Sexualbrottslingar---kriminalitet--Vård?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 23 jan 2010 06:09

Skogsälvan skrev:Justin: För att förtydliga meningen "Nej, jag vill inte bli könsstympad, men det handlar ju om kulturella skillnader - inte att vi har rätt och de har fel." Jag kan alltså tänka mig att det finns en möjlighet att jag skulle velat bli könsstympad om jag var uppvuxen i en annan kultur.


Anser du att du borde ha rätt att bli könsstympad (om du ville det) även om du vore under 15?

I så fall: skulle du försvara sexövergrepp på barn på samma sätt som du försvarar könsstympning: så länge barnet "verkade vara nöjt" med att bli utsatt för sexövergrepp, skulle du inte lägga dig i?

Jag ser inte varför vi ska lägga oss i och förändra kulturer där de är nöjda med sina seder.


Hur kan man veta att alla inklusive barnen i en könsstympningskultur är nöjda med sina seder - även om de säger det med munnen - när det i ifrågavarande kulturs seder ingår ett starkt grupptryck, och ett starkt tryck från familjens sida, som innebär att man inte kan förvänta sig ärliga svar på frågor som "är du glad att du blev könsstympad?"

Framförallt är jag förtjust i din formidabla fantasi "martyrspelare"...  :)


Ja, där drog jag kanske en förhastad slutsats. Ber om ursäkt i så fall.

Vad som är lite synd är att jag upplever en viss frustration över att prata med dig då jag tydligen inte kan uttrycka mig så att du förstår.


Då ska jag berätta hemligheten, hur du ska uttrycka dig för att få mig att förstå dig. Hemligheten är denna:

Det är bara att svara på mina frågor! Ta-daa! :-)

När jag till exempel ställer en ja- eller nej-fråga, svara då "ja" eller "nej". När jag frågar "varför?" eller "varför inte?", inled ditt svar med "därför att..." så att du svarar på frågan sådan som den ställts.

Då är jag rätt säker på att jag kommer att förstå dig riktigt bra! :-)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 24 jan 2010 14:24

Justin: Tror du att det är lätt att svara ja eller nej på dina frågor? "Utan tvivel är man inte riktigt klok" som Tage Danelsson sa. Du är som ett sprinklersystem där det finns flera bottnar och dimensioner och parallella frågor i ett. Det är ingen kritik, jag förtydligar bara varför jag upplever det så svårt att prata med dig. Jag har inte lyckats få till en enhetlig, komplett bild av hur det borde vara. Jag är inte gud. Jag är inte för könsstympning eller barnsex.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster