Varför begår man brott?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Varför begår man brott?

Inläggav sökandesjäl » 17 jul 2018 03:48

dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Varför finns det straff? ..jo, just för att folk begår en handling som sedan blir att kallas för brott. Alltså, Om ingen begår brott så finns där heller ingen juridik.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 17 jul 2018 08:16

sökandesjäl skrev:Varför finns det straff? ..jo, just för att folk begår en handling som sedan blir att kallas för brott. Alltså, Om ingen begår brott så finns där heller ingen juridik.

Du får till och med börja ett steg tidigare. Tänk dig följande exempel ur historien. Kanske önskar kyrkan att alla skall döpas i späd ålder. Alla som inte lyder påbudet anses av kyrkan som kättare. Kyrkan har även i mycket annat strikta normer. Samhället styrande organ stiftar lagar och den rättsvårdande myndigheten ser till att de som inte rättar och packar sig efter kyrkans normer bränns på bål.

Det är naturligtvis bara ett exempel på hur det har gått till. I dag anser vi att en sådan makt att tvinga folk till lydnad kan få konsekvenser som knappast är önskvärda. Trots att kyrkan och samhället åberopade högre makters vilja så blev det fel.

Samhällets lagar stiftas ofta av en styrande elit, ibland på ett opportunistiskt sätt, andra gånger efter ett sätt som vill bevara så mycket som möjligt av folks önskan om frihet, skydd av egendom och liv, lagar som främjar handel, möjlighet att upprätta kontrakt, bankväsen och mycket annat.

Så lagen finns före lagöverträdelsen. En filosofisk fråga bör då snarare handla om vad vi vill med lagen, vem som skall styra lagstiftningen och vad man vill med att straffa människor.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Varför begår man brott?

Inläggav scirocco » 17 jul 2018 11:44

I rådande stund förbereder egypten lagar som gör det straffbart att inte tro på någon gud. Den arabiska våren gjorde de styrande rädda. Ungdomarna ifrågasatte traditioner. En hel del valde att gå ur religionerna som finns i landet.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Varför begår man brott?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:42

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Varför finns det straff? ..jo, just för att folk begår en handling som sedan blir att kallas för brott. Alltså, Om ingen begår brott så finns där heller ingen juridik.

Du får till och med börja ett steg tidigare. Tänk dig följande exempel ur historien. Kanske önskar kyrkan att alla skall döpas i späd ålder. Alla som inte lyder påbudet anses av kyrkan som kättare. Kyrkan har även i mycket annat strikta normer. Samhället styrande organ stiftar lagar och den rättsvårdande myndigheten ser till att de som inte rättar och packar sig efter kyrkans normer bränns på bål.

Det är naturligtvis bara ett exempel på hur det har gått till. I dag anser vi att en sådan makt att tvinga folk till lydnad kan få konsekvenser som knappast är önskvärda. Trots att kyrkan och samhället åberopade högre makters vilja så blev det fel.

Samhällets lagar stiftas ofta av en styrande elit, ibland på ett opportunistiskt sätt, andra gånger efter ett sätt som vill bevara så mycket som möjligt av folks önskan om frihet, skydd av egendom och liv, lagar som främjar handel, möjlighet att upprätta kontrakt, bankväsen och mycket annat.

Så lagen finns före lagöverträdelsen. En filosofisk fråga bör då snarare handla om vad vi vill med lagen, vem som skall styra lagstiftningen och vad man vill med att straffa människor.


Du säger inget som jag har att anmärka på, men däremot så förstod du inte vad jag menade eller att jag var otydlig, det spelar ju ingen roll.

Det jag menade var mer av en evolutionsutveckling vad gäller brott och straff, vet inte om jag ka säga det tydligare än så.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Varför begår man brott?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:45

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Så lagen finns före lagöverträdelsen. En filosofisk fråga bör då snarare handla om vad vi vill med lagen, vem som skall styra lagstiftningen och vad man vill med att straffa människor.


Det är väl här som vi tänkte olika. För då tänker du isåfall utefter varje enskild människa som föds till världen, jag tänkte mera istort.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Varför begår man brott?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 18:39

Nu har jag fått rätt av användare Illusionen tror jag. Du tänker ju a priori, Pilatus. Ens inte materian ska vara a priori. :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 20 jul 2018 20:18

Innan det finns brott och straff så finns det normer. Vi måste ha ett sätt att säga att vi ogillar vissa handlingar. Det är ganska enkelt. Var och en förstår att ett samhälle där folk springer omkring och skjuter på varann med dödliga vapen, är ett samhälle i förfall.

Antagligen har man tidigt värnat om sina ägodelar, (hem, boskap, redskap, kläder, smycken). Det är en självklarhet att samhället, vilket som helst, måste värna om rätten till liv och egendom.

Hur menar du med evolutionen? Det blir ingen vidare samhällsutveckling om samhället saknar ordningsregler och en vilja att upprätthålla samhällskontraktet. Förklara gärna hur du ser på frågan.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Varför begår man brott?

Inläggav naturaleeduco » 31 jul 2019 05:58

dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Anders » 31 jul 2019 06:37

naturaleeduco skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.

Imponerad över att det finns ett riktigt svar på det. Då jag spöade lillebrorsan känns inte i samma härad som då jag kör 45 på en 40-väg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Varför begår man brott?

Inläggav naturaleeduco » 31 jul 2019 10:51

Anders skrev:
naturaleeduco skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.

Imponerad över att det finns ett riktigt svar på det. Då jag spöade lillebrorsan känns inte i samma härad som då jag kör 45 på en 40-väg.


Det är svårt att dömma andra människor. Människan vet själv varför hon gör olika handlingar i stunden hon gör dom men ibland glömmer hon anledningarna.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 31 jul 2019 11:43

naturaleeduco skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.

Därför att man tror att man själv tjänar på det. Dvs att det finns orättvisa i världen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 31 jul 2019 11:50

klorofyll skrev:Därför att man tror att man själv tjänar på det. Dvs att det finns orättvisa i världen.

Man kan inte återställa rättvisan genom att begå brott. Undantag kan finnas i extremfall, att rädda liv eller förhindra en olycka. Ex vis att överskrida hastighetsbegränsning (om det inte medför fara för annan) för att rädda liv.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 31 jul 2019 11:55

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Därför att man tror att man själv tjänar på det. Dvs att det finns orättvisa i världen.

Man kan inte återställa rättvisan genom att begå brott. Undantag kan finnas i extremfall, att rädda liv eller förhindra en olycka. Ex vis att överskrida hastighetsbegränsning (om det inte medför fara för annan) för att rädda liv.

Men kanske genom att komma till insikt? Men det är väl kanske en religös fråga...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 31 jul 2019 12:14

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Man kan inte återställa rättvisan genom att begå brott. Undantag kan finnas i extremfall, att rädda liv eller förhindra en olycka. Ex vis att överskrida hastighetsbegränsning (om det inte medför fara för annan) för att rädda liv.

Men kanske genom att komma till insikt? Men det är väl kanske en religös fråga...

Om vi bryter mot lagar som medför straff, bryter vi mot vad som är samhällets normer. Det är inte religiöst för att det existerar en mosaisk lag, eller tio Guds bud. Det har endast att göra med att dina ägodelar är dina, och ditt liv är ditt. Om någon bryter mot lagen får de med de rättsvårdande myndigheterna att göra. Gud struntar i vilket, det finns de som i moraliskt avseende har miljoner människoliv på sitt samvete. Inte stoppade någon gud de folkmorden. Eller har du en annan uppfattning?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 31 jul 2019 13:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Man kan inte återställa rättvisan genom att begå brott. Undantag kan finnas i extremfall, att rädda liv eller förhindra en olycka. Ex vis att överskrida hastighetsbegränsning (om det inte medför fara för annan) för att rädda liv.

Men kanske genom att komma till insikt? Men det är väl kanske en religös fråga...

Om vi bryter mot lagar som medför straff, bryter vi mot vad som är samhällets normer. Det är inte religiöst för att det existerar en mosaisk lag, eller tio Guds bud. Det har endast att göra med att dina ägodelar är dina, och ditt liv är ditt. Om någon bryter mot lagen får de med de rättsvårdande myndigheterna att göra. Gud struntar i vilket, det finns de som i moraliskt avseende har miljoner människoliv på sitt samvete. Inte stoppade någon gud de folkmorden. Eller har du en annan uppfattning?

Det finns orättvisor, men jag vill tro att rättvisa kan återställas i detta liv... Att man kan gottgöra så att alla spår av smärta försvinner och ersätts med kärlek. Är det inte något av en religiös fråga??


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster