, det bor en apa i badrumsspegeln.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 05 mar 2010 17:49

Jörgen skrev:- eller, om man är drabbad själv, det bor en apa i badrumsspegeln.


Wtf?? :D

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 05 mar 2010 22:05

Skojar ju bara,
tack för att du rättade till mina skrivfel.

Det bor inte alls någon galen apa i din badrumspegel.

Ansiktet du ser är ju bara ditt eget, god natt på er.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 05 mar 2010 22:58

Jag har sagt det förut, du kan komma med jäkligt sköna kommentarer ;)

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 14 sep 2010 04:45

Ett kort svar på en lång tråd:
Man kan inte "se en kriminell" utifrån ytliga drag. Däremot kan man veta vissa statistiska sannolikheter som stämmer in på vederbörande, utifrån information om vad vederbörande har för egenskaper. Om vederbörande är en man, har han t.ex. mer sannolikt blivit polisanmäld/häktad/åtalad/dömd för våldtäkt än om han är en kvinna. Men det betyder naturligtvis inte att han har begått eller kommer att begå våldtäkt. Så länge vi - allmänheten - inte automatiskt fäller för snatteri varenda "15-årig kille som med flackande blick går in i en dataspelsbutik", ska vi inte fälla - eller ens tänka mer negativt än tidigare om - en man som påstås ha begått våldtäkt - t.ex. Julian Assange eller en före detta polischef eller en mörkhyad man som närmar sig en ljushyad kvinna eller liknande - än vad vi tänker om t.ex. vår kärlekspartner eller de mest gloriaprydda kulturpersonligheter vi hör talas om i media.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Justin Case » 14 sep 2010 04:51

transversal skrev:Det är väl inte helt otänkbart att det finns genetiska kombinationer som ger en sannolikhet för utveckling åt vissa håll. Läste någonstans att asiater överlägset slår européer till exempel på vanliga IQ-tester. Generellt sett.


Å andra sidan är asiater klart underrepresenterade bland Nobelpristagare, i relation till sitt antal. Du kanske förklarar det med att Nobelkommittén utgörs av rasister?

Kanske borde man ha utegångsförbud för alla män efter klockan tio på kvällen ... samt alkoholförbud?


Jag skulle rösta ja till ett sådant förbud, om det kom som lagförslag. Det skulle öka harmonin i samhället och få människor att samarbeta bättre i största allmänhet, snarare än att med hänvisning till festande/bakfylla balla ur världsförbättrande projekt som man föreslår att de ska gå med i. Dock är det väl inte så sannolikt att något alkoholförbud kommer som lagförslag inom en överskådlig framtid, så jag skulle inte starta något "anti-alkohol-parti", det vore nog bara slöseri med energi.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 mar 2011 22:09

Intressant artikel angående fångklädernas utveckling.

http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 974997.svd

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Inlägg: 70
Blev medlem: 04 jun 2011 22:35
Kontakt:

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 13:29

Light Head skrev:Ja,, en svår och kanske för många skrämmande fråga?!

Finns det något som är typiskt för barn/vuxna som senare i livet kommer att bli kriminellt belastade?

Det finns saker som påverkar oss att bli kriminella eller avstå kriminalitet.


Den miljö man växer upp i påverkar uppenbarligen stort. Om man växer upp i någon av sveriges storstäders slummiga förorter så har man uppenbarligen rätt omgivning för att bli kriminell. Eller?

Eller är det genetiskt?

Utan att ha den minsta statistik att tillgå så är min förutfattade mening att gruppen "svenskar" och "invandrare" har helt olika typ av kriminalitet kopplade till sig.

Många, kanske t.o.m. majoriteten, hävdar att det är kulturellt betingat, men jag hävdar bestämt att grunden är genetisk, vilket leder till att samhällsklimatet ser ut som det gör.

Om man flyttade samtliga med svenskt ursprung (Inte barn som adopterats från Indien, eller de som är 3'e generationen i sverige o.s.v..) till som "dåligt" exempel Afganistan, samtidigt som man flyttar samtliga från Pakistan till Sverige. Hur lång tid skulle det ta innan Sverige ser ut som det gör i dag? Hur lång tid skulle det ta innan Afganistan är ett Afganistan av i dag fyllt med nordbor??

Givetvis går det inte att göra annat än att anta,, men jag är likväl helt övertygad om att det ALDRIG kommer att bli en sakta men säker återgång till nuläget.

Något flummigt, men jag hoppas att ni vill bidra med era skarpaste tankar kring detta.



Din frågeställning - kan man se en kriminell är lite svår att besvara. Man kan nog på ett tidigt stadium urskilja psykopatiska drag hos en individ, men detta innebär inte per automatik att individen blir kriminell.

Till viss del är nog kriminella drag genetiskt betingade, då de bygger på en personlighet med diffusa begrepp om mitt och ditt och ett starkt habegär. Men sociala faktorer spelar nog in, är föräldrarna kriminella så lär sig barnen deras värderingar.

Du har nog en poäng med att svenskar och invandrare begår olika typer av brott. Exempelvis är hedersmord och blodshämnd mycket sällsynt bland etniska svenskar. Likaså har vissa invandrargrupper ett mycket hetsigare humör än svenskar och nordbor vilket gör att de snabbare tar till våld. Generellt sett är romer mer fallna åt att begå bedrägerier och egendomsbrott än andra etniska grupper. Något man knappt får säga i Sverige, men det skiter jag i då jag vet att det är sant. Jag har haft rätt mycket med romer att göra så jag är bekant med deras karaktär och seder.

Åter till din frågeställning. Jag vill gärna tro att man kan se på en människa om denne är svekfull och kriminell till sin karaktär, men man ska som sagt aldrig döma hunden efter håren, undantag finns alltid. Personligen undviker jag individer som jag uppfattar som opålitliga, svekfulla och farliga. Detta kan mycket väl ha att göra med deras utseende, har de ett bovaktigt utseende med skelande opålitlig blick så drar jag mig undan. Oftast har jag rätt i min bedömning.
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster