Varför begår man brott?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

dannee
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 jun 2010 19:38

Varför begår man brott?

Inläggav dannee » 14 jun 2010 19:42

Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 14 jun 2010 22:33

Det är en sak som är viktig att skilja på. Skilj på en persons uppförande, beteende, personlighet osv (såsom att vilja ha uppmärksamhet etc) och brottslighet. Det är två helt olika saker. I juridisk mening har ett brott enbart begåtts ifall man har brutit mot en lag. Om det inte fanns några lagar så skulle det heller inte finnas några brott. Nulla crimen sine lege. De lagar vi har idag fanns inte för två tusen år sedan och tvärtom. Det finns saker vi gör idag som är helt lagliga men som förr i tiden skulle straffas med döden.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 jun 2010 12:08

Jag tror helt klart att en hel del våldsbrott kan härledas till vad du kallar "att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående". Bra skrivet, Sceptisk!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 jun 2010 14:13

... fast detta handlande är begripligt anser jag att vi bör försöka få utlopp för vår sorg, aggression osv. i ett samtal istället. Det är betydligt mer konstruktivt.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Re: Varför begår man brott?

Inläggav dokido » 16 jun 2010 09:35

dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


då fråntar du individens möjlighet att skilja på rätt och fel
man kan inte alltid skylla på sina föräldrar

Soweto
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jun 2010 11:55

Inläggav Soweto » 16 jun 2010 12:00

Jag tycker det verkar vara en lite väl enkel analys. Det kan finnas mängder av anledningar att begå brott. Det du nämner kan säkert vara en anledning. Men det finns även människor som hamnar i situationer där dom inte ser någon annan utväg. Till exempel på grund av fattigdom.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Varför begår man brott?

Inläggav freddemalte » 13 jul 2010 01:25

dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Straffet utgör en abstraktion (framtiden).

Brottet är belöning och spänning här och nu.

Fredrik

Benjie
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2006 00:40

Inläggav Benjie » 21 jul 2010 07:32

brott & straff!

spänning eller åtrå?

eller finns både ock i att begå brottet?

en människa kan inte - om hon skall kunna kallas för människa!-
förbise sitt liv som om hon inte existerade,

hon äger - om blott för sig själv! - både rätt och stolthet att inte ta
skit från någon annan av mänsklighetens deltagare!

som jag ser det är det ett brott att bryta en lag
men oxå att lagsystemen är klassers lagsystem.

Marx väcktes då han såg hur elakt eller tillintetgörande samhällets situation kunde
vara i det att det ansågs vara ett uppror ett brott födas och vara fattig och tvingas stjäla
bröd för sina barn eller för att man obehörigen samlade brännbart trä ur skogen för att
värma sig själv och sin familj.

Det var ju -Gud bevare oss!- ett brott mot den som ägde brödet och pinnarna i skogen!

Men sådan är kapitalismens credo, att till mig allenast skall givas och på den andres bekostnad!


Men jag gillar inte förbrytare öht,

varken de som berövar människor deras liv eller de som bryter lagen
(med ursäkten att jag behövde lite mer lyx bekvämlighet jag oxå)..

TY,.. bägge skiter i "mänskligheten" och bägge ägnar sig endast åt "privat tillägnelse"

även om den förfördelade vinner mer av mitt gillande.

Benjie

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 05 aug 2010 04:01

Hmm, varför?  :-k

-Totalt pank.
-För spänningen kanske?
-Hävda sig i en grupp? (oftast yngre personer.)
-Sakna hänsyn för andra människor.
-Se möjlighet att bli "rik"...
-Impulsstörningar.
-Det förbjudna lockar?



Sedan finns det förstås 1000 och åter 1000 olika anledningar till detta. :!:


:smt102 Tillfället gör tjuven? :roll:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 05 aug 2010 04:05

Hmm, varför?  :-k

-Totalt pank.
-För spänningen kanske?
-Hävda sig i en grupp? (oftast yngre personer.)
-Sakna hänsyn för andra människor.
-Se möjlighet att bli "rik"...
-Impulsstörningar.



Sedan finns det förstås 1000 och åter 1000 olika anledningar till detta. :!:


:smt102 Tillfället gör tjuven? :roll:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.



http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Minded » 05 aug 2010 11:56

dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Tänk om h*n bara är hungrig då?

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Basal » 06 aug 2010 00:53

Minded skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Tänk om h*n bara är hungrig då?


:-k . . . . . . . . .

Ja, då kan h*n kanske testa på att vara hemma då när mamma precis lagat klart maten. :idea: :roll: :lol:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.



http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 06 aug 2010 09:23

Tänk om dennes mamma inte ställer fram någon mat? Tänk om denne inte ens har någon mamma i närheten? Alltså fattigdom är fattigdom. Och vilka är det som oftast blir kriminella? De som typ inte har någonting att förlora på det. Medelsvensson som alltid har mat på bordet och tak över huvudet begår inte så jäkla många brott, är mer upptagen med att passa in. Och nu snackar vi bara sverige, där vi inte har många hemlösa. Vafan, varför ställer barnen upp i afrika och blir barnsoldater, liksom? Eftersom att annars så dödas de. Man har inte alltid alla valmöjligheter.

Det är inte alltid den 'romatiska' bilden av 'tjuven' som stämmer.. (där ordet 'tjuv' är definierat just av topparna i samhället - vissa företag kommer undan med så jävla mycket skit, som enligt allt vett borde klassas som 'brott', men som ändå inte är lagstadgade som detta.)

Användarvisningsbild
Basal
Inlägg: 178
Blev medlem: 05 aug 2010 02:07

Inläggav Basal » 07 aug 2010 04:23

Minded skrev:Tänk om dennes mamma inte ställer fram någon mat? Tänk om denne inte ens har någon mamma i närheten? Alltså fattigdom är fattigdom. Och vilka är det som oftast blir kriminella? De som typ inte har någonting att förlora på det. Medelsvensson som alltid har mat på bordet och tak över huvudet begår inte så jäkla många brott, är mer upptagen med att passa in. Och nu snackar vi bara sverige, där vi inte har många hemlösa. Vafan, varför ställer barnen upp i afrika och blir barnsoldater, liksom? Eftersom att annars så dödas de. Man har inte alltid alla valmöjligheter.

Det är inte alltid den 'romatiska' bilden av 'tjuven' som stämmer.. (där ordet 'tjuv' är definierat just av topparna i samhället - vissa företag kommer undan med så jävla mycket skit, som enligt allt vett borde klassas som 'brott', men som ändå inte är lagstadgade som detta.)




Jaha, då förstår jag. :idea: :D

Jag trodde du nämligen svarade på:
"Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?"


Det var frågan som kanske blev något missledande, då jag uppfattade att det var en fråga
som - verkade - mest gälla "oss" i "Medelsvensson-världen" - och alltså inte "Tänk-på-barnen-i-Afrika-världen". :roll:
Detta med tanke på att tråden tog upp just "uppmärksamhet av närstående"... Kändes som att det handlade lite om "val" som man bara struntade i. :?


Så kan det gå..
Men nu verkar du ha rätat ut en hel del frågetecknen! :!:
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.



http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Varför handlar man över huvud taget?

Inläggav freddemalte » 07 aug 2010 13:14

Är det inte så att begreppet brott är en slags taggning av handlingar som bestäms av vilken kultur och vilket samhälle som står för taggandet? I vissa länder eller delstater i USA är det brottsligt att utföra handlingen B. Men i Sverige är det helt ok (lagligt) att utföra handling B. Genom att konstatera detta kan vi nu bena upp frågan i delfrågor.

1. Varför utför man handling B över huvud taget?

2. Varför utför man handling B om det anses vara ett brott i det samhälle man lever i?

3. Skulle (vanligtvis) de som utför handling B i de samhällen där handlingen anses vara brottslig även utföra den om den inte var brottslig?

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster