Sexualbrottslingar---kriminalitet--Vård?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Linnea-Christina
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 dec 2009 01:35
Ort: Sverige
Kontakt:

Sexualbrottslingar---kriminalitet--Vård?

Inläggav Linnea-Christina » 14 dec 2009 01:55

Man måste alltid tänka på att det finns tillfällen då man inte kan hitta orsaker till någons brottsliga handlingar.

Även om vi allt som oftast kan hitta orsaker i vår uppväxtmiljö så är vi alla tänkande människor, vi har trotts allt en möjlighet som vuxna att välja vad vi gör.

När vi sedan kan hitta orsaker så gäller det ju för alla vuxna människor att vi kan söka hjälp, visst är det så att dessa människor är sjuka/störda och behöver vård, men jag tycker att sjukdomen ger en förklaringsmodell och gör att vi kan hjälpa, och hjälpa det kan vi bara om personen själv vill. På något sätt så känner jag att vi måste införa vård i fängelsemiljö, för även om man har en föklaring och vill vårda en annan människa så måste det också komma en konsekvens/straff för brottet man gjort, för vi bor i en rättsstat.
Det är inte lätt men jag tror på vården i fängelsemiljö med kvalificerat folk.........Sen är det ju så att allt kan man inte bota utan personen i fråga kan lära sig att kontrolera och handskas med sina svåriheter/störningar, det inne bär risker när personen kommer ut, minsta lilla den inte är sin egen förälder så kan man vara inne på fel spår igen. Som vid missbruk, du måste alltid ge akt på dig själv och ta extra stort ansvar i vissa situationer/L
[-X
Önskar bara prata med människor som kanske  tänker och uppfattar livet på annorlunda eller samma vis.

Lasarus
Inlägg: 356
Blev medlem: 30 nov 2004 09:55
Ort: Sthlm

Inläggav Lasarus » 14 dec 2009 21:51

Eller så fängslad i en vårdmiljö?    :D

Skämt åsido. Många av "dårarna" som finns där ute ballar ur under inverkan av sprit eller droger. Kan dessa personer hållas från detta så är de i allmänhet inte farliga.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 14 dec 2009 22:37

Vadå skämt åsido?

Beläget mitt ute på en liten ö i Atlanten ligger Kungariket Puttanien.
I detta land styr kungen Putte tillsammans med sina 4 bröder.
Det finns inga kvinnor kvar på ön efter det att deras mor gick bort och det är tur detta, för i Puttanien är sex förbjudet.
Detta förbud instiftades av Puttes numera bortgångne far, Storputte. På ön försörjer de sig genom får och fiske, de bor i varsitt hus och bröderna träffas och umgås dagligen. De lider inte av detta sexförbud eftersom de aldrig haft sex och därmed inte heller kan veta vad avsaknaden innebär.

En dag kommer en segelbåt in i den lilla hamnen och en man och en kvinna kliver upp på bryggan och förtöjer båten. De går en bit bort, slår upp ett tält, tänder en eld utanför samt avslutar kvällen med en måltid innan de tillsammans kryper in och drar för tältöppningen.
En av Puttes bröder, Kalle ser först båten, blir nyfiken och går dit, varpå han strax upptäcker tältet. Därifrån hör han hemska ljud, kvidanden och stön, förskräckt springer han hemåt. Han kallar samman syskonen och berättar vad han sett och hört, de bestämmer sig för att beväpna sig med påkar och gå dit för att se med egna ögon. En stund senare står de alla samlade i en ring runt tältet, en av dem, Lasse tar upp en kniv och sprättar snabbt upp tältet varpå en naken man liggande ovanpå en kvinna blir synliga, med påkarna i beredskap och i vänteläget högsta hugg frågar de skrämt vad paret sysslar med, varpå mannen, uppenbart chockad över det plötsliga och ytterst ovälkomna störande avbrottet replikerar, vi har bara lite sex...

De grips och förs till Puttes hus, där nere i källaren spärras de in i var sitt litet förråd. Dagen efter blir det rättegång.

Lagbrottspunkten läses upp medan herr och fru Larsson förskrämt och tämligen helt oförstående till denna scen tvingas delta. Vad har ni att säga till ert försvar? frågar åklagaren Kalle, domaren Putte tillika kung lyssnar spänt medan Lasse agerar vakt. De andra två bröderna är kallade som vittnen.

Herr Larsson utbrister: Är ni inte kloka, vi har ju inte gjort nått fel, jag förstår ingenting av den här charaden.
Putte skriker snabbt tillbaka: Här tolererar vi inga utbrott i rättssalen, om ni fortsätter på det viset blir straffet än hårdare, Kalle, kan ni upprepa lagbrottet en gång till är ni god!

Kalle läser innantill: -Paragraf 1, Sex är förbjudet i Puttanien. Paret Larsson har utfört en förbjuden handling och därtill ertappats på bar gärning av oss alla.

Fru Larsson tar mäkta upprörd till orda; Vadå förbjuden, vi är ju gifta!

Kalle besvarar frun; Det spelar ingen som helst roll, här i vårt land är all form av sex förbjuden!

Herr Larsson som nu är röd av upprördhet kastar sig in i samtalet; Så ge oss böter då och släpp i väg oss, vi hade ändå inte tänkt stanna mer än över natten och vi visste ju inte ens om era förbud?

Böter svarar Kalle, nej, några sådana straff har vi inte, sa Kalle som istället läste upp straffet för att ha sex i Puttaniens rike.
- Enligt lagstadgan skall den man som har sex antingen mista sitt liv eller sin lem. Den ertappade får själv avgöra vilket som äro denne kärast.
Är den ertappade en kvinna skall denne mista sitt liv, då det är svårt att på annat sätt amputera ett kvinnligt kön utan sådana komplikationer att kvinnan likväl dör.

Herr och fru Larsson vände sig hastigt mot varandra ansikte mot ansikte, fån gapande båda två som tänka de, är detta verkligen på riktigt! Kan vi fly tänkte mannen därpå och knappt hade denna tanke klingat klart i hans arma skalle innan de två återstående bröderna bryskt fattade tag i Larssons armar från var sitt håll och unisont utbrast: -Stå still!  varpå domaren Putte slog ett kraftigt slag med sin klubba i bordet framför dem
samtidigt som han skrek -Tystnad!

I denna tillfälliga rättssal i domarens kök, var det nu ganska ont om plats, 7 vuxna personer i ett rum stort som halva utrymmet av kajutan i parets båt nere i hamnen, det var dessutom väldigt varmt, kanske inte så svårförklarligt eftersom det även fanns 8 bräkande får som stod och trängdes tillsammans med de övriga, vilket gav tillställningen en sådan inramning att det omöjliggjorde för paret Larsson att ta in detta på fullaste allvar. Ett elakt skämt, seså, det måste detta vara, fram med de dolda kamerorna nu, en glad Oldsbergare som studsar fram, var fan är han? Larsson vände och vred på blicken, men ingen flint i sikte, inga kameror, inga mikrofoner, inget.

Domaren Putte tittade på de anklagade, sedan sa han, Vad har ni att säga till ert försvar innan dom avkunnas i målet?

Herr Larsson, nu inte så lite skakig i benen sedan han förstått att dessa kraftiga män lätt skulle övermanna honom om han försökte slå sig fri, eller försöka fly, började lite trevande på orden med något i följande stil.

- Hemma hos oss, där vi kommer ifrån, asså Sverige, det är ett stort land, med 9 miljoner invånare, där alltså, är sex inte alls förbjudet!
Man får ha sex med vem man vill, även män med män och kvinnor med kvinnor, ( fy fan, hördes en av de två vaktande annars relativt tysta bröderna viska till den andre bredvid sig ) vi är dessutom, får jag påpeka, lagligt gifta med varandra, vi har inte gjort något fel, jag förstår inte alls...Fru Larsson tog över och fortsatte, Ja, det enda som är förbjudet I Sverige det är att ha sex med någon mot dennes vilja, ja och att ha sex med minderåriga. Vi har inte alls, som min man redan påtalat innan, gjort något fel eller brottsligt.

Efter att paret försvarat sig så fördes de åter bryskt ned till källaren, domaren Putte skulle nu ha överläggning med Kalle och de övriga bröderna som nu istället fick agera nämndemän. Den förste som tog till orda var brodern som förfasat sig tidigare med ett fy fan, Harald.
-Usch vad skrämmande, de förstår ju inte ens att de är kriminella, de saknar ju helt brottsinsikt!
Tyko, den andre av de annars så tysta bröderna höll med, -Ja, verkligen! Här kan det inte bli tal om annat än lagens strängaste straff, de kan ju i alla fall aldrig låta sig rehabiliteras, sådana perversa typer förändrar man inte hur mycket man än försöker tala dem till rätta! Kalle stämde med och tog i, -Pyttsan seså, kastrera fanskapet och häng horan! Varpå han i en lugnare ton fortsatte, Det där landet Sverige som de beskrev, det är ju rena galenskapen, alla har tydligen sex med alla, hur kan de ens med, har de ingen moral alls därborta?

-Såja! sade Lasse och tog över. Jag har fortfarande traumatiska minnesbilder så fort jag blundar, allt kommer tillbaka, hur jag sprättar upp tältduken och ser, tvi,  två nakna kroppar som rör sig mot varandra, kvinnans stora bröst, usch, nej, det är så fruktansvärt, jag ids inte tala mer om detta, därpå började Lasse gråta och Putte fick klappa tröstande med handen,varpå han även utbrast, -Nej, nu får det banne mig vara nog på eländet, låtom oss göra processen kort och avsluta den omedelbart! Är vi alla eniga i att vi härmed utdömer lagens rättmätiga straff här och nu? Det blev ett rungande enhälligt ja och nu skulle straffet skyndsamt genomföras.
Ett kraftigt rep hängdes upp över det största trädet på gården och i dess andra ände knöts en snara, en sliten köksstol bars fram och placerades under dödsanordningen.
Bredvid huggkubben lades så yxan fram, nyslipad och glimmande i solens sista sköna strålar för dagen, ty i skymningen skulle straffet verkställas.

På kvällen leddes paret ut, mannen fick sin fråga ställd av Konungen Putte, kort och koncist,
-Livet eller lemmen?

Då, vaknade Larsson, shit vad läskigt tänkte han, vilken jävla mardröm och vilken lycka att jag bor i Sverige där människor inte alls är lika galna. Han tog på sig kläderna och gick till jobbet, lärare på en skola.
Det förväntades bli en allmänt jobbig dag i dag för lärarn, först var det naturkunskap för klass 5a, de skall se några filmer, typ, djur, eller nja, djur gör barn, heter den visst. Därefter blir det killgrupp med 6;orna, temat för dagen, "visst tjejen är 13 men inte utan kondom",
sedan avslutningen på em. med en invandrarklass i 7c, ämnet är samkunskap ( tjejerna har istället hemkunskap ) i Sverige, första temat,
"Ja, jag är även blond inte bara hora"
därefter avslutning på terminstemat
"ett nej är ett ja om vi bara är tillräckligt många".

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 14 dec 2009 22:54

Ja det v ar ju trist för Kalleponken det.

Tur att du han nedteckna det innan detta samhälle försvann. Tänk detsamma fast förbjudet att dricka vatten. Inte många dagar att beskriva detta samhälle innan det försvann.
Fridens Liljor

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 14 dec 2009 22:57

Vad man tror är bäst för den kriminelle beror faktiskt i slutändan på om man värderar frihet och ansvar eller inte. Frihet och ansvar är nämligen samma sak. Du kan aldrig bli fri om du inte får ha ansvar för din kropp, dina tankar och dina gärningar. Du kan aldrig bli ansvarig om du inte först sätts fri att göra dina egna misstag och känna konsekvenserna av lyckanden såväl som misslyckanden. Ett fritt folk älskar ansvar eftersom dom älskar friheten och ja, även friheten att få misslyckas. När man misslyckas eller rent av går emot ansvarsfullheten, då måste detta motas i grind för att skydda alla andras frihet. Det man använder för det kallas bestraffning. Bestraffningen ska visa att oansvarigt beteende är smärtsamt, men det ska också vara rättvist. Man kan inte bara plåga den kriminelle, smärtan måste vara i proportion till brottet. Brottet är en skuld som måste betalas och frågan är på vilket sätt skulden bäst betalar sig. Stöld måste betalas på två sätt, dels återlämnandet av vad som stulits och bestraffning för själva gärningen att stjäla. Ett sådant system gör människor ansvariga och därmed också fria. när man sonat sitt brott, så är man fri att till exempel söka terapi eller liknande för att läka sin själ och ibland också kropp. Det värsta man kan utsätta en kriminell för är att inte låta denne bli bestraffad, utan smeka honom medhårs och på så vis låta bli att försöka göra vad som krävs för att hindra honom att förbryta sig ännu mer. Det blir ju bara värre desto längre tiden går, för andra och även för honom själv.

I USA har man ett projekt som kallas Zero Tolerance och det bygger på tanken att alla förseelser, oavsett hur små dom än är, såsom snatteri, ska straffas utan pardon. Eftersom man tänker att kriminalitet alltid börjar i liten skala för att långsamt växa och till slut bli allomfattande och innebära att till sist fungerar ingen bestraffning över huvud taget. Därför så slår man direkt till när man ser ett mindre brott bli begånget. Statistik visar också att denna metod har bäst effekt i brottspreventivt syfte.

Kroppsstraff är förbjudna, trots att de troligen fungerar bäst. Tyvärr är det så att med kriminalitet går det inte att resonera, det går bara att besvara terror med våld.

Människor som inte gillar ansvar eller frihet har tagit en teurapeutisk position istället. Den teurapeutiska positionen försöker att förstå kriminalitet som en sjukdom som måste läkas. Detta har likheter med den Kristna synen på syndfullhet, men problemet är att människan rår inte på synden. Kriminalitet kommer ifrån syndfullhet och det finns ingen mänsklig terapi som kan lösa upp syndens band. Varje människa har synd i sig och måste själv kontrollera den och kämpa emot den. Kriminella personer är sådana som har slutat kämpa emot sin egen synd och istället fallit under syndens våld. Dagens teurapeuter är hjälplösa inför sådana personer. Den ende som kan hjälpa människan att bli fri från synden är Gud. När människor försöker att hjälpa kriminella att bli fri från sin kriminalitet så försöker människan göra sig till något större än hon är.

Brott mot människor måste bestraffas för att återgälda skulden för det begågna brottet och återkräva skuld från förövaren, på det sätt som anses proportioneligt. Men att bota syndaren kan bara Gud göra.

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 14 dec 2009 23:07


Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 14 dec 2009 23:59

Som ärkebiskop Anton Niklas Sundberg sa ...

Där gick tåget åt helvete och jag som skulle med

...och en godning till av densamme:

Vid en middag i prästgården ursäktade sig prostinnan och beklagade att snapsen serverades i dessertvinsglas eftersom maken inte nyttjade starkt. Oroligt vände hon sig till ärkebiskopen och sade:

- Jag hoppas verkligen att glasen inte är för små.

Ärkebiskopen svarade fryntligt:

- Det ska jag säga prostinnan att näst religion och sedlighet är små snapsglas det jävligaste jag vet.


....

Det var bättre förr  :)


http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 141368.svd
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Sexualbrottslingar---kriminalitet--Vård?

Inläggav Zokrates » 15 dec 2009 00:40

Linnea-Christina skrev:
När vi sedan kan hitta orsaker så gäller det ju för alla vuxna människor att vi kan söka hjälp, visst är det så att dessa människor är sjuka/störda och behöver vård...

...så måste det också komma en konsekvens/straff för brottet man gjort, för vi bor i en rättsstat.


En 75-årig kvinna har dömts till 40 piskrapp i Saudiarabien, och nu försöker Amnesty International hindra verkställandet.

Hon dömdes för brott mot de mycket stränga könsåtskillnadslagarna, som förbjuder människor av olika kön att träffas om de inte är släkt.
Samtidigt med henne dömdes två män till 40 respektive 60 piskrapp.
Människorättsgruppen konstaterar att alla möjligheter till juridiskt överklagande har uttömts, och vädjar direkt till myndigheterna att låta den äldre damen och de båda männen slippa kroppsstraffet.
TT


Jag i mitt mänskligt globala tänkande har lite svårt för att begränsa mig till enbart Sverige och detta landets lagar, men om du har rätt, så måste ju även de   ha rätt.
Snacka om psykiskt sjuk kärring i Saudiarabien, som verkligen behöver sitt straff...

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 15 dec 2009 01:09

Sexualbrott finns tyvärr i alla professioner som har med människor i beroendeställning att göra, detta inkluderar skolan, kyrkan och omsorgen. Sexbrott utförs av lärare, psykologer, präster, terapeuter och vårdare. Vi kanske borde lägga ner hela samhället.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 15 dec 2009 01:38

Sceptisk skrev:Sexualbrott finns tyvärr i alla professioner som har med människor i beroendeställning att göra, detta inkluderar skolan, kyrkan och omsorgen. Sexbrott utförs av lärare, psykologer, präster, terapeuter och vårdare. Vi kanske borde lägga ner hela samhället.


http://svt.se/2.103970/1.1802171/bortgi ... pos=lasMer

Nej, riktigt så drastiska behöver vi inte vara, men vad jag vill peka på är att det i ett land kallas för brott, i ett annat för frihet, i ett tredje för rättighet osv. Vad som är ett brott är helt enkelt ofta väldigt godtyckligt.
Jag såg en intressant dokumentär häromdagen på kunskapskanalen om Massajer, en brittisk kvinna vars ena förälder var massaj gjorde en resa till dem, hennes erfarenheter och iakttagelser var nyttiga att ta del av.

Hon förvånades över dels hur nöjda med tillvaron de var, hur självklart deras uppgifter och roller i stammen fungerade, trots att kvinnorna tvingats till omskärelse, könstympning, var de sexuella, hade lust och ville ha sex. Att kvinnorna var drivande till detta och vanföreställningen att de inte kunde få barn om de inte lät omskära sig, att de omskärdes redan som 14 åringar och därmed i praktiken även giftes bort till en man som kunde ha flera fruar, samt hur självklart de uppfattade allt detta.
De såg fördelar med Att som kvinna inte vara ensam om att passa barnen, att barnen delades av dem sinsemellan, att de delade på arbetsuppgifterna, de var oerhört stolta och positiva till sin situation.

Här har vi enligt svensk lag, dels något som kan beskrivas som tortyr, dels män som har sex med minderåriga, dels män som har flera fruar, alltså 3 mycket allvarliga brott om en svensk man begick dessa handlingar i Sverige, men samtidigt, där borta i Kenya, en del av vardagen och otroligt nog, utan spår av psykiska trauman bland dem som lever mitt i detta.  :?
Jag pläderar inte för att vi skall  leva som dem, däremot påtalar jag att kulturen, omgivningen stigmatiserar och stämplar människor att leva upp till idiotiska vanföreställningar med utanförskap och psykisk ohälsa hos såväl dem som vi betraktar som förövare tillika dem som ses som brottsoffer. Vi har en hel del att lära trots allt av den andra människan.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 dec 2009 21:27

Det här är ju ett "halleluja moment". Attans så bra du skriver ibland, Zokrates  [-o<

Andreas
Moderator
Inlägg: 726
Blev medlem: 20 jan 2009 21:22

Inläggav Andreas » 15 dec 2009 21:35

Sexuelt utnyttjande kan forma en människa i destruktiva och plågsamma mönster. Vårt stora problem idag är exploateringen av enskilda fall ut i hela världen till allmän förfasan. Sexuelt utnyttjande är ett privat brott, bestraffningen och avståndstagandet i offrets och förövarens närhet av deras gemensamma bekanta i den kultur de befinner sig i innehåller också nyckeln till att mildra lidandet. Jag är inte i mot bestraffning från samhället, men exploateringen i media är katastrofal och bör motverkas.

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 15 dec 2009 22:01

Okej. Vad som defineras som ett sexbrott/tabu skiljer sig åt mellan samhällen och i tid till annan (se jag fixade det på en mening). Och? Eller varför? Eller ska vi tala om det intressanta med detta?

Samhällen som förbjuder sex är enbart en teoretisk konstruktion. De existerarar inte i verkligheten och kommer av naturliga skäl aldrig fungera (om medborgarna följer lagen/normer).

Att vissa sexuella yttringar är emot lagen är väl att det det stör moralen i samhället (varför det är det intressanta, men vi kan väl återkomma till det). Det anses nedbrytande för människa och själ men även för samhälle. Man pekar på (inte bevisabara) fakta kring detta.

Fenom som syns i Sverige tex vad det gäller prostitution, som du är emot Zok. ....ja det kan  du ju utveckla varför...och ska du leda i bevisa så behövs seriös forskning och riktiga hänvisningar etc. I annat fall ja se då är det som jag sa när det gäller vissa sexuella handlingar.
Fridens Liljor

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 16 dec 2009 01:04

Varför ska vi ens behöva bry oss om vad folk från en kultur som är helt annorlunda från vår har för traditioner? Varför ska man ens behöva diskutera könsstympning som ett alternativ till vår kultur? Det är inte vettigt att resonera på det sättet. Vi könsstympar inte för vi vet bättre än dom. Punkt. Det behöver inte betyda att vi vet bäst i allt eller har alla svaren eller lever helt rätt, men i det avseendet har vi rätt och dom har fel.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 16 dec 2009 01:19

Nej, jag vill inte bli könsstympad, men det handlar ju om att acceptera kulturella skillnader - inte att vi har rätt och de har fel. Det göder bara klyftor, mister Sceptisk. Du var ju inne på olikheter i någon tråd nyss och betonade vikten av att de skulle finnas till.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster