kWee skrev:MaRRiZZ skrev:Jag antar att du syftar på tyngre droger...?!!! Jag var tidigare tillsammans med en blandmissbrukare (hasch/marijuana/amfetamin/ecstasy/lugnande mediciner typ rohypnol m.m./kokain, LSD...you name it) & i.o.m. detta blev det att vi umgicks en del med min f.d:s s.k. vänner varför jag också fått en inblick i världen av droger på ett sätt som "vanliga människor" troligen inte får & aldrig kommer att få. Har sett människor i en rad olika tillstånd, både positiva/glada och negativa och kan bara säga att jag inte tycker att droger kan försvaras på nåt sätt, däremot har jag en viss förståelse för de som använder dessa.
Oftast är det svaga människor som börjar använda droger. De som vi umgicks med hade varit mobbade, sexuellt utnyttjade av närstående som barn - under flera års tid, hade föräldrar som själva missbrukade droger. Vet att vissa bostadslösa använder droger för att orka med vardagen (ex.att bo ute i kylan på vintern). Vissa föll troligtvis för grupptryckt / gjorde det som en kul grej, men många av de vi umgicks med hade som sagt något problem sedan tidigare och såg drogerna som sin "medicin" mot det hela då samhället inte kunde hjälpa dem i form av terapi eller annat som de var i behov av. I.o.m. drogerna blev de "coola", de som sålde fick "respekt" och blev eftertraktade av de som ville köpa. Det måste ha varit en kick att efter att ha blivit mobbad i flera år som liten bli eftertraktad och en person som "alla" vill va kompis med helt plötsligt. Det är fel sätt att göra det på, men jag kan gissa att det var kicken av detta som gjorde att personerna fastnade.
Droger är inte ok, men det finns oftast bakomliggande orsaker till varför vissa börjar använda dessa. Kanske dax att i samhället ta tag i utsatta människor på riktigt innan det går för långt?!
Droger är ok, jag sköter mig som alla "andra" betalar skatt,har familj har egen firma. Röker på gör jag också...väldigt generaliserande det du skrivit.
Menar att din upplevelse är inte enda sanningen.
Så om du har något som helst perspektiv borde du väl förstå mitt oförstående för förbud.
Kan tillägga att de du säger har respekt inte får ett uns av min. Finns inget värre än att besöka en langare....för att inte tala om vilka faror du kan utsätta dig för..
Generaliseringar ja... "langare". Den här mannen har själv varit langare, och som så många andra av ren djävla snällhet (för att ni som är för fega likväl ska få er skit och kunna må bra). Förtjänar bra mycket mer uppskattning. Men visst finns det svin också, opportunister, girigbukar, och allmänt fittiga typer. Skiljer sig på så sätt inte alls från samhället i övrigt.