En del frågor var verkligen ställda på ett sånt sätt att svaret kan tolkas hur som helst:
# You trust reason rather than feelings - lite "har du slutat slå din fru än"-känsla
# Your actions are frequently influenced by emotions - borde gälla alla utom Mr.Spock
Men jag blev: Idealist Portrait of the Teacher (ENFJ), så lite stämde det kanske :)
Jungs topologitest
Moderator: Moderatorgruppen
transversal skrev:Nej. Något bra länktips?
Inte mer än
http://en.wikipedia.org/wiki/DISC_assessment
Något gratis webtest har jag inte hittat. Något säger mig att det här säljs ganska mycket ute på företagen till alla. Det är så pass enkelt att sätta sig in i och alla får vara med och upptäcka hur olika de är och hur fint det är att vara en unik personlighetstyp.
-
transversal
Avantgardet skrev:Pssst! Det blev du alls inte, men jag tar tillfället i akt att utgjuta mig i saken ändå. Omstrukturering på så sätt att effektivitetsprincipen som verklighetsprincip får ge vika för lustprincipen. Lust skall vara överordnat effektivitet. Det säger sig självt att det är oförenligt med alla dessa hierarkier som vi ser idag, och som endast tjänar effektiviteten. Det är ett brott mot hela den kapitalistiska logiken, men allvarligt talat ser jag inget skäl till varför vi skall förneka oss själva en lustfylld tillvaro. Att låta våra passioner styra våra verksamheter ser jag som ett steg i rätt riktning.
Kan det inte bli problematiskt att låta passion alena styra ens verksamheter? Eller menar du bara att öka passionens inflytande?
-
transversal
Fication skrev:transversal skrev:Nej. Något bra länktips?
Inte mer än
http://en.wikipedia.org/wiki/DISC_assessment
Något gratis webtest har jag inte hittat. Något säger mig att det här säljs ganska mycket ute på företagen till alla. Det är så pass enkelt att sätta sig in i och alla får vara med och upptäcka hur olika de är och hur fint det är att vara en unik personlighetstyp.
Sitter och läser på länken nu. Lite annan vinkling än Myers-Briggs. Kul.
- Avantgardet
transversal skrev:Avantgardet skrev:Pssst! Det blev du alls inte, men jag tar tillfället i akt att utgjuta mig i saken ändå. Omstrukturering på så sätt att effektivitetsprincipen som verklighetsprincip får ge vika för lustprincipen. Lust skall vara överordnat effektivitet. Det säger sig självt att det är oförenligt med alla dessa hierarkier som vi ser idag, och som endast tjänar effektiviteten. Det är ett brott mot hela den kapitalistiska logiken, men allvarligt talat ser jag inget skäl till varför vi skall förneka oss själva en lustfylld tillvaro. Att låta våra passioner styra våra verksamheter ser jag som ett steg i rätt riktning.
Kan det inte bli problematiskt att låta passion alena styra ens verksamheter? Eller menar du bara att öka passionens inflytande?
Visst kan det bli problem, om man med problem menar något annorlunda än vad vi har idag. Själv ser jag bara fördelar med det.
Fast jag tänker inte så svart-vitt som jag tror att du tolkar mig här. När jag talar om lustprincipen som ersättandes effektivitetsprincipen som förhärskande verklighetsprincip så handlar det främst om att jag vill inrätta samhället så att lusten är vägledande istället för effektiviteten (profitjakten och allt med det där). Det samhälle vi har idag är stressigt, otrevligt, och allmänt fult. De relationer vi har kännetecknas av att de tjänar kapitalet. Våra huvudsakliga möten med andra människor är i nåt slags tjänst, där vi ser till vad den andra kan göra för oss, inte vad den är i sig självt. Våra samtal styrs också främst av ett sådant underliggande mål. Också vetenskapen skall stå i kapitalets tjänst, och effektivisera produktionen m.m. Det är klart att det blir en stor omvälvning att istället sätta lusten ovan effektiviteten. Men fan så mycket softare samhälle. Och jag tycker det är en frihet vi ska ta oss.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Jung Typology Test
Extraverted Intuitive Feeling Judging
Strength of the preferences %
67 25 25 11
distinctively expressed extravert
moderately expressed intuitive personality
moderately expressed feeling personality
slightly expressed judging personality
Detta testet kan ju inte stämma, lilla jag i samma sällskap som Bill Clinton, Tony Blair. Pisstest...
Extraverted Intuitive Feeling Judging
Strength of the preferences %
67 25 25 11
distinctively expressed extravert
moderately expressed intuitive personality
moderately expressed feeling personality
slightly expressed judging personality
Detta testet kan ju inte stämma, lilla jag i samma sällskap som Bill Clinton, Tony Blair. Pisstest...
På
www.mypersonality.info/filosofiforum kan man göra testet och få en sån här fin bild dessutom
fast mina typologivärden blev extremare
redigerat: länken ovan går nu direkt till gruppsidan som jag skapade

www.mypersonality.info/filosofiforum kan man göra testet och få en sån här fin bild dessutom
redigerat: länken ovan går nu direkt till gruppsidan som jag skapade

Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
transversal
Avantgardet skrev:Kan det inte bli problematiskt att låta passion alena styra ens verksamheter? Eller menar du bara att öka passionens inflytande?
Visst kan det bli problem, om man med problem menar något annorlunda än vad vi har idag. Själv ser jag bara fördelar med det.
Fast jag tänker inte så svart-vitt som jag tror att du tolkar mig här. När jag talar om lustprincipen som ersättandes effektivitetsprincipen som förhärskande verklighetsprincip så handlar det främst om att jag vill inrätta samhället så att lusten är vägledande istället för effektiviteten (profitjakten och allt med det där). Det samhälle vi har idag är stressigt, otrevligt, och allmänt fult. De relationer vi har kännetecknas av att de tjänar kapitalet. Våra huvudsakliga möten med andra människor är i nåt slags tjänst, där vi ser till vad den andra kan göra för oss, inte vad den är i sig självt. Våra samtal styrs också främst av ett sådant underliggande mål. Också vetenskapen skall stå i kapitalets tjänst, och effektivisera produktionen m.m. Det är klart att det blir en stor omvälvning att istället sätta lusten ovan effektiviteten. Men fan så mycket softare samhälle. Och jag tycker det är en frihet vi ska ta oss.
Inte mig emot. Är inte heller särskilt förtjust i stressen.
ENTJ
"ENTJs are natural born leaders. They live in a world of possibilities where they see all sorts challenges to be surmounted, and they want to be the ones responsible for surmounting them. They have a drive for leadership, which is well-served by their quickness to grasp complexities, their ability to absorb a large amount of impersonal information, and their quick and decisive judgments."
Stämmer hyfsat bra gillar inte en del av frågorna dock, lite roligt för jag gjorde det där testet för ett halvår sedan och då fick jag intp, men det är ju så världen är människor KAN ändra på sig.
"ENTJs are natural born leaders. They live in a world of possibilities where they see all sorts challenges to be surmounted, and they want to be the ones responsible for surmounting them. They have a drive for leadership, which is well-served by their quickness to grasp complexities, their ability to absorb a large amount of impersonal information, and their quick and decisive judgments."
Stämmer hyfsat bra gillar inte en del av frågorna dock, lite roligt för jag gjorde det där testet för ett halvår sedan och då fick jag intp, men det är ju så världen är människor KAN ändra på sig.
Här är online disc-test:
test: http://www.gregwiens.com/disc.htm
test: http://www.gregwiens.com/disc.htm