Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Anne » 02 jan 2015 21:10

Pilatus skrev:
lynx skrev:Kriminalitet är inte så enkelt att definiera. Bryter man mot en lag är man per definition kriminell. Men är alla lagar legitima? Rimliga och förståndiga? Det finns en hel uppsjö med knasiga lagar. I andra länder också. Så länge man bevarar sin medmänsklighet är det väl inget problem?

Vilka lagar tänker du på som är mindre legitima? Har du något exempel?

De förbrytare Lombroso beskrev hade kvalificerat sig genom dråp, grova rån och ett kriminellt leverne.


Det finns ju fullt med vansinnigheter ur den karaktären. Har du spanat in USA's lagar t ex? Du gör en brottslig handling i vissa delstater om du genomför en sexuell ställning med någon som inte gillas av makthavarna. Bara ett litet exempel. Och ändå knasigare är det. Men jag orkar inte rabbla upp sånt nonsens nu. Jag kan bara beklaga att det florerar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 02 jan 2015 23:08

lynx skrev:Det finns ju fullt med vansinnigheter ur den karaktären. Har du spanat in USA's lagar t ex? Du gör en brottslig handling i vissa delstater om du genomför en sexuell ställning med någon som inte gillas av makthavarna.

Nej, mina kunskaper om delstatliga lagar i USA är en vit fläck på min karta. Det skulle dock förvåna mig en del om den lag du hänvisar till verkligen tillämpas. Antagligen finns en del gammalt skräp som ingen vill ta i. Men som sagt, jag vet inte. Svensk lag har kanske också något dåligt upplyst hörn, men antagligen ingenting av det slaget.

Så till dess jag ser exempel på verkliga fall av tokig lagstiftning som tillämpas, så lever jag vidare i tron att svenska och amerikanska domstolar fungerar. Det finns dock en hel del omtvistade fall där poliser brukat sina tjänstevapen som fått dödlig utgång. Och jag såg rättegången mot O.J. Simpson i teve. Rättegången var dåligt genomförd och man gjorde uppenbara misstag. I Sverige är jag mest förbannad på rättegången mot Åke Green. Men kanske handlar det om de friheter en pingstpastor kan ta sig i religionsfrihetens namn.
Moderator

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav mullback » 02 jan 2015 23:45

Får börja med att be om ursäkt.
Jag föll för trådens fråga men orkade tyvärr inte läsa igenom alla inlägg. Förlåt för det.

Ville bara snabbt slänga in en grej:

Kriminell är ett ord vi människor hittat på.

Det var det hela

Filosofen har talat
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Antic » 03 jan 2015 00:05

Håller med dig mullback. ;)

Stjäl jag en brödkaka på torget för att jag sovit i en trappuppgång och inte ätit på 3 dagar...är jag en brottsling.

Åker jag och hugger ned regnskogen...får jag betalt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 03 jan 2015 00:30

mullback skrev:Kriminell är ett ord vi människor hittat på.

Ja, naturligtvis. Dock måste du väl medge att det finns de som valt att leva som kriminella? Alltså, att tjäna sitt uppehälle genom människohandel, grova narkotikabrott, väpnade rån och liknande.
Moderator

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav mullback » 03 jan 2015 02:34

Pilatus skrev:
mullback skrev:Kriminell är ett ord vi människor hittat på.

Ja, naturligtvis. Dock måste du väl medge att det finns de som valt att leva som kriminella? Alltså, att tjäna sitt uppehälle genom människohandel, grova narkotikabrott, väpnade rån och liknande.


Ja vissa är förunnade att idka sitt levebröd på det viset. Men vad innebär det?
Att vi per automatik bör förakta det menar du? Visst är det för jävligt att vissa skonar sig på andra.. Men är det egentligen inte så i de flesta avseenden?
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.

Nils Ferlin

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Antic » 03 jan 2015 09:06

Vi är brottsliga allihopa eftersom vi förstör hela planeten vi bor på och dessutom rånar den. Just nu utför vi det största brottet i historien som kommer leda till total utplåning och är alla kriminella.

Skjut 5 personer, bara du gör det på rätt sida så är allt väl, vem vet, du kanske får medalj. Alternativet är att göra det på fel sida och då bli brottsling och terrorist per automatik.

Peka ut en småbrottsling medan den store sitter där i kostym och slips med hög lön bakom en fin titel.

Du skall sitta och fördöma tjuven som stal 100 Kr men ha överseende med de 80 rikaste tjuvarna som äger mer än halva jordens befolkning tillsammans. Bara en person med ögon blå som en ocean skulle komma på tanken att placera ordet hederlighet ihop med denna lilla samling på 80 personer där "slummen" (de rikaste i sverige) undanhåller staten mer än 800 miljarder om året.

En drog anses "olaglig" medan en värre drog är helt laglig.

Du kan bli brottsling eller hjälte när som helst i människans galna värld och det finns ingen som helst logik till varför du blir det heller.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 03 jan 2015 09:22

mullback skrev:
Pilatus skrev:Ja, naturligtvis. Dock måste du väl medge att det finns de som valt att leva som kriminella? Alltså, att tjäna sitt uppehälle genom människohandel, grova narkotikabrott, väpnade rån och liknande.

Ja vissa är förunnade att idka sitt levebröd på det viset. Men vad innebär det?
Att vi per automatik bör förakta det menar du? Visst är det för jävligt att vissa skonar sig på andra.. Men är det egentligen inte så i de flesta avseenden?

Vi är ju förnuftiga varelser som tidigt lär oss att inte avsiktligt skada andra. Vi överlåter till staten att skydda våra liv och egendom. Så om någon bryter kontraktet och skadar oss eller stjäl vår egendom så har personen i fråga ställt sig utanför moralens sfär. Denne har då förbrukat sin rätt till ta del av de fördelar som är kontraktets avsikt.

Så svaret på din fråga är att vi inte lever i en allas kamp mot alla. Tanken är att alla har något att vinna på att det finns ett rättssystem. Till och med de som bryter mot reglerna.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Anne » 03 jan 2015 09:59

Naturligtvis tillämpas lagarna om de åberopas. Vad skulle de annars fylla för funktion? Men att anklaga en 16-årig kille för pedofili då han har haft intimt umgänge med sin 14-åriga i flickvän... I USA är denna kille pinpointad för livet. Nemas problemas för någon att se var han bor. Under hela sitt liv hamnar han i ett öppet register tillgängligt för allmänheten med epitetet pedofil. Det förklaras ju inga omständigheter. Sådant är helt på väg att försvinna i USA. Snor en miljonär eller en svältande uteliggare (finns inget vidare socialt skyddsnät i USA) en limpa bröd tas ingen hänsyn till omständigheterna. De drar sig inte för att ta bort rösträtten heller för någon som har begått ett brott.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 03 jan 2015 12:42

lynx skrev:Naturligtvis tillämpas lagarna om de åberopas.

Jo, men lagarna ses inte över regelbundet så det kan finnas gamla mossiga lagar som inte tillämpats på tiotals år.

Rättssäkerheten i Sverige hamnar på tredje plats när organisationen World Justice Project rankar 99 länder världen över. Etta på årets lista är Danmark och tvåa Norge.

Den USA-baserade organisationen har mätt bland annat statligt ansvarstagande, avsaknad av brottslighet och korruption och tillgång till rättsväsende.

I USA är standarden mer ojämn. Vill någon studera ämnet mer i detalj se: WJP Rule of Law Index 2014
http://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 17:47

Ögon, hållning, kroppsrörelsemönster öht och händer säger mycket om en människas personlighet. Samt inte minst röst och tonläge. Man kan öva upp sin förmåga att bedöma andras mentalitet utifrån det yttre. Finns en term för det, mentalisering. Viktig förmåga för alla att öva upp.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav klorofyll » 03 jan 2015 18:42

Jag är helt säker på att man varken kan se moral eller intelligens på utseendet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 18:49

voodoodoll skrev:Fast ibland kan man ta jäkligt fel.
Hade en mattedocent som föreläsare han gillade Elvis hade den frissan och svarta jeans och var en Elvis-kopia.
Hade jag mött honom på stans ...vete fan.



Javisst. Man får pröva sej fram.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Algotezza » 03 jan 2015 18:52

klorofyll skrev:Jag är helt säker på att man varken kan se moral eller intelligens på utseendet.


Men kanske på det verbala beteendet också. Beteende (handlingar tal m.m.) och utseende i dess helhet säger väl en hel del om en person... Inte allt kanske... Men det kanske räcker i ett ordinärt socialt sammanhang...

Kan man utlösa folks moral och intelligens via inläggen på detta forum?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Anne » 03 jan 2015 19:08

Jag är benägen att hålla med klorofyll. Visserligen kan det vara så att jag saknar denna förmåga att rakt av kunna se om någon är kriminell. I filmer får svarta ofta agera skurkar. Jag hade en gammal pappa. Han skämtade om mina "arghetsknölar". Förr i tiden trodde man att huvudets form sa en hel del om personen. Som kuriosa så är arghetsknölarna bakom öronen. Nej, det finns många psykopater och jag tycker att det är beklämmande. Tar upp det med min psykdoktor ibland också. Där sitter jag och käkar medikament - men vem borde göra det egentligen? Det är ju inte så att en psykopat går till doktorn heller. Svindlande många psykopater som har en ledarställning dessutom. Noll självinsikt. Och omgivningen? Ja, de får ta lugnande preparat för att härda ut.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster