Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav freddemalte » 26 feb 2012 10:09

1. Vad tror du är de viktigaste och bästa förebyggande åtgärderna för att minska kriminaliteten i samhället?

2. Vad tror du är de viktigaste och bästa åtgärderna när en person redan har hamnat i kriminalitet?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Re: Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Angelina » 26 feb 2012 15:23

freddemalte skrev:1. Vad tror du är de viktigaste och bästa förebyggande åtgärderna för att minska kriminaliteten i samhället?

2. Vad tror du är de viktigaste och bästa åtgärderna när en person redan har hamnat i kriminalitet?


Arbete åt alla. Låter som en klyscha och en utopi, men rent praktiskt den allra bästa åtgärden. Grannsamverkan. Man hjälper varandra så gott man kan. Att bry sig om sina medmänniskor. För många handlar det om överlevnad och för andra är det en protesthandling mot ett utanförskap i samhället.

Att ta reda på hur personen kom in i kriminaliteten och hitta var problemet egentligen ligger och sedan arbeta med att hjälpa personen utifrån detta. Hur den hjälpen ser ut varierar naturligtvis beroende på vilken sorts kriminalitet det gäller.  Samtal med psykolog naturligtvis och att utarbeta praktiska lösningar tillsammans med personen att komma ut i samhället och leva utan kriminalitet.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav freddemalte » 27 feb 2012 18:11

Angelina skrev:
freddemalte skrev:1. Vad tror du är de viktigaste och bästa förebyggande åtgärderna för att minska kriminaliteten i samhället?

2. Vad tror du är de viktigaste och bästa åtgärderna när en person redan har hamnat i kriminalitet?


Arbete åt alla. Låter som en klyscha och en utopi, men rent praktiskt den allra bästa åtgärden. Grannsamverkan. Man hjälper varandra så gott man kan. Att bry sig om sina medmänniskor. För många handlar det om överlevnad och för andra är det en protesthandling mot ett utanförskap i samhället.

Att ta reda på hur personen kom in i kriminaliteten och hitta var problemet egentligen ligger och sedan arbeta med att hjälpa personen utifrån detta. Hur den hjälpen ser ut varierar naturligtvis beroende på vilken sorts kriminalitet det gäller.  Samtal med psykolog naturligtvis och att utarbeta praktiska lösningar tillsammans med personen att komma ut i samhället och leva utan kriminalitet.
Aha! Intressant svar. Ja det låter vettigt! Visst handlar det om att folk ska känna sig delaktiga, få vara med, kunna påverka, bli sedda för vad de är och kan samt få hjälp och stöd i det de inte kan hantera eller behärska. Och visst är det väl bra om vi kan ge de som hamnat lite snett bättre alternativ än att fortsätta på den destruktiva banan! Vad tror du, Angelina, är orsaken till att inte detta är fullt ut implementerat i samhället? Vad är hindret?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Re: Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Angelina » 27 feb 2012 19:18

freddemalte skrev:
Angelina skrev:
freddemalte skrev:1. Vad tror du är de viktigaste och bästa förebyggande åtgärderna för att minska kriminaliteten i samhället?

2. Vad tror du är de viktigaste och bästa åtgärderna när en person redan har hamnat i kriminalitet?


Arbete åt alla. Låter som en klyscha och en utopi, men rent praktiskt den allra bästa åtgärden. Grannsamverkan. Man hjälper varandra så gott man kan. Att bry sig om sina medmänniskor. För många handlar det om överlevnad och för andra är det en protesthandling mot ett utanförskap i samhället.

Att ta reda på hur personen kom in i kriminaliteten och hitta var problemet egentligen ligger och sedan arbeta med att hjälpa personen utifrån detta. Hur den hjälpen ser ut varierar naturligtvis beroende på vilken sorts kriminalitet det gäller.  Samtal med psykolog naturligtvis och att utarbeta praktiska lösningar tillsammans med personen att komma ut i samhället och leva utan kriminalitet.
Aha! Intressant svar. Ja det låter vettigt! Visst handlar det om att folk ska känna sig delaktiga, få vara med, kunna påverka, bli sedda för vad de är och kan samt få hjälp och stöd i det de inte kan hantera eller behärska. Och visst är det väl bra om vi kan ge de som hamnat lite snett bättre alternativ än att fortsätta på den destruktiva banan! Vad tror du, Angelina, är orsaken till att inte detta är fullt ut implementerat i samhället? Vad är hindret?


Jag har egentligen inte tid att filosofera just nu, borde packa en och städa, men ett kort svar hinner jag med. Brukar ju inte vara så långrandig heller.

Som i de flesta fall, och detta kommer säkert inte som någon chock för någon, så handlar det om ekonomi och prioriteringar. Skulle man kunna göra det ekonomiskt lönsamt för samhället att motverka brottslighet?
Fängelserna drar vad jag förstått in rätt mycket pengar och har i sig blivit en industri, åtminstone i många andra länder, vilket leder till att folk hålls fängslade så länge som möjligt eftersom bidragen från staten gör det ekonomiskt lönsamt.
Alla klickar i samhället hittar sitt sätt att överleva och utnyttja systemet till max. Om vi ger polisen mer pengar, skulle det hjälpa? Vem har koll på polisens budget och vad pengarna går till?
Alla måste tjäna på något, det är det som är både problemet och lösningen.

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Kristofer » 23 aug 2012 23:05

freddemalte skrev:1. Vad tror du är de viktigaste och bästa förebyggande åtgärderna för att minska kriminaliteten i samhället?

2. Vad tror du är de viktigaste och bästa åtgärderna när en person redan har hamnat i kriminalitet?



1. fånga upp, bekräfta och hjälpa osedda barn att förstå sig själva och slutligen utveckla en hållbar identitet.

2. se ovan men byt ut barn mot kriminella...förstår man dem (de kriminella), kan man hjälpa dem att förstå sig själva...förstår de sig själva kan de inse att det finns orsaker till deras agerande...förstår de att det finns orsaker till sitt agerande behöver de inte generalisera beteendet till hela sig själva...en människa som känner sig dålig blir en dålig människa och gör dåliga handlingar...en människa som ser orsaker till sitt dåliga beteende inser också att orsakerna inte behöver styra dennes beteende...

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Marko » 24 aug 2012 15:46

Vilken typ av brottslighet pratar vi om ?

Det begås bedrägerier, våldsbrott, narkotikabrott, ekonomiska brott, miljö brott, Databrott etc.

De begås av olika anledningar, och löses på olika vis.

Min personliga syn är att samhällets struktur är majoritetesorsaken till varför brott gås och det är samhället som får justeras, så att människor känner sig trygga i de olika samhällsgrupperna.

De enskilda individerna som begår brott begår brott av olika anlednigar, och man ska bemöta deras behov och problem istället för att straffa och fängsla.

Sen är det inte självklart att allt som klassas som brott är negativt.
Jag ser tex till brott som fildelning, rätt att få uttrycka sin åsikt på arbetsplats, bryta krypteringar, göra sitt starkvin, etc som mindre allvarliga, och kanske ibland även har positiv effekt i samhället.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Zokrates » 24 aug 2012 15:50

Marko skrev:
Sen är det inte självklart att allt som klassas som brott är negativt.
Jag ser tex till brott som fildelning, rätt att få uttrycka sin åsikt på arbetsplats, bryta krypteringar, göra sitt starkvin, etc som mindre allvarliga, och kanske ibland även har positiv effekt i samhället.


= Fiska upp grannens post ur hans brevlåda, ånga upp kuvertet, läsa brevet, stoppa tillbaka det och hoppas att han
inget märker, helt ok!!

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Marko » 24 aug 2012 16:04

Zokrates skrev:
Marko skrev:
Sen är det inte självklart att allt som klassas som brott är negativt.
Jag ser tex till brott som fildelning, rätt att få uttrycka sin åsikt på arbetsplats, bryta krypteringar, göra sitt starkvin, etc som mindre allvarliga, och kanske ibland även har positiv effekt i samhället.


= Fiska upp grannens post ur hans brevlåda, ånga upp kuvertet, läsa brevet, stoppa tillbaka det och hoppas att han
inget märker, helt ok!!


Majoriteten av oss som skriver här,gissar jag har begått något brott i sitt liv,
Det tillhör en ungdomlig utveckling att sätta emot och prova sina gränser.

jag tycker inte att det är okej moraliskt att läsa någon annans brev,
juridiskt så är det nog oftast ett mindre skitbrott...
men jag förstår din poäng, du är inne på data intrång, vilket jag själv inte tycker är okey alltid. Nyligen hörde vi både apple och misrosoft blivit ertappade med att ha tillgång till information som inte dom bör ha.. Jag skiter i vilket i det fallet. Google har tillgång till information som dom inte har rätt till, även här så ser jag det som en bagatell.... men moraliskt så tycker jag oftast att det är fel, om det drabbar enskilda individer.

När det gäller krypteringar, så gillar jag finsk lag mer,
om man har för avsikt att för eget bruk och för att utveckla en produkt,
så är det tillåtet att bryta krypteringar.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Marko » 24 aug 2012 16:15

Zokrates,
Om du tittar på filmer på webben,
så är det ofta produkter som varit krypterade, och blivit avkrypterade,
som du konsumerar.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav förstår mig själv » 25 aug 2012 06:42

Ta bort lagar och regler och straff. Att vara ofri leder till psykisk ohälsa och kriminalitet. Kasta inte första stenen. Ingen ska skada och straffa. Då blir allt bättre för alla

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Förebyggande åtgärder samt efterhantering

Inläggav Marko » 25 aug 2012 09:02

förstår mig själv skrev:Ta bort lagar och regler och straff. Att vara ofri leder till psykisk ohälsa och kriminalitet. Kasta inte första stenen. Ingen ska skada och straffa. Då blir allt bättre för alla


Ibland är det tyvärr nödvändigt att ha en frihetsberövande åtgärd för att förhindra att brott begås, fram tills man löst bekymret och försökt se till att risken för brott minskar.

Detta sker inte inom kriminalvården, det är en passage och en korridor tom på samhällets medborgare. Det satsas inte på vård där. utan är en tidstunnel, där man slussas ut i samma eller värre skick än man kom in i. (har inget sagt om hur vården ska se ut, det kan vara så små saker att någon känner sig delaktig i nåogn annans liv.. det kan få goda effekter)


straff har ingen större effekt. En intressant grej är att usa står för 25% av alla som fängslas i världen. 1% av deras medborgare sitter inne. brotslighen fortsätter att växa. Samhället kan temporärt se nedgångar på kort sikt, på lång växer det vidare.

angriper man inte problemets natur, så kommer inget att förändras.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst