Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 02 mar 2012 02:04

Sofja skrev:Utan att ha läst igenom hela tråden (faktiskt bara den sista sidan) så lägger jag mig i litet. Människor med ADHD har sämre impulskontroll och söker spänning.. just sayin ;)


I medelåldern har nog de flesta lugnat ned sig ett antal grader, å andra sidan har väl de flesta ungdomar
en sämre impulskontroll.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 02 mar 2012 02:07

Abstract betyder för övrigt "sammanfattning" i sammanhanget, och det är ingen bok utan en vetenskaplig studie...


jag vet vad Abstract betyder ;)
och bok var en typo, det var mer en artikel än studien i sig dom ville sälja.

Sen det där med uppmärkamhet och barn med talsvårigheter,
Då borde ju de döva få mer risk i att hamna i kriminalitet.

våran dotter hade hörselproblem fram tills hon var 3 år gammal,
kom efter med talet, vi gav henne inte mindre uppmärksamhet för det.

Det är inte barnets fel om dom inte får en uppmärksamhet som dom borde få.
Det ligger på skolans ansvar i skolmiljö.

Att vissa barn inte får uppmärksamhet, är brister i skolan,
och jag vet att många elever skolkar för att skolan brister i att kunna lära ut saker.
Det är ofta elever som är smarta, men rastlösa och uttråkade pga skolan.

sen är det ett välkänt faktum att skolan är till för att slå ut elever,
göra en sortering.
Idag ska man stödja elever som kan anses bli bra egna företagare, dessa ska få speciell uppmärksamhet.

hela systemet är fel.

Transcendi
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 okt 2011 14:40

Inläggav Transcendi » 02 mar 2012 02:57

Marko skrev:
jag vet vad Abstract betyder ;) och bok var en typo, det var mer en artikel än studien i sig dom ville sälja.


Whatever...  :P

Marko skrev:Sen det där med uppmärkamhet och barn med talsvårigheter,
Då borde ju de döva få mer risk i att hamna i kriminalitet.

våran dotter hade hörselproblem fram tills hon var 3 år gammal,
kom efter med talet, vi gav henne inte mindre uppmärksamhet för det.

Det är inte barnets fel om dom inte får en uppmärksamhet som dom borde få.
Det ligger på skolans ansvar i skolmiljö.

Att vissa barn inte får uppmärksamhet, är brister i skolan,
och jag vet att många elever skolkar för att skolan brister i att kunna lära ut saker.
Det är ofta elever som är smarta, men rastlösa och uttråkade pga skolan.

sen är det ett välkänt faktum att skolan är till för att slå ut elever,
göra en sortering.
Idag ska man stödja elever som kan anses bli bra egna företagare, dessa ska få speciell uppmärksamhet.

hela systemet är fel.


Vad gäller ren bekräftande uppmärksamhet så har skolan idag inte resurser det, och det viktigaste kommer i vilket fall ifrån föräldrar och kompisar, vilket skolan har svårt att påverka.

Vad gäller uppmärksamhet i form av studiestöd så är det ju dom elever som har det svårast som får allra mest, så det känns inte relevant.

Visst brister skolan i att lära ut, jag har fortfarande kvar ärren på ryggen efter att ha suttit bakåtlutad igenom grundskolan och gymnasiet, så jag är väldigt välbekant med problemet. Skolan är anpassad för genomsnittet, och fungerar därför inte särskilt bra för dom som avviker för mycket.

Naturligtvis påverkas den sociala miljön av ens prestationer i sammanhanget, om jag är kass i fotboll så kommer jag inte få en massa bekräftelse inom det eller känna "agency". Verkligheten är ju den att människor är olika bra på olika saker, och kommer *alltid* i viss mån att bli bedömda efter det. Det är kanske inte trevligt, men så ser verkligheten ut. Det betyder inte på något sätt att syftet skulle vara att slå ut, hur i hela friden kommer du fram till det?[/quote]

Sofja
Inlägg: 7
Blev medlem: 01 mar 2012 03:32
Ort: Västerbotten

Inläggav Sofja » 02 mar 2012 03:13

Zokrates skrev:
Sofja skrev:Utan att ha läst igenom hela tråden (faktiskt bara den sista sidan) så lägger jag mig i litet. Människor med ADHD har sämre impulskontroll och söker spänning.. just sayin ;)


I medelåldern har nog de flesta lugnat ned sig ett antal grader, å andra sidan har väl de flesta ungdomar
en sämre impulskontroll.


Mja.. kanske lite både och tror jag. Min erfarenhet är att även i medelåldern kan många med ADHD fortfarande ha låg impulskontroll. Visst, många förändras när de blir äldre och det har ibland talats om att man växer ur ADHDn, men det har man väl börjat ändra uppfattning om och numera är man väl mer inne på att man snarare lär sig handskas med sitt funktionshinder än att man växer ifrån det.

Användarvisningsbild
Jörgen
Inlägg: 2627
Blev medlem: 17 okt 2003 21:44
Ort: Årsta
Kontakt:

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Jörgen » 05 sep 2012 06:43

Hade vägen förbi brottsplatsen, några joggare hade hittad offret, trodde själv först att han hade blivit knivhuggen, efter några minuter dök ambulans upp, sen polisen, det blev 5 bilar/piketbussar så småningom, plus helikopter som spanade.
Mordförsök rubriceras det inte som om man skjuter mot rumpan eller ben.

Någon tyckte alltså att han förtjänade detta, där han låg i sin blodpöl där på vägen.

A-lagarna som brukar hålla till där hade rymt.

Polisens rapport
2012-09-04 18:13, Misshandel, grov, Stockholm

Gullmarsplan, Johanneshov

Polis åker mot platsen då vittnen hört 8-10 skott avlossas.

En man ca 30 år har troligen blivit skjuten i baklåret.

Mannen har skottskador i båda underbenen och i ena låret. Han har träffats av minst tre kulor.

Försök att lokalisera förövaren samtidigt som offret tas om hand. En större insats inleds i syfte att få tag på förövaren, lokalisera och höra vittnen och lokalisera brottsplatsen.

Brottsplatsen troligen efter en gång och cykelväg ner mot Marinan.

En förundersökning gällande grov misshandel inledd.

Förövaren/arna kan ha lämnat platsen i en silverfärgad kombi.

Offret fört till sjukhus för vård. Förövaren/arna på fri fot.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Zokrates » 01 feb 2013 16:57

Vem av dessa hade du helst velat slippa möta ensam i en mörk gränd?
En läkemedelsmissbrukande mytoman?
Bild
En maktmissbrukande åklagare?
Bild

förbryllad
Inlägg: 178
Blev medlem: 31 jan 2014 19:16

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav förbryllad » 02 jan 2015 17:18

Nej, det är inte flummigt, man kan se en kriminell person med samma grad av säkerhet som en högtuppstående bussinessledare eller en kattägare. Det är en gissningslek, men det funkar. Kriminella personer har ett sätt att röra på sig, ett överdrivet snällt uppläte och ett gangsterliknande sätt att klä sig, musiksmak osv. Jag har korrekt identifierat kriminella personer på gatan.
Bless you and your mother.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 19:41

förbryllad skrev:Nej, det är inte flummigt, man kan se en kriminell person med samma grad av säkerhet som en högtuppstående bussinessledare eller en kattägare. Det är en gissningslek, men det funkar. Kriminella personer har ett sätt att röra på sig, ett överdrivet snällt uppläte och ett gangsterliknande sätt att klä sig, musiksmak osv. Jag har korrekt identifierat kriminella personer på gatan.

Ibland är det så. Cesare Lombroso, den italienske läkaren som kallats kriminologins fader ansåg att ett kriminellt utseende gick att skilja från andra. Jag tror att det är en felaktig och farlig slutsats.

Bild
Ur Lombrosos förbrytargalleri i boken "L'uomo delinquente"
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Anne » 02 jan 2015 19:59

Kriminalitet är inte så enkelt att definiera. Bryter man mot en lag är man per definition kriminell. Men är alla lagar legitima? Rimliga och förståndiga? Det finns en hel uppsjö med knasiga lagar. I andra länder också. Så länge man bevarar sin medmänsklighet är det väl inget problem?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Antic » 02 jan 2015 20:05

* Slänger jag ett papper på torget, är jag brottsling
* Skitar jag ned hela planeten och förstör klimatsystemet, är jag inte brottsling

Nuff said...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 20:08

lynx skrev:Kriminalitet är inte så enkelt att definiera. Bryter man mot en lag är man per definition kriminell. Men är alla lagar legitima? Rimliga och förståndiga? Det finns en hel uppsjö med knasiga lagar. I andra länder också. Så länge man bevarar sin medmänsklighet är det väl inget problem?

Vilka lagar tänker du på som är mindre legitima? Har du något exempel?

De förbrytare Lombroso beskrev hade kvalificerat sig genom dråp, grova rån och ett kriminellt leverne.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 20:12

Antic skrev:* Slänger jag ett papper på torget, är jag brottsling.

Det räknas säkert som en bagatellartad förseelse.

"Något allmänt förbud mot nedskräpning utomhus finnes icke i svensk rätt. För städer och vissa andra tätorter kunna dock bestämmelser härom meddelas i lokala ordningsstadgor, som utfärdats med stöd av ordningsstadgan för rikets städer den 24 mars 1868." Sou 1951 40
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Antic » 02 jan 2015 20:16

Du får inte ens slänga en fimp på backen och det var inte längesedan de gjorde nedskräpningslagen hårdare.
http://www.hsr.se/fakta/vad-sager-lagen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 20:22

Antic skrev:Du får inte ens slänga en fimp på backen och det var inte längesedan de gjorde nedskräpningslagen hårdare.
http://www.hsr.se/fakta/vad-sager-lagen

Att slänga cigarettfimpar och tuggummi räknas som ringa förseelse och kommer inte heller fortsättningsvis att leda inte till böter.

Om man däremot kastar engångsgrillar, flaskor och burkar på marken riskerar man alltså böter på 800 kr.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Antic » 02 jan 2015 20:41

Poängen var mer att visa, vem är en brottsling?

En som lagen pekar ut som brottsling? Eller en brottsling mot universiellt sans och vett? I så fall ser vi nog lite brottsliga ut allihopa. Dessutom kan en som lagen ser som brottslig vara precis tvärtom.

Försök rädda nordpolen och du blir genast brottsling.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster