Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Light Head » 28 maj 2008 08:56

Ja,, en svår och kanske för många skrämmande fråga?!

Finns det något som är typiskt för barn/vuxna som senare i livet kommer att bli kriminellt belastade?

Det finns saker som påverkar oss att bli kriminella eller avstå kriminalitet.


Den miljö man växer upp i påverkar uppenbarligen stort. Om man växer upp i någon av sveriges storstäders slummiga förorter så har man uppenbarligen rätt omgivning för att bli kriminell. Eller?

Eller är det genetiskt?

Utan att ha den minsta statistik att tillgå så är min förutfattade mening att gruppen "svenskar" och "invandrare" har helt olika typ av kriminalitet kopplade till sig.

Många, kanske t.o.m. majoriteten, hävdar att det är kulturellt betingat, men jag hävdar bestämt att grunden är genetisk, vilket leder till att samhällsklimatet ser ut som det gör.

Om man flyttade samtliga med svenskt ursprung (Inte barn som adopterats från Indien, eller de som är 3'e generationen i sverige o.s.v..) till som "dåligt" exempel Afganistan, samtidigt som man flyttar samtliga från Pakistan till Sverige. Hur lång tid skulle det ta innan Sverige ser ut som det gör i dag? Hur lång tid skulle det ta innan Afganistan är ett Afganistan av i dag fyllt med nordbor??

Givetvis går det inte att göra annat än att anta,, men jag är likväl helt övertygad om att det ALDRIG kommer att bli en sakta men säker återgång till nuläget.

Något flummigt, men jag hoppas att ni vill bidra med era skarpaste tankar kring detta.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Inläggav Marksa » 28 maj 2008 19:10

Light head, En verklighetskontroll.

Vill du med påståendet ovan hävda att tex. Afganer i gemen boende i Afganistan är mer kriminella än nordor och att den största anledningen skulle vara att det är genetiskt betingat. När du bekräftat så kommer jag med en replik.
Varje dag är en resa.

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 28 maj 2008 19:23

Nu handlar det inte så mycket om vad jag tycker om afganer!

Jag tror inte att jag nämnde att de skulle vara mer kriminella heller... eller att svenskar är mindre kriminella.

Det jag antyder är att det finns en genetisk skillnad som gör så att samhället har möjlighet att bli på ett visst sätt. Just Afganistan var ett exempel där jag kände att det är relativt långt ifrån det svenska samhället.

Vet inte om jag kan förtydliga mer?!

Så jag vill mao dementera din uppfattning av det jag skrev i min frågeställning. Men hoppas att du kan ta upp tråden trots det. :-)
Utan tanke, ingen förvirring!

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 28 maj 2008 20:22

Problemet med att få rättvisande statistik: att vi har en överrepresentation av vissa grupper i brotsstatistiken säger inget om hur väl den gruppen svarar mot den faktiska kriminalitet som sker, det enda den säger är att svenska poliser har en fallenhet att gripa en viss typ av människor som begått brott - alla ouppklarade brott eller preskriberade vet man ju inte vem som begått, eller?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 28 maj 2008 20:30

Förövrigt torde det väl vara självklart för alla med minsta lilla förnuft att man inte kan vara genetiskt betingad att begå brott, för det kan väl inte gälla brott överhuvudtaget och knappast heller en viss kategori av brott. Är man genetiskt betingad att skattefiffla, eller att bli en våldtäktsman, och vad händer om lagarna ändras? Det låter ju helskruvat. Vad fan har du tagit Light Head?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Inläggav Marksa » 28 maj 2008 21:12

Okey jag tror att jag förstår vad du far efter. Och min replik rann något ut i sanden. men vi prövar.

Light Head skrev:Det jag antyder är att det finns en genetisk skillnad som gör så att samhället har möjlighet att bli på ett visst sätt.


Här gemför du hela samhällen som skulle vara olika på grund av ett något genetisk betingat. Utan att vara naturvetare i grunden skulle jag vilja påstå att detta är högst osannolikt, betänk att samhällen i sig är en kort sekund av den männsliga genetiska evulution, så att eventuella enskillda genetiska skillnader har ingen betydelse i ett större samhällsbygge.

Light Head skrev:Utan att ha den minsta statistik att tillgå så är min förutfattade mening att gruppen "svenskar" och "invandrare" har helt olika typ av kriminalitet kopplade till sig.


Om här finns skillnader så är sannolikheten mycket stor att de beror på kulturell och sociall bagrund, Annurlunda och ofta traumatiska erfarenheter parat med segregerad uppväxt. Generna vill nog vara desamma i afganistan och svedala.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 28 maj 2008 21:24

Avantgardet skrev:Förövrigt torde det väl vara självklart för alla med minsta lilla förnuft att man inte kan vara genetiskt betingad att begå brott, för det kan väl inte gälla brott överhuvudtaget och knappast heller en viss kategori av brott. Är man genetiskt betingad att skattefiffla, eller att bli en våldtäktsman, och vad händer om lagarna ändras? Det låter ju helskruvat. Vad fan har du tagit Light Head?


Så skruvat kanske det inte är ändå. Om det finns något som kan kallas genetiskt betingade egenskaper hos människor så är följden att dessa egenskaper kan vara mer representerade vid vissa aktiviteter/brott helt enkelt för att de är "gynnsamma". Höga nivåer av testosteron leder till okontrollerad aggressivitet ETC, och en undersökning bland våldtäktsmän kanske skulle visa på en överrepresentation av dessa egenskaper.

Vidare kanske det visar sig att bristande moral följer på bristande skolning av samhällets regler, vilket kanske kan härledas på en knackig skolgång, vilket kan bero på att man har en diagnos som kan vara genetiskt betingad. (Hypotetiskt) kan man kanske finna ett större antal dyslektiker på våra anstalter än var vi finner i ett allmänt genomsnitt. http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=933& ... d=940&l=sv

Att hitta "kriminella gener" är ett feltänk, men att hitta en en kategori människor som har ett genetiskt påbrå som i sin tur leder in på brottets bana kanske är möjligt. Detta genetiska påbrå är naturligtvis i sig inte av ondo, men kan ändå visa sig vara betydande i en viss social kombination.

Om synfel är ärftligt, och om de som bär glasögon blir mobbade (vilket var vanligt när jag var liten), och om mobbade människor tenderar att bli outsiders i samhället som inte tar till sig moralkoder, och att dessa lättare slår in på brottets bana, ETC. Ni fattar  :) Det handlar om kombinationer av tillstånd.

/Johan

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 28 maj 2008 21:49

Well put.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 28 maj 2008 22:34

Tack herr Ågren!

Precis på samma sätt är kvinnor och män så fullständigt olika och även den grupperingen har helt olika representation när det gäller brott!

Kan ju inte påstå att du hamnade i min "fälla", men du är i vilket fall inne på samma linje som mitt resonemang...


En liten fråga till Avantgardet.

Varför är det "självklart för alla med minsta lilla förnuft att man inte kan vara genetiskt betingad att begå brott"??

Såklart att det är genetiskt, eller??!!   "Är man genetiskt betingad att skattefiffla, eller att bli en våldtäktsman, och vad händer om lagarna ändras? Det låter ju helskruvat. Vad fan har du tagit Light Head?"

Det enda som är "skruvat" är på det sätt du försöker vinkla/förvrida det genetiska arvet/förutsättningarna till att projicera på allt för specifika brott.

Förmodligen så finns det en genetisk koppling till att vissa begår brott och andra inte. Eftersom vi alla är människor men har olika ursprung så kan man relativt enkelt gruppera. Vad får man i resp gruppering? Ett tydligt mönster med vissa gener överrepresenterade hos dem som begår brott.

Förmodligen så är våldsbrott det tydligaste, även våldtäkt och sadomasokistiska brott, brott mot äldre och barn...  medans skattefiffel förmodligen inte är lika lätt att hitta som gemensam nämnare. (Inte mer än att människor som begår brott i allmänhet är mindre intelligenta och har drag av diverse psykiska sjukdomar, men själva är övertygade om att de är oslagbara och klart mer begåvade än genomsnittet)

Jag har INTE tagit något! (Antar att det syftas på någon form av narkotika?) För övrigt så har jag aldrig gjort det och har inte för avsikt att göra det heller!
Utan tanke, ingen förvirring!

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2008 09:39

Vadå allt för specifika brott? Så du måste alltså bortse från fördelningen av dispositioner över klasskategorier vid brott för att få din teori att gå ihop? Inte mycket att hänga i granen alltså, och du erkänner det själv genom att rikta denna fråga till mig. Tänk efter innan.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2008 09:40

Menar du, förövrigt, att kännedom om lagbokens detaljtext är genetiskt betingat? Och du inser inte det befängda i detta?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 01 jun 2008 10:11

Man kan ju inte avfärda en sanning på det faktum att det ALLTID finns undantag, eller hur?!

Om du har 10.000 tärningar som du slår samtidigt,, så är chansen 1/xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx att det blir samma valör på samtliga och du kommer mao att få ett tillfälle där det inte är sant att det är omöjligt...


Ursäkta alla de logiska fel som förmodligen förekommer i detta inlägg, men med lite god vilja så förstår nog de flesta.
Utan tanke, ingen förvirring!

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2008 13:41

Vad har det där inlägget med tråden att göra? Jag avfärdar ingen sanning, jag avfärdar dina förhastade hypoteser.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Light Head
Inlägg: 101
Blev medlem: 22 mar 2008 14:28
Ort: Out of space...

Inläggav Light Head » 01 jun 2008 13:44

Vad ditt inlägg har med tråden att göra kan nog bara du själv avgöra.

Men att du leker allsmäktig och avfärdar andras teorier,,, känns inte som om det är insiktsfullt när man beter sig så.

Att mina hypoterer skulle vara förhastade får stå för dig, och om du är det minsta intresserad av att utveckla dem eller delta i resonemang kring "hypotesen" så är du hjärtligt välkommen!
Utan tanke, ingen förvirring!

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 01 jun 2008 13:53

Vad är det med dig då? Kan du inte ta kritik? Dina hypoteser håller ju inte, så enkelt är det. Hem till labbet och tänk ut nåt nytt! Eller så kan du svara på mina invändningar istället för att som hunden som fått tassen överkörd av tåget släpa den hem.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster