På tal om brott och straff

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 10 feb 2011 20:52

Inte kränkande ?

Jag tror inte du vet vad du snackar om,
inte kränkande för dig för att du inte bryr dig.

När jag har gått in i folks datorer, så känner jag mig väldigt låg av att gå in i deras privata sfär.
har jobbat med support och lite annat. Sen vill du inte veta vad en tekniker har för möjlighet till insyn, exakt allt, och vette fan om alla håller fingrarna i styr.
Tro inte att du inte blir avlyssnad eller beskådad när du har teknik som spionerar !!
isåfall e du bra naiv.

plocka du in en webcam i ditt sovrum och dass mm och koppla in det till mig,
jag lovar dig att bara en dator kommer spela in det.

BoS
Inlägg: 210
Blev medlem: 28 dec 2010 22:14

Inläggav BoS » 10 feb 2011 21:05

Som jag förstått det, är det rundgång och gammalt material spelas över. Det måste ju gå att få till en teknik som gör att ingen kan läsa av det utan att man får veta vem som varit där och kikat. - Och det var inte privatlivet det handlade om utan det offentliga rummet.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 10 feb 2011 21:12

Jo jag förstod att du skulle komma till kontroll av de som kontrollerar mm
men jag påstår att det aldrig efterföljs, eller ens går att kontrollera.
någon har alltid tillgång till data.

Sen formar övervakning våra beteenden på fler än ett plan, yttrandefriheten ligger i stor farozon.
man vågar inte prata som man brukar.

jag är inte paranoid, skiter faktiskt fullständigt i om folk övervakar mig eller inte,
men mobiltelefoner och vanliga telefoner visste jag aldrig om dom var avlyssnade.
Sen när jag började med skype, dvs krypterade samtal, jag kände mig lättad på något vis,
den där micro stressen var borta, och jag började prata mer öppet och vågade tom göra bort mig på de mest fjantiga vis.

ja det var jag det, sen har vi några miljoner andras åsikter om vad dom tycker.


nej, ska folket minska sin kriminella bana, ja då får man se till att dom inte behöver göra brott,
det är mer rimligt att jobba förebyggande än att sätta fotbojja på varenda individ.

kan vi hålla det offentliga rummet rent från spionage, så tycker jag vi ska ta dom alternativen först.
annars blir det väl som i england snart.

förresten, kom på att vi hade en video som spelade in arbetsplatsen.
men under arbetstid stängdes den ner och fick jobba när vi inte var där.
det var inne i en lokal. Folket ville inte bli filmade oavsett om någon tittade eller inte.

rullande överradering eller inte spelar nog ingen roll. det är fenomenet i sig som formar.

BoS
Inlägg: 210
Blev medlem: 28 dec 2010 22:14

Inläggav BoS » 10 feb 2011 21:33

I GB sitter det folk och övervakar via kameror i gathörnen för att kunna ingripa direkt. Det är något annat. - Med rundgångsinspelningar som ingen har anledning att läsa av utom efter brott i området, skulle jag inte ändra mitt beteende. - Det innebär ingen kränkning av någons privatliv.

Att jobba förebyggande är ju just att göra det besvärligt för den som väljer en kriminell identitet. Det skall vara svårt, riskabelt, olönsamt och ge låg status.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 10 feb 2011 21:35

jag är inte helt säker som du på att man inte ändrar beteende oavsett om den just då kontrolleras eller inte.

Kommer du ihåg polisens pedofil filter ?
Jag slutade helt att gå in på erotiska sidor. titt som tätt poppade upp evighets slingor, och ibland kom man till sidan där polisen sa att dom övervakade, oftast helt lagliga sidor dessutom. Det formade mina surf beteende.

google, man är medveten om att allt man gör lagras, jag använder inte mina riktiga namn på sidor för att dom är övervakade.. även där har det format våra beteenden.


på företag så surfar jag inte alls (förutom via krypterade tunnlar), sitter alltid någon och kollar upp loggar.
inte för att jag har folie hatt hemma, men det är min privata svär som är under uppsikt.

på den tiden jag festade och söp och sa dumheter på nätet, det tog många år innan dom loggarna blev utraderade.
Skämdes som fasen över det man sagt, och vem som hellst kunde google upp det..
Det formade mitt beteende, jag slutade supa : P  (nja)

kanske jag får ta tillbaka att jag skiter i om jag är övervakad eller inte :), det är nog mer en pollicy att tänka så än verkligt verkar det som.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2011 03:43

De senaste tio årens alltmer utökade övervakning - sådant som FRA-lagen och Datalagringsdirektivet, som kommit till på grund av en av kommersiellt driven massmedia extremt överdriven alarmism om terrorism efter "nine-eleven" (alarmism och våld säljer) - håller på att ge upphov till ett samhälle där "du är terrorist tills motsatsen bevisats", ett samhälle där alla behandlas som "skyldiga tills motsatsen bevisats" - när den vettiga ordningen i själva verket vore att man behandlas som oskyldig tills motsatsen bevisats. Vi håller på att få ett samhälle där folk å ena sidan lägger på sig själva ett allt tjockare filter av självcensur, och å andra sidan att nästan ingen vågar berätta att de gör det. Ett tredje steg, som många redan tycks ha tagit, är att bli i så hög grad "ett med" sin självcensur att de inte ens ser den som självcensur. Det har blivit normalt att på internet och i telefon bara säga sådant som man tror att makthavarna inte reagerar på. Att även i ett telefonsamtal med sin närmaste vän eller psykolog hålla inne med sina tankar och känslor som om man visste att hela FRA och regeringen satt i ens vardagsrum och hörde allt man sa. Det förtroliga samtalet är på väg att dö ut.

Övervakning kan tyckas göra samhället "öppnare", men i själva verket blir det slutnare. Folk håller tyst och ljuger mer, när de vet att de är avlyssnade. Det talar starkt emot föreställningen att den ytterligare ökade övervakning som nu planeras skulle minska brottsligheten. Men kommer tillräckligt många att våga protestera mot den?

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2011 04:10

BoS skrev:I GB sitter det folk och övervakar via kameror i gathörnen för att kunna ingripa direkt. Det är något annat. - Med rundgångsinspelningar som ingen har anledning att läsa av utom efter brott i området, skulle jag inte ändra mitt beteende. - Det innebär ingen kränkning av någons privatliv.


Det är inte "kränkningen av privatlivet" som är det stora problemet, utan det skräckvälde som byggs upp genom att makthavarna ger sig själva oproportionerligt mycket större makt att övervaka folket än vad folket ges makt att övervaka makthavarna tillbaka. Vad hände till exempel med tsunamibanden? Varför får folket inte veta vad som finns på dem? Och vad hände med utredningen om FRA:s olagliga avlyssning av hundratals svenskar innan FRA-lagen klubbades igenom? Den lades ned. Sådant "försvinner", och det försvinner mycket snabbt även i nyhetsrapporteringen. Massmedia behandlar sådant, mycket snart efter att det hänt, som om det aldrig hade hänt. Istället fylls förstasidorna med någon påstådd terrorist eller något flörtande mellan någon prinsessa och någon snubbe eller vad fan det är. Kommersiellt driven massmedia är folkets fiende nummer ett. De invaggar folket i tron att ett normaltillstånd råder, när vi själva verket, t.ex. med det kommande Datalagringsdirektivet, är på mycket god väg att få den sorts omänskliga glashussamhälle som rådde i Östtyskland under Stasi. En polisstat, en diktatur, ovärdig för människor att leva i.

Att jobba förebyggande är ju just att göra det besvärligt för den som väljer en kriminell identitet. Det skall vara svårt, riskabelt, olönsamt och ge låg status.


Som så många makthavare väljer du att fokusera mest på hur övervakningen är tänkt att påverka de kriminellas beteende. De kriminella är experterna när det gäller att kringgå övervakningen. De är inte dummare än att de krypterar, surfar genom VPN-tunnlar, använder kontantkort, stulna mobiltelefoner etc. Nästan de enda som kommer att drabbas negativt av övervakningen är vanligt folk, som inte förstår att skydda sig mot att få sina åsikter m.m. registrerade av staten.

Vad vill du att staten ska göra som nästa "brottsförebyggande" drag? Lagstifta om obligatoriska övervakningskameror i alla sovrum i landet, för att minska antalet våldtäkter i hemmen? Var drar du gränsen?

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 11 feb 2011 04:13

Marko skrev:kanske jag får ta tillbaka att jag skiter i om jag är övervakad eller inte :), det är nog mer en pollicy att tänka så än verkligt verkar det som.


Det är en destruktiv policy, av det skäl jag angett ovan.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 11 feb 2011 06:37

En sida som filosofiforum där människor vädrar allt mellan himmel o jord blir definitivt förbjuden i BoS framtidsstat.
 Motståndsrörelsen i Norge t.ex visste hur man kommunicerar utan att lämna spår. Idag skulle det innebära inget användande av tel data post radio etc. Personligt utb. av inf. är svårt nog p.g.a övervakning i verkligheten.
  Tyskarna patrullerade t.om fjällen i Norge.      Ja det gäller att protestera i tid innan övervakningen är total.

BoS
Inlägg: 210
Blev medlem: 28 dec 2010 22:14

Inläggav BoS » 11 feb 2011 07:26

Maktproblemet hade jag ju en perfekt lösning på bestående i skattebetalarens makt över skattemedlens fördelning. Under en sådan ordning skulle resursflödet snabbt sina för samhällsorgan man fick anledning att bli missnöjd med.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 11 feb 2011 14:42

Justin Case skrev:
Marko skrev:kanske jag får ta tillbaka att jag skiter i om jag är övervakad eller inte :), det är nog mer en pollicy att tänka så än verkligt verkar det som.


Det är en destruktiv policy, av det skäl jag angett ovan.


det beror på vem som upplever det som destruktivt,
jag kanske är destruktiv mot mig själv, men mitt handlande att propagera och agera för krypterade överföringar för att skydda sig mot politikers övervakning är inte enbart beteende, det är frihet.

Jag hjälper turkar att få information med mitt tekniska kunnande och en humanist som driver sidan.
Den har inte blivit en hit ännu, då vi måste bygga om den till att ha vissa delar krypterade,
folket är oroliga och vågar inte skriva vad dom verkligen tänker.
men det är ett försök.

sen är ju kunskap som jag sprider till vardags ur personlig säkerhets tänk, tex använder jag linux av personlig säkerhet, windows har ett par fundamentala fel som dom inte åtgärdat sen dom stal koden från steve jobs.
brister som än idag utnyttjas, fakta kan du hitta på black hats hemsida.

så det är egentligen inte paranoja, utan mer en liten försiktig vrede och ilska och besvikelse av samhälles misstro på dess invånare.

att skita i om jag är övervakad är ett sätt att visa sin ilska och göra det till propaganda, jag ignorerar samhällets övervakning och gör som jag vill.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 11 feb 2011 15:13

scirocco skrev:En sida som filosofiforum där människor vädrar allt mellan himmel o jord blir definitivt förbjuden i BoS framtidsstat.
 Motståndsrörelsen i Norge t.ex visste hur man kommunicerar utan att lämna spår. Idag skulle det innebära inget användande av tel data post radio etc. Personligt utb. av inf. är svårt nog p.g.a övervakning i verkligheten.
  Tyskarna patrullerade t.om fjällen i Norge.      Ja det gäller att protestera i tid innan övervakningen är total.



Idag kan vi se att google börjat censurera svar,


kan se ut så här:
På grund av legala krav som tillställts Google har vi tagit bort 1 resultat från denna sida. Om du vill veta mer så kan du läsa mer om detta krav på ChillingEffects.org.


problemet här är yttrandefrihet mot marknadens äganderätt av distributionen av data.
kontrollen av information är makt. att få tillgång till information är friehet.

så en viss inskränkning har börjat ta form på internet, då Google är världens största informations budbärare.
utvecklas detta så blir det farligt.

dessutom ÄR INTE den typen av information olaglig i sverige, Google bryter mot sin egen policy att följa respektive lands lagar, men nu följer dom media marknads intresse istället.

BoS
Inlägg: 210
Blev medlem: 28 dec 2010 22:14

Inläggav BoS » 11 feb 2011 21:32

Om att få tillgång till information är frihet, borde det ju finnas webkameror i varje gathörn och möjlighet att gå tillbaka och zooma in på det som hänt innan.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 11 feb 2011 21:48

BoS skrev:Om att få tillgång till information är frihet, borde det ju finnas webkameror i varje gathörn och möjlighet att gå tillbaka och zooma in på det som hänt innan.


det finns många webcams ute där man streamar över nätet och är tillgänglig för alla att se,
har aldrig hört ngn klaga över dessa öppna icke spionerade kameror
kontexten är en helt annan här.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 11 feb 2011 21:59



Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster