Zokrates skrev:Vem skall få leva?
Du har spolats upp på en öde ö tillsammans med en 90 årig man och ett litet spädbarn, ni lever alla tre men både barnet och den gamle mannen lider av samma sjukdom som utan behandling innebär döden inom 24 timmar.
En läkarväska med en spruta vars dos kan rädda livet på en av dem har turligt nog också spolats upp på stranden.
Barnet är litet och kräver ständig omsorg och den gamle mannen är en överlevnadsexpert och vet allt om ätliga ting, samt hur man gör upp eld, och skydd.
Chansen är stor att ni blir kvar på ön i flera månader.
Du vet exakt det du själv vet idag om överlevnad etc, du kan alltså inte påstå att eftersom du själv är en expert inom ... så...
Det är alltså bara om du verkligen är en expert inom ett visst livsnödvändigt område som det är giltigt för din argumentering.
Vems liv räddar du och hur resonerar du?
Helt omöjligt att svara på förrän jag är i den situationen.
Det jag vet är att jag skulle lyssna inåt för att få svar på vad jag skall göra och även använda mitt förnuft så gott man nu kan behålla det i en sådan situation.
Min första tanke är ändå att om barnet är friskt och robust och jag tror att det skulle gå att hålla det levande så skule jag nog välja barnet eftersom jag älskar små spädbarn och upplever dem som de mest underbara som finns på denna jord.