Isolerat belägna ekotorp till grova brottslingar

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Isolerat belägna ekotorp till grova brottslingar

Inläggav Loke » 01 sep 2008 21:21

Jag har förståelse för hämnd begäret i den privata sfären. Och jag kan tänka mig situationer då mina anhöriga angripits där jag skulle se det som min plikt att straffa förövaren.

Däremot vill jag att man från samhällets håll endast beter sig pragmatiskt för att skapa och bibehålla ett väl fungerande system, för människorna och naturen som de tillhör. Vård är i sammanhanget ett begrepp som bara passar in på människor som behöver det för att de inte kan klara sig utan det. Straff i form av fängelse har jag inte över huvud taget intryck av vara ett pragmatiskt system. Och vård i fängelset för att göra de kriminella snälla känns naivt.

Så då kommer jag till mitt förslag på alternativt förhållningsätt till de människor som vi måste skydda oss ifrån. Mitt förslag är att erbjuda en valmöjlighet mellan ett längre uppehälle i en isolerad miljö. Syftet är inte att vara sadist, de kan få ha en katt om de klarar av det, liksom lite växter och en vedkamin för att hålla värmen. Efter ett tag i stillhet när de haft gott om tid att vara med sig själva och begrunda sin situation kan de göra valet att stanna i denna isolerade, tråkiga tillvaro, kanske då med tillgång till TV och böcker. Som sagt är inte syftet att vara sadist, men pragmatisk.

Om de då vill ha chansen till något annat så är det då att de får tillgång till ett litet torp, med ett stycke land ikring, inte mycket, men nog till att kunna bedriva odling. Istället för murar kunde man tänka sig att ett antal sådana små torp placerades en bit ifrån varandra på en ö i en insjö, med senaste övervakningsteknik för att se till att ingen utomstående tog sig dit. De dömda själva skulle istället förses med en fotboja med applicerad narkosinjiceringsutrustning. Denna skulle utlösas om den dömde lämnade sin avdelade mark och den nedsövde skulle då åter hämtas in till isolerings avdelningen som jag beskrev ovan. (Isolering som enkelhet/tråkighet, inte sensorisk deprivation.)

Om den dömde istället finner sig i sin lott skulle möjlighet till förbättring för honom finnas i form av hans eget arbete. Till en början kunde torpet vara utrustat med det nödvändiga, en säck ris och en säck linser, samt övrigt nödvändigt för att inte bli sjuk. Vid förfrågan kan odlingsutrustning och fiskeutrustning tillhandahållas. Även andra typer av jobb/hantverk som den dömde kan utföra för sig själv skulle kunna utföras och produkterna kunna säljas genom 'fångvården' ute på marknaden.

Pengarna som den dömde härigenom inbringar kan han disponera efter eget val, så länge det inte kan kopplas till destruktiv verksamhet. Till exempel kunde det gå till att betala för assisterad transport av anhöriga så att de kunde komma och besöka honom utan att det bekostar samhället.

De dömda kan få ha gemensamma områden där de kan träffa andra utplacerade om de vill. Anpassat efter de speciella omständigheterna. Vissa dömda, som till exempel Mijailovic och Eklund skulle kunna få lite extra bekvämlighet, men samtidigt ingen chans att åter tillåtas komma ut i samhället eftersom det är för stor risk att någon oskyldig skulle få lida av det.

Någonting sådant. Kommentarer. problematiseringar eller tillägg till idén?

JimmyAberg
Inlägg: 932
Blev medlem: 05 aug 2008 01:56

Inläggav JimmyAberg » 03 sep 2008 21:27

Tycker det låter som en bra idé.

Börjar i.o.f.s. tänkta på Timothy Learys fängelseexperiment:
In the Concord Prison experiment, they administered psilocybin to prisoners, and after being guided through the trips by Leary and his associates, 36 prisoners allegedly turned their backs on crime. The normal recidivism rate of prisoners is about 80 percent, but of the subjects involved in the project, about 80 percent did not return to prison, i.e. a 20 percent recidivism rate.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_Leary#Psychedelic_experiments_and_experiences

...

Jag tror i.o.f.s. att det är ett medvetet val att prioriterar ner skolan, sjukvården, fängelser, etc.

Anledningen? Ordo ab chao.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 04 sep 2008 12:55

Den pragmatiska politiken vad gäller missbruk vore enligt mig att försvåra för någon, kriminell organisation eller kommersiellt företag, att tjäna pengar på andras destruktiva beroende. Vidare är det absurt att förbjuda växter från att plockas, odlas eller användas, förutom till att förgifta andra.

Samma regler skulle gälla på ekotorpen, de skulle få odla och använda växter precis som de ville. Dock inte sälja de vi nu har klassat eftersom det skulle riskera att de tjänade pengar på andras missbruk. Om de hade intresse av psykedelisk terapi är jag säker på att det skulle gå att ordna. Santo Daime eller shamaner kunde leda ceremonier med dem, som finansierades av de dömda och/eller ceremonimästarna.

Jag tror i.o.f.s. att det är ett medvetet val att prioriterar ner skolan, sjukvården, fängelser, etc.

Anledningen? Ordo ab chao.

Annat uttryck för den sadistiska drivkraften? Eller menar du något annat med de latinska orden?

Helst ser jag dock att tråden fortsätter hålla sitt fokus på konstruktiva förslag.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 04 sep 2008 14:26

Vad sägs om att ge alla tillgång till det där lilla torpet om de vill ha? Det skall vi väl kunna avvara.

Jag tycker att du missar problemet med denna kriminalitet du talar om. Det verkar som om du främst talar om de som är en bestående risk och inte har gjort impulsbrott.

Det brottslingen gör är ju att återknyta sig till samhället. Genom att intressera sig för status, makt, pengar.

Så att skilja dem från samhället för att de gör detta. Är det verkligen pedagogiskt riktigt?

De som de brottsliga behöver är medel att anknyta sig till samhället som för dem känns rättvisa och inte är brottsliga. Så straffen borde vara saker i stil med en vecka på spa. Eller en kurs i ekonomi osv osv.

Men det går ju inte, och det instämmer jag i. Men varför går det inte? För att vi som är "lagliga" är så på grund av att vi inte begår brott och inte för att vi har ett etiskt förhållande till livet.

Hade vi det, att brottslingar var avvikare i mer än att de agerar i det andra avhåller sig från, så skulle straff som var positiva kunna dömas ut.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 04 sep 2008 15:01

Jag är också inne på Auk,s tankar, varför inte ge mig detta lilla torpet utan att jag för den sakens skull måste begå ett brott innan?

Skillnaden mellan människor tycks vara att vissa är aktiva aktörer, andra passiva åskådare, deltagare. Detta är ju även förhållandet mellan s.k. brottslingar och icke brottslingar.

"FRA-lagen kan användas till en massiv avlyssning av helt oskyldiga människor.
Politiska åsikter och sexuell läggning registreras i en stor databas.
Det varnar ledande jurister och forskare för nu."
Källa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/frala ... 3244012.ab

Här missar man målet anser jag, att se skillnaden mellan distributörer samt de konsumenter som tar del av innehållet och de som TAR DEL AV INNEHÅLLET. Liknelse, du läser en våldsspäckad bok som underhållning, en annan har dennna bok som sin "bibel". Den förstnämnda är en passiv konsument, den andra en aktiv aktivist.

Ditt såkallade torp är inget nytt i Sverige. Redan under början av 1900 talet planerades det friskt för olika typer av läger, vi kan benämna dem anstalter om vi vill, men många av dessa var rena koncentrationslägren för såkallade avvikande människor med ett såkallat avvikande beteende.
De flesta som omhändertogs, blev inspärrade på väldigt lösa grunder och helt utan någon som helst form av rättegångsliknande former.

Godtycket baserades på rykten och bedömningar utifrån den expertis som var satt att bedömma föremålens ( individens ) behov gentemot samhällets behov av att skyddas från dessa föremål. Koncentrationslägertekniken var så utvecklad i Sverige att både ryssar och tyskar gjorde studiebesök för att kopiera detta, vi kan se resultat i efterhand men väldigt få förstår att Sverige var bidragande i utvecklingen av koncentrationsläger.

När du nu föreslår att vi kan börja om, kan jag inte annat än äcklas över din naivitet. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
De flesta svenskar har kommit ifrån detta som tur är, varför göra negativa bottendyk då?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 04 sep 2008 15:04

Snälla Loke, var köper man de skygglappar du använder, känner ett stort behov just nu över att också behöva blunda för verkligheten? :oops:

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 04 sep 2008 15:27

Snälla Loke, var köper man de skygglappar du använder, känner ett stort behov just nu över att också behöva blunda för verkligheten?

Så du vill förolämpa mig. Det gör mig lite ledsen och upprörd. Om detta har att göra med något jag framfört i en annan tråd, vilket jag i min upprördhet över din förolämpning antar så vore det mer konstruktivt om du kunde framföra det i den tråden.

Jag återkommer med svar.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 04 sep 2008 20:45

J R Auk skrev:Vad sägs om att ge alla tillgång till det där lilla torpet om de vill ha? Det skall vi väl kunna avvara.
Man kan ju tänka sig att ha en del av torpen på ön för frivilliga. Det kan ju vara de som sköter en del av det praktiska. Kanske en gammal fånge som trivs med sitt nya ekotorpsliv.
Det verkar som om du främst talar om de som är en bestående risk och inte har gjort impulsbrott.
Ja, det är de jag har i åtanke. Fotboja som idag används är jag inte så insatt i, men någon sådan form låter rimligare för den som begått ett medelallvarligt brott en gång.
Det brottslingen gör är ju att återknyta sig till samhället. Genom att intressera sig för status, makt, pengar.

Så att skilja dem från samhället för att de gör detta. Är det verkligen pedagogiskt riktigt?

De som de brottsliga behöver är medel att anknyta sig till samhället som för dem känns rättvisa och inte är brottsliga. Så straffen borde vara saker i stil med en vecka på spa. Eller en kurs i ekonomi osv osv.

Men det går ju inte, och det instämmer jag i.
Jag menar att ett straff behövs, som terapi för allmänheten för att uttrycka sig populärt. För att ge trygghet i form av ett ramverk som svagare kan luta sig mot bildligt talat. Det tjänar syftet att avleda hämndbegär. De som lever ut sin destruktivitet mot andra människor är det nödvändigt att markera klart och tydligt mot.
Men varför går det inte? För att vi som är "lagliga" är så på grund av att vi inte begår brott och inte för att vi har ett etiskt förhållande till livet.

Hade vi det, att brottslingar var avvikare i mer än att de agerar i det andra avhåller sig från, så skulle straff som var positiva kunna dömas ut.
Om samhället var annorlunda kunde vi göra annorlunda, det håller jag med om. Men mitt förslag tar sikte på att vara en lösning för dagens samhälle, precis som det ser ut nu. Så du får gärna återkomma med infallsvinklar under de förutsättningarna.

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 04 sep 2008 20:49

Zokrates,

dina förolämpningar gör att jag känner ovilja till att läsa dina inlägg och svara på dina synpunkter/kritik. Därför avstår jag.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 05 sep 2008 11:06

Loke förmår inte se igenom den borgerliga ideologi som filtreras genom de glasögon han bär. Kriminalitet är inte ett moraliskt problem, fast det är vad de måste inbilla sig för att kunna fortsätta straffa folk. Det är av det inslaget i tänkandet som alla dessa sadistiska inslag följer (i Lokes exempel, isolering, övervakning, fotboja m.m.). Jag ställer mig helt bakom Auks och Zokrates förslag här, och det är enda sättet att minska kriminaliteten drastiskt.

Ett annat förslag som jag tycker är vettigt, och det innebär att Svensson måste se lite mellan fingrarna (kan inte äta kakan och ha den kvar), är ett svenskt Christiania. Förslagsvis ute i norrländska skogarna.

Felet, Loke, är just den där idén du har om att "skydda dig från" vissa element i samhället, det som behövs är det rakt motsatta. Var ni med pengar bättre på att dela med er, av både kontanter och mänsklig värme, istället för att sluta er inom er själva i era finsalonger, så hade vi inte haft det här problemet från första början.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 05 sep 2008 11:08

Loke skrev:Den pragmatiska politiken vad gäller missbruk vore enligt mig att försvåra för någon, kriminell organisation eller kommersiellt företag, att tjäna pengar på andras destruktiva beroende. Vidare är det absurt att förbjuda växter från att plockas, odlas eller användas, förutom till att förgifta andra.

Samma regler skulle gälla på ekotorpen, de skulle få odla och använda växter precis som de ville. Dock inte sälja de vi nu har klassat eftersom det skulle riskera att de tjänade pengar på andras missbruk. Om de hade intresse av psykedelisk terapi är jag säker på att det skulle gå att ordna. Santo Daime eller shamaner kunde leda ceremonier med dem, som finansierades av de dömda och/eller ceremonimästarna.


Varför inte få sälja och tjäna pengar på knark? Det är okej att tjäna pengar på folks sockermissbruk, eller tobaksmissbruk, kaffemissbruk osv. osv. men inte på knark? Sluta jaga knarklangarna, låt dem tjäna pengar, så slipper de försörja sig på andra kriminella sätt. Det är liksom antingen eller, men det där förstår tydligen inte vissa.

Och än en gång. Ditt "finknarkande" är lika mycket knarkande och missbruk som det en heroinist håller på med. Sluta tro att du är märkvärdigare och finare, du bedrar bara dig själv. Och jag vet att det inte går att missbruka toppisar på samma sätt som horse, men poängen är ändå densamma. Beroende på var man befinner sig socio-ekonomiskt osv. så behöver man olika grejer.

"Psykedelisk terapi" pssssss.... Det som behövs är att Svensson dekar ner sig lite, pundar runt ett tag, och får se världen från den sidan. Det är den terapi som behövs. Du riktar in dig på helt fel klientel. Dina bongotrummor blir liksom bortskrattade bland H.A.-medlemmar. Alla relationer är ömsesidiga. Ge och ta. Inte skutta runt med maraccas och bongotrumma och inbilla sig att man gör nån gammal knutte till helyllefarbror över en natt. Det ställs krav från båda håll, och man bör lyssna till båda sidor, inte påtvinga från ett håll hela tiden (som fallet är nu). Inte läkare-patient, utan alla på lika villkor, lära av varandra. I process tillsammans. Det är vägen framåt. Du behöver rehabiliteras i precis samma utsträckning som den organiserade kriminelle, det är ett slags "middle ground" som skall hittas.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 05 sep 2008 21:01

Avantgardet,

Att säga att människor borde förändra sig, ta av sina glasögon och förbättra sin moral är inget konkret förslag. J R Auk kom med ett par konkreta förslag, men han avfärdade dem själv. Zokrates jämför mitt förslag med koncentrationsläger, men jag skulle hellre motta konkreta förslag på hur man skulle konstruera detta just för att minimera sadism.

Jag har svårt att se hur det att definiera sig som skild från makten, eller 'borgerligheten' och sedan ösa otrevligheter över dem, eller idogt berätta för 'de andra' hur de borde bete sig skulle få dem att vilja ändra sig. Eller har jag fel, har du något konkret exempel på hur den strategin lett till förändring?

Varför inte få sälja och tjäna pengar på knark? Det är okej att tjäna pengar på folks sockermissbruk, eller tobaksmissbruk, kaffemissbruk osv. osv. men inte på knark? Sluta jaga knarklangarna, låt dem tjäna pengar, så slipper de försörja sig på andra kriminella sätt. Det är liksom antingen eller, men det där förstår tydligen inte vissa.
Jag ser gärna pragmatiska förslag, dvs sådana som inte är utformade för att få strida och polarisera med de människor eller ideer som man vill distansera sig ifrån. Jag tror att man för varje typ av missbruk måste samla erfarenhet och klokskap, inkludera människors rädslor och fördomar i metodiken för att få igenom det. Lyhördhet kort och gott. Men principen att försvåra möjligheten att tjäna pengar på andra människors ohälsa är såklart oberoende av vad vi idag har förbjudit.

Och än en gång. Ditt "finknarkande" är lika mycket knarkande och missbruk som det en heroinist håller på med. Sluta tro att du är märkvärdigare och finare, du bedrar bara dig själv.
Jag tänker inte i termer av finare här mannen. Snart ska jag på ceremoni med en kille från en stam i djungeln. De lever fortfarande isolerat och likt de har gjort i 10000 år. Det handlar för mig om att lära av den kunskap han kanaliserar. Urkunskap och väldigt spännande. Svartklädda, hårdtatuerade dagligrökare av hasch blandas med företagsledare från Östermalm. Inför denna kraften är vi ganska lika.

Ja, sen var det lite kreativa lustigheter på distans, men det är ju för galleriet och opinionsläget på forumet och det får var och en förhålla sig till eller roas av. Men jag ger dig rätt i att jag är i samma behov av rehabilitering som alla andra i upplevelserummet. Bara det att jag trots vad dina skott från höften säger aldrig har trott något annat.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 05 sep 2008 21:55

Det du kallar "ösa otrevligheter" kallar jag att upplysa om de faktiska förhållandena. Vet inte varför du hänger upp dig på stilistiska detaljer hela tiden. Har du svårt för Strindberg också? Du kallar ju för fan allting för "otrevligheter", som att din "smak" skulle utgöra nåt slags etisk lag här i universum. Urlöjligt!

Utsagor har i alla tider haft inverkan på världen och människorna. Så konkreta exempel är svårare att inte finna.

(Men! Vill man ge en teoretisk bakgrund till mitt beteende, vilket förstås finns (även om jag mest beter mig som faller sig naturligt för mig), så skulle man kunna kalla min metodologi för en symmetrisk strukturell omkastning med emfas, eller som kanske rent av kan sägas slå över i hyperbolen. The point being förfrämligandet av det invanda, slentrianmässiga, konventionella, för att få upp ögonen för det på nytt, att se det på nytt. Jag tillför inget i egentlig mening, utan uttalar bara sanningen om saker och ting utifrån den socio-ekonomiska position där jag befinner mig, men gör det med eftertryck. Som med ett gäng utropstecken efter. Man kan se detta som en estetisk effekt. Alltså, jag har det privilegium att jag befinner mig på samhällets botten, och jag har samtidigt möjligheten att artikulera det som här finns. Inget kontroversiellt så långt.

Det kontroversiella uppstår, för detta perspektiv, i mötet med det konventionella. Den borgerliga ideologin, hegemonin, den som dominerar det offentliga rummet och samhällsdebatten som sådan. Ett problem med denna metod, om vi verkligen ska kalla mina uttryck för metod (som om de vore så här överlagda i detalj, även om jag nu sympatiserar med de idéer jag här presenterar), är att den i det den presenterar kan vara obegriplig, eller stoffet kan förefalla obegripligt. Som en röst från en annan planet. Detta i synnerhet som den uttalas med detta eftertryck. En annan metod skulle vara satiren, men satiren har också sina avigsidor. Skrattet är ingen revolutionär praxis.

Eller, med andra ord, jag gör helt enkelt det som faller sig naturligt för mig. Jag lever bland de människor jag trivs med, på det ställe i samhället där jag trivs, jag ser en massa skit och orättvisor där och jag skriker och gastar om det. Jag är inte den som kan se orättvisor och hålla käft, och du befinner dig inte ens på en plats där du kan bevittna dem annat än genom TV, så se det som upplysning, min gode Loke, och med såna där stilistiska grepp och formaliteter som jag nyss drog till med ("min gode Loke") eller utan så är det likförbannat sant. Sluta lek språkfascist och låt folk använda det språk som finns tillgängligt. Är man hungrig blir man grinig, vilket inte är skäl att censurera grinigheten utan tvärtom att göra något åt hungern. Tar det slut på orättvisor så kommer jag tystna, det lovar jag dig, för då har jag inte nåt kvar på hjärtat, inte ett ord kvar att säga.)

Loke skrev:Jag ser gärna pragmatiska förslag, dvs sådana som inte är utformade för att få strida och polarisera med de människor eller ideer som man vill distansera sig ifrån. Jag tror att man för varje typ av missbruk måste samla erfarenhet och klokskap, inkludera människors rädslor och fördomar i metodiken för att få igenom det. Lyhördhet kort och gott. Men principen att försvåra möjligheten att tjäna pengar på andra människors ohälsa är såklart oberoende av vad vi idag har förbjudit.


Det tråkiga med dig Loke är att du är lite enkelspårig, jag vill inte säga det men jag misstänker en brist på bildning. Du avfärdar det jag säger på rent estetisk basis, du tar det jag säger på tonen, på formen, utan att se till innehållet. De två hänger givetvis ihop. Jag är pissed för att du lägger fram ett djävla naziförslag - som att det inte är att just "polarisera" och "strida" att lägga fram ett sånt förslag. Vad gäller sakfrågan i sig så (tjäna pengar på knark) så är det inte alls så enkelt som du lägger fram saken, vilket jag reagerar på. För många människor - i desperat behov av pengar, och då menar jag desperat - så är det enda inkomstkällan förutom att sälja sin kropp.

Den här insikten måste du verkligen tillskansa dig: ditt perspektiv är inte den objektiva sanningen! Du förväxlar ständigt ditt sätt att se på saker med sakernas tillstånd i sig självt. När du upplever någon "otrevlig" så tillskriver du personen en "otrevlig personlighet" osv. Det är för det första ett tankefel i sig att reifiera på det sättet, men det är också en slutledning som är åt helvete förhastad. Det hela handlar om perspektivism. Om att se saker från olika håll (som jag beskrev ovan). Saker ser verkligen olika ut från olika positioner från vilka man betraktar dem.

När du då påstår att det skall vara straffbart att sälja knark, men samtidigt underförstått anser det okej att sälja vad som från min position anses vara precis lika mycket knark (godis, kaffe, tobak osv.), så inte bara ger du uttryck för ett förtryck i sakfrågan, utan också i det sätt på vilket du lägger fram saken. Du utsätter oss, vi som befinner oss i en viss position, för ett dubbelt förtryck. Du intar herre-positionen. Det är inget jag accepterar. Du har alltså kastat första stenen. Detta mönster upprepas ideligen, eftersom du prompt vägrar inse att det faktiskt ligger till på detta sätt.

Hälsa-ohälsa? Ser inte att du har argument. Bara en massa vaga begrepp som kan betyda lite vad som helst. Vad är "principen att tjäna pengar på andras ohälsa"? Och vem avgör? Det enda som kommer från dig är samma gamla konventionella förtryckarideologi. Är det konstigt att jag reagerar tycker du? Du reagerar ju på vad jag skriver, så att det finns en klyfta här är uppenbart. Men varför inbillar du dig hela tiden att enbart den Andre, enbart jag med andra ord, skall anpassa mig? Enbart "den kriminelle"? Enbart "den ohälsosamme" osv. Eller, i allt väsentligt: den svage. Det är vad du säger, i klartext. "Anpassa er till mig så att jag får gå genom livet utan att behöva se en endaste hemskhet!" Sånt där leder direkt till gaskammare och skit, och jag vill inte se nån djävla genteknik i dina estetiskt hygieniska smakomdömens tjänst. Nej tack!

Det är väl kul att du experimenterar med droger osv. Men jag ser hela grejen du håller på med som nåt slags turistande. Hur inbillar du dig att du ens ska kunna ta emot denna "urkunskap"? Den kommer givetvis vara medierad via dina glasögon, och därför alltid redan tolkad. Det är liksom bara uttryck för kolonialt förtryck. Hade du verkligen respekterat de där kulturerna, och deras rätt till att vara just sådana de är så hade du hållit dig så långt borta från dem som möjligt. Inte occidentaliserat dem genom upprepade möten med dem.

Sen kan man ju fråga sig vad deras "kunskap" skulle vara så mycket mer märkvärdig för än den kunskap vilken djävla A-lagare som helst besitter? Nej det förstås! Han dansar inte runt i en bastkjol, och är inte hottentott, eller vad det nu kan vara. Finns inget exotiskt över det. Inget att göra turism av... Det är det här jag snackar om när jag snackar om rehabilitering. Fy fan vad blinda människor är. Det gör mig ledsen, så tacka fan att jag är arg. Men åk du på ditt konvent, betala massa pengar för att de ska kunna se på plasma TV och dricka Coca-Cola ute i djungeln också. Eller åk på sån där "gråtterapi". För det är ju alldeles för långt att ta sig mitt framför näsan, och de där slitna lodisarna kan ju lika gärna trilla av pinnen en efter en, vem bryr sig, de har ju trots allt inga bastkjolar och bongotrummor.

Säkert är jag orättvis och missbedömer dig. Jag tror bra om dig som person, men jag har ingen som helst respekt för det perspektiv du ibland ger uttryck för (med eller mot din egen vilja).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Loke
Inlägg: 502
Blev medlem: 03 dec 2003 17:16

Inläggav Loke » 05 sep 2008 22:47

Behaglig kreativ språkbehandling, men jag blir trött av alla fel. Nej jag tittar inte på TV. Jo jag har visst haft mycket kontakt med missbrukare och missär. Jo jag har jobbat många år längst ned i hierarkin (på bilfabriksbandet, i fiskfabrik, som diskare, rengöring av stålverk, som vårdbiträde bland dementa mm). Med mera, men jag blir bara trött, ärligt. Det är min känsla, så kan du få analysera det bäst du vill. Mitt intresse att bemöta resten försvinner därför.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 06 sep 2008 00:15

Du kan rada upp hur många meriter du vill, det handlar om klassmedvetande och det handlar om att se genom ideologin, och där når du inte ända fram. Men jag ska inte säga att hoppet är ute. Undrar dock fortfarande varför de språkligt stilistiska elementen är så mycket i fokus för dig när du läser vad man skriver? Uppriktigt intresserad att veta varför.

(Och ja, jag talade mer i generalitet än i partikularitet i förra inlägget, det var därför jag lade till en disclaimer i slutet om att jag mest troligt behandlade dig orättvist, men eftersom jag hade fått sagt mycket viktigt som har tillämpning rent generellt så såg jag ingen anledning att skriva om och rikta mig mer personligt mot dig, utan lade till den där disclaimern istället, puss!)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster