Samhällstjänst

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Samhällstjänst

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 19:00

Till min förvåning läser jag i tidningen att Plura har dömt till samhällstjänst. Inget förvånande med det, men vad består denna samhällstjänst i? Jo, han står i en fiskdisk  :shock: Matlagning verkar vara ett av hans intressen dessutom.

Samhällstjänst borde väl vara något som främjar samhällsnyttan som att vara med och renovera en lekplats, rensa upp i vägdiken osv.

Detta straff som han nu har fått borde väl inte gynna någon enskild aktör, fiskhandlaren i det här fallet. Cynisk som jag är tror jag att försäljningen går upp när Plura står där, brukar ju vara så med kändiskåteriet, och brottet som sådant tror jag inte så många är speciellt förfärade över.

Och så skriver tidningen dessutom var han står och kränger fisk  :roll:  

Alltså, jag gillar Plura, men jag tycker att det här är galet på så många plan.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 29 jan 2012 19:19

Har inte läst om plura,men samhällstjänst får inte vara hos någon privat företagare utan hos föreningar och hjälporganisationer utan vinstsyfte. Jag tror inte kändisar har speciella regler. Någon undersökande journalist kanske snabbt kollar upp detta. Vi har ju någon sådan på detta forum.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 19:25

Det tänkte jag inte på. Det finns förstås en möjlighet att det rör sig om en idell välgörenhetsorganisation. Men det skulle förvåna mig, fast jag hoppas verkligen att det ligger till så. Borde inte finnas ekonomiska vinstintressen i sånt här.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 29 jan 2012 19:47

kommunalt arbete som tex soparbete, parkskötsel, måler etc var lågavlönat,
jag gick själv under existensminimum och gjorde en massa arbeten, dagslönen låg nog på lite över 200kr. ?  (fick iaf ut runt 3000kr efter skatt per månad)

hela systemet är vidrigt.

att dömas till dagsarbete och samhälstjänst tycker jag är helt okey,
lönen ska betalas av den som ger ut arbete och vara förenlig med gällande minilön sättning.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 19:53

Samhällstjänst ska vara oavlönat. Det är en form av straff och det bör inte röra sig om låta den straffade pyssla med en av sina hobbies.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 29 jan 2012 20:09

Skogsälvan skrev:Samhällstjänst ska vara oavlönat. Det är en form av straff och det bör inte röra sig om låta den straffade pyssla med en av sina hobbies.


Allt arbete ska vara lika avlönat,
vi har samma värde oavsett om vi är brottslingar, sjuka eller friska.


din 9a i eg sjönk nog till en 8a nu enligt mig. och iq steg från 4a till 5

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 29 jan 2012 20:21

Samhällstjänst är i alla fall oavlönat. Här är ett exempel på att missförstånd kan uppstå med det skrivna ordet.Skogsälvan kanske menar att det inte bör vara avlönat utifrån lagens sida sett. Hon kanske menar det själv,men det står inte klart att det är vad Du menar Skogsälvan.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 29 jan 2012 20:26

okey. då är samhällstjänst oavlönad,
vet att man även under tid i häkte får en viss lön eller mängd pengar per dag när man utför arbete.
http://www.kriminalvarden.se/sv/Statist ... lsattning/

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 20:33

Det borde vara en Uppoffring man gör för samhällets nytta där ens egna hobbies är jäkligt sekundärt och ingen enskild aktör ska tjäna på det. Straffet ska inte vara nåt som man i första hand tycker är kul själv och ändå gör på fritiden, man ska göra det här för andras skull. Det ska gynna mänskligheten.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Inläggav scirocco » 29 jan 2012 20:35

Jo det stämmer att en viss summa i fickpengar utgår vid fängelsevistelse. Vid det betydligt mera lättsammare utförandet av samhällstjänst utgår ingen ersättning alls till medborgaren. Samhöllstjänst är heller ingen heltidssysselsättning så att envar är fri att finna sin föda på andra tidpunkter. Nej men alltså samhällstjänsten skall utföras under lika lång tid som fängelse straffet skulle ha varit, men det är mycket färre timmar.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 29 jan 2012 20:39

håller med att arbetet ska vara kreativt,
men många arbeten är inte kreativa, det är ett arbete för att skapa kapital.
Samhällstjänst ser jag som en vårdande kreativ sysselsättning, eller borde vara det.

lönen ska vara den samma för alla, oavsett vilket arbete man utför, inte rimligt med våra värderingar om kapital,
men ser man till vårdbiten, så ska den som gör en tjänst känna att den gör nytta, kunna se fördelar med ett arbete, och få en positiv samhälssyn..
0-11kr i timmen gör en bara förbannad och bitter, och straffarbetet kan lika gäran sittas av i fängelse, eller bli vilkorlig dom. jag hade valt villkorlig dom. (och vägrat arbeta)

Människor fungerar på det viset att finns det skillnader så blir man bitter om man själv är den som drabbas.
Visst, jag har gjort ett brott, detta brott brukar få betalas tillbaka i skadestånd och liknande, advokater med mera ska ha sin lön, och kostnaden blir sällan under 10 000kr för den som blir åttalad.
Arbetet och andra sidan ska visa på ett rättvisare samhälle där vi bryr oss om varandra, visar på att det finns en mening,
men det blir totala motsatta effekten....

trotts detta är jag för ett arbete, men lönen ska vara rätt satt.

hade jag varit arbetsgivare hade jag gett samma lön till den som begår samhällstjänst som för de andra.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 29 jan 2012 22:16

Att låta missbrukare göra samhällstjänst för att de använt droger för egen del är väl att ta i,
varför straffa missbrukaren överhuvudtaget? Feta skulle ju då också kunna straffas för sitt
frosseri med liknande synsätt, det är ju bara att vidga gränsen lite inom perspektivet, fel
anser jag.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 29 jan 2012 22:25

Nu ville jag inte diskutera om det är rätt eller fel att narkotikainnehav ska vara olagligt. Jag ville diskutera samhällstjänst.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst